Geld & Recht alle pijlers

succesierechten

07-12-2008 22:15 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is overleden in 1996. Mijn vader heeft het vruchtgebruik over het erfdeel van mijn zus en ik.

Nu wil mijn vader ons ouderlijkhuis verkopen en van die opbrengst aan ons ons kindsdeel geven. Dus mijn vader krijgt van die opbrengst 4/6 deel, mijn zus 1/6 deel en ik ook 1/6 deel.

Moet daar straks na verkoop nog succesierechten over betaald worden of is dit al afgedragen na het overlijden van mijn moeder?

Mijn zus en ik hebben bij de notaris getekend voor accoord voor het vruchtgebruik van ons kindsdeel (weet niet of dit van belang is).

Wie weet dit???
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk kan ik het beste maandag even de notaris bellen, maar wil het gewoon graag weten (nu)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er geen succesierechten betaald nog, omdat er sprake was van een langstlevenden erfenis. Als je nu je kindsdeel uit laat keren, lijkt het me dat je er dan wel succesierechten over moet betalen omdat je dan pas daadwerkelijk de erfenis krijgt uitgekeerd.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik ook. Maar aangezien het huis inmiddels meer waard is geworden dat in 1996, ben ik benieuwd waar men dan van uit gaat. In principe toch van 'de stand van zaken'zoals het op het moment van overlijden was??
Alle reacties Link kopieren
Heb mijn vader ook al even gevraagd, maar die wist het ook allemaal niet meer.
Je moet inderdaad successierechten betalen zodra je uitgekeerd krijgt. Maar weet je vader ook dat hij per kind per jaar ongeveer 4.000 euro belastingvrij mag schenken aan ieder kind? Dus hij kan alvast in december2008 4000 euro aan jullie geven en in januari 2009 nog een keer. Dat scheelt al zo 8000 euro waar je niets over betaalt. Het is toch al schandalig genoeg wat je aan de belasting moet afdragen over een erfenis (pure diefstal) en zo kan je het een beetje ontlopen.
Alle reacties Link kopieren
Allemaal gissen niemand die het echt weet

Ernie is fiscaal jurist en kan je het haarfijn uitleggen wat je wel en niet moet doen Als je hem wilt raadplegen dan kan dat via een prive berichtje

Even kort hoe het wel zit, successie rechten zijn verschuldigd op het moment van overlijden van de persoon dus in 1996 naar de waarde van toen dus. Hoe het verder zit bij de uitdeling hangt ondermeer af wat er bepaald is in het vruchtgebruikrecht en bij de aangifte van toen. Handiger kan het zijn om een bedrag te schenken zeker als je tussen de 18 en 35 jaar bent, eenmalige verhoogde vrijstelling

Best wel even rekenen dus maar niet onoverkomelijk, wel niet zo handig als je maar wat rotzooit, dan komen ze later alsnog belasting heffen over datgene wat je teveeel ontvangen hebt

Mailen kan naar usernaamvan het forum iets met ernie @ telfort.nl
anoniem_63656 wijzigde dit bericht op 08-12-2008 00:39
Reden: aanvulling mailadres
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lapin, die schenking valt toch buiten de erfenis van haar moeder? Haar kindsdeel van haar moeders erfenis blijft hetzelfde en de succesierechten dus ook. De schenking van vader gaat over het weggeven van zijn eigen kapitaal, zodat bij zijn overlijden daar geen succesie over betaald hoeft te worden (tenzij hij binnen een bepaalde tijd na schenking overlijdt, dan moet het weer wel....).
oh that purrrrrrrrrfect feeling
He Poes, ja maar daar kan je toch een beetje creatief mee omgaan (denk ik) Hij kiest er zelf voor om de erfenis al uit te betalen. Maar misschien kan je ook een gedeelte van de erfenis al schenken en de rest ieder jaar middels het belastingvrije bedrag geven.

Mijn schoonmoeder is sinds dit jaar begonnen om al haar kinderen ieder jaar het belastingvrije bedrag te geven zodat er zo min mogelijk overblijft op het moment van haar overlijden.

Ik ben geen expert hoor, alleen maar een ervaringsdeskundige die probeert om zoveel mogelijk regeltjes te omzeilen. Ernie weet er vast meer van. Ernie, kan je ons hier nog tips geven?
Alle reacties Link kopieren
Het hangt ervan af of toentertijd afgesproken is of er indexatie wordt toegepast op de waarde van de woning.

Mijn moeder is in 1982 overleden en het huis is uiteindelijk in 2000 verkocht; toen kregen wij ook ons kindsdeel; maar dat was het bedrag dat het in 1982 waard was, omdat mijn ouders bij de notaris hadden laten vastleggen dat het bedrag zonder indexatie zou blijven.



Succesierechten zijn voor kinderen niet zo gigantisch hoog.

Daarnaast kan vader eenmalig een groot bedrag vrij van rechten schenken als kind tussen 18 en 35 is.
Alle reacties Link kopieren
Een flinke overwaarde is leuk voor de nabestaanden. Over de nalatenschap moet de langstlevende partner echter nog wel even afrekenen met de fiscus. Er bestaat weliswaar een vrijstelling van ruim een half miljoen euro, maar toch. Een manier om successierechten te beperken, is door de overwaarde over een langere periode te schenken. Dit houdt in dat ouders bij (notariële) akte eerst het bedrag schenken aan de kinderen en het vervolgens meteen teruglenen. De ouders hebben dan een schuld aan de kinderen, de kinderen een vordering op de ouders.

Alleen als over de schuld een rente is bedongen en de ouders betalen die ook daadwerkelijk jaarlijks aan de kinderen, is de schuld te zijner tijd aftrekbaar voor de successierechten. Zonder rentebetaling is dat niet zo.

De fiscale gevolgen van een schenking op papier zijn: de schuld aan de kinderen valt bij de ouders in Box 3; de vordering op de ouders valt bij de kinderen eveneens in Box 3; daarover is 1,2 procent vermogensbelasting verschuldigd (met een vrijstelling van €20.315 per persoon). Dat is een stuk minder dan de ‘erftaks’ die kan oplopen tot 53 procent.

Ook voor deze constructie moet u naar de notaris. Nadeel is dat elke keer dat ouders zulke schenkingen willen doen, steeds weer een akte nodig is.



Zo kan je vader het ook doen.

Maar er komt op 1-1-2010 een verandering in de wet wat successierechten betreft,zodoende hoeven ouders en kinderen dan minder succesierechten te betalen,kan je vader niet een jaartje wachten?
Alle reacties Link kopieren
Als je uitgaat van een erfenis van 150.000 Euro ben je op dit moment zo'n 17.500 verschuldigd aan succesierechten: zonde van het geld natuurlijk, maar aan de andere kant is het verhoudingsgewijs natuurlijk niet zo veel.

En dit tarief gaat per 1 januari 2010 ook nog eens verder naar beneden!!



Het is sowieso altijd gunstiger om in kleine(re) porties te schenken. 5 * 20.000 kost minder aan succesierecht dan 1 * 100.000.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er helemaal geen succesierechten hadden moeten bestaan.Waarom zou je belasting betalen over iets waar al belasting over is betaald?

Vind dit gewoon geldklopperij....
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik helemaal met je eens!!

En daar was natuurlijk heel veel commentaar op; daarom wordt een en ander ook aangepast miv 2010.



Even helemaal offtopic: dat vind ik ook zo krom aan het betalen van het huurwaardeforfait. Bij aankoop woning betaal je al een sloot belasting, aan de gemeente mag je elk jaar een aanzienlijk bedrag WOZ aftikken en dan komt de Belastingdienst het nog eens dunnetjes overdoen met het betalen van het huurwaardeforfait!



Verder nog de belasting in Box 3. Voor een kind onder de 18 geldt een vrijstelling van maar 2000 Euro, over het meerdere 'mag' je elk jaar weer opnieuw 1,2% betalen (tenminste als je al boven de totale vrijstelling uitkomt).

Heb je al inkomstenbelasting en premies over betaald; maar nee: dat is nog niet voldoende!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je idd nog wel succesierechten moet betalen. Mijn vader is in 2006 overleden en toen heb ik mijn kindsdeel gehad en mijn broer heeft zijn kindsdeel gehad en de ouderlijke woning gekocht. Mijn moeder leeft trouwens nog wel.



Maar ik heb nog steeds geen bericht gehad hoeveel ik moet betalen aan succesierechten. Dat duurt nu dus bijna al 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Schenken doet mijn vader inmiddels ook al. Altijd fijn!

Wat betrfet de verkoop van de woning en evt. indexatie....het wordt er allemaal niet eenvoudiger op. IWel wil mijn vader de totale opbrengst met ons delen. Ik denk dat ik toch het beste even de notaris kan bellen.

Maar alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me nou afvraag, als je vader het julie contant schenkt dan kan de fiscus daar toch niet achter komen?
Alle reacties Link kopieren
Klopt! Dat hebben we ook al eens ontdekt.Best welkom, altijd hoor, alleen werkt dat niet echt met grote bedragen. Waar láát je dat??? Op de bank zetten lukt dan ook niet echt.
Alle reacties Link kopieren
shoppen
Alle reacties Link kopieren
Grote contant gekregen bedragen moet je nooit op de bank zetten of investeren in een auto ed daar betaal je belasting op en dat weet de belastingdienst te achterhalen.Dat geld moet je dus thuis in een kluis of grijze wollen sok bewaren en uitgeven aan iets wat voor de belastingdienst niet te traceren is,vakantie,verjaardagen,feestdagen,kleding,benzine ed

Zwart geld moet je zwart uitgeven...
Alle reacties Link kopieren
Dat doen we dus tot nu toe dan ook dus maar braaf

Maar té grote bedragen zwart is daarom dus niet fijn (hoezo luxe-probleem)
Dat hele schenkingsverhaal is in geval van TO niet meer van toepassing, omdat moeder dan tijdens haar leven had moeten schenken. Pa kan niet postuum alsnog de schenkingen van moeder voor zijn rekening nemen.



@ Nak

Ik adviseer jullie om niet alleen een notaris om advies te vragen, maar ook even je licht op te steken bij een fiscaal adviseur.
Alle reacties Link kopieren
Dat schenkingsverhaal kan nog wel degelijk van toepassing zijn als er geen indexatie heeft plaatsgevonden mbt de waarde van de woning.

Zoals al eerder geschreven kreeg ik in 2000 de erfenis van mijn moeder uitbetaald toen het huis verkocht werd, terwijl mijn moeder al 18 jaar daarvoor overleden was. Dat was een bedrag van een aantal duizend gulden; overbodig te melden dat het kindsdeel uitgaande van de werkelijke verkoopwaarde veel groter was.

We kregen het erfdeel van onze moeder allemaal rechtstreeks door de notaris betaald en mijn vader heeft ons toen allemaal nog het bedrag geschonken wat eenmalig vrij van rechten geschonken mag worden aan kinderen tussen de 18 en 35.

Daarna hebben we ook nog een paar keer een schenking gekregen, maar wel zo verdeeld dat er nauwelijks succesierechten betaald hoefden te worden.
@Pauline65



Maar de schenking van jouw vader betrof dan toch niet de uitkering van de erfenis van jouw moeder? Zoals ik jouw post lees, betrof het een schenking van jouw vader bovenop de erfenis van je moeder. En uiteraard mag je vader wel schenken zolang hij nog in leven is. Maar volgens mij dan alleen uit zijn eigen vermogen en niet uit de nalatenschap aan de kinderen van je moeder.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt inderdaad Nummerzoveel.

Maar wat ik aan wilde geven, even fictief qua bedragen, als er geen indexatie is toegepast:



Moeder van Nak is overleden in 1996, toen was het huis 120.000 waard: 60.000 voor vader en 20.000 voor vader, Nak en zus. Dus erfdeel van moeder is 20.000 Euro.



Nu wordt het huis verkocht voor 300.000; dus dan houdt vader 260.000 over van de verkoop, na uitbetaling van erfdeel moeder aan Nak en haar zus.



In het laatste geval kan hij besluiten fiscaal zo gunstig mogelijk te gaan schenken.



Zeker omdat de huizenprijzen zo gestegen zijn, is het heel wezenlijk qua erfdeel en te betalen succesierechten wat er toentertijd is afgesproken.



Daarnaast spelen er natuurlijk nog veel meer factoren een rol: hoe oud is vader? iemand van 60 zal zelf meer geld nodig hebben dan iemand van 80, gaat hij nu een ander huis kopen of gaat hij huren? wil hij zijn vermogen (grotendeels) beschikbaar houden? etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven