ervaren sieraden maker, met stalen/aluminium

26-11-2015 16:20 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi hallo!

(sorry als ik het verkeerde forum heb gekozen)

Maar ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen!



Ik ben opzoek naar iemand die ervaring heeft in sieraden maken.

Voor een toelating op mijn nieuwe school heb ik een opdracht gekregen en deze heb ik uitgewerkt tot nu toe op papier.

Nu echter heb ik al verschillende opties afgezocht maar nergens kan ik het antwoord vinden waar ik opzoek naar ben.

Dus hoop ik dat er via dit forum misschien wat uitkomt!



Het gaat om het volgende:



Mijn ontwerp is een breed sieraad > 20 cm breed (dus geen dun armbandje van aluminium draad ) dikte max 0,5

Met verschillende vormen erin.



Hier is het probleem : Welk materiaal word er vaak gebruikt en hoe kan je hier makkelijk aankomen?

en tips voor het vervormen zijn welkom!



Zelf kwam ik met de oplossing aluminium plaat, maar is dit moeilijk te snijden? of zijn er makkelijkere opties?



Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft!



Alvast super bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Aluminium is niet echt mooi. Waarom niet gewoon zilver? Een plaatje zilver van die maat kost misschien 50 euro.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Aluminium van een halve millimeter dik kan je zelfs met een schaar knippen.



Ik ken wel iemand die zilversmeden heeft gedaan in Schoonhoven maar ik weet even niet hoe ik jullie met elkaar in contact kan brengen.
Niet geschoten is altijd mis
Ik kan je beschrijving niet helemaal volgen: is het ontwerp een plaat of wil je van materiaal (bijvoorbeeld een plaat aluminium) een 3D-vorm maken die rondom een arm past, en denk je serieus na over goudsmid-achtige technieken? Dat laatste kan ik je afraden omdat je het niet snel kan leren.



Wat kan wel?

Een plaat blik kopen en dit knippen en buigen. Of zagen met een figuurzaagje en vijlen om de scherpe randen bij te werken. Eventueel diverse plaatjes naast elkaar vastmaken met ringetjes (boren en ringetje er door buigen) voor een groter oppervlak dat rond loopt. Blik (en ijzer en koper) kan je solderen, dus dan kan je het aan een vorm van gebogen draad bevestigen (ijzerdraad, koperdraad etc) zolang er geen coating om de draad heen zit.



Solderen kan makkelijk met een soldeerbout,(zacht) soldeer en een etsend poeder of vloeistof die ervoor zorgt dat de oppervlakken die tegen elkaar komen, goed schoon worden. Het heet bijvoorbeeld S39. Aluminium kan je niet solderen. Op Youtube staan vast wel instructies om te solderen.



Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en wat je financieel over hebt voor deze opdracht. Zou je als alternatief een werkplaats met een 3D printer kunnen zoeken om je ontwerp te laten printen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 26 november 2015 @ 19:59:

Solderen kan makkelijk met een soldeerbout,(zacht) soldeer en een etsend poeder of vloeistof die ervoor zorgt dat de oppervlakken die tegen elkaar komen, goed schoon worden. Het heet bijvoorbeeld S39.S39 mag al jaren niet meer gebruikt worden en is ook al jaren uit de handel genomen.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 26 november 2015 @ 21:10:

[...]





S39 mag al jaren niet meer gebruikt worden en is ook al jaren uit de handel genomen.Ow wist ik niet. Heb het gewoon nog staan maar ik ben ook een ouwe taart. Wat wordt er dan nu gebruikt?
Gelukkig valt dat ouwe taart toch nog mee (mijn potje is 20 jaar oud): het is gewoon te koop hoor...

Alleen op de wikipediapagina over S39 valt te lezen dat het oorspronkelijk een andere samenstelling had, en toen verboden werd voor drinkwaterleidingen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de cursus edelsmeden die ik heb gedaan heb ik voor mijn eerste sieraad alpaca gebruikt is dat iets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven