Geld & Recht alle pijlers

Mag mijn verhuurder dit doen?

21-07-2017 13:34 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een vraagje.

Ik huur nu voor het eerst een studio voor studenten. Nu wil ik wat kastjes ophangen, maar de verhuurder geeft aan dat dit niet mag en dat dit me mijn borg (van ruim 600 euro) kan kosten!!

Alleen in mijn huurcontract staat letterlijk dat ik niet mag boren in (het tegelwerk en achterwand van) de badkamer, de keuken, de vloeren en plafonds. Dan mag ik toch gewoon een kastje ophangen in de slaapkamer of ben ik nou gek?

En stel dat ik het gewoon ophang, mogen ze dan mijn borg afnemen?'

Afbeelding
mepi wijzigde dit bericht op 27-07-2017 13:48
5.37% gewijzigd
Nee. Je hebt wel toestemming van de verhuurder nodig om veranderingen aan te brengen en ook de plicht om het gehuurde bij einde contract weer op te leveren in oorspronkelijke staat.
Alle reacties Link kopieren
spaatje25 schreef:
21-07-2017 13:37
Nee. Je hebt wel toestemming van de verhuurder nodig om veranderingen aan te brengen en ook de plicht om het gehuurde bij einde contract weer op te leveren in oorspronkelijke staat.
Dus als ik gewoon de gaatjes netjes dicht aan het einde en de kastjes eraf haal is het oke?
Nee dat mag niet en ja dat kan je je borg kosten, tenminste voor de reparatie van de muren dan.
Mepi schreef:
21-07-2017 13:38
Dus als ik gewoon de gaatjes netjes dicht aan het einde en de kastjes eraf haal is het oke?
Nee. Mag alleen met toestemming ( die je niet hebt gekregen) en met deze toestemming moet je bij weggaan ook nog eens alles hetzelfde achterlaten.
Of je er dan komt ligt aan wat er op de muur zit. Behang, verf.structuur,spack ect. Dat moet je dan ook herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn studio heeft dezelfde regels. Wij mogen niet boren omdat het gips op de muren niet sterk genoeg is om dingen als kastjes te dragen en dus kapot zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
21-07-2017 13:40
Nee. Mag alleen met toestemming ( die je niet hebt gekregen) en met deze toestemming moet je bij weggaan ook nog eens alles hetzelfde achterlaten.
Of je er dan komt ligt aan wat er op de muur zit. Behang, verf.structuur,spack ect. Dat moet je dan ook herstellen.
De hele woning heeft structuurverf. Dat zou in feite goed te herstellen zijn. Ik zal nog eens kijken of ik dan wel toestemming kan krijgen om wel iets op te hangen.
Ik vind het zo raar dat ze dan niet volledig verbieden om iets op te hangen in het huurcontract, maar vaag zijn over waar niet. En dan vervolgens zeggen dat het nergens mag.
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
21-07-2017 13:34
Alleen in mijn huurcontract staat letterlijk dat ik niet mag boren in (het tegelwerk en achterwand van) de badkamer, de keuken, de vloeren en plafonds.
Als dit in je contract staat en er staat verder niks over andere muren, dan mag je naar mijn idee gewoon een gaatje boren in de slaapkamer (mits dit geen tegelwand is).
Alle reacties Link kopieren
Geen onredelijke eisen van je verhuurder. Gaten in tegelwerk kun je namelijk nooit meer herstellen en plafonds zijn vaak zwak.

Je kunt dus wel in je slaapkamermuur boren, er vanuitgaande dat het een normale stenen of betonnenmuur is.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
21-07-2017 14:00
Geen onredelijke eisen van je verhuurder. Gaten in tegelwerk kun je namelijk nooit meer herstellen en plafonds zijn vaak zwak.

Je kunt dus wel in je slaapkamermuur boren, er vanuitgaande dat het een normale stenen of betonnenmuur is.
Ik heb aan een kant een muur die hol klinkt als ik erop klop, daar ga ik niks ophangen. De andere muur is stevig en geeft geen geluid als ik klop, dus ik ga er van uit dat die beton is.
Alle reacties Link kopieren
Verbieden kan hij technisch niet omdat het niet in het contract staat. Hij echter inderdaad wel je borg inhouden onder de noemer 'ik heb dit geld nu nodig om dit ene gaatje te dichten'.

Uiteraard is het voor hem prettig dat die studio zo maagdelijk mogelijk blijft zodat hij verhuurbaarder blijft'; maar jij wilt ook leven.
Ik zou voor jezelf afwegen wat je belangrijker vind; je huis inrichten zoals je wil of die borg.

Het klinkt als een tijdelijke woning voor je (studie), dus ik zou mogelijk toch voor de borg gaan en geen kastje ophangen. Die 600 euro ben je vast blij mee wanneer je die hebt om in je woning voor langer te steken na je studie :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je eigenlijk een kastje ophangen in de slaapkamer. Kan die niet op de grond staan?
Vind het wel wat raar maar wellicht is de muur niet sterk genoeg of lopen er leidingen doorheen die geraakt kunnen worden? Zo heeft een buurman ooit per ongeluk in de waterleiding geboord toen hij iets op wilde hangen.
Alle reacties Link kopieren
Iets neerzetten is zeker geen optie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-07-2017 15:10
Iets neerzetten is zeker geen optie?
Nee daar is het te klein voor. Daarom wouden we de hoogte ingaan.
Herkenbare eis van verhuurders aan studenten. Soms heb je zo'n plint langs het plafond waarin je wel punaises mag doen, om een poster op te kunnen hangen. Kan je bed de hoogte in, waardoor je eronder kan opbergen?
MollyHooper schreef:
21-07-2017 15:23
Herkenbare eis van verhuurders aan studenten. Soms heb je zo'n plint langs het plafond waarin je wel punaises mag doen, om een poster op te kunnen hangen. Kan je bed de hoogte in, waardoor je eronder kan opbergen?
Ja, dit herken ik, heb ook 2 van dit soort kamers gehad. Uiteindelijk idd voor een hoogslaper gekozen.

Je kan het erop gokken, maar de borg ben je dan waarschijnlijk kwijt. Verder: aan gipsplaten kan je best dingen ophangen die niet te zwaar zijn als je de juiste pluggen gebruikt. Als die andere muur echt van beton is kom je er met de gemiddelde klopboor waarschijnlijk niet doorheen, vaak heb je dan een boorhamer nodig.

Om zeker te zijn dat geen leidingen of dergelijke raakt heb je apparaatjes die je vertellen wat er in de muur zit. Een stud/materiaal detector/finder, zoiets.

Mag je wel het plafond in? Mocht je dat overwegen, dan zou ik wel ff checken of de persoon boven je geen vloerverwarming heeft om een veilige boordiepte aan te houden.

Heb je iemand met kluservaring in je omgeving TO?
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
21-07-2017 14:01
Ik heb aan een kant een muur die hol klinkt als ik erop klop, daar ga ik niks ophangen. De andere muur is stevig en geeft geen geluid als ik klop, dus ik ga er van uit dat die beton is.
Hoe oud is het pand? Sommige muren klinken misschien niet hol maar kunnen toch weinig gewicht dragen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Los van de staat en sterkte van de muur en wat er allemaal in de muur kan zitten wat jij niet weet (gasleidingen, electra etc. ), je boort gaten en doet daar pluggen in. Je hangt je kastje op. En op een dag ga je verhuizen. Dan moet die muur weer in originele staat hersteld worden. Dus niet zelf even een likje muurverf in de gaatjes proppen. Waarschijnlijk zal de verhuurder vragen/eisen dat er goed wordt opgevuld en dan schuren en de hele muur in de verf zetten zodat je de gedane schade niet meer kan zien.
Want als iedere verhuurder naar eigen inzicht maar wat doet dan kan dat leiden tot waardevermindering van het pand en dat is iets wat een verhuurder echt niet wil.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
21-07-2017 17:09
Hoe oud is het pand? Sommige muren klinken misschien niet hol maar kunnen toch weinig gewicht dragen.
Het is net gebouwd, ik ben de eerste bewoner van de studio.

Ik heb mijn vader met veel kluservaring. Die weet wat hij moet doen en hoe hij het goed bevestigd :)
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
21-07-2017 18:34
Los van de staat en sterkte van de muur en wat er allemaal in de muur kan zitten wat jij niet weet (gasleidingen, electra etc. ), je boort gaten en doet daar pluggen in. Je hangt je kastje op. En op een dag ga je verhuizen. Dan moet die muur weer in originele staat hersteld worden. Dus niet zelf even een likje muurverf in de gaatjes proppen. Waarschijnlijk zal de verhuurder vragen/eisen dat er goed wordt opgevuld en dan schuren en de hele muur in de verf zetten zodat je de gedane schade niet meer kan zien.
Want als iedere verhuurder naar eigen inzicht maar wat doet dan kan dat leiden tot waardevermindering van het pand en dat is iets wat een verhuurder echt niet wil.
De muur is met structuurverf geschilderd. Ik denk dat je de gaatjes gewoon kan dichten met kit, en het aan kan puntten met een kwast. Dan zie je waarschijnlijk het verschil niet meer.

Het is zo'n ruige muur, met allemaal van die uitstekende korrels.
Gaatjes in een muur vul je niet met kit, maar met plamuur. En dat krijg je nooit meer zo strak als net gestucte muren, je zult altijd blijven zien dat er iets geplamuurd is. Dus ik snap wel dat je verhuurder dat niet wil. Dat is het jammere van in een huurhuis wonen.
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
21-07-2017 19:03
Het is net gebouwd, ik ben de eerste bewoner van de studio.

Ik heb mijn vader met veel kluservaring. Die weet wat hij moet doen en hoe hij het goed bevestigd :)
Dan snap ik de verhuurder heel goed dat je niet mag boren. Als iedere huurder een paar gaatjes boort ben je, na een paar huurders, zo een gehavende muur rijker. Die gevulde boorgaten blijf je altijd zien.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Heb je alleen een huurcontract of ook algemene bepalingen/voorwaarden erbij?

Je moet het normaal gesproken met de contracten waar wij mee werken in originele gaat terug opleveren. Maar de bewijslast dat die muur zonder gaten was ligt bij de verhuurder. Ik weet niet hoe secuur ze de staat van de woning bij de oplevering hebben vastgelegd en gefotografeerd. Echter dit is een nieuwbouwstudio zeg je dus dan is het niet aannemelijk dat er al geboord was in de muur.

Verhuurder kan zeker (een deel van) de borg inhouden maar dit moet wel redelijk in verhouding zijn met de te herstellen schade.

Als jij denkt dat je het onzichtbaar kan herstellen zou ik het gewoon doen. Alleen een gaatje vul je dus niet met kit maar met plamuur idd.. ;-))
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ga met de verhuurder in gesprek en vraag hem naar de reden waarom een gaatje boren niet mag.
Vraag hem ook hoe hij het hersteld wil zien wanneer je weer vertrekt.
Wanneer je hier afspraken over wilt maken dan kan het best zo zijn dat hij If zij hier akkoord mee gaat.

Uiteindelijk gaat het er ook om dat je betaalt voor woongenot.
Een kastje op kunnen hangen hoort daar wat mij betreft ook bij.

Ik verhuur ook smetteloze studio's en hoe graag ik ook wil dat dit smetteloos blijft ben ik ook gewoon heel blij met een tevreden huurder die verder gewoon netjes met de ruimte om gaat.

Het feit dat je dit vraagt en niet zo maar klakkeloos doet zou voor mij al een reden zijn om het toe te laten mits er goede afspraken over gemaakt kunnen worden.

Dus nodig hem uit en vertel hem je plan.
Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven