Rondreis Mexico e.o.

13-06-2019 11:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor het einde van het jaar (november/december) zijn wij aan het kijken voor een verre reis van ongeveer 3 weken. We zijn op zoek gegaan naar een toffe vakantie waarbij veel mooie natuur en cultuur te zien is, zonder al te veel drukke megasteden. Daardoor is ons oog op Midden-Amerika gevallen.

Wij zitten zelf te denken aan een rondreis door Mexico - Guatemala - Honduras - Belize (de bekende Mayaroute, wordt aangeboden door verschillende reisorganisaties).

Zijn er mensen met ervaringen met deze vakantie? Ik vind de reviews op de site van aanbieders veel te beknopt. Ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van hotels/vervoer, mooiste excursies/bezienswaardigheden, de armoede (en of je daar last van hebt), de prijzen van eten/drinken, etc. etc.

Ik hoor het graag wie eerder in die landen heeft gereisd en waarom het wel/niet een aanrader is!
Ik vind drie weken erg weinig voor die vier landen samen. Je kunt je alleen al in Mexico drie weken makkelijk vermaken. Of in Guatemala en Belize. Honduras zou ik even links laten liggen vanwege het huidige politieke klimaat daar.

Het is absoluut een aanrader. Ook super simpel gewoon zelf te regelen. Ik zou niet met een reisorganisatie gaan. Gewoon goede reisgids aanschaffen (Footprint / Lonely Planet) en gaan.

De bussen zijn perfect geregeld, zeker in Mexico. Je wordt vanzelf wel de juiste kant op gedirigeerd als je een beetje roept waar je naartoe wilt. Je tas wordt zelfs voor je gedragen als je niet oppast. Hotels kun je zo luxe maken als je zelf wilt. Het eten is heerlijk.

Rare vraag of je 'last' hebt van de armoede. Er is heel veel armoede. Als je dat niet wilt zien, moet je thuis blijven. Dus bedelende kinderen en volwassenen, vieze huisjes / krotten, kinderarbeidertjes... je ziet het allemaal. En ze vragen je ook constant of je iets wilt kopen / geven.

Als je je goed wilt voorbereiden, is de First Time Latin America misschien iets van je, van the Rough Guide geloof ik. Het is namelijk ook niet zomaar veilig. Je moet echt even alert zijn. Niet zoals in Azië bijvoorbeeld.

Maar als je dat allemaal in acht neemt.....het is daar fantastisch!
Alle reacties Link kopieren
Wil je een georganiseerde reis gaan doen of zelf iets gaan plannen? Dat heeft namelijk best wel invloed op het niveau van luxe.

Ik ben zelf met een georganiseerde rondreis door Midden-Amerika geweest (Costa Rica tm Guatemala) ook in de periode november/december.
Je moet er wel rekening mee houden dat het wel 'ontwikkelingslanden' zijn, dus ja er is wel armoede. Het viel mij overal zeer mee qua bedelaars, er zijn wel veel straatverkopers (ook kinderen). Ik koop zelf altijd wel hier en daar wat, a) omdat het voor ons vaak geen geld is (vaak max 1 euro/dollar), b) die mensen zijn er vaak echt mee gebaat. Het ging dan om bijvoorbeeld van die geknoopte armbandjes (voor 1 euro heb je er wel gelijk 10 of zo ;-) ), zelfgemaakte kerstversiering (ik was rond de kerst) enzo. Ik vond de mensen nergens lastig.

De logementen waar wij verbleven waren prima. Niet super luxe, maar wel voorzien van alles dat we nodig hadden. Sommige toeristische gebieden zijn nog erg in ontwikkeling.

Qua bezienswaardigheden: Copan (Honduras) vond ik heel interessant, Tikal (Guatemala) was fantastisch, in Belize zijn we naar het eiland Caye Caulker geweest om te duiken (niet echt een eiland om te zonnebaden en zo), Chichicastenango (Guatemala) heeft een hele grote markt, waar je hele leuke souveniers kunt kopen. En zo was er wel meer.

Prijzen zijn prima, het is niet zo goedkoop als in sommige aziatische landen, maar zeker goedkoop genoeg. Het eten vond ik over het algemeen erg lekker, denk aan voornamelijk mexicaans.

Advies om mee te nemen: klamboe en anti-insektenspul met Deet. Vooral bij Tikal hadden wij dat nodig. En een poncho tegen de regen. Die landen zijn namelijk niet voor niets zo mooi groen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hier ervaring met een rondreis door Yucatan (Mexico deel van de maya route): vond het zelf zonde van het geld.

De route zelf was op zich prima, maar de organisatie er omheen was vreselijk: hotels waren ontzettend slecht, reistijden niet gunstig. Eerste dag bijvoorbeeld kwamen we na een vlucht van 15u aan, en moesten we blijkbaar nog 3u rijden midden in de nacht. We landden in Cancún en het hotel zat daar ook, dus we hadden even niet verwacht dat dat nog 3u rijden is dan. Verder was er voor sommige dagen bijvoorbeeld maar 2 uur rijden ingepland, zonder noemenswaardige bezienswaardigheden onderweg. Maar dan moest je om 10u uitchecken in het ene hotel en kon je pas om 15u inchecken in het volgende hotel. Dan zit je dus 3u te 'wachten' (stukje wandelen, dorpje verkennen, maar dat heb je na een uurtje ook wel weer gezien). En op dagen dat er wel heel veel mooie dingen in de omgeving waren, stond er 8u rijden op de planning waardoor je helemaal geen tijd meer had voor die bezienswaardigheden / activiteiten.

Wij hadden juist geboekt bij een reisbureau (TUI) met het idee dat we daar terecht konden als er wat zou gebeuren onderweg. Maar ivm het tijdverschil en het gebrek aan telefoonontvangst op het grootste deel van de route hadden we daar ook niks aan.

Mijn tip is daarom: zoek zelf een mooie route uit (eventueel die maya route), maar bekijk zelf hoe lang je wil rijden op een dag, waar je onderweg heen wil, en boek vervolgens zelf hotels die gunstig liggen en een beetje fijn zijn (want wij weten inmiddels dat het niet slapen vanwege keiharde bedden je opbreekt tijdens zo'n actieve reis).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens met Sawadee geweest.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ga vooral niet zelf rijden maar neem gewoon busjes.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-06-2019 12:04
Ga vooral niet zelf rijden maar neem gewoon busjes.
Ik heb het ook zelfstandig en met OV gedaan, ging meer dan prima ! Alleen Mexico trouwens, begonnen in Mex City en geëindigd in Playa. Eens dat drie weken (veel) te kort is voor al deze landen.

En wb je andere vragen, de antwoorden daarop kun je gewoon vinden op de websites van de aanbieders. Ook welke hotels ze gebruiken, hoe lang de reistijden zijn en hoeveel je moet uittrekken voor eten en drinken. Je zult meestal in wat mindere hotels belanden dan je zelf uit zou zoeken (dan ik uit zou zoeken), voor hetzelfde geld.
.
.
anoniem_128454 wijzigde dit bericht op 16-07-2019 16:32
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen aandelen hoor maar heb eerder eens een wat uit laten stippelen bij dagboekreizen.nl die reis hebben we nog niet gemaakt maar dat gaat zeker gebeuren, ik vond dit een hele leuke organisatie.

(NB wel individuele reizen maar dat is ook jouw plan meen ik)
guppekop schreef:
13-06-2019 13:57
ik heb geen aandelen hoor maar heb eerder eens een wat uit laten stippelen bij dagboekreizen.nl die reis hebben we nog niet gemaakt maar dat gaat zeker gebeuren, ik vond dit een hele leuke organisatie.

(NB wel individuele reizen maar dat is ook jouw plan meen ik)
Wat een raar concept vind ik dit... zeker als je een solo reis gaat maken, mag ik hopen dat je zelf genoeg planningsvermogen hebt om dit zelf uit te stippelen. Waar betaal je die mensen nou helemaal voor? Echt zonde van je geld.

(maar als er meer mensen zijn die dit een fantastisch handig concept vinden waar ze graag grif voor betalen, dan stel ik me beschikbaar hoor)
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-06-2019 14:24
Wat een raar concept vind ik dit... zeker als je een solo reis gaat maken, mag ik hopen dat je zelf genoeg planningsvermogen hebt om dit zelf uit te stippelen. Waar betaal je die mensen nou helemaal voor? Echt zonde van je geld.

(maar als er meer mensen zijn die dit een fantastisch handig concept vinden waar ze graag grif voor betalen, dan stel ik me beschikbaar hoor)
Ze hebben voorbeeldreizen die je kan boeken he maar ik kies hiervoor het gemak dat ook alle transfers bijvoorbeeld al geregeld zijn , ik heb ooit via 333 reizen een rondreis Thailand, Vietnam en Cambodja gemaakt waar bij zij alles hebben geboekt aan de hand van mijn wensen en na onderling overleg, en ja, dat is duurder dan al je alles zelf regelt maar wel heel lekker hoor dat alle chauffeurs steeds tijdig bij je hotel staan om je naar een vliegveld te brengen, en ook prettig dat als je vlucht vertraging heeft, je met 1 contactpersoon alles weer kan aanpassen. Ik hou enorm van reizen maar ben geen type "backpack op en we zien wel waar we uitkomen " ;-) daarbij vind ik het wel erg leuk om een route te bedenken en hotels zelf uit te zoeken maar vooral die transfers regelen vind ik ruk

Wat vind je nu precies zo raar aan deze organisatie vergeleken met al die 100 andere organisaties die individuele rondreizen aanbieden?
guppekop schreef:
13-06-2019 17:16
Ze hebben voorbeeldreizen die je kan boeken he maar ik kies hiervoor het gemak dat ook alle transfers bijvoorbeeld al geregeld zijn , ik heb ooit via 333 reizen een rondreis Thailand, Vietnam en Cambodja gemaakt waar bij zij alles hebben geboekt aan de hand van mijn wensen en na onderling overleg, en ja, dat is duurder dan al je alles zelf regelt maar wel heel lekker hoor dat alle chauffeurs steeds tijdig bij je hotel staan om je naar een vliegveld te brengen, en ook prettig dat als je vlucht vertraging heeft, je met 1 contactpersoon alles weer kan aanpassen. Ik hou enorm van reizen maar ben geen type "backpack op en we zien wel waar we uitkomen " ;-) daarbij vind ik het wel erg leuk om een route te bedenken en hotels zelf uit te zoeken maar vooral die transfers regelen vind ik ruk

Wat vind je nu precies zo raar aan deze organisatie vergeleken met al die 100 andere organisaties die individuele rondreizen aanbieden?
Alle reacties Link kopieren
2 jaar geleden 3,5 week in Mexico geweest. Auto gehuurd en zelf rondgereden met mijn gezin. Prima te doen! Sla vooral Isla Holbox niet over. Paradijs op aarde. Voor de tweede keer in januari naar toe geweest.
Wij zijn vorig jaar naar Mexico geweest en vind het zeker een aanrader!
We hadden zelf onze reis uitgestippeld en vond alle plaatsen waar we zijn geweest de moeite waard. We zijn begonnen in Cancun, daarna door naar Chichen Itza, waar we in een hotel vlakbij de ruines verbleven, zodat we daar s ochtends als 1 van de eersten waren. Daarna door naar Merida , Campeche, Palenque, San Cristobal de las Casas en daarna met binnenlandse vlucht naar
Tulum om daar nog een aantal dagen lekker aan het strand te relaxen.
We hebben qua vervoer alles met de bus gedaan, is goedkoop en super relaxte stoelen. Binnenlandse vlucht was omgerekend zo’n EUR50 p.p.
Wat betreft hotels hebben we zelf alles uitgezocht, je kunt het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Een aanrader als je naar San Cristobal de las Casas gaat is om een tour te doen naar omringende mayadorpen, wij deden dit met Alex y Raul tours en dat was erg leuk, een hoogtepunt van onze reis.
Alle reacties Link kopieren
lizzy1234 schreef:
26-06-2019 12:28
Wij zijn vorig jaar naar Mexico geweest en vind het zeker een aanrader!
We hadden zelf onze reis uitgestippeld en vond alle plaatsen waar we zijn geweest de moeite waard. We zijn begonnen in Cancun, daarna door naar Chichen Itza, waar we in een hotel vlakbij de ruines verbleven, zodat we daar s ochtends als 1 van de eersten waren. Daarna door naar Merida , Campeche, Palenque, San Cristobal de las Casas en daarna met binnenlandse vlucht naar
Tulum om daar nog een aantal dagen lekker aan het strand te relaxen.
We hebben qua vervoer alles met de bus gedaan, is goedkoop en super relaxte stoelen. Binnenlandse vlucht was omgerekend zo’n EUR50 p.p.
Wat betreft hotels hebben we zelf alles uitgezocht, je kunt het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Een aanrader als je naar San Cristobal de las Casas gaat is om een tour te doen naar omringende mayadorpen, wij deden dit met Alex y Raul tours en dat was erg leuk, een hoogtepunt van onze reis.
Die heb ik ook gedaan, en is inderdaad een dikke aanrader! Ik zou San Cristobal niet overslaan.
Wat ook heel erg interessant is, zijn bezoekjes aan kleine vrouwelijke ondernemers die met microkredieten werken. Vanuit Oaxaca, via Envia: https://www.envia.org/ Ik ben destijds bij een tortilla bakster geweest, een naaister, een klein tacoshopje en een vrouw die een klein winkeltje had (zo'n winkeltje dat alles heeft). Je komt echt bij de mensen thuis en in kleine dorpjes.
Vanuit San Cristobal rijden er kleine toeristenbusjes naar Palenque, die hebben wij genomen (sowieso de hele reis met OV en lokaal transport gedaan, de nachtbussen zijn super de luxe). Palenque is ook een aanrader.
Tulum vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen. Hadden daar twee nachten geboekt voor we naar Playa de Carmen gingen, maar het is er superduur en ik vond het nogal overrated. De tempel is mooi om te bezoeken, maar je hoeft er niet perse een strandhotel te boeken.
.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
13-06-2019 12:00

Je moet er wel rekening mee houden dat het wel 'ontwikkelingslanden' zijn, dus ja er is wel armoede.
Ik lees even mee, een meivakantie Yukatan lijkt ons wel wat. In hoeverre is het armoedige daar ook heel prominent? Is het zoals de arme gebieden van bv Tsjechië of meer de beelden van sloppenwijken van bv India? Eerste vind ik Mwah en redelijk te vermijden tijdens een vakantie door de juiste hotels te kiezen, tweede persoonlijk geen behoefte aan om mee geconfronteerd te worden....
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
26-06-2019 16:59
Ik lees even mee, een meivakantie Yukatan lijkt ons wel wat. In hoeverre is het armoedige daar ook heel prominent? Is het zoals de arme gebieden van bv Tsjechië of meer de beelden van sloppenwijken van bv India? Eerste vind ik Mwah en redelijk te vermijden tijdens een vakantie door de juiste hotels te kiezen, tweede persoonlijk geen behoefte aan om mee geconfronteerd te worden....
Nee joh, geen vergelijk. Allebei niet. Hoewel ik nooit in Tsjechië ben geweest :) maar dat lijkt mij erg triestig. En Mexico is alles behalve triestig. Ook niet in de arme gedeeltes (die ik gezien heb dan).
.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee, ik wil ook die kant op. Leuk om zo al een beetje in de stemming te komen!
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
26-06-2019 17:23
Nee joh, geen vergelijk. Allebei niet. Hoewel ik nooit in Tsjechië ben geweest :) maar dat lijkt mij erg triestig. En Mexico is alles behalve triestig. Ook niet in de arme gedeeltes (die ik gezien heb dan).
Top thanks, dat idee kreeg ik ook al niet van foto’s op internet. Tsjechië is trouwens als je van natuur en kastelen houdt best een aanrader hoor, ik heb alleen itt tot in andere Europese landen wel het idee dat ik juist de toeristische delen leuk vond en het daarbuiten wat te guur oid voor mij was. We trokken zegmaar ook echt de aandacht met een relatief nieuwe lease auto daar.
Alle reacties Link kopieren
Als je je vakantie wil afsluiten aan het strand: verdiep je in de actuele zeewier situatie aan de oostkust. Het schijnt dit jaar extreem erg te worden, een ware plaag. Toeristen blijven nu al massaal weg uit Cancun en omgeving.

De Volkskrant had gisteren een schrikwekkend artikel :

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8744757/

Quote:
Mexico heeft er een vijand bij die de toeristenindustrie een nekslag kan bezorgen: sargassum, een bruin zeewier. Het teistert de stranden nabij badplaatsen als Cancún. Toeristen blijven massaal weg.

Op open zee ziet sargassum er prachtig uit: als gouden wolken, dansend op het wateroppervlak. Dichter bij de kust vormen de algen onheilspellende donkere schaduwen in de turquoise zee. Eenmaal aangespoeld op de hagelwitte Caribische stranden, verandert het zeewier in een monsterachtige bruine drek, en verspreidt de penetrante geur van rotte eieren.

Vorig jaar belandde een recordhoeveelheid van 168 duizend ton sargassum op de stranden van Quintana Roo, de meest oostelijke deelstaat van Mexico. Dit jaar wordt het drievoudige verwacht.
.....

(Marjolein van de Water1 juli 2019, 15:41)
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven