PCOS en LEO operatie

03-04-2019 18:49 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Wie heeft ervaring met de LEO?

Mochten we deze ronde (weer) niet zwanger raken, is de LEO één van de mogelijke volgende stappen.
Mijn gynaecoloog heeft me kort de inhoud verteld, maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Ik hoor het graag :D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een LEO-operatie gehad, in september 2017. Na twee jaar proberen en teleurstellende rondes met clomid kreeg ik de keuze tussen spuiten en deze operatie. Ik vond een operatie wel heftig klinken maar koos er toch voor. Vooral vanwege de uitleg van mijn gynaecoloog die het had over een soort reset van mijn lijf. In september, 17e om precies te zijn, de operatie gehad. Dagopname. Het viel best mee, wel best pijn de dagen erna maar ik kreeg een flinke zak verschillende soorten pijnstillers en maagbeschermers mee. Eerste ronde na de operatie helaas niet gelukt, maar wel heel positief was dat ik zelf ongesteld werd zonder dat ik het weer moest opwekken met primolut. Dus mijn lijf leek het weer te snappen. Ook werd net als bij gebruik clomid telkens de follikels gemeten. En er was flinke groei, voor het eerst. Op 23 november goede follikelmeting gehad en 10 december een positieve zwangerschapstest.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Victoria,

Bedankt voor je reactie!

Wij zijn komende zomer ook 2 jaar bezig en ik ben de teleurstellingen meer dan zat.. Ook ik gebruik momenteel clomid en ons is nu het voorstel gedaan: bij opnieuw een negatieve test, de volgende keer spuiten of de LEO. Volgens mij zit ik nu dus in hetzelfde schuitje als jij destijds.

Ik heb gelezen dat er ook risico’s verbonden zijn aan de operatie. Ik ben dus enerzijds best bang dat er iets wordt beschadigd, maar daar tegenover klinkt het resetten van de eierstokken mij uiteraard goed in de oren.

Dat jij na de LEO je natuurlijke menstruatie hebt gehad is natuurlijk erg positief!
En heb je nu, twee jaar verder, nog steeds je natuurlijk menstruatie?

Sorry voor de vragen.. mocht je niet willen antwoorden, ook prima hoor :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Juf88, ja, de risico's zijn er natuurlijk altijd, het blijft immers een operatie en je gaat onder volledige narcose. Maar het vooruitzicht van telkens spuiten en tig controles vond ik zo vermoeiend, ik was wel klaar voor een 'radicale' stap. Achteraf erg blij met mijn keuze, al was ik destijds ook behoorlijk emotioneel over het feit dat ik die keuze überhaupt moest maken. Maar goed, zo is het eenmaal gelopen.

Na die eerste menstruatie na de eerste ronde geen menstruatie meer gehad, want ik werd zwanger bij ronde 2. Eind augustus ben ik bevallen van mijn kleine meid en nu 7 maanden later nog steeds geen menstruatie. Misschien doordat ik nog borstvoeding geef? Ik las dat het even kan duren. Of het is misschien toch weer vanwege PCOS. Dat gaf mijn gynaecoloog dus ook aan, de reset na de LEO-operatie is niet altijd blijvend.

Ik zou er in ieder geval even goed over nadenken, voor en nadelen met je partner bespreken en de knoop doorhakken. Succes met jullie keuze!
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor je reactie en je verhaal! Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Geniet van je kindje en hopelijk is een tweede LEO voor jou uiteindelijk niet nodig:)
Hier ook ervaring met een Leo. Hier gekregen omdat ik niet reageerde op clomid of gonal F. Na de operatie weer begonnen met gonal F, dat ging toen goed, wel bij een hogere dosis.
2e x ook zwanger geraakt via gonal F maar met een lagere dosis. Nu een eigen cyclus (wel een lange maar beter als niets!) sinds de stop met borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Snowy,

Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp heb jij dus positieve ervaringen met de Leo?

Ik reageer ook niet (meer) op clomid en ga binnenkort starten met injecties en daarnaast IUI. Mocht ik niet op de injecties reageren, ga ik ook de Leo doen. Ik ben nog niet helemaal fan van de leo, merk ik. Vandaar voorlopig eerst de injecties.
In het ziekenhuis zijn ze wel weg van de leo, gezien er veel zwanger door zijn geworden. Dat maakt me aan het twijfelen.

Was je snel na de Leo zwanger? En nu heb je je menstruatie terug zonder hulp van hormonen oid?
Juff, ja idd een positieve ervaring, al had ik er wel meer van gehoopt meteen na de operatie door sneller te reageren op gonal F.
Hier dus ook eerst gespoten tm 150IE zonder goede reactie en daarna de Leo + hsg.
Na de operatie weer begonnen met gonal f en had toen eisprongen wisslend op 100/150IE. Ik was toen in ronde 3 IUI zwanger. Die zwangerschap eindigde helaas in een vroeggeboorte, daarna was ik zwanger in ronde 2 IUI met 100IE. Nu idd een eigen cyclus! Van 2x 50dgn en nu al een cyclus van 40 gehad. Dus nu hopen zonder MMM zwanger te mogen raken.

Hopelijk ga je gewoon reageren op de gonal F en is de operatie niet nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven