De eerste stap naar huisarts etc

31-07-2019 09:00 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen graag kinderen samen. Inmiddels zitten we halverwege ronde 12 en is al wel ter sprake gekomen om misschien maar eens te laten onderzoeken of er een reden voor is dat ik nog niet zwanger ben.

Nu vroeg ik mij af hoe veel het nu nog voorkomt dat je na 11 rondes, in ronde 12 of verder alsnog zonder bemoeienis zwanger raakt. Dus .. wie van jullie is in ronde 12 of verder zwanger geraakt zonder hulp van buitenaf?

En als je dan toch naar de huisarts gaat, wat kunnen we verwachten? Hoe ging dat bij jullie?
Alleen een gesprek en direct doorverwijzing naar fertiliteit? Of direct een aantal onderzoeken bij jullie huisarts? En wat voor onderzoeken dan?

Natuurlijk heb ik al het nodige gelezen op internet en weet ik dat het per huisarts ook kan verschillen, maar ben toch benieuwd.

Bedankt alvast! :love:
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan dat alsnog, maar ik zou het toch laten checken. Straks ga je nog maanden door en blijkt er een reden voor te zijn dat het niet lukt. Dan kun je dat maar beter meteen weten.
Wat jammer dat je nog niet zwanger bent!
Heb je een regelmatige cyclus?

80% wordt binnen een jaar zwanger en 90% binnen 2 jaar, dus er is nog wel een deel dat spontaan zwanger wordt in dat tweede jaar.

De huisarts zou volgens de richtlijn je direct kunnen doorverwijzen naar een fertiliteitsarts voor een OFO (oriënterend fertiliteitsonderzoek) in het ziekenhuis.

Meestal krijg je voorafgaand aan deze afspraak vragenlijsten die je in moet vullen.
De arts zal vervolgens zaadonderzoek doen en bij jou bloed prikken en een cyclus vervolgen met inwendige echo’s.

Als alle uitslagen binnen zijn, kan er met behulp van een formule berekend worden wat de kans is om alsnog spontaan zwanger te worden.

Soms is die zo klein dat wordt geadviseerd om met een bepaalde behandeling te starten.

Ik zou wel aanraden om na 12 maanden proberen naar de fertiliteitsarts te gaan, dan weet je na die onderzoeken in ieder geval of er een oorzaak voor is. En als alles goed blijkt, kun je er alsnog voor kiezen nog weer even af te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Een stap naar de huisarts hoeft niet meteen een MMM traject te betekenen. Een semenonderzoek is handig om te doen, net als het monitoren van je cyclus en werken met ovulatietesten. Afhankelijk daarvan zijn weer verdere stappen mogelijk. Houd het klein, bekijk het stapje voor stapje, probeer niet te ver vooruit te denken. Blijf weg van internet in deze. Zoveel stellen, zoveel verhalen en ervaringen. Wat je leest hoeft absoluut niet jullie verhaal te zijn. Daarbij: je weet dat als je op een simpele kwaal googelt, je al vrij snel een kanker-diagnose rijgt. Bij fertiliteit kan je de meest bizarre verhalen lezen. Die zijn weliswaar gebeurd, maar echt niet altijd representatief. Ook na 12 maanden kan je nog uit jezelf zwanger worden. 12 maanden is immers een statistisch gegeven (80% zwanger), geen harde lijn. Maar: onderzoek wel even of het bij jullie geen medische oorzaak heeft.
pergamon wijzigde dit bericht op 31-07-2019 09:25
1.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je nog langer blijven proberen zonder naar de huisarts te gaan?

Als er een oorzaak is waarom het niet lukt dan kun je proberen tot je een ons weegt maar gaat het nooit lukken zonder medische molen.

Dat kan je het maar beter weten.

Toen ik naar de huisarts ging probeerde die mij af te schepen met als je wat ouder bent dan duurt het wat langer.

En ga eerst maar een paar maanden temperaturen. Ja daag ik had ovulatietesten gedaan en wist dat ik een eisprong had.

Dus een doorverwijzing geëist.
Ben flink op mijn strepen gaan staan.

In ziekenhuis een aantal keer wezen bloedprikken, echo en samenlevingstest gehad. Zaad van man is onderzocht.

Toen we heen gingen voor de uitslag bleek ik spontaan zwanger. Moest onmiddellijk aan de thyrax want er was wel uit de bloedtesten gekomen dat mijn schildklier niet goed werkte. Het
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn na 12 maanden een fertiliteitstraject gestart, vond het een hoge drempel overigens maar dat was meer gevoelsmatig (het gevoel van falen etc).

Er is een zaadonderzoek gedaan bij mijn man en een echo bij mij.
In de 14e maand besproken dat er een HSG zou volgen, 2 weken later was ik spontaan zwanger.

Achteraf gezien vond ik het prettig dat we toch zijn gegaan, aan de ene kant ben je blij dat alle onderzoeken goed waren maar aan de andere kant schept dat ook wat verwarring ; waarom word ik dan niet zwanger?

Mocht je graag willen weten hoe zo’n traject in het door jullie gekozen zkh verloopt, zou je ook kunnen bellen met de poli! Daar leggen ze het vaak goed uit.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn vaak wachtlijsten. Als je in de tussentijd spontaan zwanger wordt dan is dat fijn.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar verhaal!

2 jaar geleden gestopt met anticonceptie met het idee "we zien wel hoe het loopt". Na een jaar toch wat meer gaan plannen, ovulatietesten etc. En nu nog niet zwanger.

Wij zijn gisteren bij de huisarts geweest, verhaal uitgelegd (verder geen onderzoek) en hij heeft ons doorverwezen naar het ziekenhuis. Dus aankomende vrijdag naar de fertiliteitsarts voor een eerste onderzoek. Ik krijg sowieso een inwendige en uitwendige echo en verder nog geen idee! Partner moest in ieder geval wel mee ;) Best spannend maar wij willen wel graag weten of er iets aan de hand is.

Overigens heb ik van de huisarts wel een temperatuurlijst mee gekregen om in te vullen. Het is handig om daar alvast mee te beginnen voordat je naar de huisarts gaat, dat scheelt misschien weer tijd!

Na vrijdag kan ik je in ieder geval meer vertellen over hoe het onderzoek gaat!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn na ongeveer 14 maanden proberen naar de HA gegaan. Ik heb een inwendig onderzoek gehad, mijn vriend een zaadtest.
Ik moest maandag op gesprek om de uitslag te bespreken en die zondag ervoor testte ik positief :) dus ja je kan nog steeds zelf zwanger worden al zou ik wel naar de HA gaan om alles in gang te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is, dat ze in ieder geval vragen om min. 3 maanden temperaturen of ovulatietesten. Verder inderdaad echo, bloedtest, anamnese en zaad wordt getest. Ik heb nog een test voor doorlaatbaarheid van de eileiders gehad. Daar kwam allemaal niets uit.

Na 5 jaar proberen toch spontaan zwanger, en 3 maanden na geboorte van nummer 1 spontaan van nummer 2.

MMM hadden wij geen behoefte aan.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties.

Het idee is er ook zeker wel om naar de HA te gaan. Maar zoals Kikkii ook zegt, ik vind het gewoon een soort van drempel. Dit is niet hoe je het je ooit bedacht had. Niet dat het uitmaakt als er hulp nodig is.. zeker niet!

Toch bijzonder dat er dan toch nog ineens positief wordt getest, vlak voor of na een stap naar HA. Hoop ik dan ook maar op.

Misschien goed om even een edit te maken:

Ik ben al ruim 2 jaar van de pil af en heb een regelmatige cyclus (behoudens een aantal uitschieters). Ik heb een aantal maanden ovulatietesten gebruikt, waardoor ik weet dat mijn eisprong tussen dag 14 en dag 17 zit. Met een LF van 12 dagen.
Daarnaast hebben we gemiddeld om de dag of twee dagen seks. Maar rond vruchtbare periode in ieder geval om de dag. Dus dat zal het probleem niet zijn.

Zwaluwtje.. spannende periode dus voor jullie! Ik ben benieuwd. Veel succes!
Ik lees graag je update. Ik hoop dat jullie geluk hebben net als Kikkii en Aardbei-Banaan.. dat je ineens toch zwanger blijkt ;-).
Hoi zonnetje. Ik ben (vanwege mijn leeftijd) na een halfjaar naar de ha gegaan. Van haar moesten we het eerst nog een halfjaar proberen. Daarna zijn we naar de gyn gegaan. De ofo (oriënterend fertiliteit onderzoek) heeft maanden (misschien wel een jaar) geduurd. Toen konden we iui doen. Maar we wilden het eerst nog een paar maanden proberen. Dus na ongeveer 2,5 jaar zijn we begonnen met iui (bewerkt zaad ingebracht via een slangetje rechtstreeks in de baarmoeder, kunstmatige cyclus met hormooninjecties). Na 6x (ongeveer 7 maanden) konden we door voor ivf. We hebben eerst een halfjaar pauze genomen. Inmiddels zijn we 4,5 jaar bezig (En 4x ivf/icsi gedaan zonder resultaat).

Wat ik hiermee wil zeggen: naar de ha gaan betekent niet direct hormonen spuiten enzo. Er volgen eerst allerlei (makkelijke) onderzoeken. En het tempo bepaal je zelf.
Maar ik zou wel degelijk de boel in gang zetten. Bij ons is in 4,5 jaar nog steeds geen oorzaak gevonden. Als er wel een duidelijke oorzaak is, kun je proberen tot je een ons weegt, maar heeft dit weinig zin.
Wij wilden de mm helemaal niet in. Maar gaandeweg verleg je je grenzen.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Emceetje schreef:
31-07-2019 10:33
Wat ik hiermee wil zeggen: naar de ha gaan betekent niet direct hormonen spuiten enzo. Er volgen eerst allerlei (makkelijke) onderzoeken. En het tempo bepaal je zelf.
Maar ik zou wel degelijk de boel in gang zetten. Bij ons is in 4,5 jaar nog steeds geen oorzaak gevonden. Als er wel een duidelijke oorzaak is, kun je proberen tot je een ons weegt, maar heeft dit weinig zin.
Wij wilden de mm helemaal niet in. Maar gaandeweg verleg je je grenzen.
Sterkte!
Dit dus, heel herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
Man is na 9 maanden naar de arts bij hem op de basis (defensie) gegaan en kreeg een doorverwijzing voor het CMH in Utrecht. Na controle bleek hij vrijwel geen zaadcellen te hebben. Wij waren in korte tijd achter onze reden. Hadden zelf al een voorgevoel en waren blij dat de artsen ons serieus namen en snel actie ondernomen.

Ik zou dus contact opnemen met de huisarts. Hopelijk wordt er niets gevonden en word je alsnog snel, spontaan zwanger.
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig om te lezen dat jullie al zolang geduld moeten hebben Emceetje (en Groenebroek ook?) . Ik hoop oprecht dat het jullie toch nog zwanger mogen raken. Veel geluk!

Wel goed om te weten dat al die onderzoeken soms dus wel een lange tijd kunnen duren. Dat geeft toch wel een extra zetje om toch maar gewoon onderzoeken te laten doen, kan allemaal nog even duren. Ik verwacht 9 of 10 aug. mijn menstruatie. Dus dan bespreken vriend en ik verder.
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
31-07-2019 10:05
Mijn ervaring is, dat ze in ieder geval vragen om min. 3 maanden temperaturen of ovulatietesten.
Veel gynaecologen dien daar helemaal niets mee.

Die kijken alleen maar naar de bloedtesten en de echo's om te zien of je een cyclus hebt en hoe die verloopt.

Temperatuurlijstjes zijn ouderwets.
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje1989 schreef:
31-07-2019 10:06

Daarnaast hebben we gemiddeld om de dag of twee dagen seks. Maar rond vruchtbare periode in ieder geval om de dag. Dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik zou aanraden om toch te blijven testen en dan precies de dag na je positieve ovulatietest te vrijen. Ongeveer 24u na positieve test. In het ziekenhuis is dat ook de dag dat ze insemineren en dergelijke. De dag met de meeste kans.

Sterkte met alles, hopelijk lukt het snel..
Alle reacties Link kopieren
Emceetje schreef:
31-07-2019 10:33
Hoi zonnetje. Ik ben (vanwege mijn leeftijd) na een halfjaar naar de ha gegaan. Van haar moesten we het eerst nog een halfjaar proberen. Daarna zijn we naar de gyn gegaan. De ofo (oriënterend fertiliteit onderzoek) heeft maanden (misschien wel een jaar) geduurd. Toen konden we iui doen. Maar we wilden het eerst nog een paar maanden proberen. Dus na ongeveer 2,5 jaar zijn we begonnen met iui (bewerkt zaad ingebracht via een slangetje rechtstreeks in de baarmoeder, kunstmatige cyclus met hormooninjecties). Na 6x (ongeveer 7 maanden) konden we door voor ivf. We hebben eerst een halfjaar pauze genomen. Inmiddels zijn we 4,5 jaar bezig (En 4x ivf/icsi gedaan zonder resultaat).

Wat ik hiermee wil zeggen: naar de ha gaan betekent niet direct hormonen spuiten enzo. Er volgen eerst allerlei (makkelijke) onderzoeken. En het tempo bepaal je zelf.
Maar ik zou wel degelijk de boel in gang zetten. Bij ons is in 4,5 jaar nog steeds geen oorzaak gevonden. Als er wel een duidelijke oorzaak is, kun je proberen tot je een ons weegt, maar heeft dit weinig zin.
Wij wilden de mm helemaal niet in. Maar gaandeweg verleg je je grenzen.

Sterkte!
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Familie lid van me (37 jr) loopt ook in het zkh maar na de standaard testen (die allemaal goed waren) zijn ze meteen begonnen met UIU gezien haar leeftijd. Ze zou natuurlijk zwanger moeten kunnen worden maar de artsen wilden hun niet langer zelf laten aanrommelen.
Alle reacties Link kopieren
Reken je vanaf het stoppen met de anti conceptie of vanaf het moment dat je echt weer een cyclus had? Kan natuurlijk ook dat die er meteen was.

Ik ben zelf na een half jaar bij de gynaecoloog geweest omdat ik constant bloedverlies had. 3 van de 4 weken.
Mijn baarmoederslijmvlies was erg dun geworden door de anti conceptie. Vlak daarna kreeg ik een regelmatige cyclus en vanaf toen heeft het nog 8 maanden geduurd.
Voor mijn gevoel zijn we wel ruim anderhalf jaar bezig geweest.
Ga gewoon heen. Keuzes in wat je wel/niet wilt maak je zelf en dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent!
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je nog niet zwanger bent.
Wij zijn na ruim een jaar proberen ook naar de huisarts gegaan. Was alleen een gesprek. Ik vond het heel moeilijk om te bespreken maar eigenlijk was het wel een goed gesprek. We zijn toen doorverwezen. Omdat ik het zelf zo wilde eerst gericht op mij omdat mijn menstruatie best een 'zooitje' was. In het ziekenhuis was eerste afspraak ook praten en een inwendig onderzoek en misschien ook echo (weet het niet meer zeker of dat bij de eerste of tweede afspraak was, is al een paar jaar geleden). Afspraak gemaakt voor een vervolgonderzoek ivm de menstruatieklachten maar toen die afspraak was bleek ik zwanger te zijn 😊. Uiteindelijk precies een jaar na dat eerste bezoek bij de huisarts bevallen van mijn eerste kind. Daarna een heel regelmatige cyclus dus dat onderzoek heb ik nooit meer gehad!

Hier dus nog spontaan na bezoek huisarts maar ik ben wel blij dat ik naar de huisarts geweest ben en alles in gang gezet was. Was sowieso ook wel goed om met de huisarts te praten hierover. Er was ook ruimte om het te hebben over de emoties die erbij komen kijken. Nu hadden wij geluk dat het spontaan goed kwam maar ik zou niet langer wachten met de eerste stap hoor.

Hoop voor je dat je niet ongesteld wordt in augustus en anders wens ik je een goed gesprek toe met de huisarts
Alle reacties Link kopieren
TO: mijn advies voor wat het waard is: gewoon gaan en het voorleggen. Je wordt misschien spontaan zwanger binnen een paar maanden, maar misschien ook niet. En als er daadwerkelijk iets aan de hand is, dan kan je dat maar beter weten zodat a) seks niet een moetje wordt met allerlei verwachtingen iedere maand (zoals bij ons destijds het geval was); en b) er misschien wat aangedaan kan worden mocht dat nodig zijn en c) je wellicht weet waar je aan toe bent (tenzij er niets gevonden wordt, maar dan kun je ook dingen uitsluiten). Je weet pas hoe vruchtbaar je bent als je daadwerkelijk probeert zwanger te worden en 12 maanden is gewoon aan de lange kant.

Heel veel succes. Ik weet hoe het voelt (en ben nog altijd blij dat wij na een jaar naar de HA gingen en een uitslag hadden waar we verder mee konden).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
31-07-2019 14:11

Hier dus nog spontaan na bezoek huisarts maar ik ben wel blij dat ik naar de huisarts geweest ben en alles in gang gezet was. Was sowieso ook wel goed om met de huisarts te praten hierover. Er was ook ruimte om het te hebben over de emoties die erbij komen kijken. Nu hadden wij geluk dat het spontaan goed kwam maar ik zou niet langer wachten met de eerste stap hoor.

Hoop voor je dat je niet ongesteld wordt in augustus en anders wens ik je een goed gesprek toe met de huisarts
Dit is inderdaad wel waar.. Bedankt :).

Baggal en iedereen bedankt voor delen van de ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf vrij lang gewacht met naar de huisarts stappen.
Niet omdat ik dat een drempel vond (de beste man is ervoor tenslotte en ik heb in dat opzicht niet zoveel gene), maar vooral omdat ik normaliter vanuit de overtuiging leef dat het leven niet maakbaar is en dat je het moet doen met wat je krijgt. Ik moest dat idee echt even aan de kant zetten (de wens was daar groot genoeg voor in elk geval).
Huisarts stelde vervolgens niets voor, vroeg hoe lang we al aan het proberen waren en stuurde ons direct door.
De eerste onderzoeken op de fertiliteitsafdeling maakten meteen duidelijk waar het probleem lag en ik vond dat toen wel een opluchting. Zeker weten dat je niet op de natuurlijke manier zwanger kunt worden, maar dat er wel behandelmogelijkheden zijn gaf wel rust.

edit; vrij lang gewacht, was denk ik zo'n beetje anderhalf jaar bewust proberen. We waren toen wel al behoorlijk wat langer gestopt met anticonceptie.
Aardbei-banaan schreef:
31-07-2019 13:06
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Familie lid van me (37 jr) loopt ook in het zkh maar na de standaard testen (die allemaal goed waren) zijn ze meteen begonnen met UIU gezien haar leeftijd. Ze zou natuurlijk zwanger moeten kunnen worden maar de artsen wilden hun niet langer zelf laten aanrommelen.
.

Ik was 35 toen ik naar de ha stapte. Wij mochten ook sneller door de ofo heen en sneller aan de iui, maar wilden dit zelf niet. Je moet iedere keer grenzen verleggen die je niet wilt verleggen, en acties ondernemen die tegennatuurlijk voelen. Dat kon ik niet zonder meer.
.
Dropdrop schreef:
31-07-2019 12:58
Ik zou aanraden om toch te blijven testen en dan precies de dag na je positieve ovulatietest te vrijen. Ongeveer 24u na positieve test. In het ziekenhuis is dat ook de dag dat ze insemineren en dergelijke. De dag met de meeste kans.
.
Zaad zit niet direct in je baarmoeder he, na de seks. Het moet een hele weg vol obstakels afleggen. Zh raadde ons aan om in de vruchtbare week om de dag seks te hebben.
En liefst op een regelmatige basis. Zaad kan van mindere kwaliteit zijn als de man minder frequent een zaadlozing heeft.
.
sugarmiss schreef:
31-07-2019 12:44
Veel gynaecologen dien daar helemaal niets mee.

Die kijken alleen maar naar de bloedtesten en de echo's om te zien of je een cyclus hebt en hoe die verloopt.

Temperatuurlijstjes zijn ouderwets.
.
Niemand heeft ons ooit naar temperatuurlijstjes en/of ovulatietesten gevraagd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven