Berlijn

10-04-2019 14:10 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik 4 dagen met mijn (volwassen) dochter naar Berlijn.
Wie heeft er tips voor me? Wat moeten we zien/doen?
Wat kunnen we rustig overslaan?

We willen graag wat van de stad zien, musea staan ook op het lijstje, maar we houden ook van shoppen.

Dus als je je favoriete plekjes, restaurantjes of winkels met mij wil delen, graag!
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Alle reacties Link kopieren
Ik vind voormalig-oost het leukst, met voorkeur voor de wijk Friedrichshain
Alle reacties Link kopieren
Museumsinsel

http://berlijn-blog.nl/bezienswaardigheden/museuminsel/

Verder onwijs veel leuke tips op bovenstaand blog.

Ik ga eind van de maand weer, dit keer met een vriendin die nog nooit geweest is.
We gaan ook nog een fiets tour boeken via Bajabikes

https://www.bajabikes.eu/nl/berlijn-hig ... 8MQAvD_BwE

Berlijn is zo veelzijdig!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel alvast, ik ben er ook nog nooit geweest.
Ik hoorde al van iemand anders dat fietsen in Berlijn inderdaad leuk en goed te doen is. Dat kan op het lijstje.
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Sachsenhausen
Shoppen: kurfurstendam
Zondagochtend leuke vlooienmarkt in Mauerpark, echt een festivalsfeertje hangt daar
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
10-04-2019 14:44
Sachsenhausen
Nee... voor een eerste keer Berlijn is dat teveel gedoe. Te ver, en er zijn genoeg andere dingen te doen.

Mitte is een leuke wijk, vermijd het westen.... Alles rond de Ku-dam is ellendig (ku-dam is net de kalverstraat qua winkels, zonde van de tijd).

Hamburgerbahnhof is een fijn museum.
lilalinda schreef:
10-04-2019 14:15
Ik vind voormalig-oost het leukst, met voorkeur voor de wijk Friedrichshain
Ik ook :heart: Daar is mijn favoriet hostel. Zo'n gezellig sfeertje op straat, leuke barretjes.
Alle reacties Link kopieren
Een bezoek aan de Reichstag is ook zeer de moeite waard. Wel even vooraf (gratis) kaartjes reserveren (kun je gewoon via internet regelen.

En wij vonden het tranenpalast bij station Friedrichstrasse (oude overgang tussen Oost en West) ook interessant.

Sowieso een hele leuke relaxte stad!
Forever is a hell of a long time
Er zijn al heel veel tips op het viva forum gegeven in verschillende topics over Berlijn. Ik denk dat je dan wel een langere periode moet boeken. Het zijn er best veel. Ik heb er na 7x nog steeds nieuwe uit kunnen halen.

Veel plezier!!
Alle reacties Link kopieren
Selune schreef:
10-04-2019 16:03
Een bezoek aan de Reichstag is ook zeer de moeite waard. Wel even vooraf (gratis) kaartjes reserveren (kun je gewoon via internet regelen.
Sowieso een hele leuke relaxte stad!
Dit! Wel reserveren, daar wachten is zonde van je tijd.
De hop on hop off bus is ook de moeite. Dan pik je sowieso de bekendste hoogtepunten mee zonder teveel lopen. (Berlijn is grooooot 😂)
Alle reacties Link kopieren
Vermijd de toeristenvallen
- Ga niet naar Haus am Checkpoint Charlie maar naar het voormalige Tränenpalast bij het station Friedriechstrasse en de herdenkingsexpositie over de muur in de Bernauer Strasse.
- Ga niet naar het DDR Museum maar wel naar de (gratis) DDR expositie in de Kulturbrauerei en het Stasi Museum.
- Als je wilt fietsen ga dan niet met alle andere toeristen in het oude muurgebied fietsen maar pak de S Bahn naar Wannsee en huur daar een fiets voor een mooie tocht langs de meren daar en Potsdam.
- Als je een bustour wil maken neem dan de gewone BVG bus nummer 100 van Alexanderplatz naar Bahnhof Zoo. Dit is veel goedkoper dan die Hop on Hop off oplichterij.
- Koop geen curryworst die in het Engels en niet in het Duits wordt aangeprezen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
http://www.story-of-berlin.de/
Hier ben ik geweest. Ik vond het een heel mooi museum. Heeft echt indruk gemaakt.
De stasi gevangenis vond ik heel indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Magick88 schreef:
10-04-2019 16:12
Dit! Wel reserveren, daar wachten is zonde van je tijd.
De hop on hop off bus is ook de moeite. Dan pik je sowieso de bekendste hoogtepunten mee zonder teveel lopen. (Berlijn is grooooot 😂)
Vooral als je gewoon bus 100 of bus 200 pakt vanaf zoölogische garden. 200x goedkoper als de hop on hop of, en precies dezelfde route.

ALs je 1 halte eerder pakt (de starthalte) dan kan je gegarandeerd bovenin voorin zitten. dan moet je als je met je rug naar het metro station staat, links af lopen, spoor onderdoor door het tunneltje. Dan zie je rechts een grote tussenparkeerplaats, en aan de linker kant van de weg op ongeveer 100 m is de starthalte.
Alle reacties Link kopieren
Dit wijkje in Friedrichshain: https://www.visitberlin.de/en/going-out ... ch-strasse Echt supergezellig, zeker bij mooi weer.
Eettentjes in alle soorten en maten (goedkoop!), cafe'tjes, terrasjes, ijssalon. Heerlijk.
ghostly41 schreef:
10-04-2019 15:26
Nee... voor een eerste keer Berlijn is dat teveel gedoe. Te ver, en er zijn genoeg andere dingen te doen.

Mitte is een leuke wijk, vermijd het westen.... Alles rond de Ku-dam is ellendig (ku-dam is net de kalverstraat qua winkels, zonde van de tijd).

Hamburgerbahnhof is een fijn museum.
Gedoe? Je stapt op de trein en je stapt bij het kamp (how convenient) weer uit. Ik vind het een essentieel punt om de geschiedenis van Berlijn te begrijpen.
Net als een rondleiding in de Stasigevangenis.
oudebaas schreef:
10-04-2019 16:28
Vermijd de toeristenvallen
- Ga niet naar Haus am Checkpoint Charlie maar naar het voormalige Tränenpalast bij het station Friedriechstrasse en de herdenkingsexpositie over de muur in de Bernauer Strasse.
- Ga niet naar het DDR Museum maar wel naar de (gratis) DDR expositie in de Kulturbrauerei en het Stasi Museum.
- Als je wilt fietsen ga dan niet met alle andere toeristen in het oude muurgebied fietsen maar pak de S Bahn naar Wannsee en huur daar een fiets voor een mooie tocht langs de meren daar en Potsdam.
- Als je een bustour wil maken neem dan de gewone BVG bus nummer 100 van Alexanderplatz naar Bahnhof Zoo. Dit is veel goedkoper dan die Hop on Hop off oplichterij.
- Koop geen curryworst die in het Engels en niet in het Duits wordt aangeprezen.
Helemaal mee eens. Auschwitzmonument en Joods Museum zou ik ook nog bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-04-2019 16:28
Vermijd de toeristenvallen
- Ga niet naar Haus am Checkpoint Charlie maar naar het voormalige Tränenpalast bij het station Friedriechstrasse en de herdenkingsexpositie over de muur in de Bernauer Strasse.
- Ga niet naar het DDR Museum maar wel naar de (gratis) DDR expositie in de Kulturbrauerei en het Stasi Museum.
- Als je wilt fietsen ga dan niet met alle andere toeristen in het oude muurgebied fietsen maar pak de S Bahn naar Wannsee en huur daar een fiets voor een mooie tocht langs de meren daar en Potsdam.
- Als je een bustour wil maken neem dan de gewone BVG bus nummer 100 van Alexanderplatz naar Bahnhof Zoo. Dit is veel goedkoper dan die Hop on Hop off oplichterij.
- Koop geen curryworst die in het Engels en niet in het Duits wordt aangeprezen.
Die expositie in de Kulturbrauerei is echt een hele grote aanrader!!!
En ook alle andere tips hierboven van oudebaas, helemaal mee eens!
"Who would've thought it?"
Alle reacties Link kopieren
Misschien al genoemd maar een undergroundtour vond ik erg leuk :-) je hebt 4 tours, wij hebben die over de koude oorlog gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
10-04-2019 17:56
Gedoe? Je stapt op de trein en je stapt bij het kamp (how convenient) weer uit. Ik vind het een essentieel punt om de geschiedenis van Berlijn te begrijpen.
Net als een rondleiding in de Stasigevangenis.
Ja gedoe... het kost je veel tijd, en met 4 dagen is die nogal beperkt in zo'n grote stad als Berlijn.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
10-04-2019 22:31
Misschien al genoemd maar een undergroundtour vond ik erg leuk :-) je hebt 4 tours, wij hebben die over de koude oorlog gedaan.
Ow, ik breek even in. Berlijn staat niet op korte termijn op de agenda, maar wij zijn dol op undwerground tours. Heb je een linkje misschien?

Reichstag is inderdaad een aanrader!
The owls are not what they seem
ghostly41 schreef:
11-04-2019 10:41
Ja gedoe... het kost je veel tijd, en met 4 dagen is die nogal beperkt in zo'n grote stad als Berlijn.
Vind jij. Ik vond het met die 4 dagen prima kunnen en het het meer dan waard. Het ‘kost’ je een dagdeel.
Aangezien ik shoppen de meest zinloze tijdsbesteding ooit vind had ik wrs rijd over.
Alle reacties Link kopieren
Met mooi weer gingen wij hier graag zitten http://www.schleusenkrug.de

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven