Geld & Recht alle pijlers

Achternaam kind deels veranderen

30-08-2017 19:14 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben twee achternamen. Mijn dochter vindt dit vervelend en wil het tweede achternaam laten vallen. Is het mogelijk voor een minderjarige een van de achternamen te laten vervallen? In Google vind ik veel over naamswijziging, maar niet dit geval: een deel van de achternaam wijzigen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Officieel vast niet maar in reallife doen veel mensen dat
Martine van os, sybrand buma...gebruiken allemaal maar een deel
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij valt dat gewoon onder een naamswijziging? Of het nou een hele naam of de helft of een deel is.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Jammer. Dat doen we allemaal, maar op school wordt ze steeds ermee geconfronteerd. Bedankt in ieder geval.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
https://www.justis.nl/producten/naamswi ... -wijzigen/
Volgens mij kan het niet.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
30-08-2017 19:20
https://www.justis.nl/producten/naamswi ... -wijzigen/
Volgens mij kan het niet.
Dit had ik gelezen. En inderdaad, het lijkt erop dat het niet kan. De enige mogelijkheid is dat ze mijn achternaam neemt, maar dan is ze niet veel beter uit, omdat ik ook twee achternamen heb. Wel makkelijker uit te spreken, maar heeeeeeeel lang.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
geconfronteerd nog wel!

is het niet gewoon een puberdingetje?? Niet dat ze als ze 21 is opeens spijt heeft?
Alle reacties Link kopieren
MinionX schreef:
30-08-2017 19:54
geconfronteerd nog wel!

is het niet gewoon een puberdingetje?? Niet dat ze als ze 21 is opeens spijt heeft?
Misschien heten ze Van Oranje Nassau :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een dubbele achternaam, officieel zelfs met een streepje er tussen.
Wat is er dat jouw dochter er zo vervelend aan vind dan?
Is hij heel raar of ?

Het enige wat ik soms heb is dat mensen mij vragen of ik soms getrouwd ben ( werd me ook al eens gevraagd toen ik pas 16 was :roll: ).

Maar verder heb ik het nooit als vervelend ervaren.
Aan school vragen dat ze die tweede naam niet gebruiken tenzij het niet anders kan?
Voor hen lijkt het mij ook simpeler en korter om Marjetje Peeters op de klassenlijst te zetten ipv Marjetje Peeters-Janssens.

Zelfde bij de huisarts en dergelijke.

Dan komt ie wel nog op officiële papieren en diploma's, maar moet ze hem niet meer elke dag aanhoren of schrijven.
Alle reacties Link kopieren
MinionX schreef:
30-08-2017 19:54
geconfronteerd nog wel!

is het niet gewoon een puberdingetje?? Niet dat ze als ze 21 is opeens spijt heeft?
Ik ken gevallen waarin een kind een verdomd goede reden heeft niet langer de achternaam te willen dragen van over het algemeen de biologische vader. En dan kan het inderdaad confronterend zijn om toch steeds aan zo'n persoon herinnerd te worden door je achternaam.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Vlammetje schreef:
30-08-2017 20:21
Ik ken gevallen waarin een kind een verdomd goede reden heeft niet langer de achternaam te willen dragen van over het algemeen de biologische vader. En dan kan het inderdaad confronterend zijn om toch steeds aan zo'n persoon herinnerd te worden door je achternaam.
In zo'n geval zou je ook niet de helft van diens achternaam willen houden toch?
Alle reacties Link kopieren
KalindaSharma schreef:
30-08-2017 20:25
In zo'n geval zou je ook niet de helft van diens achternaam willen houden toch?
Haar kinderen hebben twee achternamen, ze wil de tweede achternaam laten vallen. Geen idee of de eerste niet van vader is. Of wellicht is het een schaamnaam? Kan ook confronterend zijn voor een kind toch?
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Je kunt als Nederlands kind toch geen twee achternamen hebben? Of bedoel je gewoon een achternaam bestaande uit meerdere woorden?
Zoals Liselotte van erven dorens
Je mag niet officieel een deel van je achternaam laten vallen, maar in de praktijk kan je natuurlijk gewoon het eerste of laatste deel gebruiken. Alle mensen die ik ken met een dubbele achternaam gebruiken in het dagelijks leven alleen het eerste gedeelte.

Je mag je achternaam alleen laten wijzigen als je daar een hele goede reden voor hebt en de ouder wier naam je draagt toestemming geeft. Het heeft nogal wat voeten in de aarde, maar het kan dus wel.

Voornaam wijzigen is een stuk makkelijker. Ook dan heb je een goede reden nodig en gaat het via de rechter, maar dat is een klusje van niets. Gewoon langs een advocaat, een berg geld op tafel gooien en de reden vertellen. Hij stelt dan een verzoek op en een aantal maanden later heb je een goedkeuring of afwijzing. Dan is het wachten tot de gemeente de naamswijziging/-toevoeging heeft verwerkt en klaar ben je.
Mejuffrouwmuis schreef:
30-08-2017 21:14
Je mag je achternaam alleen laten wijzigen als je daar een hele goede reden voor hebt en de ouder wier naam je draagt toestemming geeft. Het heeft nogal wat voeten in de aarde, maar het kan dus wel.
Dat van die ouder klopt niet. Familieleden hebben achternaam van vader laten vallen en van moeder aangenomen en weet 100% zeker dat de vader daar geen toestemming voor heeft gegeven.
Ah, dan had ik het mis.

De enige die ik ken die haar achternaam gewijzigd heeft moest aan haar vader toestemming vragen. Dat had nogal wat voeten in de aarde, aangezien ze al jaren geen contact meer had met haar vader. (en dat dat dus ook de reden was de wijziging)

Misschien had dat te maken met minderjarig zijn? Ze was destijds bijna achttien en ging studeren.

(het kan ook zijn dat ik het verkeerd heb onthouden)
Misschien heeft het er wel mee te maken of de ouder nog gezag heeft. In het geval wat ik ken, woonde de vader niet in Nederland en was uit de ouderlijke macht gezet.
Alle reacties Link kopieren
Als je meerderjarig bent mag het wel hoor. En uit de ouderlijke macht gezet betekent geen zeggenschap meer over je kind, dus de andere ouder mag dan beslissen.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er dus alleen om dat ze de naam te lang vindt en dat stom vindt? (ik lees niets over slechte band met vader of iets in die richting) Want dan zou ik haar zeggen dat ze pech heeft en er maar aan moet wennen. Verder geen drama van maken, geconfronteerd worden is ook nogal overdreven gesteld dan. Het gaat dus om een puber dingetje, ze vindt het niet leuk. Tja het leven is niet altijd leuk en je hebt het niet altijd voor het kiezen. Gewoon een naam gebruiken om zich voor te stellen en mensen vragen haar zo te noemen en alleen voor officiële aangelegenheden die volledige naam gebruiken. Dikke kans dat ze er over een paar jaar overheen gegroeid is en het zelf ook nogal puberaal vindt om je zo druk te maken om een achternaam.

Mijn man heeft ook een dubbele achternaam, dikke pech voor de kinderen die schrijven zich rot. Ik heb toen ik trouwde de naam van mijn man achter die van mij geplakt, nu dus officieel drie achternamen.. Ik gebruik normaal gesproken alleen mijn eigen naam en laat de namen van mijn man weg. Heel af en toe wordt ik opgeroepen als mevrouw Theelepel Jansen de Vries, dan heb ik vooral medelijden met de persoon die mij roept want in werkelijkheid zijn die namen een stuk lastiger en dan ook nog drie.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
31-08-2017 09:18
Het gaat er dus alleen om dat ze de naam te lang vindt en dat stom vindt? Het gaat dus om een puber dingetje, ze vindt het niet leuk. Tja het leven is niet altijd leuk en je hebt het niet altijd voor het kiezen.
Oh ja, verrek, nu je het zegt, dat zie ik wel staan. Oh wacht, toch niet! :devil: Dus alle voorgangers mogen de reden niet raden maar jij wel. Het staat er inderdaad niet, dus tot nu toe kan iedereen gelijk hebben. Ook jij ja! :biggrin:
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
Je achternaam veranderen kan.
Moet officieel via de rechtbank, kost een aardig centje en niet onbelangrijk: kan maar 1 keer!
Is het de naam van haar vader, dan moet de vader *of* toestemming geven, of al jaren uit haar leven verdwenen zijn.
Over het algemeen moet er een zwaarwegende reden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vlammetje schreef:
31-08-2017 09:27
Oh ja, verrek, nu je het zegt, dat zie ik wel staan. Oh wacht, toch niet! :devil: Dus alle voorgangers mogen de reden niet raden maar jij wel. Het staat er inderdaad niet, dus tot nu toe kan iedereen gelijk hebben. Ook jij ja! :biggrin:

Geen idee waarom deze reactie nodig is? Ik zeg nergens dat ik het ultieme gelijk heb of iets in die richting. Ik ga even uit van wat ik lees zonder er iets bij te verzinnen wat mogelijk zo is, ik stel zelfs een vraag als je goed kijkt. Als het alleen gaat om het niet leuk vinden zonder achterliggende reden (die nergens genoemd wordt, alleen dat ze het niet leuk vindt) dan vindt ik het puberdrama waar je niet te veel aandacht aan moet schenken.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik gokte dat je er de humor wel van in zou zien. Want jij verzint er net zo goed als ieder ander hier iets bij dat mogelijk zo is, je hebt het alleen zelf niet door.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven