Werk & Studie alle pijlers

Afstand doen van ouders voor prestatiebeurs.

24-06-2019 11:04 16 berichten
Nu moet ik op 27-jarige leeftijd nog het inkomen van mijn vader en moeder invullen bij het aanvragen van studiefinanciering.

Geen contact met beide, laat staan financiële support. Hoe kom ik hiervan af?
Alle reacties Link kopieren
https://duo.nl/particulier/aanvullende- ... ouders.jsp
Alle reacties Link kopieren
Moet je op je 27e echt nog het inkomen van je ouders doorgeven?
Mèn, ik word echt oud..
Stuiterdraakje schreef:
24-06-2019 11:32
Moet je op je 27e echt nog het inkomen van je ouders doorgeven?
Mèn, ik word echt oud..
Jij hebt liever dat de samenleving gaat betalen voor de studiefinanciering van mensen van 27 jaar? Want daar is het voor, om te kijken of men recht heeft op aanvullende beurs.
Moet volgens mij niet, maar dan krijg je gewoon geen aanvullende beurs.
Als dat zou kunnen hadden ineens veel meer mensen geen contact met hun ouders meer. :lightbulb:

Eerlijk duurt het langst.
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
24-06-2019 12:19
Jij hebt liever dat de samenleving gaat betalen voor de studiefinanciering van mensen van 27 jaar? Want daar is het voor, om te kijken of men recht heeft op aanvullende beurs.
Nee joh, helemaal niet. Dat suggereer ik ook niet!
Maar mij is altijd geleerd dat je vanaf je 21e financieel afhankelijk ‘dient te zijn’.
Ben je 27, ben je nog afhankelijk van je ouders.. zou wel erg makkelijk worden.
Neem een baan erbij, lenen, whatever..
(Maar goed, ik stam nog uit de oude tijd)
Andersom schreef:
24-06-2019 12:24
Als dat zou kunnen hadden ineens veel meer mensen geen contact met hun ouders meer. :lightbulb:

Eerlijk duurt het langst.

Het kan dus wel als je even de link leest.
Alle reacties Link kopieren
Stuiterdraakje schreef:
24-06-2019 12:30
Nee joh, helemaal niet. Dat suggereer ik ook niet!
Maar mij is altijd geleerd dat je vanaf je 21e financieel afhankelijk ‘dient te zijn’.
Ben je 27, ben je nog afhankelijk van je ouders.. zou wel erg makkelijk worden.
Neem een baan erbij, lenen, whatever..
(Maar goed, ik stam nog uit de oude tijd)
Ook in die goede oude tijd ging men er bij de stufi officieel vanuit dat je tot je kind 27 was financiele ondersteuning gaf als je kind studeerde.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
24-06-2019 12:48
Ook in die goede oude tijd ging men er bij de stufi officieel vanuit dat je tot je kind 27 was financiele ondersteuning gaf als je kind studeerde.
nou, ik had toen een vriendje, dat moest aantonen, dat zijn vader echt zo'n hufter was (en echt niet van plan was te betalen)
Rottig proces geweest (30 jaar terug bijna)
Stuiterdraakje schreef:
24-06-2019 12:30
Nee joh, helemaal niet. Dat suggereer ik ook niet!
Maar mij is altijd geleerd dat je vanaf je 21e financieel afhankelijk onafhankelijk ‘dient te zijn’.
Ben je 27, ben je nog afhankelijk van je ouders.. zou wel erg makkelijk worden.
Neem een baan erbij, lenen, whatever..
(Maar goed, ik stam nog uit de oude tijd)
Correctie?
Alle reacties Link kopieren
Whaha ja.. de hitte..

Nou, dat van ‘tot je 27e’.. hier niet meegemaakt. Kan mij het iig niet herinneren. (Daarbij, mijn ouders vertikten toch bepaalde dingen. Bier en shag was prio 1. Zodra ik op kamers was, werden de handen er vanaf getrokken..liefdevol toch?)
Maar goed, ik dwaal af. Blijf het wel erg bijzonder vinden..
Mijn ouders betaalden op mijn 27e ook niets meer voor mij. Maar blijkbaar gaat DUO daar dus wel vanuit bij het bepalen van studiebeurzen.
Volgens mij is het altijd zo geweest dat je dat (in elk geval tot je 27e) verplicht moest opgeven aan DUO. Eigenlijk raar, want een laag inkomen wil niet per definitie zeggen dat ouders niet in staat zijn om hun kun financieel bij te staan. Maar voor je het weet zit kind dan wel weer met een beurs die eventueel toch ooit terugbetaald moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Sterker nog, het inkomen van de ouders wordt altijd gevraagd voor aanvullende beurs. En aangezien je tot je 30e stufi kunt aanvragen, is dat dus tot je 30e (of eigenlijk zelfs wat langer, want je hebt meestal een jaar of 4 recht, en gedurende al die jaren kun je aanvullende beurs aanvragen. Dus eigenlijk zelfs tot 34).
Dat heeft overigens niks met ‘ik ben oud’ te maken, dat was 20 jaar geleden ook al zo.
Stuiterdraakje schreef:
24-06-2019 13:22
Whaha ja.. de hitte..

Nou, dat van ‘tot je 27e’.. hier niet meegemaakt. Kan mij het iig niet herinneren. (Daarbij, mijn ouders vertikten toch bepaalde dingen. Bier en shag was prio 1. Zodra ik op kamers was, werden de handen er vanaf getrokken..liefdevol toch?)
Maar goed, ik dwaal af. Blijf het wel erg bijzonder vinden..

Het was vroeger ook al zo. Alleen overgrote deel hoefte toen niet alles te lenen. Vroeger was echt beter hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven