reizen/vakantie voelen als een verplichting...

02-08-2018 14:02 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
het valt mij op dat zeker gedurende deze periode iedereen die je tegenkomt op het werk of prive vraagt of je nog op vakantie gaat of al geweest bent.
En als je dan antwoordt met nee we gaan niet of iets dergelijks, je dan meteen de vraag krijgt waarom niet? Als of je je moet verantwoorden dat je niet op vakantie gaat.
Wat is dat toch? Waarom word je geacht op vakantie te gaan en word het bijna niet geaccepteerd c.q. als abnormaal ervaren als je niet gaat en ook niets in het vooruitzicht hebt.
Ik begrijp dat werkelijk niet. En het irriteert me meer en meer omdat ik nu zowat dagelijks word 'gedwongen' me te verantwoorden waarom ik niet op vakantie ga.
Zo nu en dan roep ik ook gewoon dat ik eind augustus naar italie/frankrijk/thailand whatever ga, om de ander zo 'gerust te stellen' haha echt te belachelijk voor woorden.

hoe zien jullie dat? Ik schat zo in dat men hier van reizen houdt, als ik de onderwerpen zo bekijk. proberen jullie mensen die niet (veel) reizen of niet op vakantie gaan, ervan te overtuigen om vooral wel te gaan en allerlei voorstellen te doen van bestemmingen die geweldig zijn?
of laten jullie iedereen in zijn waarde en nemen gewoon voor algemene kennisgeving aan als iemand niet op vakantie gaat?
ik ben benieuwd..... :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik geb een typhushekel aan vakantie, en helemaal asn toeristen die zichzelf “reiziger” noemen. En aan rooibosthee.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 02-08-2018 14:05
0.85% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Vragen over vakantie is gewoon een makkelijke manier voor small-talk, net als praten over het weer. Ik zou daar niet zoveel van denken.
Dat je niet graag op vakantie wilt is niet "standaard" en daarom vragen mensen door. Niet te zwaar aan tillen.
essychan wijzigde dit bericht op 02-08-2018 14:06
Reden: typo
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk jij daar vooral zelf een probleem van maak.

Als zelfstandige werk ik meestal, ik heb geen verplichte vakantiedagen, en heel af en toe ga ik op vakantie. Soms jaren niet, en dan weer een paar keer achter elkaar.

Ik heb me nog nooit hoeven verantwoorden waarom ik niet op vakantie ga. Of dat mensen me "dwingen" dat ik toch echt moet.

Vakantie is geen verplichting.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Alles wat je anders doet (of laat) dan 'de meerderheid' roept vragen op.
Zo ook als je niet op vakantie gaat.
Irritant, zeker.
Ik ga ook niet op vakantie, ik heb geen relatie (levert ook standaard de waarom-niet-vraag op) en zo nog wat dingetjes.

Ik deel je irritatie, maar als je lang genoeg niet op vakantie gaat stopt het uiteindelijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wij gaan niet. Ik merk wel dat de reacties dan soms wel wat apart zijn. We krijgen overigens geen voorstellen, dat zou wel heel erg zijn.
Ik deel je irritatie maar het weerhoud mij er niet van om in de zomer 3 weken vrij te nemen en helemaal niets te doen in die weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg gewoon "nee ik blijf thuis, lekker rustig". Heb nooit het gevoel dat mensen daar een mening over hebben hoor.

Het is bij mij een combinatie van ziekte en niet zo nodig hoeven, maar 'waarom ga je niet op vakantie?' heeft nog nooit iemand gevraagd.

Overigens overweeg ik wel voor volgend jaar iets te boeken. Zo eens in de paar jaar een korte vakantie (anderhalve week ofzo) vind ik helemaal prima. Misschien nog een keer een stedentrip maar dat is echt voldoende. Ik hoef geen weken achter elkaar weg.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 02-08-2018 14:12
33.42% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
ik hou ook niet van reizen, zeker niet naar allerlei uitheemse bestemmingen. we gaan ieder jaar wel weg maar naar eigen huis in het buitenland. dan ervaar ik dat ook; “goh, alweer?” pffff. ja alweer! haha. Het water is er prachtig helder blauw en daarvoor hoef ik niet 15 uur in een vliegtuig te zitten.
Ik trek me er niks van aan. ik hoef niet zonodig foto’s te posten op FB waarop ik surf op een krokodil aan de andere kant van de wereld.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer trouwens soms wel mensen te overtuigen dat niet op vakantie gaan ook een optie is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik snap je wel maar zie het als interesse want als je vertelt dat je van de winter naar bijvoorbeeld Thailand gaat, reageert men met 'lekker! Heb je wat goeds in het vooruitzicht. Ben je vaker in Thailand geweest?'. Babbel de babbel.

Ik heb nog niet meegemaakt dat ze me raar aankijken of vakantiebestemmingen voorstellen. Er zijn er genoeg die niet van vakantie houden.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet graag op vakantie gaat, begrijp ik heel goed dat je ervoor kiest om lekker thuis te blijven.

Wat ik wél irritant vind, als collega's gaan lopen mekkeren dat ze nog zoooooooveel uur hebben staan en niet weeeeeten hoe ze dat op gaan maken. Neem. Dan. Gewoon. Vrij, of hou je mond.
Alle reacties Link kopieren
Op zich gaat ieder jaar gemiddeld zo'n 80% van de bevolking op vakantie. Grote kans dat jij daar bij hoort. Het is gewoon een onderwerp dat ieder jaar terugkeert, net als kerst.

Ik ben jaren niet op vakantie gegaan. Als mensen het mij vragen zeg ik gewoon nee, ik ga niet, ik ga werken. Waarom zou je anderen overtuigen niet op vakantie te gaan? Dat is toch een eigen keuze.. Ze overtuigen jou toch ook niet om wel op vakantie te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag ook weleens aan mesen die ik aardig vind of ze nog op vakantie gaan. Idd smaaltalk. Het is nu de periode en voor mij is het interesse tonen in de ander. gaan ze op vakantie, dan een leuk gesprek over de bestemming, gaan ze niet, dan is het ook OK, lijkt me heerlijk lekker thuis blijven ;-) Ik zou iig geen voorstellen ofzo doen, dat vind ik wel onbeschoft, iemand anders jouw vakantie-dwang /mening opdringen.

Dus, beschouw het gewoon als small talk, mensen tonen interesse in jou, zeg dat je niet op vakantie gaat en als mensen erover doorzeuren, kap je het gewoon af met de mededeling dat je geen zin hebt om op vakantie te gaan. Punt.

@Suze; ik heb ook zo'n collega die over z'n uren loopt te zeuren, gek wordt je ervan (en bij ons kan je heel makkelijk vakantie opnemen, wanneer je maar wilt). ik zeg dan weleens, geef die uren maar aan mij, kan ze goed gebruiken met een gezin, zieke kinderen enz ;-) haha
Aangezien ik juist nooit in hoogzomer op reis ga denk ik er ook niet aan om te vragen of iemand in deze periode op vakantie gaat/is geweest. Dat zit gewoon niet zo in mijn systeem. Ik ga wel weer als de drukte voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
02-08-2018 14:22
Ik ben jaren niet op vakantie gegaan. Als mensen het mij vragen zeg ik gewoon nee, ik ga niet, ik ga werken. Waarom zou je anderen overtuigen niet op vakantie te gaan? Dat is toch een eigen keuze.. Ze overtuigen jou toch ook niet om wel op vakantie te gaan.
nou dat gevoel heb ik dan wel, dat men me probeert te overtuigen om wel te gaan. Daarom vind ik het ook zo vervelend. Maar inderdaad het zegt misschien meer over mij.. haha, moet me niet teveel van aantrekken.
In deze ongekend goeie zomer hoef je voor de zon/warmte in elk geval nergens anders naartoe.
Alle reacties Link kopieren
Of mensen gaan gelijk een excuus zoeken waarom ze niet gaan. Ja, nee, nieuwe keuken, nieuwe auto, blablabla. Net alsof je die van je vakantiegeld kan betalen.
Vrienden van ons gaan ook nooit, die houden niet van vakantie. Kan t me niet voorstellen, maar zo zijn ze.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Karma86 schreef:
02-08-2018 14:31
nou dat gevoel heb ik dan wel, dat men me probeert te overtuigen om wel te gaan. Daarom vind ik het ook zo vervelend. Maar inderdaad het zegt misschien meer over mij.. haha, moet me niet teveel van aantrekken.
Vind ik gek haha, heb ik nog nooit meegemaakt. Mensen vragen wel heel verbaasd: Huh wil je niet weg dan?! En daar had ik nooit behoefte aan, was te oud om met het gezin weg te gaan en had geen partner. Mijn vriendinnen wel en ook nooit die behoefte gehad om met hun op vakantie te gaan. Dan vragen ze ook niet verder. Dit jaar ga ik wel op vakantie, voor het eerst in zo' 10 jaar op echte lange zomervakantie, ben benieuwd :)
Mijn oma had 12 kinderen. Toen ze op 87 jarige leeftijd overleed sprak mijn jongste oom bij de uitvaart. Hij zei: ' Ik heb moeder maar 1 keer in mijn leven zien huilen en dat was toen vader voorstelde om op vakantie te gaan'.

Ik vertel die anekdote en gooi het dan op erfelijkheid en dat ik wel van daguitjes houd en liever een nieuw jurkje koop dan op stedentrip te gaan.

Ik ben er dit jaar overigens weer ingetrapt en 4 keer op vakantie geweest (de helft werd me in de schoot geworpen) en ik had ontzettende voorpret en het is idd een heerlijk smalltalk onderwerp, maar na afloop moest ik constateren dat ik het wederom vooral erg vermoeiend vond en veel gedoe en dat het nog duur was ook.
Alle reacties Link kopieren
ik ben zo onattent ik vergeet altijd iedereen naar hun vakantie te vragen...

sta ik in de lift te denken of ik over het weer moet beginnen of over de file maarja dat is al helemaal zo uitgekauwd

soms zeg ik wel eens iets over de koffie maar dan blijkt dat ze niet van koffie houden, beetje hetzelfde misschien he?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral vervelend om ELKE keer hetzelfde te moeten zeggen. Bijvoorbeeld:

'Ga je nog op vakantie?'
'Ja, naar Spanje!'
'Oh lekker! Waar in Spanje?'
'Ibiza'
'Heerlijk hoor. Wat voor hotel zit je? En hoe lang ga je?'

Blablabla. Kun je beter een presentatie geven ben je er in een keer van af.. Net als bij terugkomst. :lol:
Madeliefjees schreef:
02-08-2018 14:35
Of mensen gaan gelijk een excuus zoeken waarom ze niet gaan. Ja, nee, nieuwe keuken, nieuwe auto, blablabla. Net alsof je die van je vakantiegeld kan betalen.
Vrienden van ons gaan ook nooit, die houden niet van vakantie. Kan t me niet voorstellen, maar zo zijn ze.
Een gemiddelde vakantie kan je ook niet van dat geld betalen hoor. Het is een bijdrage.
Zelf ga ik jaar geen reis maken, omdat we de volledige 3e verdieping verbouwen incl. Isoleren. Best wat kosten. Dan maak ik een afweging met vakantie. In all in ofzo ga ik niet zitten voor een spotprijs. Verder ga ik altijd buiten het hoogseizoen.
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
02-08-2018 15:00
Een gemiddelde vakantie kan je ook niet van dat geld betalen hoor. Het is een bijdrage.
Dat hangt er maar helemaal vanaf wat je als een gemiddelde vakantie beschouwt natuurlijk.
Ik ben jarenlang niet op vakantie gegaan in de zomer. Ik werkte altijd veel in de zomer en dan maakte ik een lange reis in de winter, zodat ik niet lang in de kou hoefde te zitten.

Nooit commentaar op gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven