Inlandsbanan Zweden

30-10-2018 21:17 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft de reis met de Inlandsbanan de afgelopen jaren gemaakt en kan mijn vertellen hoe dit is bevallen. Heb je de reis van Ostersund naar Gallivare in een dag gedaan of ben je onderweg gestopt? Waar ben je gestopt en was dat de moeite waard? Tips voor leuke activiteiten en bezienswaardigheden enz.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Het is erg mooi :-)
We hebben niet de hele reis gemaakt, maar een stuk ook met de auto, om de trein op de foto te zetten. Verder dus niet zo veel tips qua reistijd.
Je hebt hier en daar van die oude farbiekjes staan, sommige als officiele bezienswaardigheid, andere gewoon omdat ze er nog zijn al zijn ze buiten gebruik. Die vond ik vaak erg leuk om te bekijken.
En neem voldoende muggenspul mee ;-)
Geen persoonlijke ervaring met deze specifieke spoorlijn, maar heb je gezien hoe groot die afstand is? 700 km en het spoor in Zweden is niet zo snel als hier, dus reken er zeker een volledige dag voor. Persoonlijk lijkt het me vreselijk om die reis in één dag te doen. Ik heb met de trein langs de kust gereisd, ongeveer net zo’n afstand, maar wel opgedeeld over meerdere dagen.

In welk seizoen wil je gaan? Als je in de zomer gaat, de late zonsondergang brengt je biologische klok gemakkelijk in de war, dus zorg dat je op de klok gaat slapen. Ik had verwacht dat mijn lichaam wel zou aangeven wanneer het tijd was om te slapen, maar met zoveel licht werkte dat niet goed en was ik na een aantal dagen oververmoeid.
Oh ja en de muggen inderdaad :-x
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem 15 jaar geleden (2003) gedaan met een vriendin en wij hebben overnacht in Mora, Ostersund en Gallivare.
Mora lag prachtig in de natuur, Ostersund was wat levendiger door een universiteit(je) en Gallivare hebben we nauwelijks gezien volgens mij omdat we vrij laat aankwamen en gelijk de volgende dag terug gingen (wel middenin de nacht zon gezien en dat was leuk & raar). Het lag daar ook prachtig in de natuur.

Als ik het nog een keer zou doen, zou ik er meer tijd voor nemen. Nu internet overal bij je is, lijkt het me ook veel makkelijker om overal de bezienswaardigheden en (wandel)routes te vinden zodat je er veel meer van kan genieten.

Muggenspul is onontbeerlijk.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
@abusu, dank voor je info. Mora en Ostersund staan al op ons lijstje. En in Gallivare willen we sowieso een nacht of drie blijven.
@Erizon, Inlandsbanan is een speciale treinreis die je alleen tussen half juni en half augustus kunt maken en vervoert vooral toeristen. Hij stopt voor de lunch, diner, bezienswaardigheden en ook als er bijvoorbeeld rendieren op of naast het spoor lopen. Je doet er inderdaad daarom ook een uur of 14 over dacht ik.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Nog iemand met ervaring?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook op zoek naar ervaringen! Was eigenlijk aan het zoeken naar een camping met zwemparadijs, maar kwam al googlend toevallig op de Inlandsbanan terecht. We zouden eigenlijk vorig jaar en het jaar daarvoor ook al naar Zweden, maar er kwam steeds wat tussen. Ik vind de site van de Inlandsbanan nogal onoverzichtelijk eigenlijk, en ik kan ook niet zo goed inschatten of het makkelijk of moeilijk is om (betaalbare) overnachtingsplekken te vinden met vier personen, of dat je die ver van tevoren al zou moeten boeken. Het treinen naar de poolcirkel en weer terug, in een dag of tien, spreekt me wel aan. Vraag me af of onze zoons daar ook zo over denken, zal het straks eens in de groep gooien thuis. (mijn man al wat laten zien, die is enthousiast)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat hij al jaren op de verlanglijst maar het is er tot nu toe nog nooit van gekomen. Ook dit jaar weer niet hoewel het me nog steeds erg leuk lijkt.
Als ik de filmpjes op YouTube bekijk valt het me wel op dat er vaak veel ouder publiek in de trein zit, ook wel backpackers en zo, maar merendeel lijkt toch wel 60+.
Op Booking.com zijn er altijd wel overnachtingsplekken te vinden maar ik weet niet wat jij betaalbaar vindt Yella.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Yella, ik vraag me af hoe leuk het voor kinderen is om heel lang in de trein te zitten. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar afhankelijk van hun leeftijd en of je ervaring hebt met hen lange stukken te reizen zou ik kiezen om een gedeelte of een klein stukje te doen.
Wij hebben trouwens wild gekampeerd rond de spoorlijn dus geen ervaring met andere overnachtingsplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste zoon heeft het plan inmiddels ook al afgewezen, dus komende zomer gaat het in elk geval nog niet door.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven