Vriendin bevalt in buitenland: wanneer die kant op?

02-08-2019 14:55 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, dat ik nog ns een topic op de zwanger-pijler zou openen... ;-D

Mijn beste vriendin woont op een ander continent. Ze is zwanger en heeft (behalve de vader in spe) weinig tot geen netwerk daar. Ik wil heel graag naar haar toe om te helpen in die eerste weken, en ze wil ook heel graag dat ik er ben. Dat is dus allemaal heel fijn. Nu is alleen de vraag: Wanneer zal ik die kant op gaan? Ik wil wegens werk eigenlijk niet langer dan 2, max 2,5 week weg. En ik moet vantevoren boeken, het is een lange vliegreis, dus wordt onbetaalbaar als ik laat ga boeken.
Het is haar eerste, dus de kans dat het vroeg komt is volgens mij niet zo groot. En te laat komt t sowieso niet, de policy in dat land is om bij wat oudere moeders (en dat is ze) de bevalling niet overtijd te laten gaan, dan gaan ze inleiden. Aan de andere kant is kans op vroeggeboorte bij oudere moeders groter, lees ik. Maar ik denk dat ik daar maar gewoon geen rekening mee moet houden..

Mijn neiging is om een dag of 3 voor de uitgerekende datum daar aan te komen, zodat ik zeker anderhalve week met baby meemaak. Dan maar het risico dat het al eerder komt. Eerder gaan voor het geval dat en dan maar een paar dagen echt wat kunnen doen als het toch gewoon op tijd komt, lijkt me minder zinvol.. En een betaalbare optie om het flexibel te houden qua reisdata is er denk ik niet.
Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet langer dan 2-25 week weg kan wegens werkzaamheden zou ik pas mijn vliegticket kopen als ze daadwerkelijk op het punt staat om te bevallen. Bovendien hoef je er toch ook niet meteen op dag 1 te zijn - zeker als ze dan misschien nog in het ziekenhuis ligt bijvoorbeeld?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van me heeft dit ook gedaan en die zou vertrekken zodra de bevalling zou beginnen. De ouders vertelden het pas toen baby geboren was. En terecht. Ze had ook niet in spanning in het vliegtuig willen zitten. Stel je voor de baby moet een week in het ziekenhuis blijven, hoeveel zin heeft het dan dat je er al bent.

Ik zou dus wachten tot baby er is en eerst vernemen hoe alles gegaan is en dan pas die kant op gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wil je er al zijn met de bevalling? Anders zou ik denk ik de uitgerekende datum boeken. Dan is het kindje er in ieder geval en kun je de hele tijd helpen als dat nodig is. De eerste dagen lukt ze evt ook wel zonder jou en als de baby echt te vroeg komt moeten ze waarschijnlijk toch wel even in het ziekenhuis blijven en hebben ze weinig aan extra hulp.

Als ze juist graag wil dat je bij de bevalling bent moet je juist eerder gaan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze geen kraamhulp?
Ik zou denk ik aankomst plannen kort na de (geplande) bevalling.
Hmm...weet je heel erg zeker dat ze je 24 uur per dag over de vloer willen hebben zo vlak na de bevalling?
Zo niet, ga dan gewoon een maand later of zo.

De eerste weken waren voor ons heel intiem. Papa, mama, kindje. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat er ook nog een vriendin van mijn vrouw bij was.

Of heeft ze echt hulp nodig omdat die vent gewoon weer gaat sporten de volgende dag? :)
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
02-08-2019 15:07
Heeft ze geen kraamhulp?
Ik zou denk ik aankomst plannen kort na de (geplande) bevalling.

Nederland is het enige land in de wereld met kraamhulp. In de meeste westerse landen lig je gewoon meerdere dagen in het ziekenhuis, krijg je daar wat informatie en daarna ga je naar huis zonder verdere hulp (behalve uit evt eigen netwerk).

Ik zou om die reden dus ook pas na de uitgerekende datum vliegen. Dik kans dat je vriendin nog enkele dagen in het ziekenhuis ligt. Veel fijner als je kan helpen als ze eenmaal thuiskomt.
Hebben ze daar kraamhulp? Beval je daar standaard in het ziekenhuis? Hoe lang is haar partner thuis?

Bij geen kraamhulp en wel een ziekenhuisbevalling zou ik boeken voor 2 dagen na de uitgerekende datum. Dan is ze al thuis en kan ze je hulp iig gebruiken zonder dat ze ook kraamhulp over de vloer heeft en je misschien juist in de weg loopt. Bij een thuisbevalling zou ik overleggen of ze het fijn vind of je dan al in de buurt ben en in overleg misschien juist iets voor de uitgerekende datum boeken.

Overleg wel echt even, ik vond mensen een verstoring in onze kraamweek. Bezoek was helemaal leuk, maar de kraamhulp was ik heel snel zat. Bij de 3e ook geen kraamhulp meer genomen om die reden. Misschien dat ze het heel fijn vind als je langs komt, maar juist niet de eerste 2 weken als haar partner dan bv er ook is.
Boeken na geboorte

Er pas zijn 2 weken erna is toch ook prima als een ticket niet a la minuut lukt?
Hoe had je vriendin dit zelf bedacht? Qua werk van jou en tickets boeken enzo? Zij weet toch ook wel dat je met beperkingen zit, waarvan het niet weten van haar exacte bevaldatum de grootste is...
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
02-08-2019 15:28
Nederland is het enige land in de wereld met kraamhulp.
Maar overal ter wereld zijn verpleegkundigen/ verzorgsters/ post partum care in te huren voor na de bevalling.

Wat ik wel zou aanraden als je verder helemaal geen netwerk hebt daar.

Heb jij zelf ervaring met jonge baby's en kraamtijd TO?
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
02-08-2019 15:36
Maar overal ter wereld zijn verpleegkundigen/ verzorgsters/ post partum care in te huren voor na de bevalling.

Wat ik wel zou aanraden als je verder helemaal geen netwerk hebt daar.

Heb jij zelf ervaring met jonge baby's en kraamtijd TO?

Tegen enorme kosten, die niet iedereen kan ophoesten. Ik heb veel contacten in het buitenland en van die mensen heeft NIEMAND iemand ingehuurd. Deels vanwege de kosten, deels omdat meerdere dagen in het ziekenhuis liggen heel normaal is en je daarna je thuis (met eigen netwerk) prima kan redden.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-08-2019 15:07
Hmm...weet je heel erg zeker dat ze je 24 uur per dag over de vloer willen hebben zo vlak na de bevalling?
Zo niet, ga dan gewoon een maand later of zo.

De eerste weken waren voor ons heel intiem. Papa, mama, kindje. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat er ook nog een vriendin van mijn vrouw bij was.

Of heeft ze echt hulp nodig omdat die vent gewoon weer gaat sporten de volgende dag? :)
De situatie is wat bijzonder, ik ga er niet over uitweiden wegens haar privacy, maar ja, ze hebben me heel graag daar. En ik ga er echt niet 24 uur per dag met m'n neus bovenop zitten. Kraamhulp is volgens mij minimaal of niet, moet ik nog even checken. Al kan ik me voorstellen dat ze die wellicht wel gaan inhuren. Als er wel iets is, is het misschien slimmer om daar in theorie op aan te proberen te sluiten. Maar wel heel goed dat je dit nog een keer zegt, ik ga nog even rustig nadenken en heel goed met haar overleggen.

Ook dank voor de tips pas boeken als kindje komt, ik zie dat de prijsverschillen tussen op heel korte termijn en lange termijn vliegen niet zo gigantisch zijn als ik dacht. En het feit dat het daar (het is inderdaad standaard ziekenhuisbevalling) normaal is om een paar dagen in het ziekenhuis te blijven had ik ook niet bedacht.

Ervaring met jonge babies en kraamtijd: nope. Ik zie mezelf ook zeker niet als vervanging voor kraamhulp, meer als emotionele en praktische steun, en zo ziet vriendin het ook.

Heel, heel veel dank al voor de tips! Was er anders wellicht op een hals-over-kop manier in gegaan die misschien niet de beste is, ik ga uitgebreid met vriendin in conclaaf wat de beste optie is.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
02-08-2019 15:34
Hoe had je vriendin dit zelf bedacht? Qua werk van jou en tickets boeken enzo? Zij weet toch ook wel dat je met beperkingen zit, waarvan het niet weten van haar exacte bevaldatum de grootste is...
Dat heeft ze niet bedacht, ik heb het aangeboden. En ik heb vrij flexibel werk, dus daar is wel een mouw aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Het is haar eerste, dus de kans dat het vroeg komt is volgens mij niet zo groot. En te laat komt t sowieso niet

Dit klopt niet hoor. Ook als het je eerste kind is, kan het gebeuren dat het veel te vroeg komt, of 'te laat'. Alles binnen een tijdsbestek van drie weken voor de uitgerekende datum en twee weken erna is trouwens nog 'normaal'.

Dus ik zou zeker pas boeken als het kind geboren is en misschien de ouders eerst samen rustig laten wennen? In veel landen is het normaal om de eerste dagen/week in het ziekenhuis te blijven, willen ze je daar ook bij hebben? Ik zou het echt rustig afwachten en niet zomaar een ticket boeken.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
02-08-2019 15:45
Dat heeft ze niet bedacht, ik heb het aangeboden. En ik heb vrij flexibel werk, dus daar is wel een mouw aan te passen.
Heb jij zelf veel ervaring met pasgeboren baby's/ ben je zelf moeder?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad echt pas boeken als baby er is. Een eerste kind kan net zo goed te vroeg komen (echt te vroeg, of gewoon vroeg als in tussen 37-40 weken). Van mijn zwangerschapsclubje was dat bijna de helft (allemaal eerste kind, allemaal >30). Inleiden óp de uitgerekende datum kan ook zomaar een paar dagen later zijn, omdat er geen acute noodzaak is, en ziekenhuis druk/vol/enz. Bovendien kan een inleiding ook nog tot 2-3 dagen duren, dan hoeft baby er nog niet dezelfde dag te zijn.
En dan heb je nog kans op een keizersnede waarbij vriendin sowieso een paar dagen in het ziekenhuis blijft.
Heel vervelend maar er valt nu niets te boeken natuurlijk.

Of je bent dadelijk sowieso te laat of te vroeg want goedkoop ticket. Of een duurder ticket boeken als kind geboren is/ keizersnede gepland/inleding gepland ect. Dus als er meer directe specifieke aanleiding is.
Alle reacties Link kopieren
Faya_Maya schreef:
02-08-2019 15:47
Heb jij zelf veel ervaring met pasgeboren baby's/ ben je zelf moeder?
Dat hoeft toch niet? TO zegt zelf dat haar vriendin haar graag daar heeft. Er zijn en praktische dingen doen is ook prima.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven