Vakantie Turkije, wat vergeten? : EHIC/111 formulier

07-08-2019 14:59 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan over zo'n 2 weken op vakantie naar Turkije. Wij zijn ik, vriend + zijn dochter. Dochter staat op haar moeders zorgverzekering bijgeschreven. Dit zal onze eerste vakantie worden. Als het goed is heeft zij een eigen zorgpas en neemt deze volgende x dat zij komt mee.

Nou had ex van partner het over dat we iets moesten regelen voor de zorgverzekering. Ik vermoed dat zij EHIC/111 formulier bedoelt voor als je met spoed zorg nodig hebt.

Voor zover ik kan vinden hoef je een 111 formulier niet op voorhand te regelen, maar kan dat ter plaatse mocht het nodig zijn. Iemand hier bekend(er) mee? Zie ik iets over het hoofd hierin? Ik dacht wellicht is het wel nodig gezien dochter bij haar moeder bijgeschreven staat.

Momenteel ligt mijn telefoon er uit, dus kan even geen telefoontjes plegen, vandaar dat ik hier alvast naar wat ervaring zoek.

Ik zou me niet kunnen bedenken wat ex van partner anders zou bedoelen? Wellicht ben ik iets anders vergeten.. Visums, toestemmingsformulieren, kopie paspoort moeder e.d. is allemaal al in orde. Wellicht moet er meer geregeld worden mbt het land waar we heen gaan of het geval dat slechts 1 ouder met kind reist?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Denk t handigst om nog een keer aan de moeder te vragen, dan weet je zeker wat ze bedoelt. Is voor haar vast ook fijn als ze weet dat alles goed geregeld is.
Alle reacties Link kopieren
Een EHIC is een europees verzekeringsbewijs , deze is in Turkije niet geldig. Daarvoor heb je een 111 formulier nodig om aan te tonen dat je verzekerd bent voor zorgkosten. Dat geldt dus niet alleen voor je stiefdochter, maar voor jullie allen. Heb je een reisverzekering voor jullie en haar die ook medische kosten dekt?Dan zou je ook kunnen navragen of de reisverzekering ter plaatse voldoende is omdat de reisverzekering dit ook achteraf met de zorgverzekering kan regelen als de zorgverzekering moet vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
07-08-2019 15:22
Een EHIC is een europees verzekeringsbewijs , deze is in Turkije niet geldig. Daarvoor heb je een 111 formulier nodig om aan te tonen dat je verzekerd bent voor zorgkosten. Dat geldt dus niet alleen voor je stiefdochter, maar voor jullie allen. Heb je een reisverzekering voor jullie en haar die ook medische kosten dekt?Dan zou je ook kunnen navragen of de reisverzekering ter plaatse voldoende is omdat de reisverzekering dit ook achteraf met de zorgverzekering kan regelen als de zorgverzekering moet vergoeden.

Ja van dat EHIC/111 formulier ben ik mij bewust. Alleen als ik dat op zoek staat er aan te geven dat je die niet op voorhand bij je hoeft te hebben. Dat indien nodig je een alarmnummer kan bellen en je verzekeraar dit naar betreffend ziekenhuis toestuurt. Ik vroeg mij daarover alleen af of het anders is met een kind dat niet bij jezelf op de verzekering staat bijgeschreven, dat is mij onduidelijk. Had jij dit formulier wel op voorhand mee?

Onze verzekeringen zijn qua dekking in orde, zodra we weer kunnen bellen laat ik uiteraard partner nog contact opnemen met zijn ex, ook om te horen wat haar dekking is en of deze aangevuld dient te worden via onze reisverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Brabantsekoek schreef:
07-08-2019 15:07
Denk t handigst om nog een keer aan de moeder te vragen, dan weet je zeker wat ze bedoelt. Is voor haar vast ook fijn als ze weet dat alles goed geregeld is.
Ja, zodra we kunnen bellen gaan we dat zeker doen. Was alleen benieuwd naar anderen hun ervaring.. :)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een reis- en zorgverzekering nodig voor als er iets gebeurd. Veel prive-klinieken in turkije en dat dekt je zorgverzekering niet. Die dekt alleen maar het bedrag wat zij in de boeken hebben staan voor een medische handeling. In het buitenland zit je er al snel boven. Ook het terug naar nederland gaan wordt geregeld door de reisverzekering. En nee bij een ongeluk ga je niet zeggen 'ik wil niet naar een prive kliniek, en dat zou ik ook maar niet doen want daar ben je het beste af.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen mei in een kliniek in Turkije geweest ( onverwachts, na val) bij binnenkomst vroegen ze gelijk Mn verzekeringspasje en paspoort en namen zij contact op met de verzekering om een dossier aan te maken. Geen formulieren ingevuld en achteraf alles terug gekregen
Alle reacties Link kopieren
Kan weer bellen, dus heb al deels antwoord op mijn vragen.

Qua verzekeringen zit het goed, ben goed verzekerd qua zorgverzekering en heb ook medische kosten opgenomen in onze reisverzekering. Dus die dekking is prima.

De vrouw aan de lijn vertelde mij dat dit 111 formulier achterhaalt is, dat het meestal alleen nog word afgegeven als mensen voor langere periodes in het buitenland verblijven. Niet nodig dus, zolang je het verzekeringspasje en je paspoort maar hebt.

Zal partner straks zijn ex laten bellen of dit hetgeen is wat zij bedoelde. Bedankt voor jullie reacties!
Rilena schreef:
07-08-2019 15:51
Je hebt een reis- en zorgverzekering nodig voor als er iets gebeurd. Veel prive-klinieken in turkije en dat dekt je zorgverzekering niet. Die dekt alleen maar het bedrag wat zij in de boeken hebben staan voor een medische handeling. In het buitenland zit je er al snel boven. Ook het terug naar nederland gaan wordt geregeld door de reisverzekering. En nee bij een ongeluk ga je niet zeggen 'ik wil niet naar een prive kliniek, en dat zou ik ook maar niet doen want daar ben je het beste af.

Dit is niet geheel juist. Als je een aanvullende zorgverzekering hebt dekt deze meestal de meerkosten in het buitenland. Vraag dit wel na voor de zekerheid. Heb je dit, dan is voor deze meerkosten geen reisverzekering nodig. Je kan de reisverzekering natuurlijk wel afsluiten als je bijv bagage of andere zaken gedekt wil hebben.
Pastelblauw schreef:
07-08-2019 16:28


De vrouw aan de lijn vertelde mij dat dit 111 formulier achterhaalt is, dat het meestal alleen nog word afgegeven als mensen voor langere periodes in het buitenland verblijven. Niet nodig dus, zolang je het verzekeringspasje en je paspoort maar hebt.

Klopt. 111 is ook alleen geldig in Turkse staatsziekenhuizen (dus niet bij de medische hulp op je resort of de arts in het durp of een privékliniek) en dan ook pas als je het formulier hebt omgeruild bij een SGK-kantoor in Turkije voor een andere document waarmee je naar een staatsziekenhuis gaat.
Dat doen vooral mensen van Turkse afkomst die langere tijd in Turkije zijn.

Als er op een korte vakantie iets gebeurt is dit allemaal veel te omslachtig en onnodig. En is dan dan misschien tóch een opname is een staatsziekenhuis dan kan de alarmcentrale van de zorgverzekering dit rechtstreeks regelen.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
07-08-2019 16:38
Klopt. 111 is ook alleen geldig in Turkse staatsziekenhuizen (dus niet bij de medische hulp op je resort of de arts in het durp of een privékliniek) en dan ook pas als je het formulier hebt omgeruild bij een SGK-kantoor in Turkije voor een andere document waarmee je naar een staatsziekenhuis gaat.
Dat doen vooral mensen van Turkse afkomst die langere tijd in Turkije zijn.

Als er op een korte vakantie iets gebeurt is dit allemaal veel te omslachtig en onnodig. En is dan dan misschien tóch een opname is een staatsziekenhuis dan kan de alarmcentrale van de zorgverzekering dit rechtstreeks regelen.
Bedankt voor je reactie! Vond het al vreemd dat als dit nodig zou zijn, dit niet gewoon bij de belangrijke informatie stond op websites en reisorganisaties..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven