Geld & Recht alle pijlers

Niets besteld, onrechtmatige incasso

18-12-2008 13:57 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren zag ik dat er een bedrag van bijna 300 euro was afgeschreven van een van mijn girorekeningen. Ik had niets besteld dus heb meteen de Postbank gebeld om de incasso ongedaan te maken. Helaas kan de Postbank dat niet omdat er een zg. nuldagenrestrictie op zit (als het geld gestort is, stuurt de webwinkel de bestelling weg, je zou dan bv de dag erna het geld weer terug kunnen laten storten, daarom is dat zo geregeld).

Ik heb de webwinkel gebeld, zij konden zien dat ik niet de besteller was. De bestelling is meteen geannuleerd, gelukkig was ik er snel bij. Nu blijkt dat eenmalige machtigingen niet gecontroleerd worden door de banken, ze schrijven gewoon het bedrag van je rekening af zonder naam/adrescontrole uit te voeren!

Dus pas op en check regelmatig je rekeningen. Iemand hoeft maar per ongeluk een foutief nummer in te voeren (jouw nummer!) en je bent het geld kwijt!
Dank voor je waarschuwing. Hier de ABN AMRO, die checkt alles zorgvuldig. (zover ik weet...) 't is me nog nooit overkomen...vreemde bedragen van mijn rekening. (*klopt nu op de tafel*)
Alle reacties Link kopieren
ABN checkt net zo onzorgvuldig als andere banken (vertelden ze me).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat probleem van de andere kant gehad.



Een paar weken geleden is er een brief binnengekomen van de Staatsloterij "welkom als nieuw lid" bla-bla-bla "wij schrijven maandelijks het bedrag x af van uw rekeningnummer 12345678"

Ten eerste hebben we nooit iets aangevraagd bij de Staatsloterij, ik koop zelfs in de winkel nooit loten. En daarbij was het rekeningnummer niet helemaal juist (het leek er wel op). Naam/voorletters en adres waren wel die van ons en voor ons heeft er bij ons weten nooit iemand met dezelfde naam op dit adres gewoond.



We hebben alles dus maar laten lopen, in de veronderstelling dat dit een marketingstunt zou zijn van de Staatsloterij. Maar twee weken later krijgen we per post een lot voor de trekking van 10 december

Toch maar gebeld met de staatsloterij, en nu blijkt er inderdaad geld van dat rekeningnummer af te zijn geschreven voor dat lot (niet onze rekening dus) en de gewonnen geldprijs is ook daarheen gestort.

Staatsloterij zegt van niets te weten en we moeten maar een officiele opzegginsbrief sturen, dan komt het wel weer goed...

Iets opzeggen wat je nooit hebt aangevraagd......



Het is niet in ons nadeel, maar wel in dat van iemand anders.

Ik vind het vooral tricky dat er dus zonder dat je daar toestemming voor geeft geld van je rekening kan worden afgeschreven, zonder controle van de bank. Dit gaat overigens om Rabobank, maar ik weet niet of dat wat uitmaakt?
Alle reacties Link kopieren
En toch als er ten onrechte een incasso afgeschreven is moet je dat geld toch terug krijgen. Zeker als het bedrijf toegeeft dat het niet om jouw bestelling gaat. Lijkt me stug dat ze die 300 euro zo in hun zak houden. Niet als het om een goed (en bekend) internetbedrijf is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kiko2 schreef op 18 december 2008 @ 13:57:

. Ik had niets besteld dus heb meteen de Postbank gebeld om de incasso ongedaan te maken. Helaas kan de Postbank dat niet omdat er een zg. nuldagenrestrictie op zit (als het geld gestort is, stuurt de webwinkel de bestelling weg, je zou dan bv de dag erna het geld weer terug kunnen laten storten, daarom is dat zo geregeld).







Het is wel mogelijk, de bank kan ingrijpen.

lees onderstaand maar :



Een bedrijf heeft geld van uw rekening gehaald en wilt dat geld terughebben. Er zijn twee situaties denkbaar.



1. U heeft nooit toestemming gegeven om het geld af te schrijven. De incasso is onterecht.

U moet hierover eerst klagen bij het bedrijf dat de incasso heeft gedaan. Kunt u dit niet achterhalen of werkt het bedrijf niet mee, dan stapt u naar uw bank. Dit moet u doen binnen een jaar na de onterechte incasso.



Dan start uw bank een procedure 'Melding Onterechte Incasso' met de bank het bedrijf dat de incasso heeft gedaan. De banken controleren vervolgens of u nu wel of niet een geldige machtiging heeft gegeven. Zoniet, dan krijgt u het geld teruggeboekt op uw rekening. De procedure duurt ongeveer een maand.



Wanneer is een incasso onterecht? Als u helemaal nooit een machtiging hebt afgegeven, dan is de incasso uiteraard ongeldig. Maar een incasso is bijvoorbeeld ook onterecht als:



U geen handtekening hebt gezet. Een machtiging afgegeven over internet is in feite dus niet geldig, tenzij u het formulier hebt uitgeprint, ondertekend en opgestuurd. Maar zolang u geen bezwaar maakt, gaat de incasso gewoon door. Vandaar dat internetmachtigingen zonder handtekening vaak toch gewoon gebruikt worden.U niet wist dat u tekende voor een machtiging (oftewel u bent om de tuin geleid).Er een ander naam, bedrag of product genoemd staat op de machting dan op de overeenkomst (offerte of rekening) die u heeft van het bedrijf.U de machtiging hebt afgegeven voor iets anders dan waarvoor werd geïncasseerd. Denk aan een kabelbedrijf dat u geld in rekening brengt voor extra zenders, terwijl alleen een machtiging hebt gegeven voor het standaardpakket.Er een te hoog bedrag is geïncasseerd.De machtiging door een ander gegeven is, die niet bevoegd is voor uw rekening.U de machting eerder al had ingetrokken.Er bij de incasso geen naam staat van het bedrijf dat de incasso doet.Voor meer informatie : Hier klikken
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven