Heimwee op kamers

21-05-2017 16:20 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds dit schooljaar zit ik op kamers. Het schooljaar is inmiddels al wel weer bijna voorbij over een paar weken maar ik krijg echt steeds meer last van heimwee en dan vooral naar mijn vriend. Het is voor mijn ongeveer 2 uur reizen om van mijn kamer naar huis te gaan en dit kan dus alleen maar in het weekend, ik zat er over na te denken om een weekOV te halen zodat ik in ieder geval het gevoel heb dat ik nog naar huis kan maar daarmee was ik een paar dagen te laat (kon tot 1 mei). Ook heb ik al als afleiding werk gezocht en heb ik me aangemeld bij de sportschool maar dit werkt ook niks.
Iedere zondag als ik weer weg moet van huis kan ik wel huilen, alleen al om het idee hoe ik me weer ga voelen en dat ik de week weer zit af te wachten tot het weekend, tijdens de week zelf voel ik me echt enorm ongelukkig, kan ik niet wachten tot ik weer weg kan en huil ik echt super vaak.
Ik heb vroeger nooit last gehad van heimwee en in het begin op kamers gaan had ik hier ook echt geen last van, het is er gewoon ineens gekomen en het wordt steeds erger..

Heeft iemand dit ook of tips wat ik hier tegen kan doen want ik word echt gek van mezelf.
Zoek een hobby die bij je past. Sportschool paste dus niet. Volgende ding proberen.

Zorg ook dat je op je kamer iets te doen hebt: boek lezen, kleuren, een serie kijken die je vriend niet leuk vindt maar jij wel...

En probeer wat sociale contacten op te bouwen. Spreek af met mensen van je studie, ga een keer naar de kroeg, zoek een bijbaantje, dat soort dingen.

O, en wissel 'jij naar vriend' en 'vriend naar jou' wat vaker af. Hij kan best ook een keer naar jou komen, en dat jullie dan samen leuke dingen gaan doen in je studentenstad.

Tot slot: je gaat je daar nooit fijner voelen als jij door de week je leven steeds op pauze zet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde gehad. Van alles geprobeerd, maar de heimwee bleef. In mijn laatste jaar kreeg ik een kans om weer vlakbij thuis te wonen en sindsdien is het goed. Soms helpt afleiding niet, bij mij in ieder geval niet.
Ik hoop voor jou dat je toch je draai vindt. En inderdaad, dat vriend ook vaker jouw kant op kan komen.
Verlang naar wat je al hebt
Wat hierboven is gezegd!
En misschien een andere kamer zoeken, met andere studenten waarmee je het goed kan vinden :). Samen koken, spelletjes doen, bankhangen, uitgaan, noem maar op!
Wat zou je met die weekOV moeten dan? Je kan toch niet elke dag 4 uur reizen?

Denk je niet dat je het ook zelf zit te voeden door op zondag al negatief te gaan zitten doen, in plaats van uit te kijken naar de week die komen gaat?
En kan je vriend niet af en toe jou kant op komen bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
@blueeyes*3 bedankt voor de tips, ik zal het is proberen

@Balt Ik zit er indd ook al over na te denken om volgend schooljaar maar al opzoek te gaan naar een kamer dicht bij huis, dan moet ik iedere dag er vroeg uit en veel reizen maar alles is beter dan hoe ik me nu voel. Afleiding helpt bij mij wel een klein beetje maar het eerste moment dat ik dan weer alleen ben kan ik meteen alweer huilen

@ML12 bedankt voor je reactie, ik zit nu in een huis met een van mn beste vrienden en nog wat mensen die ik amper zie, dit helpt sws al heel erg alleen we doen niet echt heel vaak iets, we hebben ook geen gemeenschappelijke woonkamer of iets dus dat is ook al heel jammer...

@lucylucille Als het moet wil ik best 4 uur reizen om even thuis te zijn, ik denk wel dat je gelijk hebt dat ik mezelf al helemaal zit op te fokken met alles maar ik weet niet wat ik daar tegen kan doen, het gebeurt gewoon. En hij kan niet heel vaak naar mij toe komen want hij heeft geen studentenOV dus moet voor een retourtje dan 50euro betalen :'-(
Alle reacties Link kopieren
iemandd schreef:
21-05-2017 16:49
@blueeyes*3 bedankt voor de tips, ik zal het is proberen

@Balt Ik zit er indd ook al over na te denken om volgend schooljaar maar al opzoek te gaan naar een kamer dicht bij huis, dan moet ik iedere dag er vroeg uit en veel reizen maar alles is beter dan hoe ik me nu voel. Afleiding helpt bij mij wel een klein beetje maar het eerste moment dat ik dan weer alleen ben kan ik meteen alweer huilen

@ML12 bedankt voor je reactie, ik zit nu in een huis met een van mn beste vrienden en nog wat mensen die ik amper zie, dit helpt sws al heel erg alleen we doen niet echt heel vaak iets, we hebben ook geen gemeenschappelijke woonkamer of iets dus dat is ook al heel jammer...

@lucylucille Als het moet wil ik best 4 uur reizen om even thuis te zijn, ik denk wel dat je gelijk hebt dat ik mezelf al helemaal zit op te fokken met alles maar ik weet niet wat ik daar tegen kan doen, het gebeurt gewoon. En hij kan niet heel vaak naar mij toe komen want hij heeft geen studentenOV dus moet voor een retourtje dan 50euro betalen :'-(
Voor 50 euro kan hij een voordeelkaart kopen.
Dan kan hij gedurende het hele jaar in de dal-uren en weekenden met 40% korting reizen.
http://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel.html
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Bij een eetclub oid gaan
Je aandacht op je studie richten
Extra literatuur lezen (bijv in de universiteitsbibliotheek)
Afspreken met studievrienden om samen te lunchen of koffie te drinken
Abonnement op een (studiegerelateerd) tijdschrift nemen
Naar voorstellingen in het theater gaan
Alle reacties Link kopieren
Kan je voor jezelf achterhalen waar de heimwee opeens vandaan komt omdat je aangeeft dat je er in het begin geen last van had. Of is de nieuwigheid van op kamers gaan er nu vanaf en mis je het vertrouwde van je eigen omgeving. Afleiding door nieuwe contacten op te doen, leuk bijbaantje of hobby is denk ik toch de beste remedie.
Alle reacties Link kopieren
@tickel Ooh dankjewel! dat kan ik wel eens voorstellen

@NYC wat is een eetclub, me richten op mijn studie vind ik wel lastig omdat dat niet altijd even leuk is en dan begin ik aan alles te denken, hoe lang de week nog duurt, hoelang ik nog moet wachten tot ik weer weg kan en dat soort dingen

@cappi Ik denk dat het komt omdat ik het op kamers gaan indd eerst helemaal tof vond, beetje zelf doen wat je wilt enzo maar dat heb ik nu ook niet meer, ik ken mijn vriend nu iets minder dan een jaar, dus miss dat ik hem steeds meer begint te missen ofzo maar ik snap ook niet waarom
Maar dan is je studie toch het probleem?
Hoeveel dagen college heb je per week? Mijn dochter maar 2 dagen, dus die reist gewoon op en neer.
Hoorcolleges volgt ze thuis.
Alle reacties Link kopieren
Is de studie die je volgt leuk? Heb je enig idee waar het vandaan komt? Lijkt me lastig! Over treinkaartjes, Google eens op groeptickets via Facebook. Heb je voor 7euro een retour;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meestal 4 dagen per week school. Eerder was ik altijd op vrijdag vrij dus dan kon ik meteen vrijdag al weg, maar nu heb ik dan ook nog school de hele dag en ben ik op een woensdag vrij :-( , daardoor lijkt de week nog langer, dit maakt alles ook nog weer lekker erger.

Ik vind mijn studie echt enorm leuk, het is alleen dat ik best veel dingen uit mijn hoofd moet leren en dat is gewoon nog extra kut als ik me dan al zo voel. Ik moet mezelf gewoon constant proberen te vermaken als ik mezelf niet depressief wil laten voelen

7euro voor een retourtje is niet duur haha! daar kan ik nog wel eens voor kijken
Je hebt nu éénmaal mensen die niet gek zijn op "op kamers wonen".
Studeert je vriend? Is er een optie om ergens in 't midden tussen waar hij nu woont / studeert en waar jij nu zit te gaan samenwonen?
Ofwel je tijdens de week op je studies smijten op elk vrij moment, zodanig dat je in 't weekend niets meer moet doen.
die groeptickets zijn alleen legaal als je met die groep allemaal tegelijk in- en uitstapt, dus allemaal dezelfde reis maakt op hetzelfde tijdstip. Ik zou dus voor dat voordeelurenabo gaan.

Het klinkt een beetje alsof 'het nieuwe' overal een beetje vanaf is, met als gevolg dat je dus nu sneller in de put zit. En dan zijn ze ook nog zo 'gemeen' om je vrijdag om te ruilen met de woensdag, waardoor je niet eerder naar je ouderlijk huis kan...

Lieve meid, het klinkt alsof je vooral heel eenzaam bent. Vandaar de tip om je sociale netwerk wat uit te breiden. Ga op een teamsport, zoek een bijbaantje, richt een studiegroepje op, verhuis naar een gezellig studentenhuis, maakt niet uit. Maar probeer iets aan je situatie te doen. Je zult waarschijnlijk nog wel even in deze kamer zitten (wat dat betreft heb je precies de verkeerde tijd gekozen om hierachter te komen) en ik zou dus proberen om er het beste van te maken.
Mijn vader had het overigens ook.
Hij vond op kamers werkelijk niets, al zijn vrienden zaten elders, hij was er eenzaam, de kamer zelf was een ramp, het lag hem gewoon niet.
Na een jaar is hij terug naar huis (zijn ouders) gegaan en beginnen pendelen.
Telkens 1.5 uur enkel onderweg, maar hij had het ervoor over.
Hij nam wel de wagen tot een plek waar hij kon aansluiten op een rechtstreekse trein, zodat hij geen 3 keer moest overstappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral proberen je netwerk in de stad waar je zit/en waar je vandaan komt wat uit te breiden, zodat je niet alleen afhankelijk bent van je vriend. Stél (ga er natuurlijk niet van uit, maar stél) dat dat uit gaat, wat dan? Heb je nog wel vriendinnen in je thuisdorp/stad? Het klinkt alsof je erg afhankelijk bent van je vriend. En ga proberen te leren jezelf te vermaken in je eigen 'huisje', daar heb je je hele leven plezier van.
Alle reacties Link kopieren
@blueeyes*3 ja dat ik de vrijdag vrij was maakte het toch nog een beetje overleefbaar maar dat heb ik nu dus ook niet meer, het is nog maar een paar weekjes tot de vakantie voor mij maar het duurt toch zooo lang als ik dan niet thuis ben
@tinbel haha ja snap ik, ik zou het heen en weer reizen er ook best voor over hebben denk ik
Ja ik heb natuurlijk wel vrienden in mn thuisstad en die mis ik natuurlijk ook, gewoon het idee dat ik niemand van mn vrienden/mn vriend en mn ouders kan opzoeken vind ik echt vreselijk.
Heb je in je studiestad vrienden?
Alle reacties Link kopieren
Je moet juist niet ieder weekend teruggaan, hoe verleidelijk ook. Juist in het weekend bouw je je leven op in je nieuwe stad, ontmoet je nieuwe vrienden. Je vriend kan toch ook wel een keer jouw kant op komen?

Ga nu niet heel de vakantie bij je ouders thuis zitten, ga juist ontdekken wat je nieuwe stad in de zomer te bieden heeft! Maak het je plekje.

En mocht je echt niet kunnen aarden kamer z.s.m. opzeggen en terug naar huis, die kamer staat een ander waarschijnlijk om te popelen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Zo te horen heb je weinig tot niets opgebouwd in de stad waar je nu woont en hang je volledig aan je oude leven. Klopt dat? En mag ik vragen hoe oud je bent? En heb je overwogen lid te worden van een sportclub voor studenten, studentenvereniging, studie-vereniging o.i.d? Zo nee: waarom niet? Je moet er natuurlijk wel moeite in steken om je ergens thuis te gaan voelen. Als jij alleen maar de minuten aftelt tot je weer naar "huis" kan (blijkbaar voelt je huidige woning niet als thuis), dan helpt dat niet natuurlijk. Ik zou dan lekker m'n kamer opzeggen en elke dag heen- en weer reizen, als je daar gelukkiger van wordt.
sanpellegrino wijzigde dit bericht op 22-05-2017 16:10
4.44% gewijzigd
Veel hangt ook af wat je plannen zijn voor na je studies.
Plan je terug te gaan en werk te zoeken in de omgeving van je ouders?
Of denk je te blijven in de omgeving van je studentenstad?

Hier in België gaat 90 % elk weekend terug naar zijn ouders.
En zijn Gent, Antwerpen en Leuven (de 3 grootste studentensteden) gewoon uitgestorven qua studenten in 't weekend.
Ik bleef alleen wel es een weekend omdat mijn vriend in mijn studentenstad woonde :-). (10 jaar later woon ik er nog, ben getrouwd en heb een huis gekocht :-P.)
Een sociaal leven hebben de meesten dan ook vooral in 't weekend in hun "hometown".


Ik heb één van mijn kotgenoten in november al zien vertrekken omdat ze iedereen en alles (ouders, vrienden thuis, haar hond) continu miste.
En een andere heeft het jaar rond gemaakt, maar is nadien ook terug gaan pendelen.

Ik zou dus kijken wat er mogelijk is, want 4 uur pendelen 4 à 5 dagen per week is ook best lang.
Wordt het bijvoorbeeld eenvoudiger als je een "break" neemt middenin de week en dinsdag of woensdag terugrijdt en de volgende ochtend terugkomt voor 2 à 3 dagen?
Of je vriend die op dinsdag of woensdag komt en blijft slapen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb niet heel veel vrienden in mijn studiestad, eigenlijk maar 1.. mensen van mijn school spreek ik nooit mee af omdat die niet op kamers wonen..
@Sanpellegrino Ik heb indd niet heel veel opgebouwd in deze stad maar op een een of andere manier lukt dat me ook niet zo goed, ik ga volgend jaar bij een sportvereniging om te kijken hoe dat gaat, sinds kort heb ik een bijbaantje maar tot nu toe zijn dit ook niet echt de mensen die mijn vrienden kunnen worden..
@tinybel Ja ik wil sowieso niet hier blijven wonen, gewoon dicht bij thuis is het beste. Ik wou dus eerst even kijken hoe het is als ik de keuze heb om terug te kunnen, dat ik gewoon terug kan als ik dat wil, alleen ik kan nu geen weekOV meer nemen dus daar moet ik nog tot 25 augustus op wachten dus daar heb ik ook niks aan.. M'n vriend werkt veel en is in het weekend dan wel vrij, en hij heeft dus ook nog eens geen studentenkaart
Als hij in het weekeind vrij is en veel werkt, kan hij best een voordeelurenkaart aanschaffen en daarmee in het weekeind naar jou komen.

Verder: probeer niet alles en iedereen meteen af te schrijven. Tenzij je, diep in je hart, de keus al gemaakt hebt om terug te gaan. Op alle oplossingen draag jij een 'ja maar' aan, een reden waarom het niet werkt of waarom het moeilijk is. Waarom kun je niet afspreken met mensen die nog thuis wonen? Je kunt toch met hen naar de kroeg, een keer koffie/thee drinken, de uitverkoop van de h&m bestormen of samen gaan studeren?

Ik zou trouwens ook naar andere hobby's kijken, niet alleen sport. Heb je andere hobby's?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven