Schildklierpatient en zwanger willen worden

02-10-2011 10:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijd probeer ik zwanger te raken. We zitten inmiddels in de medische molen.

In het verleden heb ik schildklierkanker gehad en heb geen schildklier meer. Daarvoor slik ik vervangend schildklierhormoon.

De schildklier is van belang bij het zwanger raken, lees ik overal maar van artsen krijg ik te horen dat het niet van invloed is.

Wie heeft hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Nou ja als de arts het zegt he.... Zou ik maar op de arts vertrouwen en niet op de 1000 meningen van evenzoveel forummers.
Alle reacties Link kopieren
Je kan gewoon zwanger raken en een gezond kind op de wereld zetten, maar door alle hormonen van je zwangerschap, moet je medicijngebruik soms worden aangepast. Maar in principe veranderd er iid. niets. Misschien een extra keer je bloed prikken. Maar het schildklierhormoon wat je kind nodig heeft, dat slik je al, dus daar veranderd niets aan.





Goed praten met je internist over jullie plannen, en nog vaker je bloed laten onderzoeken. Het is te doen, maar wel met goede medische begeleiding en medicijn gebruik.



Eerste stap is naar je behandelend arts.

Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook moeite met zwanger te worden toen mijn schildklier niet goed functioneerde,maar wat galadriel ook zegt: als de medicatie goed afgesteld wordt hoeft dit geen belemmering te zijn. Met je internist in gesprek lijkt mij dan ook het handigste en regelmatig je waardes laten controleren.
Mijn schildklier werkt ook niet. Mij is verschillende keren door de internist verteld dat ik direct op controle moest komen zodra ik zwanger was.

Dus toen ik er met 6 weken achter kwam zwanger te zijn heb ik direct bloed laten prikken. De waardes waren wel ok, maar medicijngebruik moest toch iets verhoogd worden. Dit is verder hele zwangerschap gelijk gebleven.

Er is ook nog getest op antigenen (ivm ziekte van graves), maar die had ik gelukkig niet.

Ik kon (en ben) dus gewoon thuis bevallen en alles is verder probleemloos verlopen.

Wel iets vaker bloed laten prikken als je eenmaal zwanger bent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schildklier is ook weggenomen na kanker en ben zonder problemen zwanger geworden en zwanger van een tweede. Ervan uitgaande dat je medicatie goed is ingesteld is het ontbreken van een schildklier echt geen enkele belemmering. Ik hoop dat ze een andere, behandelbare oorzaak vinden voor het uitblijven van een zwangerschap en wens je dan ook alle sterkte in het hele proces van medische onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook schildklier kanker (en misschien is het terug ) ik wilde ook zwanger worden en mij is door mn endocrinoloog verteld dat het belangrijk is dat je heel precies bent afgesteld in je thyrax. te laag en te hoog kunnen betekenen dat je moeilijkheden ondervind om zwanger te worden maar ook om te blijven. je moet dan ook vooraf en tijdens de zwangerschap minstens elke maand bloedprikken, het kindje heeft straks ook sk-hormoon nodig en dat vraagt ook steeds een nieuwe afstelling. het is dus wel degelijk belangrijk!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Popje1975 schreef op 02 oktober 2011 @ 10:24:

Nou ja als de arts het zegt he.... Zou ik maar op de arts vertrouwen en niet op de 1000 meningen van evenzoveel forummers.Da's een beetje te kort door de bocht, popje. Helaas is het zo dat er in de medische wereld nog veel onwetendheid is over schildklier problemen en de gevolgen daarvan. Je schildklier hormoon heeft wel degelijk invloed op je vruchtbaarheid. Lotgenoten zoeken dan ook regelmatig hulp en raad bij elkaar. Daarna is het een kwestie van de reacties van lotgenoten en gissingen van elkaar te scheiden..... Aangezien TO aangeeft haar schildklier operatief verwijderd te laten hebben, neem ik aan dat ze niet geheel onbeslagen ten ijs komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nilufer schreef op 02 oktober 2011 @ 10:47:

ik heb ook schildklier kanker (en misschien is het terug ) ik wilde ook zwanger worden en mij is door mn endocrinoloog verteld dat het belangrijk is dat je heel precies bent afgesteld in je thyrax. te laag en te hoog kunnen betekenen dat je moeilijkheden ondervind om zwanger te worden maar ook om te blijven. je moet dan ook vooraf en tijdens de zwangerschap minstens elke maand bloedprikken, het kindje heeft straks ook sk-hormoon nodig en dat vraagt ook steeds een nieuwe afstelling. het is dus wel degelijk belangrijk!!!Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook geen schildklier meer door schildklierkanker en ik slik nu thyrax.

Ik hoorde van mijn arts dat zwanger worden/zijn geen probleem hoeft te zijn, zolang je medicijnen maar worden aangepast en je bloedwaardes goed in de gaten worden gehouden.

Of je ook moeilijker zwanger word omdat je dus geen schildklier hebt weet ik niet.



Misschien ken je het schildklierforum? Daar staan ook veel tips op. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Sterkte To!
Het gras aan de overkant is niet groen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Ik merk vooral dat artsen elkaar tegen spreken en dat maakt het zo lastig. Vandaar ook mijn vraag op dit forum over ervaringen.

En nilufer sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:nilufer schreef op 02 oktober 2011 @ 10:47:

ik heb ook schildklier kanker (en misschien is het terug ) ik wilde ook zwanger worden en mij is door mn endocrinoloog verteld dat het belangrijk is dat je heel precies bent afgesteld in je thyrax. te laag en te hoog kunnen betekenen dat je moeilijkheden ondervind om zwanger te worden maar ook om te blijven. je moet dan ook vooraf en tijdens de zwangerschap minstens elke maand bloedprikken, het kindje heeft straks ook sk-hormoon nodig en dat vraagt ook steeds een nieuwe afstelling. het is dus wel degelijk belangrijk!!!



Sorry voor de offtopic! Nilufer ik heb nog vaak aan je gedacht!

Ik leef erg met je mee en als je er over wilt praten weet je het topic te vinden he. Heel veel sterkte
Het gras aan de overkant is niet groen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan wel zwanger worden zonder schildklier inderdaad, zoals hier al geschreven is.





Nilufer wat erg, heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een te trage schildklier, dat kan mede een verstoorde menstruatiecyclus veroorzaken, desondanks ben ik wel zwanger geworden binnen 4 maanden.

Ik moest wel om de 6 weken prikken en mijn dosis is in het begin 2x opnieuw afgesteld. Verder heb ik geen problemen ondervonden.

Wel gek dat jouw artsen er niets over zeggen en geen verband trekken, want toen ik voor een extra controle een keer bij de gyn was, vroeg ze mij of ik geen problemen had gehad met zwanger raken, vanwege mn schildklier. Ze vertelde dat dit wel vaker voorkwam.



@ Nilfur, wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik een snelwerkende schildklier, gehad. en ben gewoon zwanger geworden.

Ik ken een meid die net als jij kanker aan de schildklier heeft gehad, en zonder schildklier heeft een gezonde zoon gekregen.

Succes en vertrouw op je arts.



XXX

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven