Laos

14-02-2017 08:19 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomerreis is niet doorgegaan. We hebben andere bestemming in Azië bezocht
poldervrouw wijzigde dit bericht op 03-02-2018 22:25
90.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sorry, niet recent. Ik ben er zo'n 10 jaar geleden geweest, vond het een erg mooi en leuk land, met lieve mensen.



Vientianne vond ik niet zo bijzonder, ben wel een tijdje in Luang Prabang blijven hangen. Daar heb heb je oa het Big Brother Mouse project, wat probeert om analfabetisme te bestrijden en het lezen te bevorderen. Ze maken daarom boeken in het Laotiaans en Engels, en verspreiden die over Laos. Verschillende kinderen willen graag hun Engels verbeteren, en vrijwilligers worden gevraagd om een paar uurtjes te komen praten met ze. Misschien leuk voor je zoons om te doen?



Verder zit in de buurt van Vientiane een beeldentuin van (volgens mij) de crazy monk. Een best wel grote tuin met allerlei bijzondere en bizarre beelden. Ik vond het leuk om de beelden te bekijken en wat van de achtergronden te horen.



Vang Vien had een slechte naam, qua backpackers die overal episodes van Friends lagen te kijken en zaten te blowen, maar het is een erg mooie omgeving om te fietsen of te wandelen tussen het karstgebergte.



Veel voorbereidingsplezier!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alweer even geleden dat wij er waren (2008). Wij vonden Laos echt heel mooi. Wat Himalaya ook zegt Vientiane niet zo bijzonder, Luang Prabang erg relaxte sfeer, aardige mensen, fijn om een tijdje te verblijven.

Wij hebben de Noord-Thailand route gedaan dus bij Huay Xai de grens over en daar de boot naar Luang Prabang nemen.

Tussenstop in Pak Beng waar ze prima hostels en restaurantjes hadden. Wel maar beperkt elektriciteit toentertijd.

Die boottocht was wel afzien, erg druk, vieze 'w.c', houten bankjes die na 10 minuten al niet meer fijn zaten, maar wel een belevenis.

Vang Veng staat inderdaad te boek om de hordes backpackers die daar komen feesten. Wij hebben daar eigenlijk geen last van gehad.

Je kunt daar ook allerlei actieve dingen doen, misschien leuk voor jou kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Als je toch 4 welen gaat, zou ik overwegen om de eerste week, of anderhalf, toch in Thailand te besteden, bv sukhothai, chang mai en bij chang rai met de boot de grens over.



Dan kan je daarvandaan eerst de gibbons doen, dan naar beneden afzakken, vang vien (idd erg mooie omgeving), luang prabang (trek er voldoende tijd voor uit erg leuke stad), vientiane (voor dag of 2) en naar thousand islands (kan dat in regenseizoen?).



Ga voor de slowboats en niet de fast. Ik vond ook overnachtingen in verschillende kleine dorpjes erg leuk, mensen zijn zo vriendelijk en open! Kijk gewoon wat handig uit komt op he route.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt alvast. Ik heb idd boottocht geconden. Slowboat 2 dagen

Optie is idd sukhothai chiang mai en pai /chiang rai en dan laos maar dat alleen als we 4 weken kunnen. Geen geren.



Gibbon experience moet je van te voren reserveren dus eerst maar route bedenken
Gibbon Experience is geweldig, maar schreeuwend duur helaas.



Ik ben een aantal jaar geleden met de trein gegaan, rond 20:00 uur vertrokken vanaf Hualamphong in Bangkok, in Nong Khai overgestapt op het boemeltje de brug over en dan kun je op het station in Laos een visum on arrival aanvragen voor $35 pp.



Ik zou je de volgende route aanraden:



- nachttrein Bangkok - Vientiane, Vientiane heb je aan een dag genoeg

- door naar Vang Vieng, twee dagen daar en dan tuben en fietsen in de omgeving (paar jaar geleden is er flink ingegrepen en hoorde van iemand die er afgelopen maand was dat het er nog 'gezellig stappen' is, maar niet meer zo extreem als vroeger)

- verder naar Luang Prabang, zou ik zeker drie of vier dagen voor uittrekken want het is er prachtig. Vergeet vooraf niet de Mekong over te steken en de temples aan de overkant te bezoeken. Ik was er recent vijf dagen en heb me geen moment verdeeld.

- met de slowboat door naar Huay Xai. De meesten doen de slowboat in Noord-Zuid richting en dan zitten de boten goed vol, dus als je in de omgekeerde richting gaat zit je waarschijnlijk beter. Duurt twee dagen, je overnacht haverwege.

- Gibbon Experience gaat vanaf Huay Xai, Ik zou die van drie dagen doen, dan ga je er 's ochtends in het donker op uit om het bos te horen ontwaken.

- vanaf Huay Xai kun je via de nieuwe brug (geen bootje meer jammer genoeg, was leuk) de rivier over en door naar Chiang Rai. Aangezien je daar ook nog heen wilde zou ik alleen dat meepakken van Thailand.

- je kunt dan vanaf Chiang Rai terugvliegen naar Bangkok.



Hiermee ben je die drie tot vier weken wel zoet, zeker als je kinderen ook een paar dagen Bangkok willen verkennen (ga Ik vanuit).



Noord Laos zou mijn voorkeur hebben in dit seizoen omdat er nog steeds malaria is (en die zelfs voor bepaalde middelen al resistant is), vooral in het zuiden en dan natuurlijk vooral in de regentijd. Vientiane en Luang Prabang (stad zelf) zouden malaria-vrij zijn. Laos is verder wel echt een ander land dan Thailand, een stukje terug in de tijd als je de steden uit gaat. Er is ook nog steeds een behoorlijke kindersterfte (~7 per 100 levendgeborenen wordt niet ouder dan 5 jaar).



Gibbon Experience is super, maar stel je er super basic accommodatie bij voor. Het eten is beperkt (ik heb daarna een week darmproblemen gehad door de msg ) en een bierjte bestellen of zo is er niet bij. Sowieso heb je geen keuze qua eten, eur komt drie keer per dag een mannetje met fried rice in een metalen houden er zijn theezakjes, pot suiker en een bak lading fruit (wij maakten er jam van). Omdat de ervaring op zich zo geweldig is zitten ze altijd vol, dus als je het wilt doen boek dan vooruit, zeker als je met vijf man bent.



Er is meer moois in noord Laos (travelfish link), zoals Plain of Jars, Luang Namtha en Muang Sing (natuur, stammen en trekken), Xayabury met veel olifanten (maar let op dat je een goede organisatie uitzoekt), Phongsali, etc etc. Ik wil de helft daarvan zelf nog eens gaan bezoeken en ga zeker nog een derde keer naar Laos. Reizen gaat er traag, geen treinen en dus ben je aangewezen op local buses en minivans die nooit volgens schema vetrekken en er uren langer over kunnen doen als er weer eens ergens aan de weg gewerkt wordt. Maar het is zeker de moeite waard!
quote:poldervrouw schreef op 14 februari 2017 @ 09:24:

Bedankt alvast. Ik heb idd boottocht geconden. Slowboat 2 dagen

Optie is idd sukhothai chiang mai en pai /chiang rai en dan laos maar dat alleen als we 4 weken kunnen. Geen geren. Niet doen. Serieus, je onderschat overschat het tempo van reizen in Laos.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 14 februari 2017 @ 09:40:

[...]





Niet doen. Serieus, je onderschat het tempo van reizen in Laos.





Aha. Duurt nog langer dan thailand dus . Het iig geen must om het erbij te doen. Zoals gezegd "net " terug. Gibbon is idd enorm duur maar lijkt de jongens geweldig. 1 uitspatting moet kunnen. De rest valt wel mee



Bedankt voor je input !
Je kunt trouwens ook Vientiane overslaan en vliegen tussen Bangkok en Luang Prabang. Er gaan tegenwoordig meerdere vluchten per dag.



Gibbons is het inderdaad waard, unieke ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar nog in Laos geweest. Heerlijk land! Het is wel erg vochtig en heet in augustus, hou daar rekening mee. Het kan ook zijn dat bepaalde routes van de Gibbon Experience gesloten zijn ivm de regentijd, dat was vorig jaar zo, toen was de 3 dagen route er niet, alleen de kortere.

De omgeving van Luang Prabang is geweldig, fietsen huren en erop uit en ook 1 dag vroeg je bed uit voor de almsgiving aan de monniken. Van LP kun je naar Nong Khiaw, ook een supermooi omgeving om te wandelen, zwemmen en nietsen en dan nog even door naar Muang Ngoy, zo mooi!

Zuid Laos vond ik ook geweldig: 4000 islands, Bolaven, Vang Vieng (niets meer van die dronken backpackersvibe over gelukkig).

De mensen die ik sprak die de slowboat hadden waren deels gebroken (druk, slechte stoelen), deels wel blij dat ze het gedaan hadden, want mooie route, maar wel touristisch. Ik heb het niet gedaan, wij zijn in Noord Oost Thailand de grens over gegaan, bij Loei en toen met de bus naar Xayaboury en door naar LP
Alle reacties Link kopieren
Ik heb samen met nog wat mensen een minivan gehuurd in plaats van met de slow- of fastboat te gaan. Geen zin om 1 of 2 dagen opgepropt op houten bankjes te zitten met een te ranzige 'wc'. Zeker als je met 5 man bent is dat het overwegen waard.

Destijds waren ze begonnen met de aanleg van een geasfalteerde weg, maar zelfs over de dirtroad was het sneller en aangenamer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het tempo is beduidend lager dan in Thailand. Er zijn geen luxe touringcars, alleen maar verrotte bussen die om de haverklap stoppen om mensen op te pikken, uit te laten, te plassen, te eten etc. Je moet echt geen haast hebben daar!
Alle reacties Link kopieren
Haast heb ik sowieso niet. Liever klein deel goed zien dan veel en half.



Alle tips . Leuk !



Ik vind het erg leuk dat mijn jongens zo enthousiast zijn !
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat ze in Laos de minibussen volproppen. Dus op een bank voor 3 stoppen ze 5 of liefst 6 mensen. In Cambodja kochten we daarom 2 plaatsen pp en dat ging goed. In Laos hebben ze daar helaas schijt aan en zaten we alsnog met z'n vijven op de achterbank.
Alle reacties Link kopieren
Laos is prachtig. Een van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mayou hebben we ook gehad in thailand. Gezien dat we met 5 zijn en 5 x backpack hebben denken we aan prive vervoer ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in 2009 ongeveer 3,5 week gereisd door voornamelijk Laos en een klein beetje Thailand. Omdat vluchten van Europa naar Bangkok nou eenmaal veel goedkoper zijn.



Ik had destijds de nachttrein genomen naar Nong Khai en dan door naar Vientiane. Die stad vond ik niet zoveel aan, en het nadeel was dat ik het stuk Vientiane - Luang Prabang daardoor HEEN en TERUG moest doen (2x11 uren).

Bij nader inzien zou ik vliegen van Bangkok naar Luang Prabang, en dan met de bus afzakken naar Vang Vieng, dan midden- en zuid-Laos en over land terug naar Thailand.



Luang Prabang vond ik een heel fijn stadje, ook om gewoon op de vele terrassen en in tuinen te hangen met fruitsapjes, goeie koffie en een goed boek. Of wat rond te fietsen of wandelen. De avondmarkten zijn daar erg leuk, je kunt daar ook lekker eten. En supermooie stoffen en sjaals kopen.

De Kuang Si watervallen daar in de buurt zijn mooi en leuk. Je kunt daar zwemmen, en aan een touw slingeren het water in. En picknicken.



Vang Vieng was toen nog een party-oord, inderdaad veel stoned tieners en jonge twintigers die de hele dag alleen maar Friends of Southpark keken, met hun gore voeten op tafel, of in bikini over straat zwalkend (allebei echt heel erg not done in Azië). Of juist bier zuipend en schreeuwend langs de rivier aan het feesten waren op keiharde housemuziek en hun lege flesjes in de rivier smeten. Echt schokkend, daar zo in die mooie natuur. Wij kwamen daar aan met onze kayaktocht en meerdere mensen hadden tranen in de ogen en waren helemaal stil, van die schande.

Het schijnt nu veel rustiger te zijn. De natuur daar om Vang Vieng heen vond ik geweldig mooi. Ik heb goede herinneringen aan de kayaktocht die ik daar boekte, was maar €9 ofzo inclusief vervoer, zwemvest en warme lunch... en we gingen ook nog wandelend / zwemmend een grot in met heupdiep water, met een tractorband als houvast. Het is dus handig om Teva's of andere waterproof sandalen bij je te hebben.

Mountainbiken rondom Vang Vieng is ook prachtig. En in het dorp zelf kun je ook prima fietsen.

De "Ban Suan" bungalows in Vang Vieng zijn heel fijn. Bamboe hutjes met veranda en eigen badkamer, en uitzicht op een mooie tuin en de rivier.



Ik heb de reacties hierboven maar vluchtig gelezen maar volgens mij is de Konglor (Kong Lo) Cave nog niet genoemd, in midden-Laos vlakbij Thakeak (Tha Khek). (Soms zijn er meerdere spellingen voor dezelfde plaats, omdat het een fonetische vertaling is vanuit hun eigen schrift.) Vanuit het dorpje Ban Kong Lo kun je die Konglor Cave bezoeken: een rivier van 7 kilometer lang door een imposante grot. Halverwege in die grot zijn veel grote stalagtieten en -mieten en mag je even de boot uit. Tijdens de oorlog hebben mensen in die grot gewoond.



De Plain of Jars heb ik overgeslagen, het in het echt bezoeken leek mij niet zoveel toevoegen aan foto's ervan zien. Maar dat ben ik.



De wegen zijn op sommige plekken slecht (vandaar dat ik extra baalde van 2x datzelfde stuk van 11 uren), en de bussen nog veel slechter. Ik heb in die 3,5 week 2x panne gehad van meerdere uren in the middle of nowhere. Dus zorg ALTIJD dat je genoeg drinkwater en snacks bij je hebt! En eventueel spelletjes. En zorg dat je een beetje flexibel bent in je schema.

Ik herinner me bijvoorbeeld ook een bus waar ik door de bodem heen de weg zag, en waar bij elke hobbel zand op me leek te regenen... totdat ik in de gaten kreeg dat het minuscule stukjes roest en metaal waren van het plafond.



De mensen zijn supervriendelijk en het eten goedkoop en heerlijk. Probeer ook zeker de pakketjes die je soms op markten ziet van bladeren, daarin zit dan bijvoorbeeld gesuikerde kleefrijst met kokos ofzo, mmm. Neem een Point It boekje mee zodat je kunt aanwijzen of ergens varken of kip in zit of zo.

En massages zijn ook maar €3 of €4 voor een uur. Soms krijg je een surfshort (?!) aan als klant. Of soms hangen er alleen wat wapperende lakens tussen jou en de andere klanten.



Wat ik een beetje lastig vond in Laos was dat de lange-afstandsbussen vaak 3km of verder buiten het stadje stoppen. Dan was zo'n rit van 7 uren bijvoorbeeld maar €4 per persoon, maar moest je daarna nog eens €4 per persoon neertellen voor een songthaew of tuktuk het stadje in. (Of een half uur lopen met je bagage.)

Overigens heb ik veel fijne accommodaties gevonden door gewoon af te gaan op die mannetjes die dan bij de bushalte staan te leuren met hotels. Met foto's en al. Je hoeft nog geen ja te zeggen, mag gewoon met ze mee gaan kijken. Vaak waren het gloednieuwe hotels die nog niet zo bekend waren, nog superschoon waren, met nog heel erg gemotiveerd personeel, en heel goedkoop. Bijvoorbeeld €5 per nacht voor een tweepersoonskamer met eigen badkamer in Luang Prabang.



Veel plezier! En eet smakelijk!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed patsy!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, die nachttrein was wel een hele belevenis hoor. Op www.seat61.com kun je zelfs video's vinden van hoe een mannetje de treinbanken ombouwt tot bedden, en de lakens erop dekt. Ook een handige site voor info over waar en hoe je het best je tickets kunt kopen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Die site ken ik idd.

Ga alles op rij zetten en even zien. 2 x 11 uur heen en weer lijkt me ook onzinnig. Vliegen is dan goede optie
Alle reacties Link kopieren
Ja of met trein naar Chiang Mai en dan Chiang Rai geloof ik... en daar grens over en met slow boat naar Luang Prabang... maar kost natuurlijk veel meer tijd dan vliegen. Maar dan doe je ook geen stuk dubbel.

Heb ik destijds niet voor gekozen omdat die slow boat mij vreselijk leek.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Zijn jullie ook veel alleen reizende mensen tegen gekomen in Laos?
Er zijn best veel backpackers in Laos, ben zelf een paar keer geweest en elke keer mensen tegengekomen die alleen reisden (was er 1 van).

De slowboat vond ik echt een aanrader! Als je 'm van de Thaise grens naar Luang Prabang neemt is er een grote kans dat-ie druk is. Zorg dus dat je op tijd bij de boot bent, ik was de eerste keer niet op tijd en dan kan je achterin in de walmen van de dieselmotor plaatsnemen. Je kunt ook wat bord- en kaartspelletjes mee te nemen om die te doen met andere mensen.

Luang Prabang vond ik echt heel leuk. Het is niet een stad die het van z'n nachtleven moet hebben (zo'n beetje alles gaat rond 10-11 uur dicht), of de geweldige architectuur, maar het is er zo relaaaaxed. Je hebt er een dagelijke avondmarkt die echt de moeite waard is waar je souvenirs en eten kunt kopen. Klinkt gruwelijk saai maar het spul is echt prachtig. En om in de stijl van de stad te blijven: de verkopers zijn de meest relaxte lui die je maar voor kunt stellen. Die zijn het tegenovergestelde van opdringerig en liggen gewoon te slapen achter hun waar. Als je er een dagje wil chillen kun je de Tuktuk nemen naar een plek met een zwembad, het heet Le Pistoche. Ligt een beetje verborgen aan een zandweggetje, lekker in de hangmat hangen en je kunt er zoals bijna overal goedkope massages krijgen. De eigenaar is een Fransoos die de plaatselijke koters vrij entree geeft dus het is altijd levendig. Utopia is ook een aanrader, is een soort beachbar die uitkijkt over de rivier, lekker eten en er is een beachvolleybalveldje.

Vanuit Luang Prabang kun je dagtripjes maken naar een plaatselijke watervalletjes. Een paar dagen naar Nong Kiauw vanuit Luang Prabang is ook leuk. Je kunt er met een visser gaan vissen in de rivier. Wat je vangt wordt dan door hem klaargemaakt en is je avondeten. Je kunt er ook mooie trekkings maken.

In het zuiden zijn de 4000 islands leuk. Mocht je het echt niet willen dat je koters aan de weed gaan ga daar dan niet naar Don Det, veel tentjes bieden daar 'happy pizza' of 'happy shakes' of ander pretvoer aan.

Het is het meest gebombardeerde land ter wereld (Vietnamoorlog) en de Laotianen hebben een interessante manier om daarmee om te gaan. Als je erop let zie je vaak onontplofte bommen of napalm casings als plantenbak of andere versiering.
Nog bedankt voor je reactie! Goed om ge lezen dat je veel solo backpackers bent tegen gekomen.

Hoe ben je vanuit Thailand in laos terecht gekomen? Ik zit er aan te denken om via Chiang mai en vanuit daar ergens de grens over te gaan om eerst naar Luang namtha te reizen.

Goed dat je dat noemt over die happy pizza e.d. Ik had geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je eerst even goed naar google maps moet kijken want bij Chiang Mai kun je de grens niet over en Luang Namtha ligt vlak bij China, echt nog een takkeneind vanaf Huay Xai (de grens overgang vanaf Chiang Rai) af, zal zo'n 250 km zijn, waar je in Laos wel een dag over doet als het niet meer is.
In Luang Namtha kun je prachtige fietstochten maken maar verder is er niet echt veel te beleven. Je kunt nog een paar dagen naar Muang Sing (vanuit Luang Namtha) waar je mooie wandelingen kunt maken met een gids langs bergdorpjes, maar waar verder ook niets te doen valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven