wat vinden jullie een leuker land? noorwegen of zweden???

05-09-2007 15:13 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
mn lief en ik willen graag emigreren. we hebben vier opties: engeland, zwitserland, noorwegen of zweden....



we zijn deze week even extra bezig met de laatste twee. we zijn trouwens ook al een keer in zweden geweest. maar...ik vind het ook leuk om te horen wat jullie mooie/fijne landen vinden.



voor zweden zou het voor ons gaa om het gebied vlakboven de drie grote meren e voor noorwegen aan de westkust iets boven het zuiden (is we een paar honder km)



groetjes
Hmm volgens mij gaat het niet om de 'leuk' maar vooral waar je beter een nieuw leven kunt opbouwen, waar je werk krijgt/vindt, etc.
Alle reacties Link kopieren
puimsteentje schreef op 05 september 2007 @ 15:13:





voor zweden zou het voor ons gaa om het gebied vlakboven de drie grote meren e voor noorwegen aan de westkust iets boven het zuiden (is we een paar honder km)



groetjes




De Westkust van Noorwegen is heel regenachtig. Bergen bijvoorbeeld, waar het 300 van de 365 dagen van het jaar regent.

Ik ben er in juli geweest en heb het zelf kunnen vaststellen.

Het is een prachtige streek, maar ik zou er om die reden niet willen wonen!
Alle reacties Link kopieren
hey



werk is geen probleem gelukkkig. het gaat meer om een aantal andere zaken: natuur, mogeiljkheid om voor een nrmaal budget ee mooi huis te krijgen, acceptatie van de bevolking enz.
Alle reacties Link kopieren
Ben afgelopen zomer een paar weken in Noorwegen geweest en dat is werkelijk helemaal fantastisch. Ik vond het met die regen wel meevallen, niet veel gekker dan in Nederland. Voor de zon ga je er niet heen, da's wel duidelijk. Maar het kan nog veel erger. Ik vroeg me in Noorwegen wel af waar je van gaat leven. Er zijn weinig mensen en er is niet veel werk voor mensen van buitenaf. Het is een relatief duur land, qua levensonderhoud. Verder is het ook erg leeg, wat ik voor de vakantie fantastisch vind, maar ik weet niet of ik altijd ver wil rijden voor simpele dingen. Hangt er natuurlijk vanaf waar je gaat wonen. Ik zou me graag in die natuur onderdompelen, maar er zitten best wat haken en ogen aan, denk ik, om daar een leven op te kunnen bouwen. Wel een geweldig plan. Als het haalbaar is, doen!! Succes, Sterre.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Puimsteentje,



Tja, welke leuker is, kan ik niet voor je uitmaken. Wel kan ik je zeggen dat ik Noren over het algemeen veel moeizamer vind om mee om te gaan dan Zweden of Denen, die ik toch qua karakter (generaliserend!) dichter bij Nederlanders vind staan. Ik heb lang met verschillende Scandinaviers samen gewerkt, en vind dat Noren veel geslotener zijn, vaak genoeg hebben aan elkaar, geen behoefte hebben aan buitenstaanders. Dit hoor ik ook wel van buitenlanders die in Oslo wonen, dus van het platteland weet ik het niet. Misschien is het wel dat ze zo rijk en onafhankelijk zijn als land dat ze de rest van de wereld veel minder nodig hebben, en dus minder reden hebben dan wij van-de-grote-buitenwereld-afhankelijke Nederlanders om aardig tegen anderen te zijn...



Daarnaast, om je te vestigen zijn EU landen (dus niet: Noorwegen en Zwitserland) volgens mij en stuk makkelijker dan niet EU landen.
anoniem_38069 wijzigde dit bericht op 05-09-2007 18:11
Reden: spelfoutje...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vanwege de natuur zou ik absoluut voor Noorwegen kiezen. Op het prikbord van noorwegen.pagina.nl schrijft een aantal Nederlanders die naar Noorwegen zijn geëmigreerd.



Ik heb alleen wat vakantie-ervaring met de Noren zelf, maar tot dusver vond ik ze allemaal wel aardig. Dat geldt ook voor de Zweden en Zwitsers, trouwens.



Maar het lijkt mij zelf wel handig dat je, voor je kiest waar je heen gaat, alle mogelijke landen tenminst een keer bezocht hebt, of niet?
..
Alle reacties Link kopieren
ja dat is ook wel de bedoeling natuurlijk. maar dan nog...de landen zijn zo groot, we zijn al wel in zweden geweest maar het zuiden is al zo anders dan het noorden. het is onvermijdelijk om een selectie te moeten maken van te voren op grond van verhalen van anderen en internet. uiteindelijk willen we twee landen overhouden, een of twee plekken/regioos per land en dan daar gaan kijken. en dan nog is het koffiedik kijken en kan je nog heel ergens anders uitkomen natuurlijk



maar reizigster, ben jij in zowel noorwegn als zweden geweest? en ook in zwitserland? kan jij me wat tips geven? ik voelde me in zweden soms wat alleen zeg maar had jij dat ook?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ken Noorwegen, Zweden en Zwitserland alle 3 wel.

Als je bedoelt, dat Zweden zoveel opener en ruimer aanvoelt dan Noorwegen, dan geef ik je wel gelijk. In Zweden kun je echt een uur rijden en helemaal geen mens tegenkomen. Heerlijk! Hoe noordelijker je komt, hoe rustiger het wordt. In het zuiden is het weer heel anders. Maar wij hebben inderdaad ook wel in het wild gekampeerd daar en dan voel je je echt alleen. Best een beetje eng, voor mij als randstedeling, ik ben gewend dat ik altijd wel een auto, hond of mens hoor, haha.



Noorwegen is vergeleken met hier natuurlijk ook heel leeg, maar doordat er zoveel bergen zijn, komt het wat minder ruimtelijk over. Ook daar geldt wel dat hoe noordelijker je komt, hoe minder mensen en dorpen er zijn, maar vooral in het zuiden is het nog wel aardig bevolkt.



In Zwitserland zou ik niet zo graag gaan wonen. Het staat er echt om bekend dat er overal wel regeltjes voor zijn en dat daar strikt de hand aan gehouden wordt. Dat is ook mijn eigen ervaring op vakanties. Maar goed, als je daar niet zo'n probleem mee hebt is het natuurlijk wel een heel mooi land, met vaak wat beter weer dan in Scandinavie en als je een goede plek kiest kun je er de hele winter skieën, dat heeft ook zo z'n voordelen, haha.



Waarom wil je eigenlijk gaan emigreren en waarom wil je naar een van deze landen? Gewoon nieuwsgierigheid, hoor!
..
Alle reacties Link kopieren
hoi



ik wil er gewoon een tijdje tussenuit. het is absoluut geen vlucht maar ik ben gewoon echt even toe aan iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een half jaar in Zweden gewoont (in Uppsala) en ik kan alleen maar zeggen dat ik het er helemaal naar m'n zin heb gehad en heel makkelijk geaccepteerd werd. Wat natuur betreft is Noorwegen wel wat ruiger inderdaad. Zweden is wat liever. Een oud collega van mij wootn nu in Noorwegen en ik heb het idee dat zij wat meer moeite hebben om in te burgeren dan ik destijds, maar dat kan er ook aan liggen dat ik studeerde en zij er werken.
Alle reacties Link kopieren
Spreek je de taal? Zoniet lijkt het me moeilijk om echt te integreren in Zweden/Noorwegen/Zwitserland. Ze zijn nl niet zo happig op buitenlanders, is mijn ervaring. Als toerist, geen probleem, want die brengen geld op. Maar als werkende mens kost je geld en dan is het iets heel anders. Ik heb zelf in de UK gewoond en woon nu in Denemarken en ik kan je zeggen, het verschil van aanpassen is enorm groot.

Je praat trouwens ook over emigreren aan de ene kant en 'er een tijdje tussenuit willen' aan de andere. Is wel een groot verschil naturlijk. Als we over tijdelijk praten kan je je goed redden in het Engels, maar als het over echt emigreren gaan zul je toch de taal en gewoontes van het land moeten leren.

Wil je trouwens gaan studeren of werken?

Denemarken is trouwens ook prachtig, misschien hier ook eens komen kijken X-D
Alle reacties Link kopieren
Noorwegen. Wel een pré als je er wilt gaan wonen, leer Noors (maar dat geldt voor ieder land waar je wilt gaan wonen). Het is uiteraard niet verplicht maar wel zo makkelijk. Het lezen is makkelijk maar het uitspreken en gesprekken volgen in het Noors niet.



Zwitserland NEEE, wat een forumster al zei: te veel regeltjes.

Zweden zou wel een goede tweede zijn. Ook een moeilijke taal dus daar ook goed in leren. De natuur is liever dan Noorwegen maar ik hou wel van dat ruige.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook doet hou er rekening mee dat ergens op vakantie gaan wel degelijk iets anders isweden.

Noorwegen de mensen en de natuur zijn heel vriendelijk maar wel tot aan de voordeur. Hoe dat in Sweden is weet ik niet.

In noorwegen als je daar wilt vestigen moet je van te voren gaan verdiepen in de regels van het land wat betreft immigratie.

Ik zou voor de UK gaan. Ik heb zelf jaren in Schotland gewoond. De natuur daar is fantastisch en de mensen zijn warm en verwelkomend. ( heb daar met mijn noorse patner gewoond) Voor ons was het een compromieland.

succes met het maken van de keuze.
Alle reacties Link kopieren
haai



bedankt voor jullie lievereacties!



het is moeilijk hoor. veelmensen zeggen: dan ga jetoch "gewoon" even kijken maar jullie snappen wel dat dat helaasn iet zo simpel gaat. jekan niet qua tijd en financien een weekje naar alle landen. en dan nog....dan zie jemisschien maar eenpaar plekken....voorwerk viainternet moet dus gewoon gebeuren!



ik spreek goed duits en engels. daarom dachtik aan zwitserlanden ierland. UK schijnt weer niet zo goed tezijn met zwangerschapsverlof. zwitserland heeft veel regeltjes schijnt. maar op welk gebied? zweden trekt ons wel. alleen vragen wij ons af of hetwelzo leuk iste wonenin zoon groot land. misschien leuker om wat meer overzicht over jehele land te hebben.



dingen die voor ons meespelen zijn het volgende:



- taal (we spreken dus engels en duits maar willen op zich wel noors/zweeds leren al snappen we natuurlijkwel dat dat moeizaam zal gaan en je je er nogniet echt in kan uiten deeerste tijd)

- natuur

- ontwikkeling van hetland ook op het gebied van plastische chirurgie ivm schisis van een van ons beiden en een ziekte

- zwangerschapsverlof goed geregeld

- leuk huis voor redelijke prijs



veel wensen he? ach ja op zich wel goed alles eens op een rijtje te zetten
Alle reacties Link kopieren
puimsteentje, kijk anders eens op specifieke forums voor je landen (bv, zwedenforum.nl). Staan massa's ervaringen van (Nederlandse) mensen die geëmigreerd zijn en die je zowel de voor- en nadelen laten zien, plus veel praktische info. Ik blijf het aan 1 kant wel raar vinden dat je praat over 'er even tussenuit willen', maar dan wel over zaken praat als zwangerschapsverlofregelingen, wat toch longterm plannen inhoudt. Wil je niet voor het hoofd stoten, maar emigreren is geen vakantie: je kan moeilijke, eenzame tijden tegemoet gaan, gefrustreerd raken en van een roze wolk donderen als je niet goed voorbereid bent. Sommigen vergaat het goed als ze lukraak een plek kiezen om naartoe te verhuizen, maar ik heb ook veel horrorverhalen gehoord. Hoe beter de voorbereiding, hoe beter de kans van slagen. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ik denk dat als ik naar je wenslijstje kijk, Zweden je beste keuze gaat zijn: heel goede zwangerschaps- en ouderschapsregeling, natuur ten over en nog (enigszins) betaalbare huizen/appartementen te vinden. Ook ben je er al eens geweest en dat helpt ook natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoi puimsteentje, ik heb afgelopen zomer in Noorwegen op vakantie geweest en heel veel over het land te weten gekomen.

O.a. dat ze in Noorwegen hele goeie regelingen hebben voor immigranten die daar een bedrijf willen opstarten. Ze komen je van alle kanten tegemoet. De enige voorwaarde is dat je je op het platte land gaat vestigen, maar of dat jou bedoeling is????



Ik vind het zelf wel een schitterend land trouwens. Heb je ook wel eens aan IJsland gedacht. Moest ik aan denken vanwege je nick.

In ieder geval wens ik je heel veel succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Als je in Scandinavie gaat wonen, moet je er echt rekening mee houden dat je een veel langere "donkere"periode hebt per jaar. De herfst en winter duren er samen 8 maanden. Ik zou daar helemaal niet tegen kunnen, maar da's persoonlijk. Qua land van de vier die je noemt, zou ik dan wel naar Zweden gaan. Zwitserland is vreselijk aangeharkt en saai. Ook al heb je wel mooie natuur.

Engeland trekt me absoluut niet buiten Londen. Noorwegen is een dunbevolkt land met vrij stugge mensen en veel regen. Tja, en Zweden, land van de lieflijke weiden, eindeloze wouden en kraakheldere rivieren. Erg mooi, en ook erg knus. De taal is prachtig vind ik. Maar zelf zou ik liever gaan voor een iets zonniger land.
Alle reacties Link kopieren
Waarom huur je niet een huisje voor t eerste jaar dan kun je kijken of het bevalt. Als je echt wilt emigreren moet er toch zeker van zijn dat het is wat je zoekt.

Wij hebben zelf een vakantiehuisje in zweden en vinden dat top.

Toch denk ik er nog niet over om er te gaan wonen. ( heb t hier prima naar mijn zin)

Zwangerschap verlof is prima geregeld maar daar ga je toch niet voor emigreren? ( Dan moet je eens kijken bij Hongarij!)

Verzamel gewoon zoveel mogelijk info, en bepaal wat het allerbelangrijkste is.

Op t zwedenforum vind je veel info ( www.zedenforum.nl)

De andere landen zullen ook wel zoiets hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven