Geld & Recht alle pijlers

Jurist aanwezig? Vraag over niet voldoen.

03-12-2008 11:43 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik hoop dat iemand hier me kan helpen.



Wij hebben 7 maanden geleden stereo apparatuur gekocht, voorwaarde was dat het een X kwaliteit zou leveren. Volgens de verkoper en de productinformatie van de producent zou het deze kwaliteit leveren. Na een aantal maanden proberen en doen (andere versterker erbij, andere snoeren etc, zodat het daar niet aan zou kunnen liggen), blijkt het deze kwaliteit helemaal niet te kunnen leveren. Het ingaande signaal wordt omgezet naar een ander signaal en vervolgens ge-upgrade naar het beloofde signaal. Lijkt muggenziften, maar het is niet hetzelfde en dit merk je in de kwaliteit.



We willen nu een brief schrijven naar de producent. Dat het apparaat niet de beloofde kwaliteit levert. Dat ze dit zelf ook weten (ze hebben het aangepast in de nieuwere versie) en dat wij dus de koop ongedaan willen maken, of met bijbetaling willen ruilen voor het nieuwere model.



Nu mijn vraag:

Is er een wetsartikel waar we naar kunnen verwijzen? Ik weet dat ze moeten voldoen aan hetgeen ze beloven, maar hoe zeg je dat officieel en waar staat dat? Als iemand me kan helpen, heel graag.
Ik zou sowieso de productinformatie kopieren en markeren waarin staat wat ze beloven, en dat bij de brief voegen. Het origineel zelf houden en goed bewaren.
Alle reacties Link kopieren
al gekeken op www.consumentenbond.nl of kassa.vara.nl? Daar heb je misschien wel een aantal voorbeeld brieven. Maar in een brief zetten dat het product niet de kwaliteit levert die je is beloofd moet voldoende zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gaan we ook doen. Ik ben wel bang dat iemand bij de klantenservice niet gaat begrijpen dat een omgezet en geupgrade signaal niet hetzelfde is als het originel signaal. Zal dus vast niet heel snel afgehandeld gaan worden.



Het lijkt me sterker staan als ik meteen kan verwijzen naar de wet, waarin staat dat misleiding niet mag en dat ze moeten voldoen aan wat ze beloven (of anders koop ongedaan).
http://www.wetboek-online.nl/
Alle reacties Link kopieren
Ikke, dankjewel voor het plaatsen. Ik werk zelf met milieuwetten, dus ik weet ze te vinden. Maar ik weet ook hoe lastig het is om het goede artikel te vinden in 1 wet, laat staan in een hele lijst wetten.



Ik hoop dus dat er hier iemand met juridische kennis is die weet welk artikel ik moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wanprestatie lijkt me in ieder geval van toepassing artikel 6:74 BW.
Alle reacties Link kopieren
En 6;228 dwaling. Zonder de mededeling van hun kant had je het niet gekocht tenslotte.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al voorgesteld in de zaak waar je de apparatuur gekocht hebt om middels bijbetaling de nieuwere versie te willen ruilen?
Alle reacties Link kopieren
Zwieber, bedankt! Ik ga de desbetreffende artikelen even lezen.



Evidenza, wel gevraagd, maar zij verwijzen naar producent.
Alle reacties Link kopieren
Marije, ben geen jurist, maar nog maar een studentje, maar

Zwieber heeft gelijk, dit is (in dit geval wederzijdse) dwaling. Zonder deze mededelingen had je de koop niet gedaan. Jouw voorstel is helemaal volgens de rechten die je hebt: ongedaan maken of dat nieuwe model met bijbetaling. Kunnen of willen ze dat niet, dan mag je je geld terugvragen.



Ze mogen niet verwijzen naar de producent! Jij hebt een overeenkomst met de winkel en niet met de producent. De winkel moet dit met jou oplossen. Wat zij voor kwestie hebben met de leverancier is hun probleem.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad ook dwaling, maar dat is de algemene vorm. Ik zou daarom kiezen voor van 7:17 (m.n. lid 2) BW.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Apricot schreef op 03 december 2008 @ 12:59:

Marije, ben geen jurist, maar nog maar een studentje, maar

Zwieber heeft gelijk, dit is (in dit geval wederzijdse) dwaling. Zonder deze mededelingen had je de koop niet gedaan. Jouw voorstel is helemaal volgens de rechten die je hebt: ongedaan maken of dat nieuwe model met bijbetaling. Kunnen of willen ze dat niet, dan mag je je geld terugvragen.



Dat is wat erg kort door de bocht. Inmiddels hebben ze 7 maanden dat apparaat gehad en dat moet worden verrekend. Bovendien moet je binnen een redelijke termijn je klacht bij de verkoper neerleggen. Geen idee wanneer dat is gebeurd; als er eerst zeven maanden thuis het een en ander geprobeerd is en pas na van alles te hebben gedaan, ga je als koper terug naar de winkel, dan sta je ook niet meer zo sterk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af in hoeverre je hier met de verkoper over gediscusseerd hebt. Heb jij de versterker en andere kabels ook steeds bij deze verkoper gehaald. Heeft de verkoper de mogelijkheid gekregen om de kwaliteit te verbeteren? Heeft deze je aanvullende adviezen gegeven.



Ik vraag dit gewoon even voor de beeldvorming. Is geen aanval.
Alle reacties Link kopieren
Wij wisten dat de apparatuur om het apparaat heen niet optimaal was, waardoor het apparaat zelf nog niet optimale output kon geven. Toen we alles hadden aangepast (kost geld en dus even tijd), bleek het nog niet optimaal. Zoeken op internet e.d. en bleek het iets in het apparaat zelf te zijn, dat bij de volgende versie ook is aangepast.



Ik kan me dus voorstellen dat de winkel het ook laat vindt en ons daardoor verwijst naar de producent. Het is nu meer iets dat fout zit in het apparaat blijkbaar.



Bedankt voor de verwijzigingen naar de wetsartikelen!
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Alvorens met wetsartikelen om je heen te slaan, heb je al contact met de verkoper en/of producent?



Indien niet, dit wordt uit je verhaal niet duidelijk, neem contact met ze op en leg het probleem uit. Geef hun een kans om met een oplossing te komen. Ik denk dat het ook nog onder de garantie valt, hoewel je zelf al aangeeft dat je wist dat je een niet optimaal product kocht.



Hier kun je overigens gewoon mee naar de verkoper. Deze dient de klacht in behandeling te nemen. Ikzelf benader overigens meestal gelijk de producent en heb hier goede ervaringen mee.



Ga in zo'n eerste gesprek niet smijten met termen als wanprestatie, dwaling, jullie moeten dit en dat volgens de wet e.d.. Het is wel goed je te verdiepen in wat je rechten, maar ook je plichten zijn maar gebruik dit voor een eventueel vervolg.
Alle reacties Link kopieren
eens met Dahlia
Alle reacties Link kopieren
Artikel 7:17 BW. Non-conformiteit.
Alle reacties Link kopieren
Dat is hem QQ!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven