Geld & Recht alle pijlers

Salarisverhoging lukt niet

21-01-2009 20:59 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een HBO-opleiding en ben al jaren ingeschaald in schaal 8. Dat is bruto net ónder de 3000 (full time). Bij mij wordt dat netto net geen 1700 euro.

Nu zou ik graag meer willen verdienen (= schaal hoger), omdat ik vind dat ik dat waard ben. Ik werk hard, goed en ben gedreven. Mijn baas vindt ook dat ik goed werk lever; ik heb altijd goede functioneringsgesprekken. Aan mijn baas heb ik daarom tijdens zo'n gesprek om schaalverhoging gevraagd. Hij zou het navragen bij personeelszaken.

Echter, ik krijg nu na maanden nog steeds te horen (heb het naderhand nog 2x gevraagd hoe het zat) van mijn baas dat 'hij er nog achteraan gaat'. Ik durf nu niet meer te vragen. Het was voor mij al heel wat om het te vragen (ben verlegen en bescheiden van aard).

Wie heeft tips voor mij?

En wat verdien jij, indien je ook een HBO-opleiding hebt?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Als je functie is ingeschaald in functiegroep 8; zul je hoog of laag kunnen springen, maar dan zul je echt geen groep omhoog gaan.

Als je baas vindt dat jij exceptioneel goed werk levert, zal hij je misschien een persoonlijke toeslag of een bonus kunnen geven, maar daar zal het verder wel mee ophouden.



Overigens vind ik hard en goed werken totaal irrelevante argumenten: je wordt betaald om je werk goed te doen!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet solliciteren naar een andere functie met ook een hogere schaal? Ik weet van onze organisatie dat mensen worden aangenomen op een functie waaraan een bepaalde schaal hangt. Per jaar ga je een trede omhoog, maar max = max. Dan ga je niet meer omhoog al ben je god zelf geworden!
Alle reacties Link kopieren
Je manager gaat het navragen bij PZ; lijkt me al niet echt een goede insteek. Als hij zegt dat hij er zich hard voor gaat maken klinkt het al iets meer daadkrachtig.



Mijn ervaring is dat je al voor december een gesprek aan gaat waarin je tegen je manager zegt wat jij het afgelopen jaar gepresteerd hebt. Dus niet de taken die al op in je taakomschrijving staan, maar de extra dingen die je hebt opgepakt en voor mekaar hebt gekregen (bv scherpere prijsafspraken met leverancier, goed project gedraaid met boven verwachting resultaat) en dan meld je dat je de uitvoering van je functie niet meer vindt passen bij je salarisschaal. Vaak moet er dan wel wat gesleuteld worden aan de functienaam omdat andere mensen binnen het bedrijf met dezelfde functie dan ook een ruimere/ hogere schaal krijgen. Meestal wil PZ dat natuurlijk voorkomen.



Wat let je om om de tafel te gaan zitten met manager en PZ? Of is PZ iets heel ver wegs in het bedrijf waar je werkt?



Heb je misschien ook wel eens gedacht aan andere vormen van beloning? Extra vrije dagen of een opleiding/cursus? Of wil je echt per se alleen maar meer geld (begrijpelijk hoor; ben zelf ook meer van de waardering uitgedrukt in keiharde euro's). Niet opgeven hoor (omdat je zegt verlegen te zijn); je hebt het nu gevraagd en wellicht lukt het je de volgende keer wel.
Waarschijnlijk is die schaal 8 gerelateerd aan het niveau van de werkzaamheden in jouw functie. Dus om bijvoorbeeld naar schaal 9 te gaan, zul je werkzaamheden van hoger niveau moeten gaan verrichten. De vraag is of die er zijn en of jij daar voor in aanmerking komt.

Ik zit met een HBO opleiding in schaal 10, maar dat zegt niet zoveel. Het gaat (althans bij het Rijk, waar ik werk) om het niveau van het werk en niet om inzet of opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon werken naar wat je krijgt.

Als jij harder/beter werkt dan je collega's en je wordt niet anders gewaardeerd zul jij je werkniveau moeten aanpassen.

Dan is de beloning eerlijk.
quote:MMP schreef op 21 januari 2009 @ 21:44:

Je kunt ook gewoon werken naar wat je krijgt.

Als jij harder/beter werkt dan je collega's en je wordt niet anders gewaardeerd zul jij je werkniveau moeten aanpassen.

Dan is de beloning eerlijk.



Wat schiet je daarmee op?

Dan kom je zeker niet in aanmerking om door te groeien. En presteer je onder je kunnen, daar word je toch ook niet gelukkig van.
Alle reacties Link kopieren
quote:liez75 schreef op 21 januari 2009 @ 21:49:

[...]





Wat schiet je daarmee op?

Dan kom je zeker niet in aanmerking om door te groeien. En presteer je onder je kunnen, daar word je toch ook niet gelukkig van.



Dan heb je meer energie om cursussen te volgen in je eigen tijd en meer energie om een andere baan te zoeken.

Ik ken voorbeelden genoeg van mensen die niet verder komen in hun functie en daarom een andere baan zoeken.
Ik sluit mij aan bij de anderen die al zeiden dat je schaal gerelateerd is aan je functie. Als je meer wilt verdienen dan zul je een schaal omhoog moeten en dat betekent dat je functie aangepast moet worden. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan en daar gaat dus meestal wat tijd overheen.



Dat je goed werk levert en dat jij je enorm inzet, dat mag gewoon van je verwacht worden want daar wordt je namelijk al voor betaald.



De opmerking dat PZ er zonder meer op tegen zou zijn om een functie op te waarderen is natuurlijk flauwekul. Over het algemeen zijn P&Oers zeer bereid om er hun medewerking aan te verlenen dat extra prestaties en extra inzet ook extra worden beloond. Het punt is alleen wel dat in dat geval wel heel aannemelijk moet worden gemaakt dat er ook echt sprake is van extra. Kan een manager dat niet aannemelijk maken, dan zal PZ minder bereid zijn om mee te werken, want dan heeft zo'n heel salarissysteem weinig zin meer en staat binnen de korste keren iedere medewerker voor een verhoging op de stoep.
quote:MMP schreef op 21 januari 2009 @ 21:51:

[...]





Dan heb je meer energie om cursussen te volgen in je eigen tijd en meer energie om een andere baan te zoeken.

Ik ken voorbeelden genoeg van mensen die niet verder komen in hun functie en daarom een andere baan zoeken.Als ik TO was zou ik eerst duidelijkheid proberen te krijgen over de doorgroeimogelijkheden binnen de eigen functie(reeks) en organisatie. Met haar manager en/of P&O bespreken wat mogelijk en realistisch is qua loopbaan.
Alle reacties Link kopieren
@liez75 ben het met je eens
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk dank voor bovenstaande tips, dames.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al maanden bezig om een schaal hoger te komen. Ik had de beste functioneringsbeoordeling zei mijn leidinggevende. Ik presteer meer dan uitstekend op HBO niveau. Erg leuk om te horen maar ik koop er geen brood extra voor.



Ik ben op MBO niveau opgeleid. Toen ik op deze afdeling binnen kwam is tegen mij gezegd dat MBO-ers ingeschaald werden in een schaal lager dan ik op dat moment zat. HBO geschoolden werden een schaal hoger ingeschaald, mijn huidige inschaling zat er dus tussenin. Hij wilde mij inschalen op MBO niveau en opplussen met een arbeidsmarkttoeslag. Dat heb ik geweigerd omdat deze toeslag niet meetelt voor pensioen, ww enz. Ik bleef dus in de er-tussen-in-schaal zitten met de afspraak dat er na een paar maanden bekeken zou worden hoe ik zou presteren en dan zou de definitieve inschaling plaatsvinden. Inmiddels dus de beste beoordeling, volgens leidinggevende ben ik degene die de kar trekt op de afdeling enz. maar een hogere inschaling zit er gewoon niet in terwijl er 3 andere collega's (HBO geschoold maar presteren minder volgens leidinggevende) wel in de hogere schaal zitten. Ik heb er nu 4 keer om gevraagd en het is nog steeds niet geregeld, ondanks de toezegging van mijn leidinggevende dat het nu bijna rond is. Ik geloof er niet meer in, ik ga dan ook weg. Morgen een 2e sollicitatie gesprek dus duim maar voor mij.



Het gaat overigens om een verschil van 600 bruto. Ik ben de laagst betaalde medewerker van de afdeling, ik heb het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden wordt.



Ik hoop Mily dat het jou wel gaat lukken maar mijn ervaring in de afgelopen jaren is toch dat van baan veranderen de meeste winst qua salaris oplevert.



Succes.
Ik doe mijn best
Ik denk dat de meiden hier het belangrijkste al gezegd hebben, nl. dat je salarisschaal afhankelijk is van je functie. Ik ben ook HBO-geschoold en bij mijn aanstelling werd gelijk al gezegd dat de inschaling niet hoger zou worden. Schaal 7 en daar zou het bij blijven, tenzij de functie inhoudenlijk zou gaan veranderen. Maar de functie is niet wezenlijk veranderd en de inschaling dus ook niet. Daar heb ik zelf voor gekozen hoewel ik mijn salaris ook niet hoog vind voor een hbo'er (¤ 2750,00 bruto voor 36 uur). Ben wel tevreden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Snap niet dat mensen zich altijd zo ophanghangen aan hun HBO.. wat is je functie, dat telt! Ken vrouwen met WO, maar omwille van de kinderen 2 dagen werken op een lager niveau..
Dat dan weer wel..
Alle reacties Link kopieren
Ben het met sunshine eens... Het niveau van je opleiding zegt niet zo veel. Je kan HBO gehaald hebben op je sloffen, dat zegt niets over je kwaliteiten op de werkvloer. De functie die je hebt telt inderdaad meer mee dan het opleidingsniveau. (hoe stom dat eigenlijk ook is).



Misschien is het een idee als je je door je baas aan het lijntje gehouden voelt, om zelf een hoger op te gaan en na vraag te doen. Dat je baas de tussenstap is tussen jou en pz is begrijpelijk, maar als het te lang op zich laat wachten zou ik zelf het heft in handen nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Senseo schreef op 21 januari 2009 @ 22:48:

Ik ben ook al maanden bezig om een schaal hoger te komen. Ik had de beste functioneringsbeoordeling zei mijn leidinggevende. Ik presteer meer dan uitstekend op HBO niveau. Erg leuk om te horen maar ik koop er geen brood extra voor.



Ik ben op MBO niveau opgeleid. Toen ik op deze afdeling binnen kwam is tegen mij gezegd dat MBO-ers ingeschaald werden in een schaal lager dan ik op dat moment zat. HBO geschoolden werden een schaal hoger ingeschaald, mijn huidige inschaling zat er dus tussenin. Hij wilde mij inschalen op MBO niveau en opplussen met een arbeidsmarkttoeslag. Dat heb ik geweigerd omdat deze toeslag niet meetelt voor pensioen, ww enz. Ik bleef dus in de er-tussen-in-schaal zitten met de afspraak dat er na een paar maanden bekeken zou worden hoe ik zou presteren en dan zou de definitieve inschaling plaatsvinden. Inmiddels dus de beste beoordeling, volgens leidinggevende ben ik degene die de kar trekt op de afdeling enz. maar een hogere inschaling zit er gewoon niet in terwijl er 3 andere collega's (HBO geschoold maar presteren minder volgens leidinggevende) wel in de hogere schaal zitten. Ik heb er nu 4 keer om gevraagd en het is nog steeds niet geregeld, ondanks de toezegging van mijn leidinggevende dat het nu bijna rond is. Ik geloof er niet meer in, ik ga dan ook weg. Morgen een 2e sollicitatie gesprek dus duim maar voor mij.



Het gaat overigens om een verschil van 600 bruto. Ik ben de laagst betaalde medewerker van de afdeling, ik heb het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden wordt.



Ik hoop Mily dat het jou wel gaat lukken maar mijn ervaring in de afgelopen jaren is toch dat van baan veranderen de meeste winst qua salaris oplevert.



Succes.Vind dit niet normaal, snap dat je weg wilt. Typisch een geval van alleen naar opleiding maar niet naar prestatie kijken.
Dat dan weer wel..
Alle reacties Link kopieren
TO: je vraagt wat anderen verdienen die ook een HBO-opleiding hebben. Daar heb je niet zoveel aan.

Ik heb ook een HBO-opleiding en ik verdien bruto 2460 en dat is netto iets meer dan 1700,- (ik hou er erg veel van over, baas betaalt 3/4 van pensioenpremie). Ik werk echter pas 3 jaar. Jij schrijft dat je al 'jaren' hetzelfde verdient. Ik ben begonnen op 2000 bruto en in nog geen 3 jaar dus gestegen naar dit salaris en stijg komend jaar ook zeker nog 7% (prestatiebeloning en doorschaling als ik mijn huidige functie volledig uitoefen). Je hoort mij dus ook niet klagen.



Maar wat heb jij aan die info? Of 3.000,- bruto veel of weinig is hangt niet alleen af van je opleiding, maar voornamelijk van je functie. Als jij voor jou functie aan het einde van je schaal zit, verdien jij een salaris wat representatief is voor je functie. Als dat niet zo is, strookt het beleid in dat bedrijf niet en zul je op zoek moeten naar een andere baan.

Zoals al gezegd vind ook ik 'goed functioneren' geen reden om meer te verdienen dan het maximum van de schaal die er voor staat. Je wordt geacht goed te functioneren en als jij aangeeft dat je veel beter functioneert dan je collega's kan dat aan meerdere dingen liggen: of je collega's presteren onder de maat (wat dus geen reden is om jou salaris te verhogen). Of jij presteert ver boven je functie. In dat geval moet je een functie op dat niveau gaan zoeken.



En verder is niet altijd alles 'eerlijk' tov anderen. Ik ben adviseur en ik verdien iets minder dan een groot deel van mijn binnendienst, omdat dat bijna allemaal mensen zijn die er al vele jaren werken en aan het einde van hun schaal zitten. Dat terwijl ze echt niet allemaal presteren naar zoveel jaar ervaring. Sommigen doen echt alleen wat 'moet volgens hun functie' en de rest leggen ze weer bij jou neer (en een keer ff iets langer doorwerken is er niet bij), terwijl je er ook wat hebt die meedenken en echt 'ondersteuning' van de adviseur zijn (hoe de functie ook bedoeld is). Mijn takenpakket is veel zwaarder en ik heb veel meer verantwoordelijkheden. En toch verdien ik minder. Krom? Ja, op zich wel, maar daar ga ik me niet druk om maken. Ik ben tevreden met wat ik nu heb en heb voldoende mogelijkheden om nog te groeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven