Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek wanneer in dienst bedrijf vriend?

09-12-2008 12:01 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik toch bezig ben nog een vraag:



Mijn vriend heeft een eigen bedrijf, daar komt flink geld binnen (al is het wat onregelmatig af en toe helaas maar dat heb je bij een startend eigen bedrijf).



We zijn bezig na een moeilijke tijd onze toekomst weer op te bouwen. Op het moment wonen we in een huurhuis, dit willen we graag gaan vervangen door een koophuis. Mede vanwege de lagere woonlasten per maand en het feit dat je iets opbouwt.



Mijn vriend heeft eerder een bedrijf gehad, dat helaas failliet is gegaan, hierdoor is het voor hem nog enkele jaren onmogelijk een hypotheek te krijgen (BKR etc). Ik kan echter wel een hypotheek krijgen, maar heb daarvoor uiteraard wel goed inkomen nodig.



Is het mogelijk dat ik in dienst kom van het bedrijf van mijn vriend en op basis van dat salaris/inkomen persoonlijk een hypotheek aanvraag? Hij heeft op het moment een eenmanszaak.



Wanneer jullie meer info nodig hebben, roep maar!
Als hij een eenmanszaak heeft, kun jij dus niet in dienst komen. Doe je dat wel, moet hij een bv oid maken ipv een eenmanszaak. Lijkt mij.



Verder: ik zou gewoon wachten tot de BKR weg is. Een eigen zaak is hardstikke onzeker de eerste jaren, ook al loopt het nu goed. Mét BKR (je vriend dan) én een zaak (hij) én feitelijk geen baan (jij) zou ik niet óók nog een koophuis kopen.



Wij zijn nu op zoek naar ons eerste koophuis, man ook een bkr gehad door eerdere schulden en sinds Mei dit jaar is de notering ook weg. Geloof me; dat koopt echt fijner hoor.
Alle reacties Link kopieren
Vergis je ook niet in die lagere woonlasten. Bij een eigen huis komen kosten voor onderhoud en reparaties voor eigen rekening, die in een huushuis (grotendeels) door de woningbouwvereniging worden gedaan. Dit zijn geen maandelijkse kosten, maar je doet er wel goed aan om hier maandelijks een reservering voor te doen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ja inderdaad. Dat moet je zeker niet vergeten. Het lijkt allemaal wel "goedkoper"; een koophuis ipv een huurhuis, maar dat hoeft echt niet persé hooor. Moet je wel hele hoge huur hebben (zoals wij )
Alle reacties Link kopieren
Als eenmanszaak kan je volgens mij wel iemand in dienst nemen. Zo doen winkeliers dat bijvoorbeeld ook, meen ik.



Wanneer bkr weg is, blijft het feit dat we op basis van de inkomsten van de zaak het huis bekostigen. Dat is nu niet anders.

Overigens heb ik dus geen BKR.



Dat klopt helemaal, poezewoes. Echter, wanneer wij kopen én een reservering maken voor dergelijke kosten (uiteraard) dan zijn we nog steeds goedkoper (zeker niet duurder) uit. We huren nu particulier (1000 per maand). We zoeken een huis wat ongeveer 600 euro maandlasten meebrengt.



Belangrijkste reden is niet dat we nu de woonlasten niet op kunnen brengen, helemaal niet, maar dat we iets op willen bouwen. Bovendien zijn wij zeer vaak in het buitenland (zon 4 maanden per jaar) en gebruiken dan het huurhuis niet. Gooi je dus zo 4000 euro weg, die steken we liever in een eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Hey Annepanne, ik neem aan dat jullie wel het huis en ook de hypotheek op jullie beide namen willen hebben? Dan komt de bank altijd de BKR-notering van je vriend tegen die roet in het eten kan gooien. Mocht je het alleen op jouw naam willen doen, dan heb je inderdaad zelf een inkomen nodig en een werkgeversverklaring met intentieverklaring. Je kunt als eenmanszaak best iemand in dienst nemen hoor, daarvoor hoef je de onderneming niet om te zetten naar bijv. een BV. Ik weet alleen niet in hoeverre het verstandig is, gezien het nog maar een startend bedrijf is. Dit zal de bank hoogstwaarschijnlijk ook gaan checken en dan zien ze dat je in dienst bent bij je vriend die een BKR-notering heeft... Ik vraag me af hoe makkelijk dat gaat worden. Misschien toch beter even wachten nog.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee waar je wilt kopen, maar 600 euro maandlasten is niet zo heel veel. Kijk eerst eens goed rond in je omgeving wat voor soort huis je daarvan kan bekostigen. In mijn omgeving zou dat een huis zijn waar nog veel aan moet gebeuren en waar veel onderhoud in zit.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Als je vriend een BV opricht en deze BV jou een vast dienstverband geeft, is de kans aanwezig dat de hypotheekverstrekker 'erin tuint' en je een hypotheek geeft.



Als ze door de constructie heenkijken - bijvoorbeeld omdat iemand bij de hypotheekshop zo slim is om de BV te controleren bij de Kamer van Koophandel - zullen ze je vrijwel zeker geen hypotheek geven op dat inkomen omdat er aan de werkgever te grote risico's zijn verbonden en de hele opzet eruit ziet als fraude.



Los van wel/geen hypotheek moet je je realiseren dat je risico's aan het opstapelen bent in plaats van aan het spreiden. Het hele gezinsinkomen wordt afhankelijk van het nog jonge bedrijf van je vriend. Als het met dat bedrijf niet (meer) zo goed gaat is de kans groot dat de hypotheek niet meer voldaan kan worden, dat je je huis uit moet en dat je met een restschuld blijft zitten. Wil je dat?
Alle reacties Link kopieren
Nee, om dat dus te voorkomen komt het alleen op mijn naam. Anders is de constructie idd zinloos



Rond het voorjaar, als we dus willen gaan kopen, bestaat het bedrijf 2 jaar, met goede cijfers en goede vooruitzichten.
Als ik niet eens een bankrekening en/of kan maken met mijn man, omdat ie een bkr heeft staan die over een jaar afloopt, hoe gek is het dan eigenlijk dat iemand als TO wel een hypotheek kan krijgen? (Niet bedoeld om TO aan te vallen ofzo, ik vraag het me oprecht af, omdat ik idd mijn bankrekeningen na ons huwelijk niet kon omzetten naar een e/o rekening met man. Terwijl de schuld allang afbetaald was en de notering al vier jaar onderweg was en dus nog maar een jaar zou staan)
Alle reacties Link kopieren
quote:Sarah Scott schreef op 09 december 2008 @ 12:24:

Als ik niet eens een bankrekening en/of kan maken met mijn man, omdat ie een bkr heeft staan die over een jaar afloopt, hoe gek is het dan eigenlijk dat iemand als TO wel een hypotheek kan krijgen? (Niet bedoeld om TO aan te vallen ofzo, ik vraag het me oprecht af, omdat ik idd mijn bankrekeningen na ons huwelijk niet kon omzetten naar een e/o rekening met man. Terwijl de schuld allang afbetaald was en de notering al vier jaar onderweg was en dus nog maar een jaar zou staan)Daar snap ik helemaal niets van. Je kunt toch gewoon een en/of rekening openen zonder kredietlimiet? Dan heeft de bank geen enkel risico maar wel gewoon een klant erbij.
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies het probleem Die BKR is zo funest en gebaseerd op zaken uit het verleden. Vandaar dus dat we proberen via andere wegen toch iets op te bouwen.



Overigens werk ik ook echt mee in het bedrijf Ik ben alleen geen officieel personeelslid nu. We werken op basis van opdrachten, op basis van aantal uren factureren we.

BV oprichten is nu niet mogelijk ivm dat faillisement.
Alle reacties Link kopieren
Laura, nee dus. Liepen wij afgelopen jaar ook tegen aan. Er kon niks, hij mocht bijna nog blij wezen dat hij zijn huidige rekening mocht houden.

Echt idioot hoor, terwijl er duizenden per maand op komen.
Nee dat kon echt niet, zelfs niet een spaarrekening waar al jaren alleen maar geld binnenkwam, en geen krediet op zit, kon niet gedeeld. Echt achterlijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heel naief en onaardig enzo, maar eh: waarom ga je een huis kopen als je je schulden nog niet eens hebt afgelost? Ik neem tenminste aan dat die deurwaarder niet voor de gezelligheid langskomt. Met die duizenden euro's die binnenkomen moet dat toch fluks gedaan zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Annepanne1 schreef op 09 december 2008 @ 12:31:

Laura, nee dus. Liepen wij afgelopen jaar ook tegen aan. Er kon niks, hij mocht bijna nog blij wezen dat hij zijn huidige rekening mocht houden.

Echt idioot hoor, terwijl er duizenden per maand op komen.Er komt misschien veel geld binnen, maar er moet ook nog heel veel geld uit. Uit vorige topics heb ik begrepen dat de schuld van je vriend behoorlijk hoog is. Ik vind het echt niet zo gek dat je dan beperkt wordt in je mogelijkheden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad, daar zijn we ook hard mee bezig.



Het zijn echter dus niet mijn schulden, maar die van mijn vriend, op zijn naam. Mede daarom willen we nu dus ook niet het bedrijf op beide namen zetten, dan worden het ook mijn schulden en kunnen we echt helemaal niks meer.

Als ik straks een hypotheek neem, komt het huis op mijn naam.

Reden dat we willen kopen is ook mede het naar beneden brengen van de woonlasten, waarmee we weer meer kunnen aflossen.
Nee Poez, idd, gezien TO's andere topic begrijp ik nu ook dat ze nog lopende schulden hebben. Dán is het inderdaad niet gek dat een bank niet akkoord gaat. En in dát geval raad ik TO helemáál af om nu te gaan kopen. Maar toen ik die bankrekening e/o wilde maken, waren alle schulden dus al 4 jaar afgelost.
quote:Annepanne1 schreef op 09 december 2008 @ 12:39:

Ja inderdaad, daar zijn we ook hard mee bezig.



Het zijn echter dus niet mijn schulden, maar die van mijn vriend, op zijn naam. Mede daarom willen we nu dus ook niet het bedrijf op beide namen zetten, dan worden het ook mijn schulden en kunnen we echt helemaal niks meer.

Als ik straks een hypotheek neem, komt het huis op mijn naam.

Reden dat we willen kopen is ook mede het naar beneden brengen van de woonlasten, waarmee we weer meer kunnen aflossen.Zijn jullie financieel partner bij de belastingdienst?
Alle reacties Link kopieren
@poezewoes, dat is ook zo en mijn vriend draagt dus ook alle moeilijkheden daarvan.

Maar, we zijn aan het kijken wat we met de beperkte mogelijkheden kunnen.
Alle reacties Link kopieren
BKR-codering blijft nog 5 jaar staan nadat alle schulden zijn afgelost. maar idd als je nog een deurwaarder hebt die langskomt en er is een betalingsregeling, dan lijkt me dat niet het moment om een extra schuld op je te nemen.

overigens gelden er speciale regels voor meewerkende partners van zelfstandigen. Als ie jou en loondienst neemt zal ie ook sociale premies moeten afdragen en een pensieonregeling moeten treffen. kost ook allemaal een boel geld die uit de onderneming getrokken moet worden.

Zou eens goed informeren bij je accountant naar wat die constructie voor het bedrijf betekent.
Alle reacties Link kopieren
Nope, geen financiele partners.
quote:Annepanne1 schreef op 09 december 2008 @ 12:41:

Nope, geen financiele partners.Bij een koophuis wordt je dat automatisch gok ik. In dat geval zijn zijn schulden gelijk ook de jouwe.
Alle reacties Link kopieren
Klopt return, die premies etc hebben we al doorgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me hierover nog eens goed voor laten lichten door een financieel adviseur, Annepanne. Wat kost een eigen woning etc.

Je brengt nu weer het omlaag brengen van de woonlasten naar voren, maar ik ben toch bang dat je je daar op verkijkt.Of je moet in een goedkope regio wonen, maar dan zou goedkoper huren ook een optie zijn.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven