Eerste keer op ski’s

28-12-2018 10:09 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan dit jaar voor het eerst skiën met twee kids, 11 en 14. We twijfelen erg wat we het beste kunnen boeken qua lessen. De kinderen hebben skicursus gevolgd in Nederland. De oudste gaat het heel makkelijk af, jongste is wat angstiger. Vraag me af of we met name voor mijn oudste de hele week lessen moeten boeken. Voor de jongste lijkt me dat wel prettig.

Hoe hebben jullie dat de eerste keer gedaan? Tips zijn welkom!!
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik niet veel ervaring hoor maar een keertje een cursus indoor is toch compleet anders dan echt op de piste staan. Hoe goed ik het indoor deed, hoe slecht ik het op de piste deed. Ben al die mensen die mij weer overeind trokken echt dankbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met 12 jaar leren skiën in 3 hele dagen les. Daarna nog 3 dagen met mijn ouders en broers kunnen skiën. Jaar erna hetzelfde en daarna geen les meer gehad.
Ik zou de hele week hele dagen les zelf niet leuk vinden. Dan zie je de kinderen amper tijdens de vakantie. Of ik zou 6 halve dagen les doen. Bijv alleen de ochtendend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze beide sowieso de ochtenden laten lessen. Dit omdat het een stuk leuker is als ze net zo goed worden als de volwassenen en je lekker samen de lastigere pistes met wat snelheid kan doen. Nu leren ze nog redelijk gemakkelijk en daar hebben ze hun hele leven wat aan
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Als je voor het eerst in de bergen gaat skiën wil je echt niet gelijk in de middag alleen gaan skiën.

Onderschat de bergen niet, is totaal anders dan Snowworld.

Eerste 3 dagen hele dag lessen minimaal, beste is gewoon de hele week.
Na 3 dagen kan je ook kijken of je nog wilt verlengen, hele dagen of alleen de ochtend of geen les meer.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zelf skiën sinds mijn 4e en heb de eerste vijf jaar minimaal drie dagen les gehad. Kan me wel herinneren dat ik soms de middag met m’n ouders mee kon.. Ik zou de kinderen dus ook zeker minimaal drie volle dagen op les doen. Vaak is er aan het einde van de week ook een wedstrijd, dus ook dat zou ik even bekijken en aankijken hoe leuk de kinderen het vinden. Als je begint met ochtenden heb je de kans dat ze op die eerste middagen nog onzeker en onwennig zijn. Denk dat het ook ligt aan je eigen vaardigheid als ouders. Mijn vader kon ons enigszins ook wat bij brengen en goed in de gaten houden omdat hij toen al een goede skiër was. Hoewel hij absoluut geen leraar is. Het is zo een meerwaarde dat de kinderen de techniek goed leren. Ze kunnen prima vlot van de berg af gaan, maar als de techniek bagger is ben je nog nergens en is het link. Ook die techniek brengt zekerheid bij de kinderen en vergroot zeker hun plezier!
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze een skicursus gevolgd in een indoor baan of op een rollerbaan. Zo’n rollerbaan heeft heel veel meerwaarde. Maar dan nog blijf ik bij mijn vorige bericht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot mijn 15e les gehad. Gestart op mijn 5e en 11 seizoenen bijna volledig gelest ( maandag begon ik, donderdagmiddag laatste les en vrijdag was dan vrij skien met mijn ouders. De zondag was vooral om weer even het gevoel terug te krijgen).

‘s ochtends al vroeg naar boven, zodat we een paar pistes met onze ouders konden skiën, voordat de les begon. En aan het einde van de dag was het standaard afsluiten met de dalafdaling met mijn vader. Moeder ging vaak met de lift naar beneden. Zo hadden we iedere dag onze ski-momenten met ouders.

De beginjaren gingen we vooral op les omdat mijn ouders het niet zagen zitten met een klein kind de piste op te moeten, ze het belangrijk vonden dat we goed leerden skiën, de jaren erna vooral omdat ik het zelf erg leuk vond. Mijn broertje en zusje idem. Allemaal relatief lang gelest.

En je kunt ze eruit halen, de mensen die echt langer gelest hebben. Niet dat het per se nodig is, maar het maakt het wel wat makkelijker.
Techniek, maar vooral ook de regels op de piste leren is zo belangrijk.

Ik zou wat bovengenoemd word in ieder geval doen. Laat ze in ieder geval de ochtenden lessen en kijk na een dag of 3 of je dit wilt verlengen of niet. Zelf zou ik ze gewoon 3-4 dagen volledig laten lessen, maar ik kan me voorstellen dat dat minder gezellig is.
Het is echt anders, op een piste. Drukker, van alle kanten komen mensen, soms rakelings langs je heen, soms net vervelend half voor je blijven skien.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 11:11
14.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ze de hele dag les hebben gaan ze ook sneller met de leraar op pad. zo komen ze op veel plekken en veel verschillende pistes. Dat is veel leuker dan met pap en mam mee. ze zijn dan ook lekker met leeftijdsgenoten. mijn oudste vond dat vorig jaar veel leuker dan met ons mee.
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik zou ze in ieder geval in de ochtend op les doen. Wij hadden altijd halve dagen les en dan in de middag met de volwassenen mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de eerste paar jaar investeren in zo veel mogelijk les. Techniek is zo belangrijk. Ik zou van zondag tm donderdag les boeken en het aan de kinderen laten over ze de wedstrijd op vrijdag willen doen. Dan de vrijdag samen skiën.

Toen onze kinderen jonger waren vroegen we aan de leraar waar ze gingen lunchen en dan gingen we vaak zelf daar ook lunchen. We merkten al snel dat we keihard genegeerd werden :-) ze hadden het veel te gezellig met de andere kinderen. Eventueel zou je dit ook bij hen kunnen doen als ze dat leuk vinden.

Ik zou geen halve dagen les doen omdat als er middags iets bij jullie gebeurd ze dan misschien niet meer willen of angstig worden. Gewoon aaneengesloten les en als ze echt heel goed gaan kun je ze eerder er af halen.

Wat wij ook deden is ze om na de les een warme kop chocomelk drinken en dan nog een paar keer een piste nemen. Dan ski je toch dagelijks met ze.

Zie skiles niet als straf, het is vaak erg leuk met de andere kinderen en skileraar of lerares.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik kan heel goed skiën in Spaarnwoude. In het echt sta ik bovenaan een rode piste al te janken en kan ik grotendeels alleen maar rutschend naar beneden. Dat terwijl ik wel prima achter een skileraar aan kan skiën. Alleen lukt het gewoon niet, het is zo anders dan op de tamme hellinkjes van Spaarnwoude en Zoetermeer.
Dus ja, zeker les nemen. Alleen de ochtend is prima, dan kun je ‘s middags zelf in eigen tempo op pad.
Alle reacties Link kopieren
Skiën in Nederland is werkelijk niet te vergelijken met skiën in de bergen op een echte piste. Ik was zelf net zo oud als jou jongste toen ik voor de eerste keer op wintersport ging en met net zoveel ervaring. Ik ben mijn ouders dankbaar dat ze geïnvesteerd hebben in skilessen. Mijn zussen en ik zijn tot ons 17e allemaal gewoon de hele week op skiles gegaan, de hele dag, inclusief eten met de skiklas tussen de middag. En we vonden het geweldig. Het is zo superleuk om van een toffe gast in een leuke groep te leren skiën. Daar kan skiën met je ouders echt niet tegenop.
Net zoals je je kind niet zelf leert zwemmen, leer je het ook net zelf skiën.
Het allerbelangrijkste wat je leert op een goede skischool is respect voor de bergen. Wij laaglanders hebben gewoon geen benul, echt geen enkel benul van het gevaar van de bergen. Je leert je te redden op verschillende soorten sneeuw, je leert de sneeuw te lezen, je leert de FIS piste-regels, je leert een pist lezen en je leert op een goede manier skiën, op souplesse en niet op kracht.
Natuurlijk kun je zonder te lessen in de Alpen skiën, maar ik heb een enorme hekel aan kamikazes die van de berg af komen kachelen zonder rekening te houden met de andere pistegebruikers.
Je kinderen kunnen nu nog niet skiën, hoeveel lol en aanleg ze in potentie ook hebben. Gun ze skiles in de bergen!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Stel je vraag ook eens op het forum van www.wintersport.nl. Echt een heel leuk forum dat helemaal over de wintersport gaat. Dikke kans dat er iemand reageert die in hetzelfde gebied als jullie al eens geweest is en je wat kan vertellen over de skischolen ter plekke.
Ik haal altijd heel veel voorpret van die site af.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ski-ervaring hebben jullie zelf? Misschien dat skiles voor jullie ook leuk is als het lang is geleden dat je voor het laatste hebt geskied.
Ik ski al jaren en vele winters ook vaker dan 1 week. Ik neem nog steeds af en toe een ochtendje privéles en ik heb daar nog steeds wat aan!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Hoe goed kun je zelf skiën? Als dit de eerste keer met de kinderen is, heb je dan zelf al 14 jaar niet in de bergen op ski’s gestaan?

Ik zou de kinderen idd minimaal vier volledige dagen op les doen. Zeker als je zelf al lang niet geskied hebt leren ze van een skileraar veel beter techniek. Ik heb zelf op mijn 18e leren skiën van ouders van mijn toenmalige vriendje, maar het volgende jaar toch de hele week op les, het verschil tussen op hangen en wurgen beneden komen, of genieten van skien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jong leren skiën, maar kreeg elk jaar gewoon skiles. Ook toen ik al 10-15 jaar skiede. In zo'n klas met anderen die ook al jaren en jaren skieden.

Als iemand van een laagland land kan je altijd dingen bij leren. Daarnaast is skiles niet alleen maar stom oefenen. Maar je maakt ook tochten met de skileraar, of ja gaat naar plekken waar je anders zelf niet zo snel kunt komen.

Zorg wel dat je kinderen in de juiste klas zitten. Dus niet bij elkaar, wanneer er niveau verschil is.

Het ene kind is technisch misschien heel goed, maar durft minder. Terwijl het andere kind als een gierwagen naar beneden komt, maar wel elke afdaling af gaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
28-12-2018 11:51
Ik heb jong leren skiën, maar kreeg elk jaar gewoon skiles. Ook toen ik al 10-15 jaar skiede. In zo'n klas met anderen die ook al jaren en jaren skieden.

Als iemand van een laagland land kan je altijd dingen bij leren. Daarnaast is skiles niet alleen maar stom oefenen. Maar je maakt ook tochten met de skileraar, of ja gaat naar plekken waar je anders zelf niet zo snel kunt komen.

Zorg wel dat je kinderen in de juiste klas zitten. Dus niet bij elkaar, wanneer er niveau verschil is.

Het ene kind is technisch misschien heel goed, maar durft minder. Terwijl het andere kind als een gierwagen naar beneden komt, maar wel elke afdaling af gaat.
Gewoon dit.

Mijn dochter kan na 4 jaar erg goed snowboarden maar gaat nog steeds op les. Van een leraar leren ze veel meer en nemen ze ook veel meer aan dan van ouders.
Les is maar van 10 tot 15.00 uur, met een uur pauze, dus genoeg tijd ervoor en erna om samen te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven