Werk & Studie alle pijlers

Scriptie + werk

21-08-2019 09:46 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Over twee weken start ik met mijn afstudeeropdracht van mijn bachelor. Ik heb het geluk dat ik mijn afstudeeropdracht kan doen bij mijn oude stageorganisatie. Nu hebben zij mij daarnaast een baan aangeboden van 32 uur. Wat inhoudt dat ik 1 dag per week aan mijn onderzoek kan zitten bij deze organisatie. Mijn afstudeeropdracht is goed voor 30 EC wat gelijk staat aan 840 uur. Er wordt dus verwacht dat je fulltime aan je scriptie zit. Ik ben zelf een beetje huiverig omdat ik niet over de allerbeste discipline beschik en vaak wat steken laat vallen als het op schoolwerk aankomt.

Nu vroeg ik mij af of een baan van 32 uur valt te combineren met een afstudeeropdracht. Wat zijn de ervaringen?
anoniem_387643 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 16:22
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de studiebelasting van het scriptie ERG overdreven. Ik had de eerste twee maanden niks gedaan en heb het uiteindelijk in de laatste twee maanden geschreven, een 8 gehaald en hier altijd 4 a 5 dagen bij gewerkt. Als je één dag per week volle bak aan je scriptie zit, heb je het denk ik gewoon af. Zo deden mijn klasgenoten het, die waren iets verstandiger dan ik met mijn uitstelgedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch vragen of je voor 20 of 24 uur kunt werken bij die organisatie, dit lijkt me erg veel. Dat valt wellicht te overleggen? dat je 3 dagen voor hen werkt en 2 dagen aan je onderzoek werkt?

Ik heb zelf geen ervaring met een afstudeeropdracht van een bachelor, maar mijn masterscriptie was toch wel veel werk. Ik denk geen 840 uur (dat zouden 70 fulltime weken zijn), maar 1 dag in de week is ook wel wat weinig.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk hangt het er ook vanaf of een scriptie je ligt. In mijn klas had je mensen die echt praktijkers waren, hen lukte het maar moeizaam. En een paar zeer theoretische mensen, waaronder ik. Heb je eerder een soort onderzoekje/scriptie gehad ter introductie van het 'echte' scriptie?
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
21-08-2019 09:49
Ik vond de studiebelasting van het scriptie ERG overdreven.
dito
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn studie was fulltime afstuderen niet perse nodig, maar 1 dag is erg weinig. Ik was er zeker wel 3 dagen mee bezig.

Ik zou zeggen: ik wil 16 uur komen werken (na afstuderen 32 uur/fulltime) en dan goed afbakenen wanneer. Dat je de andere 3 dagen niet 'even dingen tussendoor' doet.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
21-08-2019 09:50
Natuurlijk hangt het er ook vanaf of een scriptie je ligt. In mijn klas had je mensen die echt praktijkers waren, hen lukte het maar moeizaam. En een paar zeer theoretische mensen, waaronder ik. Heb je eerder een soort onderzoekje/scriptie gehad ter introductie van het 'echte' scriptie?

Ik heb vorig jaar inderdaad een soortgelijk onderzoek gedaan maar dan kleiner. Daaruit kan ik halen dat ik het ook pas op het laatste moment allemaal in elkaar heb gestoken. Uiteindelijk wel gehaald maar mager. Ik ben wel bekend met de organisatie en heb daar een groot netwerk opgebouwd dus dat werkt wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
21-08-2019 09:51
Bij mijn studie was fulltime afstuderen niet perse nodig, maar 1 dag is erg weinig. Ik was er zeker wel 3 dagen mee bezig.

Ik zou zeggen: ik wil 16 uur komen werken (na afstuderen 32 uur/fulltime) en dan goed afbakenen wanneer. Dat je de andere 3 dagen niet 'even dingen tussendoor' doet.

Ja, ik had inderdaad ook voorgesteld om minder uren te werken. Helaas is dat niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat de structuur van werken helpt met ook aan de scriptie werken. Je zit dan al in de flow van...

Ipv dat je alleen thuis zit te kijken hoe het gras groeit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je meteen een baan hebt!
Minder werken is niet mogelijk, dus dan wordt het dus volle bak aan de slag voor je.

- Laat aan vrienden en familie weten dat je het de komende maanden erg druk hebt, omdat je werkt en daarnaast je scriptie moet schrijven. Dus dat je even afhaakt bij sociale verplichtingen.

- Hou je werkritme vast op de dag dat je aan je scriptie werkt. Werk ook in het weekend een dag of halve dag aan je scriptie.

- Maak een programma met doelen per week of maand, zodat je weet of je op schema zit.

- Plan ook tijd in om te ontspannen. Neem die tijd ook.

Succes! Je kunt dit!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat dat prima kan. Ik heb me dood verveeld tijdens mijn fulltime scriptie schrijven want er was gewoon niet genoeg te doen voor fulltime.
Het scheelt ook enorm dat je de organisatie al kent zo kan je er snel doorheen en weet je precies waar je je informatie vandaan kan halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er minder gaan werken of niet. Vier dagen werken, soms nog een dag colleges/werkgroepen op school en dan nog gaan studeren lijkt me geen goed idee. Je hebt al stress genoeg en je moet ook nog een keer vrij zijn voor leuke dingen. Je kunt je hele leven nog gaan werken.
Ik denk dat het wel kan, mits je die ene dag ook echt aan je scriptie besteed want je hebt hier heen ruimte voor uitstelgedrag, aangezien je aan het eind niet even 2 weken fulltime kan zwoegen...

Gaat dit trouwens om een HBO of een WO scriptie? Dat vind ik ook nogal wat verschil maken met studiebelasting.
Alle reacties Link kopieren
Het is haalbaar.

Hangt alleen wel af van je discipline en je al minder tijd hebben voor familie, vrienden, hobbies, privé leven, etc

Een week heeft 168 uur. Wanneer je er 32 werkt en 70 uur slaapt/eet/huishouden dan heb je nog 66 uur per week voor je studie, reistijd, sporten, leuke dingen doen.

Weet je nu al dat je die discipline niet hebt, niet bereid bent om in het weekend aan je scriptie te werken, etc. Dan zou ik de baan niet aannemen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zie redelijk wat scripties, hbo en wo, en meestal stelt het niet zo heel veel voor. Mijn eigen scriptie heb ik (lang geleden) ook in een paar dagen geschreven. Het onderzoek mocht ik deels onder werktijd doen. Ik had een 8 en zoals ik het inschat had ik daar in de huidige tijd misschien wel een 9 voor gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Bachelor scriptie heb ik gedaan met 24u werken en een gezin met twee kinderen, was goed te doen.

Komend jaar een masterscriptie, daar zie ik wel meer tegenop.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Hoi!

Ik heb mijn masterscriptie in een halfjaar tijd geschreven met daarnaast een fulltime baan (=36 uur). Dit was prima te doen. Ik werkte 4 keer 9 uur en de vrijdag stond Ik vroeg op om naar de bibliotheek van de uni te gaan. Ook de zaterdagochtend werkte ik aan mijn scriptie. En het resultaat is gelukkig een dikke voldoende. Al met al prima te doen als je goed plant. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 1 dag per week aan je afstudeeropdracht en scriptie werken erg weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m'n masterscriptie geschreven naast een baan van 32 uur. Prima te doen. Op die vrije dag gewoon 's ochtends meteen aan de slag gaan en efficiënt werken. In het weekend nog een paar uurtjes (ik pakte vaak zondagmiddag). En richting de deadline kun je altijd nog een paar dagen vrij nemen om even flink door te buffelen. Moet echt wel te doen zijn, hoor! Ik zou die baan zeker niet laten lopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte full time toen ik mijn masterscriptie schreef (plus 2 uur reistijd per dag). Een dag heeft ook nog een avond en een weekend heeft twee dagen. Zeker als je geen gezin ernaast heb is dit goed te doen met vier dagen werken.
Ik heb mijn masterthesis er op 2 maanden doorgevlamd. Bijna al het schrijfwerk gedaan op 1 maand tijd. Ik was er dan wel fulltime mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging mijn scriptie niet zo gemakkelijk. Heb er in de avonduren wel bij gewerkt, zo'n 20 uur. Achteraf gezien had het mij makkelijker afgegaan als ik meteen dag 1 was begonnen, niet week 5. Uitstel gedrag is echt funest voor je scriptie als je daarnaast werkt. Als je tegen de deadline aanloopt en nog teveel moet doen, gaat ook je nieuwe werk eronder lijden.

Doe je kwalitatief of kwantitatief onderzoek? Bedenk dat het uitschrijven van interviews echt dagen, weken kan duren.. Het is uiteindelijk ook afhankelijk van wat je opleiding van jou verwacht qua niveau. Bij mij haalde maar 50% de scriptie de eerste poging. Ik begrijp niet hoe sommigen er hier zo makkelijk over denken. Uit mijn groep kreeg er 1 een burn-out, de andere paniekaanvallen, slapeloze nachten, haaruitval. Maargoed, de ander ging er fluitend doorheen ( zij had dan wel geen baan ernaast).

Hoe denk je over studievertraging? Zou dat heel vervelend zijn of niet zo erg?
Alle reacties Link kopieren
Jaahoor schreef:
21-08-2019 15:51
Bij mij ging mijn scriptie niet zo gemakkelijk. Heb er in de avonduren wel bij gewerkt, zo'n 20 uur. Achteraf gezien had het mij makkelijker afgegaan als ik meteen dag 1 was begonnen, niet week 5. Uitstel gedrag is echt funest voor je scriptie als je daarnaast werkt. Als je tegen de deadline aanloopt en nog teveel moet doen, gaat ook je nieuwe werk eronder lijden.

Doe je kwalitatief of kwantitatief onderzoek? Bedenk dat het uitschrijven van interviews echt dagen, weken kan duren.. Het is uiteindelijk ook afhankelijk van wat je opleiding van jou verwacht qua niveau. Bij mij haalde maar 50% de scriptie de eerste poging. Ik begrijp niet hoe sommigen er hier zo makkelijk over denken. Uit mijn groep kreeg er 1 een burn-out, de andere paniekaanvallen, slapeloze nachten, haaruitval. Maargoed, de ander ging er fluitend doorheen ( zij had dan wel geen baan ernaast).

Hoe denk je over studievertraging? Zou dat heel vervelend zijn of niet zo erg?
Ik ben dus inderdaad ook bang dat dit mij overkomt. Mijn stagejaar ging niet heel soepel waardoor ik nu erg twijfel.

Ik ga een kwalitatief onderzoek uitvoeren. Ik zal deze binnen een tijdsbestek van 5 maanden moeten maken. Bij onze opleiding is dat hetzelfde. Zeker de helft haalt zijn eerste poging niet. Studievertraging loop ik liever niet op. Aangezien ik al een jaar studievertraging heb opgelopen, wil ik het nu wel graag halen in die 5 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
21-08-2019 10:13
Ik denk dat het wel kan, mits je die ene dag ook echt aan je scriptie besteed want je hebt hier heen ruimte voor uitstelgedrag, aangezien je aan het eind niet even 2 weken fulltime kan zwoegen...

Gaat dit trouwens om een HBO of een WO scriptie? Dat vind ik ook nogal wat verschil maken met studiebelasting.
Het is inderdaad wel van belang dat ik geen uitstelgedrag ga vertonen. Daar zit ook mijn twijfel.
Het gaat om een HBO scriptie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven