Geld & Recht alle pijlers

De koopkracht in 2009 verbetert???

10-12-2008 13:58 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



De berichten van de afgelopen maanden over de koopkrachtverbetering in 2009 heb ik met blijdschap gevolgd, eindelijk weer eens een beetje geld erbij!

Zeker aangezien de werkende gezinnen een flinke vooruitgang tegemoet konden zien door oa. de afschaffing de WW-premie. Hiephoi, want mijn man en ik werken allebei en we hebben 2 kids waarvan 1 op een KDV.



Deze week kreeg ik echter de enveloppen van de Belastingdienst binnen. Conclusie: per maand 50 euro minder kinderopvangtoeslag en 60 euro minder maandelijkse belastingteruggave. De belastingdienst had voor deze berekeningen ons salaris van volgend jaar geschat en dit leek me een realistische schatting (wij gaan er volgend jaar qua inkomen niet of bijna niet op vooruit).



Aangezien ik weet dat de afschaffing van de WW-premie ongeveer 25 euro per maand netto per persoon zal opleveren, vraag ik me toch af waar ze die dikke plus voor 2009 vandaan halen??? Zoals ik het nu kan inschatten ga ik er in januari al 60 euro op achteruit, enkel en alleen door belastingmaatregelen.

Weet iemand dit? Of is het ons allemaal weer mooier voorgespiegeld dan het gaat zijn?



Liefs,

Tipsy
Alle reacties Link kopieren
Men baseert zich op de sterk gedaalde olieprijs, waardoor brandstof en o.a. verwarming goedkoper worden. Autorijden is ook een stuk goedkoper geworden. Ook betrekt men inderdaad de verlaging van de WW-premie bij de berekeningen.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je 1 x per maand tankt dan bespaar je met de huidige benzineprijs zo'n 20 tot 30 euro per maand (en dan hebben wij een heel grote tank). En voor gas en elektra geldt dat de prijs het eerste half jaar juist omhoog gaat aangezien die prijs altijd een half jaar achterloopt op de werkelijke situatie. Dus ik kan me niet voorstellen dat dat nou het hele verschil zou maken?



Heb het idee dat ze het gewoon iets te positief gebracht hebben allemaal....
Alle reacties Link kopieren
Ze moeten ons toch zoet zien te houden, en tja, dan is liegen de makkelijkste manier.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Het is toch altijd een grote gemene deler.

Mensen die wel profiteren van afschaffing WW-premie, maar geen (extra) kosten hebben voor kinderopvang hebben dat bedrag dus 1 op 1 netto extra.

Iemand die elke week tankt, heeft weer meer voordeel dan iemand die maar eens per maand tankt.

Kortom: grosso modo stijgt de koopkracht, maar er zullen significante verschillen zijn tussen de ene en de andere persoon.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zeg ook maar wat ik uit de pers heb begrepen Tipsy.



Wij gaan er inderdaad wel op vooruit. 2x verlaging WW premie en beide wat loonsverhoging. Geen kinderen, dus geen oplopende tekorten op dat vlak.



En wij tanken wat vaker dan 1x per maand. Zo ongeveer 4x per maand. Wat dan ook inderdaad ongeveer 50 euro scheelt.



Het klopt wat Pauline zegt. De situatie verschilt van huishouden tot huishouden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij zijn weer de pechvogels kennelijk! Vond het gewoon vreemd, omdat ze hadden aangegeven dat werkende gezinnen het meest zouden profiteren. Dan verwacht je niet dat je alleen al aan meneer Belastingdienst al 110 euro per maand moet overhandigen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinksterbloempje schreef op 10 december 2008 @ 14:04:

Men baseert zich op de sterk gedaalde olieprijs, waardoor brandstof en o.a. verwarming goedkoper worden. Dat dacht ik ook, maar ik geloof dat Nuon toch de tarieven weer gaat verhogen. Ik heb een link naar een filmpje gezien waarin ze dat uitwillen, leggen maar nog niet bekeken... zo toch maar even doen dan, want ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat zit.
Alle reacties Link kopieren
Dat verhaal is niet zo moeilijk: ze baseren de tarieven altijd op de olieprijs van een half jaar geleden. Dus de prijzen voor het 1e halfjaar 2009 worden gebaseerd op de (torenhoge) olieprijs van 1 juli 2008.

De prijs vanaf 1 juli wordt gebaseerd op de prijs van 1 januari, dus per 1 juli zullen de tarieven weer zakken.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Pauline, was er inderdaad ook net achter na een kleine zoektocht ;). Nou ja, dat zullen we dan wel merken, maar dus zeker niet in januari!
De prijs van gas is sterk verhoogd. Wij gaan flink meer betalen en bij het totale bedrag is 75% alleen al gas, de rest is tientjeswerk.



Dus dan heb je profijt van de ww-verlaging maar je krijgt ook een hoger maandbedrag vd Nuon. En de Ziggo (net brief gehad).

En dan weet ik nog niet wat er nog meer duurder gaat worden.
Wij gaan 60 euro meer betalen per maand..flinke stijging. En dat terwijl ons verbruik minimaal is, volgens de mijnheer van de Nuon. Ligt aan het gas.
Alle reacties Link kopieren
En tot zover mijn blijdschap over de koopkrachtverbetering :-)
Gister werd een recessie voor 2009 aangekondigd op het nieuws, of ben ik nu gek?
quote:Julus schreef op 10 december 2008 @ 14:47:

En dan weet ik nog niet wat er nog meer duurder gaat worden.Zorgverzekeringen
Was er al bang voor..
Alle reacties Link kopieren
Mijn zorgverzekering wordt overigens helemaal niet duurder. Daarnaast heeft het feit dat de economie in een recessie komt nu nog niet zo veel uit te staan met het feit dat de koopkracht verbetert.

In heel veel CAO's zijn bijvoorbeeld verhogingen afgesproken die 1 januari ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen kinderen, maar werken wel beide en hebben dus wel voordeel van de afschaffing van de WW-premie. Verder tank ik ca 2x per maand 30 liter en manlief ca 3x per maand ruim 40 liter benzine, de lagere brandstofprijzen merken wij zeker wel. En Nuon staat bij ons vast voor 3 jaar nog tot januari 2011, dus die verhoging hebben we ook niet. Alleen door groter huis gaat uiteraard ook het maandbedrag omhoog. Zorgverzekering wordt voor samen 8 euro per maand duurder, dus dat valt nog wel mee. Verder krijg ik er januari 3% bij (tikje andere functie) en april ook ca 4%.(prestatiebeoordeling die nu al aardig in te schatten is). Tevens loopt de CAO volgend jaar af, dus ben benieuwd wat daar nog bij komt. Al met al niet heel negatief gestemd.

Alleen moet natuurlijk niet 1 van beiden werkloos worden, want dan is al het voordeel heel snel weer weg!

Bedrijf waar manlief werkt was failliet, maar start gelukkig door hebben we pas gehoord (en hij mag blijven). Maar ik werk bij een bank dus nog maar afwachten hoe dat gaat.



Verder gaat onze koopkracht zo wie zo achteruit volgend jaar, omdat we net een huis gekocht hebben en dus veel hogere lasten hebben. Maar ja, das natuurlijk onze eigen bewuste keuze. We dragen in ieder geval goed bij aan de economie: huis gekocht, bank gekocht, gaan wellicht nog een keuken kopen en uitbouwen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven