Geld & Recht alle pijlers

Opstarten webwinkel

09-01-2009 07:58 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er heel erg sterk over na te denken om een bestaande webwinkel over te nemen of er eentje op te starten, maar vraag mij af wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb natuurlijk al een hoop gegoogled, besproken met familieleden die zelfstandig ondernemer zijn, maar ik ben toch even benieuwd of ik hier nog meer tips kan opdoen.

Een webwinkel is toch iets anders dan een winkel in een winkelpand hé

Heeft iemand er ervaring mee?
Het was voor mij een prima opvulling van mijn tijd die ik 'over' had en waar ik iets nuttigs mee moest doen, maar op den duur kostte het me meer tijd dan dat het me opbracht. Vooral klanten die spullen retourneerden. Alle administratie die daar bijvoorbeeld aan vast zit heb ik onderschat. En sowieso de administratie kostte me ontzettend veel tijd.

Ik heb mijn winkel gelukkig goed kunnen verkopen maar ik ben blij dat ik ervan af ben eerlijk gezegd.
Wat ga je verkopen?

Als je software gaat verkopen of stockfoto's die via de website zijn te downloaden, dan is een webshop niet heel veel werk.



Aan bedrijven leveren is ook minder omslachtig dan aan particulieren. Kijk maar eens naar het topic over het meisje dat niet meer bij Esprit mocht kopen omdat ze maar bleef retourneren. Dat soort mensen heb je en daar gaat enorm veel tijd en geld in zitten.



Je zou kunnen beginnen met een ebay-shop. Dat is een kleine investering en je kan kijken of je product een beetje loopt, hoeveel tijd het je kost en of het je wel ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet erg er tijd aan te besteden, ik werk nu ook. Maar... ik wil mijn huidige baan hiervoor "inruilen". Ik werk twee dagen per week en loop iedere keer tegen de "regel-problemen" aan. Mijn man heeft een baan waarin hij niet flexibel is met werktijden, en ik tot op bepaalde hoogte. Het lijkt mij gewoon erg prettig om gewoon vanuit huis te kunnen werken. Ja natuurlijk moet je de pakketten samenstellen en opsturen. Je kan er natuurlijk voor kiezen deze door tnt op te laten halen, maar dan kost je ook weer meer. Ik moet er dus wel voldoende aan verdienen. Vandaar de gedachte om een bestaande, zo te horen goed lopende, webwinkel over te nemen. Maar misschien ben ik heel erg naïef en werkt het wel niet zoals ik denk Familie geeft aan dat een winkel overnemen geen slecht idee is, maar staan sceptisch tegenover het feit dat het een webwinkel is. Zou het een winkel met pand, dan zijn ze niet sceptisch
Alle reacties Link kopieren
Er zijn maar heel weinig webwinkels die een fatsoenlijk salaris opleveren, en heel veel hobbywinkeltjes.

Iemand die er in geslaagd is een goed lopende webwinkel op te zetten, zal die niet zo heel snel van de hand doen lijkt me, en zeker niet goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Als je ervoor kiest om zoiets te doen; Bel dan TNT, UPS en DHL en vraag hoeveel korting jij krijgt als je een bepaald aantal pakketten per dag/week met ze verzend. Kijk en vergelijk, mijn ervaring is dat TNT duurder is dan DHL of UPS. Ook kunnen ze elke dag om een bepaald tijdstip langskomen om alles op te halen, zoder extra kosten (die kosten zitten al in de prijs verrekend). laten we zeggen dat de koerier om 17.00 komt, dus dan orders die binnenkomen voor 16.00 kunnen met die vracht mee, orders die binnenkomen na 16.00 gaan de volgende dag mee. Succes ermee!
Die kortingen vallen erg tegen en lopen pas een beetje op als je bergen pakjes verzend.

Mijn ervaring is dat ik, toen mijn winkel goed liep, per maand slechts 300-600 euro winst maakte (na belasting) , dat is wat ik dus zo in mijn zak kon steken.

Ik ken ehcter wel bedrijven die het erg goed doen, maar dan meot je de gave hebebn groot te kunnen denken, ondernemers spirit hebben en niet bang zijn te investeren en op je bek te gaan. Risico's nemen hoort bij ondernermerschap en als je dat neit kunt of wilt (zoals ik) blijft het rommelen in de marge.
Alle reacties Link kopieren
Het is gelukkig alleen nog maar een idee. Ik moet mij er eerst even goed in gaan verdiepen, voor en nadelen tegen elkaar af gaan wegen etc. Ik zie nu natuurlijk alleen maar de voordelen: ik ben thuis, en dat is wel zo prettig voor mijn kinderen. Geen gedoe met werk als ze ziek zijn of vrij van school etc.

Ook maar eens even flink met mijn vader, voormalig fin. directeur, gaan praten over het hoe en wat. Ook even wat meer info opvragen bij de persoon die de winkel te koop aanbied etc.

Ik had nog niet eens aan DHL, Fedex etc gedacht! Niet zo slim Maar zoals ik zei, ik zit nog in de orienterende fase :D En daarom had ik het topic ook gestart, juist dit soort dingen waar je zelf even niet zo vlug aan denkt.

Thanx!!
Alle reacties Link kopieren
Hier staan ook veel goede tips:

http://www.frankwatching.com/index.php?s=webwinkel
Alle reacties Link kopieren
Thanx voor de link! Ik ga het gelijk even goed doorlezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven