101 vragen tijdens je zwangerschap. Help elkaar hier !

31-08-2011 12:01 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen die regelmatig het Viva forum 'kinderen' bekijken hebben vast al wel wat topics van mij voorbij zien komen. Pas sinds kort weet ik dat ik zwanger ben (zit nu in 7e week) en als dit kindje gezond ter wereld mag komen is het mijn 1e. Ik heb dus heel veel vragen.



Nu ga ik er helemaal vanuit dat hier meer aanstaande moeders rond forummen die ook vragen hebben. Daarom deze overkoepelende topic waar iedereen z'n vragen neer kan stellen en de experts onder ons deze kunnen beantwoorden.... of onderling kunnen beantwoorden.



Ik zal starten met mijn 1e vraag.



Ik lees op het moment veel over de voeding die je wel/niet binnen moet krijgen nu ik zwanger ben. Zo staat er bijvoorbeeld dat je 2x in de week vette vis moet eten zoals haring, zalm (gebakken) of makreel. Nu lust ik deze vissoorten allemaal niet. En moet ik eerlijk zeggen ook voor de zwangerschap weinig vis te eten (af en toe pangafilet of ander witvisje). Nu is mijn vraag of er nog meer vette vissoorten zijn (die ik dan misschien wel lus) .



En anders las ik ergens dat je visolie moet slikken als tegenhanger van het vis eten. Klopt dat? En kan je dat gewoon in tabletformaat bij de apotheek halen of vloeibaar?



Alvast bedankt (en ik hoop op heel veel vragen op dit topic).
Alle reacties Link kopieren
Hey Zomersevlaflip,



Vis is zowiezo goed voor je; zwanger of niet. Slik je zwangerschapsvitamines? Als je echt niet van vis houdt en in zwangerschapsvitamines zit ook visolie, zou ik dat doen!
Ik heb geen vis gegeten, noch visolietabletten geslikt. Nou moet ik erbij zeggen dat ik 6 maanden misselijk ben geweest en tijdens mijn zwangerschap 10 kilo ben afgevallen. Kind is helemaal gezond.



Als je perse die tabletten wilt slikken, zo zien ze eruit:







Ik hoop voor je dat je geen last hebt van misselijkheid, want van dit soort capsules word ik altijd wat naar.



Slik je wel een multivitaminepreparaat?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik slik Multivitaminen voor zwangerschap.



Zal vanavond gelijk eens kijken of daar ook visolie in zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg het aan mijn VK, die vond visolie slikken geen goed plan, omdat er ook onderzoeken zijn gedaan waaruit blijkt dat visolie niet goed is. Heb het verder niet opgezocht, maar misschien even googelen als je er echt aan wil beginnen. Vond zelf het antwoord van mijn VK voldoende. (Voor mij als vega is vis eten geen optie sowieso en de plantaardige variant van de visolie dus ook niet).
Alle reacties Link kopieren
Hoi zomersevlaflip,

Ik weet ook net dat ik zwanger ben en vroeg me dat ook al.

Wij eten ook maar heel af en toe vis, omdat ik niet veel lust...

Ik wil wel proberen om nu iedere week eens vis te eten. Verder gewoon gevarieerd en gezond eten denk ik.

Ik slik de zwangerschapsvitamines van puur mama maar mijn dokter zei dat ik daar na 3 maanden mee kan stoppen.
Mag ik je nog een tip geven: relax, ontspan. Het valt me op dat je het ene na het andere topic opent over je zwangerschap. Je hebt nog 33 weken te gaan, misschien zelfs meer. Dan ga je het heel zwaar krijgen.



Wat mij hielp met informatie was een goed boek aanschaffen. Ik heb deze gekocht:







Linkje naar bol.com



Bij elke week van de zwangerschap staat een foto, een korte beschrijving van de ontwikkeling van je kindje en de kwaaltjes waar je last van kunt hebben.



Verder gaat het in op vragen rond de bevalling, een stukje over ziektes tijdens de zwangerschap en verzorging van je kindje.



Ik vond het een heel mooi en nuttig boek.
Alle reacties Link kopieren
@Kell, als je echt goed gevarieerd eet hoef je alleen foliumzuur te slikken de eerste maanden en sinds kort hebben ze ook bedacht dat je de hele zwangerschap en tijdens borstvoeding vitamine D moet slikken.
Alle reacties Link kopieren
Eens, maar ja.... met heel veel vragen zitten en het antwoord niet weten vind ik ook niet fijn. Dus op deze manier werkt het voor mij het beste.quote:helene31 schreef op 31 augustus 2011 @ 12:12:

Mag ik je nog een tip geven: relax, ontspan. Het valt me op dat je het ene na het andere topic opent over je zwangerschap. Je hebt nog 33 weken te gaan, misschien zelfs meer. Dan ga je het heel zwaar krijgen.



Wat mij hielp met informatie was een goed boek aanschaffen. Ik heb deze gekocht:



[afbeelding]



Linkje naar bol.com



Bij elke week van de zwangerschap staat een foto, een korte beschrijving van de ontwikkeling van je kindje en de kwaaltjes waar je last van kunt hebben.



Verder gaat het in op vragen rond de bevalling, een stukje over ziektes tijdens de zwangerschap en verzorging van je kindje.



Ik vond het een heel mooi en nuttig boek.
Alle reacties Link kopieren
het wordt aangeraden om 2x per week vette vis te eten. Maar dat wil niet zeggen dat als je dat niet doet dat je geen gezond kindje zal krijgen. Het gaat om de omega-3 vetten die goed voor de hersenontwikkeling zijn.



Welke vissoorten lust je wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik was de eerste maanden erg misselijk en kreeg bijna alleen maar boterhammen met chocopasta binnen, niet erg gezond dus. Heb vanaf het begin dan ook een speciaal multivitaminen preparaat voor zwangere vrouwen geslikt. Dat bestond uit een gewoon tablet en een gelcapsule met visolie. Dat nam ik dan op een tijdstip dat ik me redelijk goed voelde, anders had het net zo makkelijk weer in de wc pot gelegen :-) Ik voelde me er prettig bij dat ik me kon ontspannen wat betreft gevarieerd eten, maar dat is natuurlijk iets wat ieder voor zich moet beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom trouwens ook niet aan de aanbevolen hoeveelheden. Ik krijg dat gewoon echt niet weg. Sinds ik zwanger ben kan ik alleen maar minder eten dan voorheen.

Ik ben te zwaar dus een groot probleem is het niet. Ik eet wel erg gevarieerd en zo gezond mogelijk. Daarnaast een vitaminetablet. IJzer gehalte is goed, bloeddruk is laag, voel me gezond.



Veel meer kan ik ook niet doen. Laat alles staan wat ongezond is (alcohol etc) en heb nooit gerookt.
Ach, ik heb 9 maanden geleefd op bouillon en cola light en mijn kind is heel gezond. Ze is is wel een klein, tenger poppetje, maar dat schijnt weer geen verband te houden.
Ik hou met eten ook niet meer rekening met gezond of niet. Eet gewoon hetzelfde als anders, behalve dan rood vlees, rauwe vis en alle andere dingen die echt niet goed zijn. Ben inmiddels 16 weken en gaat prima.



Wat is lastig vind is wat je allemaal moet aanschaffen. Bv voor het ledikantje. Hoeslaken, molton, lakens, dekentje. En wat je kindje voor kleertjes moet hebben. Kwam er afgelopen week achter dat het rompertje dus ondergoed is :D
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook nog wel een vraag zelf..



Ik zal ws in december bevallen van ons eerste kindje. Ook in het buitenland en ons plan is als het kindje een maand of 3 is om naar Nederland te vliegen. Vlucht is circa 2 uur dus dat zal het probleem niet zijn.

We hebben ws een extra maxi cosy in NL staan bij ouders dus die hoeft niet mee, campingbedje etc zijn ook al in NL.



Nu vroeg ik me af hoe noodzakelijk is de kinderwagen voor een weekje? We hebben namelijk ook een draagdoek tegen die tijd en die willen we meenemen het vliegtuig in. Maxi cosy dus daarna voor in de auto in NL (die we huren).

Het is best een gesleep om de wandelwagen mee te nemen in het vliegtuig, kan natuurlijk wel maar is het echt nodig?



Bedankt voor de antwoorden alvast!
Ik heb de eerste week alleen een ommetje naar de supermarkt gemaakt, verder niet.



Dat kun je dus prima met de draagdoek af.



Als je echt met een wagen wegwilt, kun je ook je ouders vragen om op marktplaats een onderstel voor de maxicosi aan te schaffen. Dan staat het hier vast en gebruik je het niet, dan is het zo weer verkocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 31 augustus 2011 @ 12:50:

Ik hou met eten ook niet meer rekening met gezond of niet. Eet gewoon hetzelfde als anders, behalve dan rood vlees, rauwe vis en alle andere dingen die echt niet goed zijn. Ben inmiddels 16 weken en gaat prima.



Wat is lastig vind is wat je allemaal moet aanschaffen. Bv voor het ledikantje. Hoeslaken, molton, lakens, dekentje. En wat je kindje voor kleertjes moet hebben. Kwam er afgelopen week achter dat het rompertje dus ondergoed is :DHaha, herkenbaar van dat rompertje! Dat had ik dus ook
baby-uitzet
Alle reacties Link kopieren
Helene, maar het gaat juist om de periode na de eerste week. Dus als het kindje een maand of 3 is.

Ik denk dat het op zich wel kan met alleen een doek, en dan gewoon het campingbedje meenemen voor als we naar vrienden gaan ofzo, kan het daarin slapen...



Onderstel aanschaffen vind ik dan ook weer zo'n gedoe, wil mijn ouders ook niet opzadelen met heel veel babytroep
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 31 augustus 2011 @ 12:50:

Ik hou met eten ook niet meer rekening met gezond of niet. Eet gewoon hetzelfde als anders, behalve dan rood vlees, rauwe vis en alle andere dingen die echt niet goed zijn. Ben inmiddels 16 weken en gaat prima.



Wat is lastig vind is wat je allemaal moet aanschaffen. Bv voor het ledikantje. Hoeslaken, molton, lakens, dekentje. En wat je kindje voor kleertjes moet hebben. Kwam er afgelopen week achter dat het rompertje dus ondergoed is :DEr is ergens een topic over de zin en onzin van de aanschaf van bepaalde babyspullen. Dingen die bijvoorbeeld op de lijst staan maar niemand ooit gebruikt heeft, en tips over welke maat kleertjes je moet aanschaffen. Heb ik zelf heel veel aan gehad.
Dan zou ik het echt niet doen.



Je kun wel kijken vanaf een maand of 5,6 naar een buggy. Die zijn klein in te klappen (nemen dus weinig ruimte in bij de grootouders) en je kindje kan vanaf dan ook een beetje rechtop zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:avdotja schreef op 31 augustus 2011 @ 12:55:

[...]





Haha, herkenbaar van dat rompertje! Dat had ik dus ook Maar wat dachten jullie dan wat het was? :-)
Alle reacties Link kopieren
Helene wagen meenemen bedoel je? Buggy is idd voor een volgende trip een idee, maar dan komen we misschien met de auto en een buggy is ook makkelijker meenemen in het vliegtuig.
Ik ben toen onze zoon 12 weken oud was een week op vakantie geweest in Turkije, waar je alleen bij het zwembad of op het strand rondhangt...en ik had zéker mijn wagen mee, daar heb ik niet eens over getwijfeld. Het was helemaal geen gedoe, ik mocht hem meenemen tot aan de gate en kreeg hem direct bij het uitstappen weer overhandigd. En dan heb ik het echt over een wandelwagen met wagenbakje. Ik had die week niet zonder gekund; mijn zoontje heeft er 's nachts in geslapen en overdag lag hij er ook heeeeel regelmatig in. Kinderen van die leeftijd slapen nog veel overdag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 31 augustus 2011 @ 12:58:

[...]





Maar wat dachten jullie dan wat het was? :-)Ik wist hoe het eruit zag, maar dacht dat het bovenkleding was zeg maar. Dus dat je een baby verder niets moet aandoen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven