China met grotere kinderen in augustus

27-05-2019 12:21 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo

bij het zoeken naar betaalbare tickets voor een andere Aziatisch land viel mijn oog op China. Tickets naar Beijing zijn een stuk goedkoper dan de andere bestemming en wat een prachtig land! maar ook enorm groot, en ik heb geen flauw idee hoe ik het qua vervoer ter plaatse moet gaan aanpakken en wat de beste route kan zijn om zoveel mogelijk mooie natuur+ een paar tempels en andere leuke dingen te zien en te kunnen afsluiten op een strand.

eerste vraag, is het nog haalbaar om zo'n reis nog geregeld te krijgen wanneer je vertrekt in augustus? voor landen als Maleisië en Thailand kan dat prima en kan je ter plaatse alles regelen, heel het land is één reisbureau en er zijn overal taxi's, grabcars, veel hotelletjes...
Hoe is dat in China?
er rijden veel treinen en ook hoge snelheidstreinen, vluchten zijn ook redelijk te doen.
Maar wat dan? als je daar aan een station staat hoe geraak je dan betaalbaar op je bestemming? wat moet je zoal rekenen qua verplaatsingskosten behalve de trein?

Is dit een land dat leuk is voor kinderen van 10 en 13?

mijn eerste idee van wat ik heel graag zou zien is
paar dagen peking
Zhangjiajie nationaal park aantal dagen
Chengdu omdat ik ergens gelezen heb dat je via daar moet als je naar andere bestemmingen zoals de Jiuzhaigou-vallei wil.
de Jiuzhaigou-vallei
een strand bv Sanya.

maar dat alles ligt zeer ver uit elkaar, we hebben 2.5 week de tijd.

wie is al in China geweest en heeft dit zelf geregeld?
wat raden jullie aan?

we willen liefst geen hee grote drukke steden, op een paar dagen Peking na.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 2017 geweest. Visum was wel een ding (laten regelen ) Mooi land. Groot.

Binnenlands kan je vliegen of met (nachttrein ). Ik vond het enorm mooi.

Mijn reisverslag mag je lezen. Stuur even PB of mail naar poldervrouw outlook punt dom.
Met een vertaalapp en een vpn app op je telefoon is alles goed te regelen. Ik was er afgelopen winter op de bonnefooi en rondreizen was niet lastig.
Wel had ik een behoorlijke cultuur shock, en ik ben toch in een behoorlijk aantal landen geweest. Kan ook komen omdat ik niet in de meest toeristische gebieden was, maar ik moest echt wennen aan aangestaard en uitgelachen worden, aan soms dagenlang niemand tegenkomen die maar een woord Engels spreekt, aan mensen die op straat rochelen en hun kind laten poepen, aan wc’s zonder privacy die eigenlijk gewoon een geul in de grond zijn en gedrag van mensen dat in mijn westerse ogen mega onbeleefd is (voordringen, schreeuwen, in het Ov keihard dingen op je telefoon afspelen).

Maar: ook vond ik de natuur waanzinnig mooi! En ondanks de smog heb ik me prima vermaakt in Peking. En daadwerkelijk op de Chinese muur staan is gewoon heel bijzonder.

Dus ja ik zou het uiteindelijk wel aanraden. Maar lees je van te voren wel in en bereid ook je kinderen voor. Het lijkt me voor kinderen fascinerend om naar een land te gaan dat zó anders is, maar aan sommige dingen moet je wel wennen. De slager naast mijn hostel was een koe aan het slachten op de stoep bijvoorbeeld. Dat zie je in Amsterdam dan weer nooit 😂🙈

2.5 week is niet lang dus ik zou aanraden om dan goed van te voren een planning te maken en daarin ook dagen opnemen dat je wat luxer zit en je niets ‘hoeft’ van sightseeing of activiteiten zodat je de kans hebt om alle nieuwe indrukken te verwerken.
Oh in Beijing zou ik ook echt aanraden om naar het circus te gaan, ik vond dat geweldig!
Alle reacties Link kopieren
een visum aanvragen kost behoorlijk wat werk en tijd
chocoladerijstwafel wijzigde dit bericht op 03-07-2019 08:36
58.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het in 2008 destijds helemaal zelf geregeld. Eerst de Lonely Planet doorgespit. Alles geplot op een landkaart. Transportopties bekeken (online kon je al best veel treinen boeken. Lijkt me wel een aanrader, want soms zijn die treinen in no-time volgeboekt. Wij vonden een hard-sleeper bijvoorbeeld nog altijd beter te doen voor een nachtrit dan een soft-seater…
Verder hadden we hier en daar een hostel geboekt vooraf. Qua aanspraak onderweg en qua georganiseerde uitstapjes was dat wel erg leuk.

Verder sliepen we vaak in een soort HolidayInn-achtige keten omdat we een jonge Chinese studente op sleeptouw hadden die met de pas van haar vader korting kreeg bij dat hotel.

Vanwege de regen en de overstromingen in de zuidelijke provincies en de aardbeving in Chengdu hebben we uiteindelijk onze plannen omgegooid en vanuit een hostel via Internet vliegtickets geboekt naar Hainan. En van daar uit met de bus naar een hostel in Sanya.

Wij zijn er 3 weken geweest...

Visum hadden we volgens mij gewoon via de ambassade aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
heel erg bedankt! die andere cultuur, dat is wel wat, mij boeit dat ook omdat wij en de kinderen dan ook eens meemaken wat in andere landen heel "gewoon" is.
ik twijfel wel tussen dit jaar nog regelen, of verzetten naar 2020, gesteld dat ik man dan nog mee krijg (want dit jaar wilden we naar Thailand).

mijn grootste zorg is eigenlijk het vervoer van trein / luchthaven naar de hotels (zeker in minder grote steden) en van hotel naar bezienswaardigheid / park.
Bv in Zhangjiajie.
zijn er gemakkelijk taxi's te vinden (en kan je dan duidelijk maken waar je heen wil)?
wat hoort dit maximaal te kosten?

met welke kosten moeten we nog rekening houden?

welk dagbudget zouden we best aanhouden? of aan welk totaalbudget moeten we denken voor 4?
de vlucht is een 2400.
hotels lijken wel te lukken voor 40-50 euro per nacht.
Alle reacties Link kopieren
Iets wat nog een beetje onderbelicht is in dit topic, is dat je er van uit moet gaan dat niemand Engels spreekt. Dus het is niet zo dat je op het vliegveld een taxi instapt en in het Engels vertelt waar je naar toe wilt. Je moet altijd het adres bij je hebben in Chinese karakters. Of een kaart, bijvoorbeeld een app op je telefoon, maar let er wel op dat de straatnamen er in Chinese karakters op moeten staan, anders begrijpt de chauffeur echt niet waar hij of zij naar toe moet.

Dit aspect wordt vaak onderschat door buitenlandse toeristen in China. Tuurlijk zijn er de laatste jaren meer en meer mensen die ook Engels spreken, maar daar kun je nog steeds niet van uit gaan.

Didi (Chinese Uber) is wat men doorgaans gebruikt in plaats van taxi's, maar taxi's bestaan ook nog gewoon. Prijs is afhankelijk van de stad. Taxi in Peking is heel betaalbaar, maar kan de prijs naar vliegveld even niet herinneren. Maximaal een paar tientjes.

Visumeisen zijn de laatste jaren steeds strenger geworden. Je moet een visum aanvragen bij het visum center in Den Haag, vlakbij station HS. Ik weet niet precies hoe de situatie nu is in Den Haag, maar volgens mij is het zo dat je zelf (met kinderen en man) naar het visum centrum moet omdat je sindskort je vingerafdruk moet "inleveren". Visas zijn behoorlijk duur. Ik weet niet wat de kosten zijn op dit moment in Den Haag, maar je moet denken aan 100-150 euro per persoon. Visa procedure is tegenwoordig behoorlijk streng. Je moet in ieder geval je vliegtickets laten zien + hotelboekingen en een papier waarop je hebt opgeschreven wanneer je in welke plaats bent. Je hoeft niet het binnenlandse vervoer geregeld te hebben. Je kunt eventueel de visas regelen via een visumbureau zodat je alleen naar Den Haag hoeft voor je vingerafdrukken. Is wel duurder. Je moet echt zorgen dat je de formulieren op de juiste manier invult en strikt de aanwijzingen volgt van het personeel op het visa centrum. Het heeft geen zin om in discussie te gaan. Aanvraag duurt een week. Daarna kun je je paspoort ophalen of op laten sturen.

Van Peking vliegveld naar de stad kun je met taxi, bus of shuttle van je hotel of zelfs met de metro (speciale vliegtuiglijn en daarna gewone metro of met de taxi).
Alle reacties Link kopieren
Taxi's zijn er voldoende, ook in de kleinere steden. In dorpen zijn er vaak geen officiele taxi's maar kun je altijd wel iemand met een busje vinden die je ergens naar toe wilt rijden tegen betaling. Meestal zijn de prijzen heel redelijk. Taxi's gebruiken vrijwel altijd de meter.

Je moet wel rekening houden met mogelijkheid van serieuze cultuurshock, zie de hele goede post van iemand hier boven. Dit kan ook voor boosheid en irritatie aan jouw kant zorgen. Reizen in China is niet echt vakantie, het is soms best wel hard werken om alles gedaan te krijgen wat je wilt doen (eten, hotel, vervoer, enzovoorts) en daarnaast kan het zijn dat je wordt nagestaard en gefotografeerd. Daar moet je wel tegenkunnen. China is vaak oncomfortabel. Ook dat kost veel energie.
.
anoniem_370403 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 08:18
98.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook de reden dat het wel fijn is om in een Hostel te overnachten, daar wordt tenminste nog een beetje Engels gesproken/verstaan. Verder idd kom je niet ver met Engels. Wij wezen de adressen in de LP gewoon aan als we ergens heen wilden. Of laat het op een briefje schrijven...

Ga er van uit dat ook in China alles (veel) meer tijd kost dan je vooraf had bedacht.
Ik nam in China één keer een taxi omdat ik moe was en gewoon 'luxe' naar mn hotel wilde. Dat ging helemaal fout; de taxichauffeur sprak en verstond geen woord engels dus alles ging via de vertaalapp en met hulp van omstanders. Omdat ik moe was zat ik niet op te letten en keek pas op de kaart op mijn telefoon toen ik al uitgestapt was - en toen bleek ik helemaal aan de verkeerde kant van de stad te zijn!

Maar openbaar vervoer vond ik heel makkelijk, dus dat heb ik verder gebruikt. En ja dit was onhandig maar hoort ook wel weer bij een vakantie in een wat 'moeilijker' land. Het zal er ook aan liggen waar in China je bent, want er zijn delen waar ze meer aan toeristen gewend zijn en delen waar je als europeaan echt een uitzondering en bezienswaardigheid bent.
OV zocht ik gewoon op online. Wat dat betreft is China super modern. Zorg gewoon dat je op het vliegveld een chinese simkaart koopt en dus dat je van te voren al een vpn installeert, want anders is het grootste deel van het internet afgeschermd. Ik gebruikte express vpn. Zet ook maar alvast wechat op je telefoon want dat gebruikt iedereen als soort mix van whatsapp, facebook en email. Via wechat kunnen mensen je locaties sturen, contact onderhouden enz. Adressen (van hotels) zijn soms minder makkelijk te vinden dan je gewend bent dus dan is het fijn om alvast via wechat contact te hebben met iemand van het hotel zodat je bijvoorbeeld kan zeggen: ik sta hier maar waar zitten jullie?

De visa aanvraag vond ik intimiderend maar uiteindelijk erg meevallen. Ik hoefde geen vingerafdruk in te leveren bij de aanvraag, maar wel een heel reisschema. Dat betekent dat je alles van te voren geboekt moet hebben, echter je hoeft je niet aan dit schema te houden. Wat ik dus heb gedaan (omdat ik bij mijn visum aanvraag nog niet precies wist waar ik heen wilde) is een nep planning maken. Ik heb in twee steden luxe hotels geboekt via booking.com die ik kosteloos kon annuleren. Als dagplanning heb ik dan afwisselend sightseeing en shopping neergezet, dat werd goedgekeurd. Uiteindelijk heb ik hele andere steden en gebieden bezocht maar dat deert niemand.
Wat wel onhandig is, is dat je dus je vluchten moet boeken voor je je visum hebt, omdat je de reserveringen van je vluchten als bewijs van je reisplanning bij je visumaanvraag moet doen.
Er zijn ook bureautjes die voor een meerprijs de aanvraag voor je doen, maar ik vond het dus uiteindelijk goed zelf te doen. Het is alleen wel een pak papierwerk waar je even voor moet gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Faerie post_id=29977889 time=1558961424 user_id=386528]
heel erg bedankt! die andere cultuur, dat is wel wat, mij boeit dat ook omdat wij en de kinderen dan ook eens meemaken wat in andere landen heel "gewoon" is.
ik twijfel wel tussen dit jaar nog regelen, of verzetten naar 2020, gesteld dat ik man dan nog mee krijg (want dit jaar wilden we naar Thailand).

mijn grootste zorg is eigenlijk het vervoer van trein / luchthaven naar de hotels (zeker in minder grote steden) en van hotel naar bezienswaardigheid / park.
Bv in Zhangjiajie.
zijn er gemakkelijk taxi's te vinden (en kan je dan duidelijk maken waar je heen wil)?
wat hoort dit maximaal te kosten?


Zoals ik al zei..lees mijn reisverslag even..

Je kan bij ieder hotel/hostel vervoer van en naar vliegveld regelen. Ik heb in Zhangjiajie een homestay gedaan, ik zat aan de andere kant van het park (het rustige deel) en dat was op loopafstand van de ingang. Die mensen hebben met opgehaald van luchthaven en weer weggebracht.

Taxi heb ik bijna niet genomen, alles met OV en via hotel vervoer geregeld.

Chinese muur heb ik wederom een niet bekende ingang genomen, scheelt bakken mensen.

En ja.. cultuur is daar enorm anders..

Ik heb daar echt weinig uitgegeven .. eten kost geen drol en hotels hangt af van wat je wil.

https://www.booking.com/hotel/cn/bei-ji ... b9e1670b2d zat ik in Beijing

https://www.booking.com/searchresults.n ... #hotelTmpl in Xian (AANRADER !! , zo'n leuke stad EN natuurlijk terra cotta leger.. gewoon met locale bus erheen ;-) )

https://www.booking.com/hotel/cn/yang-j ... b9e1670b2d deze lag op loopafstand van ingang park. Hele aardige mensen

https://www.booking.com/hotel/cn/lost-g ... b9e1670b2d Hier zat ik in Kunming.. Ook dikke prima en goede locatie

https://www.booking.com/hotel/cn/dragon ... #hotelTmpl en hier in Yangshou

Ik heb tussendoor nog wel op andere plekken gezeten maar die zijn er niet meer of niet meer boekbaar via internet.

Ik heb in een sim kaart gekocht en thuis al VPN etc. erop gezet. Wechat erop . Google translate werkt ook goed !
Alle reacties Link kopieren
visum heb ik laten doen. Dan krijg je checklist etc. en zij doen het dan verder voor je regelen.. ging prima. Koste wel geld maar dan is het ook zeker geregeld. Doe dit op tijd ! Ik heb een spoedprocedure moeten volgen (dinsdag ingeleverd en zaterdag vliegen) .. ging ook, maar was erg duur
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan deze zomer 3 weken met 2 kinderen. Alles zelf geregeld. Voordeel van te wachten tot 2020 is dat je die tickets nog een stuk goedkoper kan krijgen als je lang op voorhand boekt. Wij betalen nu 1.800 euro voor 4 stuks, heen naar Shanghai, terug vanaf Chengdu.
Onze route is helemaal anders dan wat jij wil, dus daar kan ik je niet mee helpen (alleen Chengdu en Beijing doen wij ook).

Wat het visum betreft: als je maximum 22 dagen blijft, kun je een e-visum aanvragen. Dan heb je nog altijd een route en bewijs van tickets en hotels nodig, maar geen werkgeversverklaring enzo... Kost inderdaad iets van een 500 euro voor 4 personen.

De treinen heb ik op voorhand geboekt (die tickets zouden normaal in het eerste hotel moeten liggen) omdat ik las dat in het hoogseizoen heel wat treinen vaak op voorhand uitverkocht zijn. Ik moet zeggen dat ik de treinen (toch als je de snellere variant pakt) nog best duur waren. Binnenlandse vluchten zijn wisselend qua prijs. Soms inderdaad erg goedkoop, maar met een beetje pech heb je een vlucht nodig op een route waar het toch nog redelijk duur is.

Wechat staat op mijn telefoon, VPN ga ik ook regelen en ik zorg inderdaad dat ik de namen van hotels, dingen waar ik zeker naartoe wil in Chinese karakters heb. Nu hebben alle hotels wel visitekaartjes liggen met het adres voor de taxi's erop dus zo'n probleem is dat niet. Ik ben 20 jaar geleden eens in Beijing geweest en toen lukte het ook prima om ergens te geraken dus ik verwacht niet dat dat zoveel moeilijker geworden is. Integendeel. Maar sowieso zie ik op dat vlak nooit beren op de weg. We zullen wel geraken waar we willen geraken.
Om menukaarten en zo te lezen heb ik de Waygo-app. Die werkte goed genoeg (ik zou niet zeggen prima) in Japan dus ik verwacht hetzelfde in China.

Taxi's en openbaar vervoer is goedkoop, eten ook, hotels maak je zo duur als je zelf wil (onze duurste kamer is 177 euro per nacht, onze goedkoopste 19 euro). Entreegeld is -zeker naar Aziatische normen- aan de dure kant.

Ik heb dus wel alles gepland, maar dat doe ik eigenlijk altijd als we op reis gaan. Geen idee of dat voor China echt moet.
Alle reacties Link kopieren
Hostels is een goede tip, want vaak wat meer westers dan doorsnee hotel. Of er Engels wordt gesproken in hostels verschilt waar je bent. Niet alle hostels hebben familiekamers. Soms zijn er alleen dorm rooms.

Dat voorbeeld van ClumsyNinja over de taxi is precies wat ik bedoel. Je moet altijd weten waar je naar toe wilt in het Chinees en als het even kan ook meekijken tijdens het rijden om zeker te zijn dat het goed is begrepen (op kaart, gps op je telefoon).

Vingerafdruk voor Chinees visum is relatief nieuw (sinds vorig jaar), misschien ook nog niet ingevoerd in Nederland, dat moet TO even checken. Werkgeversverklaring is volgens mij nooit nodig voor een L (=toeristen) visum. Wel vliegtickets en hotel. Je hoeft je inderdaad niet aan de route te houden die je opgeeft bij het visa centrum.

Express VPN is aanrader voor ongecensureerd internet. Dit moet je echt voor vertrek installeren op laptop, telefoon etcetera, want anders geen vrij internet. Kun je voor een maand nemen en dan opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Dat online visum klinkt trouwens super handig, zou ik voor proberen te gaan als je tot 21 dagen gaat. Goede tip v the4ofus hierboven!
WorldNomad schreef:
28-05-2019 03:16
Werkgeversverklaring is volgens mij nooit nodig voor een L (=toeristen) visum.
Had ik wel nodig hoor, en ik had een visum voor een maand dus niet idioot lang.

Oh ja inderdaad óveral entree voor! Mooi uitzicht ergens? Viewpoint-entree. Mooi park? Entree. Steeds maar een paar euro maar het tikt toch aan en op gegeven moment werd ik er ook wel flauw van.

Ik heb het even opgezocht en ik heb in 25 dagen voor 1 persoon 1235 euro uitgegeven, dus zeg 50 euro per dag. Dat is exclusief reiskosten van en naar china maar verder inclusief alles (binnenlandse reizen, hotel, eten, souveniers, entreegelden enz). Nou heb ik wel het meeste in hostels gelogeerd en dat kan in China echt mega goedkoop. En ik merkte dat je in hostels bijvoorbeeld ook vaak gratis mag wassen, scheelt ook weer.
Dus dat is relatief voor hier goedkoop maar vergeleken met andere Aziatische landen best prijzig.
Alle reacties Link kopieren
China is prachtig! Voor augustus moet je even kijken of dat met Visum lukt, de rest moet geen probleem zijn.
Het is een hele andere wereld, maar prachtig voor kinderen van die leeftijd denk ik. Er is zoveel te zien! Ik hoop alleen dat het geen moeilijke eters zijn ;)

Veel is al wel gezegd maar inderdaad. Er wordt bijna geen woord engels gesproken. Ik merkte de 2e keer wel (ben in 2008 voor de OS en 2016 geweest) dat het in Beijing en Sjanghai iets verbeterd is, maar dan vooral hotels etc.
Vervoer is goed te doen. Tussen de grote steden zou ik voor de HS trein gaan. Wel van te voren reserveren. In de steden zelf is de metro goed te doen en ook makkelijk uit te zoeken. Voor de meeste ritjes binnen de stad ben je 20-50 cent pp kwijt omgerekend. Vliegveld - stad met trein is ook te doen, maar taxi kan ook
Taxi's zijn er in elke stad genoeg, maar dan heb je wel echt een kaartje of adres (in het chinees) van je bestemming nodig. En altijd met de meter aan rijden. Ze proberen je als toerist een fixed price te geven (ongeveer het enige Engels dat ze kennen) die goedkoop lijkt, maar je wordt altijd afgezet :)
Bij grotere hotelketens staan de taxi's voor de deur te wachten.

In de metro in Beijing kwam er nog wel eens Chinese jeugd op ons aflopen die ons wilde helpen met zoeken naar de juiste lijn. Gebrekkig Engels en daar na heel erg trots. (ook al hadden mijn zusje en ik al lang door waar we heen moesten :P )

Als je toeristische attracties bezoekt in zomer barst het overal van de Chinese toeristen. Druk is China altijd wel trouwens. Maar die Chinese toeristen zien jou ook als attractie. Zeker als je blonde kinderen hebt. Dus kijk er niet van op als iedereen met je op de foto wil.
Voor de Chinese muur bijvoorbeeld zou ik goed kijken naar een minder toeristisch deel, anders is het net een mierenhoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven