Geld & Recht alle pijlers

Administratieve wijziging studieschuld in mijn voordeel

24-05-2017 08:25 14 berichten
Ik kreeg vandaag een bericht van DUO dat door een administratieve wijziging mijn studieschuld opeens is gedaald met ruim €1.300. Leuk nieuws natuurlijk, maar aan de andere kant vraag ik me af of het ook niet een fout is bij DUO. Ik durf er niet echt over te bellen, bang om slapende honden wakker te maken.

Hebben toevallig meer mensen dit bericht gekregen? En zo ja: weet iemand dan wat de reden ervan is?

Edit: de schuld is van mijn man, maar we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, dus ook mijn schuld.
anoniem_228919 wijzigde dit bericht op 24-05-2017 10:10
11.47% gewijzigd
Als het een fout is komen ze er waarschijnlijk toch wel achter, dus ik zou geen moeite hebben met die slapende honden. Gewoon bellen, dan weet je waar je aan toe bent. En als je dat niet wil: gewoon doorgaan met afbetalen, dan merk je aan het eind van de rit wel of het klopt.
Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk.... Ik ga toch maar even bellen...
Niks gehoord, maar ben nu wel benieuwd wat hun administratieve fout is. Hebben ze daar meer over gezegd?
Ik heb ze net opgehangen. Ik vind het een vaag verhaal, maar wat er is gebeurt is dat mijn man een prestatiebeurs had, wat dus word kwijtgescholden als je een diploma haalt. Maar omdat hij teveel bijverdiende had hij daar geen recht op, dus daar is hij op gekort. Maar omdat de prestatiebeurs niet is kwijtgescholden (studie niet afgemaakt) en dus ook terugbetaald moet worden zou hij dan dubbel moeten betalen, dus dat is nu dan alsnog rechtgetrokken. Ik snap er weinig van,maar in elk geval heb ik het nagevrtaagd en klopte de verlaging in elk geval, volgens de medewerker van de klantenservice.

Scheelt toch weer zo'n €1 aan rente en €10 aan aflossing per maand. Lekker hoor :lol: Of misschien houden we het bedrag wel gewoon zoals het nu is, dan lossen we wat sneller af, zijn we er eerder vanaf :yes:
Huh gaat het nu om jouw studiebeurs of die van je man?
Fee-de-Goede schreef:
24-05-2017 09:54
Huh gaat het nu om jouw studiebeurs of die van je man?

Die van ons samen, we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Maar de schuld is destijds ontstaan door mijn mans studie idd
Aha. Nou dan is het een zeer fijn bericht inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
24-05-2017 10:09
Die van ons samen, we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Maar de schuld is destijds ontstaan door mijn mans studie idd
Studieschuld is een persoonsgebonden schuld en valt in principe niet onder de gemeenschap van goederen
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
smekkie schreef:
24-05-2017 12:54
Studieschuld is een persoonsgebonden schuld en valt in principe niet onder de gemeenschap van goederen

Dat lees ik hier wel vaker. Heb je daar ook een bron van? Volgens mij is dat namelijk niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
24-05-2017 13:20
Dat lees ik hier wel vaker. Heb je daar ook een bron van? Volgens mij is dat namelijk niet zo.
https://duo.nl/particulier/terugbetaler ... indigd.jsp
Studieschuld is persoonlijk
Een studieschuld bij DUO is een schuld op naam. Wij kunnen uw schuld niet op uw ex-partner verhalen of andersom.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Alle reacties Link kopieren
Hou er wel rekening mee dat de Duo zo ineens terug kan komen op hun beslissing. Ze zijn daar niet zo zorgvuldig en snel al helemaal niet. Ik krijg nog braaf elk jaar een brief vanwege de bijverdiensten terwijl mijn studie al 3 jaar geleden is afgerond. Staat ook netjes vermeld overigens (via mijn duo) maar dat snappen ze blijkbaar toch niet helemaal.

Elk jaar weer gezeik dus
smekkie schreef:
24-05-2017 13:35
https://duo.nl/particulier/terugbetaler ... indigd.jsp
Studieschuld is persoonlijk
Een studieschuld bij DUO is een schuld op naam. Wij kunnen uw schuld niet op uw ex-partner verhalen of andersom.


In gemeenschap van goederen werkt dus niet zo. Zeggen ze zelf ook op hun site.

U betaalt volgens de terugbetalingsregels van vóór 2012:
Uw lening bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is een schuld op naam. Als u gaat samenwonen of trouwen en u vraagt géén verlaging van het maandbedrag aan, dan houden wij ook geen rekening met het inkomen van uw partner. Als u verlaging van het maandbedrag aanvraagt, kunt u het eventuele inkomen van uw partner laten meetellen of buiten beschouwing laten. Alleen bij achterstallige schulden kan een deurwaarder, als u in gemeenschap van goederen bent getrouwd, ook beslag leggen op de goederen van uw partner.

Uitleg van een advocatensite:


Gemeenschap van goederen

Trouwt men als Nederlander in Nederland zonder van tevoren bij de notaris een akte van huwelijkse voorwaarden te hebben laten opstellen en te hebben ondertekend, dan trouwt men in algehele gemeenschap van goederen. Daar valt alles in. De gemeenschap is een verzameling, een geheel, van alles wat ieder van de echtgenoten (en geregistreerde partners) bezat en bezit. Alle goederen, die men vóór het huwelijk had en alle goederen die men tijdens het huwelijk zal verkrijgen, worden gemeenschappelijk. Dus ook studieschulden en andere oude schulden, bijvoorbeeld schulden die overbleven na een persoonlijk faillissement, dat voor het huwelijk plaatsvond, ook al wist de andere echtgenoot daar niets van. Dat kan voor de andere echtgenoot een nare ervaring zijn. De schuldeisers kunnen tijdens het huwelijk namelijk alle schulden verhalen op de gehele gemeenschap. Dat zal de andere echtgenoot in praktijk niet kunnen voorkomen.
Fee-de-Goede schreef:
24-05-2017 15:01
Dus ook studieschulden

Ja, zie je, dat stond mij ook bij!
Nu is het voor mij totaal niet van belang hoor (ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden en we hebben geen van beiden een studieschuld), maar er zijn inderdaad nogal wat bronnen die elkaar tegenspreken, vandaar dat ik begon te twijfelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven