Wat zijn de glucose streefwaarde tijdens zwangerschap?

11-12-2017 19:14 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,
Op het moment ben ik 10 weken zwanger.
Heb een verleden met 2 zwangerschappen met zwangerschapsuiker al in het 1e trimester.

Ook buiten zwangerschap zijn mijn bloedwaarden op de grens.

Nu heb ik volgende week de intake bij de Verloskundige.
Ik hou nu al mijn waarden bij. Ik weet alleen niet wat de streefwaarden zijn bij zwangerschap,zie op internet tegenstrijdige berichten.

Tot nu toe zijn mijn waarden :

Nuchter wisselend tussen 6,2 en 7,1
Na ontbijt 8,3 en een keer 10,1
na de lunch een keer 7,5
Na het avond eten 10,2

Ik eet sowieso de laatste tijd erg weinig ivm misselijkheid. Probeer wel elke keer een beetje te eten.de hoge waarden waren wel nadat ik koolhydraten heb gegeten. Die zou ik dan moeten minderen maar het is bijna altijd maar 1 broodje en bij de 10,1 was het een stukje stokbrood en een kommetjes tomatensoep. Dan schiet het wel al heel snel omhoog terwijl ik voor mijn gevoel weinig eet.

Nu ga ik dat volgende week wel bespreken maar vraag me af of iemand mij kan vertellen wat ze tegenwoordig aan streefwaarden hanteren bij zwangerschap? Zo kan ik me instellen op weer gynaecoloog /internist.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook randje zwangerschapsuiker, ik ben nu 27 weken.

Idd moet je 2 uur na de maaltijd onder de 7 zitten, dus morgen direct de vk bellen.

En direct een dietiste proberen te vinden, want je mag best eten maar je moet heel erg op je koolhydraten gaan letten.

Dus neem morgenochtend ongezoete yoghurt evt met wat havermout (njet te veel) of bak een omelet met wat groenten en kaas, want zo krijg je wel je eiwitten binnen maar minder koolhydraten.

Let heel erg op met fruit in grote hoeveelheden, idem met brood, pasta, rijst. Ik kan bijvoorbeeld wel 2 boterhammen in de ochtend eten, maar niet allebei om 7 uur. Als ik er 1 om 7 uur eet met wat melk en 1 om 10 uur komen de koolhydraten gespreid binnen en trekt mijn lijf het veel beter.

Hopelijk heb je hier wat aan 😘
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik ervan dat je niet durft te eten vanwege je bloedsuikers. Dat is niet goed hoor, dat moet je ook even met de huisarts bespreken. Hierboven wordt al geopperd om een diëtist te raadplegen. Dat lijkt me een goed idee. Juist nu heb je goede voeding nodig. Zeker als je ook nog eens misselijk bent en daardoor ook al minder eet.

Aan de bel trekken was je al van plan gelukkig, maar vraag dus ook echt even hulp bij het instellen/je dieet. Angst voor eten is nergens voor nodig, ook niet met ontregelde suikers. Wat wel nodig is, is dat je leert hoe je zo kunt eten dat je bloedsuikers stabiel blijven, en dat je hopelijk ook hulp krijgt om in te spelen op te hoge bloedsuikers. Dus laat je informeren, want nu klink je een beetje in paniek en dan kun je door onkunde juist rare (en onverstandige) dingen gaan doen.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Goed zo! Snel op inspelen en hopelijk is het dan ook snel stabiel. Succes met je zwangerschap!
Go green, fuck a vegetarian
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben allemaal gewoon gelijk.
Ik zal via de internist ook een dietiste toegewezen krijgen.

Morgen ga ik alles in werking stellen.
Voor nu probeer ik kleine hoeveelheden te eten en wat meer verspreidt over de dag.

Bedankt allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Probeer ook nu die angst toch een beetje los te laten. Ja, kleine hoeveelheden verspreid over de dag is inderdaad wat aanbevolen wordt. Maar je zult niet zomaar een bloedsuiker van 20 hebben en zelfs als je dat wel zou hebben, dan is het niet acuut mis allemaal. (Ruimschoots ervaring hier. ;-D ) Ga je gewoon even niet te buiten aan taart of aan fruit en houd er verder hooguit een beetje rekening mee tot je een arts gesproken hebt. Die ene dag zal niet het grote verschil maken.

En daarnaast: die stress is ook niet goed voor je en je klinkt wel heel bang om het fout te doen. Laat eerst de arts maar eens je bloedsuikers prikken en een diagnose stellen. Al het andere zijn stappen die daarna gezet kunnen worden.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Hier mogen de waardes nuchter niet hoger dan 5.3 en een uur na het eten 7.8.

Vervelend dat ze nu alweer zo hoog zijn. Goed dat je aan de bel gaat trekken want te weinig eten is ook niet goed!
Bij mij werd verteld dat te hoge nuchtere waarde ook kan komen doordat je in de avond te weinig eet en dan met te lage waarde gaat slapen. Dan bouwt hij in de nacht blijkbaar op.


Succes!
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad en moest insuline spuiten. Ben ook een paar keer bij een diëtiste geweest. Omdat ik ging afvallen, mocht ik niet meer minderen met eten. Bij mij schoot de bloedsuikerspiegel ook omhoog van een simpel broodje. Echt vervelend.
Maar bel snel je vk.
jusa schreef:
11-12-2017 20:39
Ik denk dat het ook slim is om met een diëtiste te gaan praten. Gekleurde groente (tomaten en wortels bijvoorbeeld) bevatten ook veel suikers. Kijk ook eens in de koolhydratentabel. Niet gek dat daarvan je bloedsuikers omhoog schieten. Je broodje is niet de enige boosdoener dus.
Broodje en de gekleurde groenten zijn niet de boosdoener. De zwangerschapsdiabetes is de boosdoener.
Alle reacties Link kopieren
Klopt SallySpectra,

Mij was destijds ook verteld dat je door de hormonen van je zwangerschap weinig insuline aanmaakt. Als dat laat in de zwangerschap gebeurd is het soms nog te doen met een dieet.

In.mijn geval verwacht ik dat ik binnenkort insuline moet gaan spuiten.
Voor nu probeer ik echt mijn eten aan te passen en te spreiden maar soms is het echt zo minimaal en schiet het toch omhoog.

Ik probeer zoala beeldig zegt het ook niet te groot te maken, ik let gewoon op wat ik eet en ga straks bellen, meer kan ik ook niet doen.
SallySpectra schreef:
12-12-2017 08:08
Broodje en de gekleurde groenten zijn niet de boosdoener. De zwangerschapsdiabetes is de boosdoener.
Ja duh, maar als je op je eten wil letten doet een groentesoep minder op je bloedglucose dan een tomatensoep.
jusa schreef:
12-12-2017 08:57
Ja duh, maar als je op je eten wil letten doet een groentesoep minder op je bloedglucose dan een tomatensoep.
Sorry, maar dit is echt onzin. Koolhydraten in tomatensoep zijn verwaarloosbaar, vergeleken met bijvoorbeeld een broodje.
Het is niet de bedoeling om koolhydraten te schrappen.
Koolhydraten in tomatensoep zijn 3 keer zo hoog dan die in groetensoep.
jusa schreef:
12-12-2017 09:38
Koolhydraten in tomatensoep zijn 3 keer zo hoog dan die in groetensoep.
Ja maar nog steeds veel minder dan in brood, rijst of snoep. Zoals gezegd, is het absoluut niet de bedoeling om koolhydraten te schrappen of tot een absoluut minimum te beperken, zeker niet tijdens de zwangerschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven