Wat zijn de glucose streefwaarde tijdens zwangerschap?

11-12-2017 19:14 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,
Op het moment ben ik 10 weken zwanger.
Heb een verleden met 2 zwangerschappen met zwangerschapsuiker al in het 1e trimester.

Ook buiten zwangerschap zijn mijn bloedwaarden op de grens.

Nu heb ik volgende week de intake bij de Verloskundige.
Ik hou nu al mijn waarden bij. Ik weet alleen niet wat de streefwaarden zijn bij zwangerschap,zie op internet tegenstrijdige berichten.

Tot nu toe zijn mijn waarden :

Nuchter wisselend tussen 6,2 en 7,1
Na ontbijt 8,3 en een keer 10,1
na de lunch een keer 7,5
Na het avond eten 10,2

Ik eet sowieso de laatste tijd erg weinig ivm misselijkheid. Probeer wel elke keer een beetje te eten.de hoge waarden waren wel nadat ik koolhydraten heb gegeten. Die zou ik dan moeten minderen maar het is bijna altijd maar 1 broodje en bij de 10,1 was het een stukje stokbrood en een kommetjes tomatensoep. Dan schiet het wel al heel snel omhoog terwijl ik voor mijn gevoel weinig eet.

Nu ga ik dat volgende week wel bespreken maar vraag me af of iemand mij kan vertellen wat ze tegenwoordig aan streefwaarden hanteren bij zwangerschap? Zo kan ik me instellen op weer gynaecoloog /internist.

Alvast bedankt!
13 jaar geleden mocht ik niet boven de 7 komen.
Ik weet ze even niet uit Mn hoofd, maar je zit er wel overheen. Ik zou morgen bellen naar je huisarts en een verwijzing regelen voor de gyn. Als je suiker in het eerste trimester niet goed is, heb je een verhoogde kans op afwijkingen.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend en het klinkt wel hoog. Bij mij waren de streefwaarden geloof ik onder de 7 na het eten en onder de 5 ofzo nuchter....

Ik zou ook even bellen al, want die waardes zijn sowieso te hoog dus hoe sneller controle/behandelen hoe beter.
oceanide wijzigde dit bericht op 11-12-2017 19:22
31.00% gewijzigd
Go green, fuck a vegetarian
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan het ziekenhuis. Na hoeveel tijd meet je?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben inderdaad ook bang dat ik er dit keer ook niet aan ontkom.
Ik heb volgende week een afspraak bij de verloskundige of is morgen de huisarts bellen beter?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 4 weken geleden ingeleid met 38 weken ivm zwangerschapsdiabetes (moest insuline spuiten). Had het ook al in het eerste trimester.

De waarde moest 2 uur na de maaltijd 6,7 of lager zijn.
De nuchtere waarde moest 5,6 of lager zijn.
puknijmegen wijzigde dit bericht op 11-12-2017 19:21
9.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onder de 5.3 nuchter.
Onder de 6.8 1 1/2 uur na maaltijd.

Twee ziekenhuizen in de buurt zijn iets minder streng. Maar dan zit je er ook boven. Mits je meet na 1,5 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ja of je belt de vk vast even, beiden kunnen ze je doorverwijzen. Weekje wachten helpt je toch niks.
Go green, fuck a vegetarian
Alle reacties Link kopieren
Knuffelheks schreef:
11-12-2017 19:15
13 jaar geleden mocht ik niet boven de 7 komen.
Alle waarden? Dus ongeacht nuchter/niet nuchter?
Ik zou morgen bellen, je suiker moet zo snel mogelijk binnen de gestelde waarde vallen, zeker in het eerste trimester.
Alle reacties Link kopieren
O ja. 6.7
Alle reacties Link kopieren
Madelief1987 schreef:
11-12-2017 19:16
Ik weet ze even niet uit Mn hoofd, maar je zit er wel overheen. Ik zou morgen bellen naar je huisarts en een verwijzing regelen voor de gyn. Als je suiker in het eerste trimester niet goed is, heb je een verhoogde kans op afwijkingen.
Ik slik wel al een hele poos foliumzuur, maar idd risico is er wel. Mede daarom durf ik ook soms niet te eten, wat ook niet goed is. Gelukkig herstelt mijn lichaam het wel nog zelf,waarden zakken altijd alleen langzamer
Ik had ook zwangerschapsdiabetes en ik moest onder de 7,2 zitten 1-1,5 uur na de maaltijd.
En nuchter in de ochtend onder de 5,3.
anoniem_355851 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 19:24
17.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
11-12-2017 19:18
Ligt aan het ziekenhuis. Na hoeveel tijd meet je?
2 uur na het eten. Bij de 10,1 nog een keer na 3 uur en toen was het gezakt naar 8,1
Alle reacties Link kopieren
En wat je zegt over stokbrood/ een broodje, hiervan kreeg ik ook enorm hoge waarden. Ook van een klein stukje.

Normaal bruin volkoren brood ging dan wel weer goed.
Alle reacties Link kopieren
puknijmegen schreef:
11-12-2017 19:20
Ik ben 4 weken geleden ingeleid met 38 weken ivm zwangerschapsdiabetes (moest insuline spuiten). Had het ook al in het eerste trimester.

De waarde moest 2 uur na de maaltijd 6,7 of lager zijn.
De nuchtere waarde moest 5,6 of lager zijn.
Gefeliciteerd! Alles goed gegaan en met het kindje? Zijn je waarden nu weer normaal?

Ships dan zijn mijn waarden idd veel te hoog. Ik ga de huisarts bellen voor een verwijzing en de Verloskundige bellen.
Alle reacties Link kopieren
Oceanide schreef:
11-12-2017 19:21
Ja of je belt de vk vast even, beiden kunnen ze je doorverwijzen. Weekje wachten helpt je toch niks.
Ja precies! Ga ik doen.
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op dit moment ook zwangerschapsdiabetes en ik mag nuchter niet boven de 5.3 en 1,5 uur na een maaltijd niet boven de 7.

Nu zijn de apparaatjes die je zelf kunt kopen wel minder betrouwbaar dan degene die je van het ziekenhuis krijgt.

Ik denk wel dat je dus ook diabetes hebt 🙁.
Alle reacties Link kopieren
papayas schreef:
11-12-2017 19:27
Ik heb op dit moment ook zwangerschapsdiabetes en ik mag nuchter niet boven de 5.3 en 1,5 uur na een maaltijd niet boven de 7.

Nu zijn de apparaatjes die je zelf kunt kopen wel minder betrouwbaar dan degene die je van het ziekenhuis krijgt.

Ik denk wel dat je dus ook diabetes hebt 🙁.
Het apparaatje is van mijn vader die zelf diabetes type 2 heeft. Dus betrouwbaarheid zit wel
Goed. Moet stoppen met hopen dat het dit keer anders gaat lopen. Onder ogen zien en aan de bel trekken,ga dat morgen gelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Stop met zelf te dokteren. Zorg dat je wel eet en bel morgen de huisarts.

De manier hoe je ermee omgaat baart mij meer zorgen dan de waardes alleen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
11-12-2017 19:33
Stop met zelf te dokteren. Zorg dat je wel eet en bel morgen de huisarts.

De manier hoe je ermee omgaat baart mij meer zorgen dan de waardes alleen.
Je hebt gelijk. Ik ga morgen bellen en dan weer ertegen aan. Ontkennen heeft geen zin
SiMaNo schreef:
11-12-2017 19:21
Alle waarden? Dus ongeacht nuchter/niet nuchter?
Excuus. Nuchter weet ik niet precies meer omdat die gek genoeg altijd goed was. Ik meen me te herinneren rond de 5 inderdaad.
Zat ook al vroeg aan de insuline inderdaad maar vond dat eerlijk gezegd niet eens zo erg na al dat gepuzzel met eten om het maar laag te houden.
Alle reacties Link kopieren
Knuffelheks schreef:
11-12-2017 19:36
Excuus. Nuchter weet ik niet precies meer omdat die gek genoeg altijd goed was. Ik meen me te herinneren rond de 5 inderdaad.
Zat ook al vroeg aan de insuline inderdaad maar vond dat eerlijk gezegd niet eens zo erg na al dat gepuzzel met eten om het maar laag te houden.
Vooral dat laatste. Zonder insuline gaat dit denk ik niet omlaag als ik nu al te hoog zit. Bedankt ook voor je bijdrage
Ik denk dat het ook slim is om met een diëtiste te gaan praten. Gekleurde groente (tomaten en wortels bijvoorbeeld) bevatten ook veel suikers. Kijk ook eens in de koolhydratentabel. Niet gek dat daarvan je bloedsuikers omhoog schieten. Je broodje is niet de enige boosdoener dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven