Geld & Recht alle pijlers

Eigen zaak beginnen maar geen eigen geld. Ervaringen gezocht

21-11-2012 17:02 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Wij (mijn man en ik) willen een eigen zaak beginnen. Probleem is echter dat wij zelf geen starterskapitaal hebben. Ik heb begrepen dat een bank in deze tijd geen geld uitleent, als je zelf geen eigen geld heb.

Nu hoorde wij iets over durfkapitaal. Ik heb wat gegoogeld en kom dan uit bij financiele organisatie's. Heeft iemand hier ervaring mee? Ben jij pasgeleden een onderneming begonnen, en hoe heb jij dat gedaan? Ik hoor heel graag jullie ervaringen
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het niet maar ik gok zo dat het lenen is tegen gele hoge rentes?



Heb je een ondernemingsplan? En waarom ga je daarmee niet naar de bank? Als het ondernemingsplan er goed uitziet en er is rendement te halen, wil de bank er best nog wel eens over nadenken.

Ook al doet een bank niets dan heb je toch info over waarom niet.

Nu ga je eigenlijk blanco, als ik maag aannemen, op zoek naar een geldschieter.

Risicovol of niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je doen? Kun je niet eerst een paar opdrachten binnen slepen? Dan heb je alvast iets om te laten zien bij de bank. En hoeveel geld heb je nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gegoogled, blijft mijn vraag staan. Heb je een ondernemingsplan of een positieve business case.

Lees dat durfkapitaal aan startende, succesvolle ondernemingen wordt verstrekt.

Hoe ga jij aantonen dat jij tot deze groep behoort?
Alle reacties Link kopieren
Durfkapitaal worden trouwens ook door banken verstrekt dus ik zou er bij een binnenlopen.
https://qredits.nl/



Heb je hier al eens rondgeneusd?

Microkrediet voor starters (tot ¤50.000)





Voor wie is microkrediet?

Qredits is er voor jou als je een startende of bestaande ondernemer bent en een krediet nodig hebt om je bedrijfsactiviteiten te financieren.

Wat we vooral belangrijk vinden is dat je een uitgewerkt ondernemingsplan hebt. En dat je natuurlijk een ondernemer bent in hart en nieren! Uiteraard word je plan snel en zorgvuldig beoordeeld. We toetsen je gegevens bij het BKR (Bureau Kredietregistratie), maar een melding hoeft niet altijd een probleem te zijn. Mits je geen grote openstaande schulden hebt of problematische betalingsachterstanden. De maximale lening die we kunnen verstrekken om je bedrijfsactiviteiten te financieren bedraagt ¤ 50.000.



Kamer van Koophandel

Je onderneming moet worden ingeschreven bij een Kamer van Koophandel in Nederland als eenmanszaak, vennootschap onder firma, commanditaire vennootschap of besloten vennootschap. Andere ondernemingsvormen zijn uitgesloten. Bij aanvragen voor bv's is het uitgangspunt dat wij vragen om hoofdelijke aansprakelijkheid van de directeur en de eventuele aandeelhouder(s). Eventuele andere ondernemingsvormen zijn uitgesloten. Ook moet je onderneming vooral actief zijn op de Nederlandse markt.
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor bedrag gaat het ongeveer? Ik heb een lening bij de bank gekregen zonder eigen geld, wel wilden ze onderpand (wat ik niet heb), gelukkig kon het ook via een garantstelling.

Ongeveer 1/10 van het totaalbedrag is garantstelling.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar keer interviews gehoord met mensen die durfkapitaal hebben ´uit te delen´ , maar die zeggen steeds dat ze alleen investeren in bedrijven als de eigenaar er zelf ook geld in heeft zitten.
.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie een ondernemingsplan? Hebben jullie een marktonderzoek gedaan? Waarvoor ga je het startkapitaal gebruiken? Hebben jullie eigen inkomstenbronnen?



Er zijn inderdaad bedrijven en ook particulieren die investeren ins startende ondernemingen. Je dient dan wel een goed plan te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dank alvast voor de antwoorden.

Wij willen een winkelonderneming starten in voedsel ( sorry blijf een beetje vaag ivm herkenbaarheid). Hier is zeker weten veel behoefte aan in de buurt omdat er nog niet zoiets zit.

Wij hebben op dit moment ook nog een credietlening van ongeveer 10000, vandaar dat ik bang ben dat wij niets krijgen van de bank ( we betalen wel netjes iedere maand af)

Omdernemingsplan is bijna af!
Alle reacties Link kopieren
Omdat een dergelijke winkel nog niet in de buurt zit, wil niet zeggen dat er behoefte is aan een winkel in die buurt. Heb je dat wel goed onderzocht of is dat een aanname dat er behoefte aan is?



Heb je al een lokatie op het oog? Hebben jullie al leveranciers benaderd? Ben je bij toekomstige collega's wezen kijken en informeren? Zij kunnen je bruikbare informatie geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 21 november 2012 @ 17:14:

Dank alvast voor de antwoorden.

Wij willen een winkelonderneming starten in voedsel ( sorry blijf een beetje vaag ivm herkenbaarheid). Hier is zeker weten veel behoefte aan in de buurt omdat er nog niet zoiets zit. !



Er zit hier in het dorp geen groentenzaak, geen drogist, geen kledingzaak, geen schoenenzaak. Omdat er geen behoefte aan is.

Tussen 'bewoners zeggen dat ze behoefte hebben aan een voedselzaak' en daadwerkelijk daar boodschappen gaan doen en jullie (!) aan een boterham helpen, is nog een groot verschil.



Ben benieuwd naar je ondernemingsplan.



Al bij de Kamer van Koophandel geweest, startersdagen, informatie, hulp bij marktonderzoek?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het zou gaan om 80.000. / 100.000 euro.

We hebben onderzoek gedaan, er is echt behoefte aan.

Dahlia, heb jij hier meer ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Heb je iemand in je familie die geld heeft en eventueel garant zou willen staan voor een bepaald bedrag?

Ik denk zelf, dat starten met een schuld niet ideaal is. Ik had bijna 20 duizend op de bank staan en alles is opgegaan aan 'randzaken'. Gesprekken met adviseurs, kleine uitgaves, ondernemingsplan laten checken en ik weet niet wat nog meer.

Alles kost geld!



Hoeveel denk je nodig te hebben? Heb je in je ondernemingsplan ook een liquiditeitsbegroting zitten? Heel belangrijk!!!! Rotwerk, maar het geeft je houvast en zorgt ervoor dat je vinger aan de pols kunt houden.

Wees realistisch, verzekeringen etc. 'moest' ik allemaal bij de bank afsluiten (anders zou mijn rente hoger worden, blablabla). Tsja, als geldvrager heb je maar te knikken zal ik maar zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Himalya, hoe kun je zo'n markt onderzoek dan uitvoeren en ervan uit gaan dat de antwoorden die je krijgt wel kloppen?
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook gekeken naar de samenstelling van de regio/buurt waar jouw klanten andante moeten komen. Sluit het product wat jullie aan de man willen brengen aan op hun behoefte en lifestyle?
Alle reacties Link kopieren
En mag de winkelonderneming in voeding ook gevestigd worden op de plek die jullie op het oog hebben? Heeft een van jullie een baan achter de hand waarmee het brood gekocht kan worden wat jullie 's ochtends willen eten, of moeten er 2 inkomens én winst om de leningen terug te betalen én waarmee je pensioen mee opbouwt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 21 november 2012 @ 17:25:

Himalya, hoe kun je zo'n markt onderzoek dan uitvoeren en ervan uit gaan dat de antwoorden die je krijgt wel kloppen?



Goed marktonderzoek is lastig. Wat je in ieder geval kunt doen is kijken naar vergelijkbare winkels.

Stel je wil een italiaanse winkel beginnen met tapas en lekkere hapjes etc. Ga dan in een stad of dorp in de buurt op zoek naar een enigszins vergelijkbare winkel. Stap eens binnen en kijk hoe druk het is (op een dag/ tijdstip dat jij drukte verwacht bij jouw zaak). Stap vervolgens eens op een rustig tijdstip binnen en maak gewoon een praatje. Een eigenaar zal niet snel het achterste van zijn tong laten zien, maar het kan je wel helpen een realistisch beeld te vormen.



Wat is je doelgroep? Waar haalt jouw doelgroep op dit moment jouw onmisbare product? Waarom zouden ze dat nu bij jou gaan halen? Ben je beter? Goedkoper?

Hoe gaan ze jou vinden? Moeten ze omrijden? Je openingsuren? De albert heijn is (zo'n beetje) altijd open. Ben jij dat ook?

Hoe heilig is je weekend?



Als je op alle vragen die je maar kunt bedenken een antwoord hebt, dan ben je klaar om naar de bank te gaan. Je hoeft geen enorm bedrag te lenen, de bank gaat echt niet vanaf de drempel roepen dat het zinloos is.

Maar alles valt of staat met je ondernemingsplan dat je in de eerste plaats voor JEZELF schrijft.



JIJ moet het straks gaan doen. Geef geen antwoorden omdat het 'zo hoort' maar schrijf vanuit je hart en vanuit je onderzoek.
quote:ikweetgeennickd schreef op 21 november 2012 @ 17:22:

Het zou gaan om 80.000. / 100.000 euro.

We hebben onderzoek gedaan, er is echt behoefte aan.

Dahlia, heb jij hier meer ervaring mee?Zo'n grote lening aangaan? Jij durft in deze tijd. Ik zou gewoon nog even wachten of een ander plan bedenken.
In deze tijd een ton willen lenen bij de bank om een bedrijf te starten en dat terwijl je hier net vraagt hoe je marktonderzoek kunt (laten) doen? Ik zou maar eens bij de basis beginnen...



Ik ben ondernemer maar investeer zelf alleen geld in bedrijven van een ander als de ondernemer in spe mij ervan kan overtuigen dat die nieuwe onderneming kans van slagen heeft. Daar is echt wel meer voor nodig dan: "Hier is zeker weten veel behoefte aan in de buurt omdat er nog niet zoiets zit." Daar hoef je bij een bank ook echt niet mee aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 21 november 2012 @ 17:22:

Het zou gaan om 80.000. / 100.000 euro.

We hebben onderzoek gedaan, er is echt behoefte aan.

Dahlia, heb jij hier meer ervaring mee?



Nee, ik heb geen ervaring. Ben wel succesvol ondernemer zonder ooit een ondernemingsplan te schrijven of marktonderzoek gedaan te hebben. De eerste investering was een goede laptop. Met het geld dat ik daarmee verdiende heb ik verder geinvesteerd. Dus geen financiers nodig.



Ik vind dat jullie een groot bedrag willen lenen. Hebben jullie zelf ook spaargeld, dat je kunt investeren? Hebben jullie ervaring in de sector? Hebben jullie uberhaupt ondernemerservaring?



Hebben jullie ook een financieel plan opgesteld?



Wat maakt jullie concept uniek? En heeft dat bestaansrecht in deze tijd van crisis?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet men naar jou winkel? wat maakt je uniek? en veel winkels sluiten door de crisis, waarom zal die van jullie succesvol worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:maZZelen schreef op 21 november 2012 @ 17:36:

[...]



Zo'n grote lening aangaan? Jij durft in deze tijd. Ik zou gewoon nog even wachten of een ander plan bedenken.



Een winkel starten, daar heb je nu eenmaal geld voor nodig. Voorraad, winkelinventaris, huurgarantie etc.

Ik ken persoonlijk niemand die het zonder lening bij de bank (of andere vorm van financiering) heeft gedaan.

Het is anders wanneer je als ZZP'er kunt starten, maar met een winkel gaat dat nu eenmaal niet.



Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bedrag nog redelijk laag vind. Maar moet ook zeggen dat TO hier niet direct heel 'zeker en klaar' overkomt. Een ondernemingsplan schrijven kan heel makkelijk, maar écht antwoord kunnen geven op alle vragen en dan ook wanneer er doorgevraagd wordt, tsja dat is een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn man heeft ervaring. Ik geef voorlopig mijn baan niet op, als het moet kan ik een dag minder werken om te hrlpen met administratie e.d.

Leentje ik kan en wil hier ook niet uitgebreid gaan roepen waarom ons plan klopt en waarom hier zo'n behoefte aan is.

Ik ben op zoek naar ervaringen omtrent financiering, hoewel de andere tips ook zeer welkom en bruikbaar zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net voor de crisis ..geleend en ten tijde van de crisis nog ... Een garantstelling van totaal ..duizend (door familie) en ik geloof 1 ton garantstelling door de staat.



Wat wil je weten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven