Geld & Recht alle pijlers

huurovereenkomst voortijdig opzeggen

22-01-2009 15:35 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



een jaar geleden hebben we de huur aangegaan van een appartement. In het contract staat dat het voor een periode van 2 jaar is. Dit appartement hebben we in de vrije verhuur verkregen.



Nu is het zo, dat we onze droomwoning gevonden hebben en deze willen gaan kopen.



Halverwegen vorig jaar heb ik contact gehad met de verhuurder, over de mogelijkheid om het contract vroegtijdig op te zeggen.

Hij gaf aan dat hij hier niet voor was, maar dat wanneer we iets zouden vinden er altijd over gepraat zou kunnen worden.



Nu is het dus zo, dat we feitelijk nog een jaar in dat appartement moeten zitten, volgens contract. Echter, die woning die we willen hebben, moeten we binnen enkele maanden aanvaarden.



Ik weet dat we niet in ons recht staan aangezien we een contract hebben ondertekend maar:



- zijn wij verplicht om huur te betalen tot de overeengekomen datum?

- zijn wij dit ook verplicht wanneer de verhuurder er mee instemt om het contract vroegtijdig op te zeggen? Kan dat uberhaubt wel bij een contract van bepaalde tijd?



bedankt voor jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
In beginsel ben je verplicht de volle contractsdatum 'uit te zitten' en te betalen, tenzij je verhuurder instemt met eerdere opzegging. Met instemming van beide partijen kan altijd worden afgeweken van het contract.
Alle reacties Link kopieren
Wat houdt een huurovereenkomst voor bepaalde tijd precies in?



De huurovereenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan eindigt niet na het verstrijken van die tijd, maar moet worden opgezegd. Cruciaal punt bij de overeenkomst voor bepaalde tijd is de onmogelijkheid voor beide partijen om tussentijds op te zeggen. Er kan pas tegen het einde van de overeengekomen tijd worden opgezegd, met inachtneming van de opzeggingstermijn en opzeggingsgronden.



Er bestaat een uitzondering� op het voorgaande beginsel: Een zogenaamde tussentijdse �opzeggingsclausule kan uitkomst bieden voor partijen indien zij, door bepaalde omstandigheden gedwongen, de overeenkomst eerder willen beëindigen. Het betreft hier een clausule ter opvang van onvoorziene omstandigheden. Ook indien er niet zo zeer sprake is van onvoorziene omstandigheden kan de verhuurder verplicht zijn enigszins voortvarend de woning aan een ander te verhuren. Het voorgaande geld bijvoorbeeld indien de huurder door ontslag financiële problemen heeft gekregen.�



De verhuurder heeft alvorens een huurovereenkomst voor bepaalde tijd aan te gaan wel een zogenaamde informatieplicht tegenover de huurder wat betreft de gevolgen van het bepaalde tijdbeding. Schendt de verhuurder deze plicht dan is het beding vernietigbaar op grond van dwaling.



Het is wel mogelijk de huurovereenkomst voor bepaalde tijd te laten ontbinden door de rechter. Een vordering tot ontbinding dient te worden ingesteld op grond van wanprestatie van een der partijen.
still crazy after all these years
1. Ja, indien het contract niet voor de vervaldatum wordt ontbonden dan moeten jullie huur betalen tot de einddatum die in het contract vermeld staat.

2. Nee, indien beide partijen ermee accoord gaan het contract vroegtijdig te ontbinden niet.



Misschien dat jullie actief kunnen helpen met het vinden van een nieuwe huurder? Als er een nieuwe huurder klaar staat is de eigenaar waarschijnlijk eerder genegen het contract te ontbinden. Als het appartement (tijdelijk) leeg komt te staan zal 'ie daar niet zo blij mee zijn, en waarschijnlijk willen dat jullie doorbetalen.
Alle reacties Link kopieren
het is zo, dat we de huur op willen zeggen per 1 juni. We hebben het hem nog niet verteld, aangezien we even willen weten hoe en wat. Het is dus niet zo dat het door financiele problemen is dat we op willen zeggen.



toen ik hem vorig jaar er over sprak, gaf hij aan dat hij het vervelend vond als wij eerder op zouden zeggen, omdat hij dan een nieuwe huurder moet vinden (hij is eigenaar van het pand). En vooral omdat het hem dan weer geld kost (volgens mij een maand huur, omdat hij het via een bemiddelingsbureau doet).



Hij zei toen ook dat wanneer we optijd zouden laten weten hoe en wat, dat het dan wel geregeld kon worden. (maar het kan natuurlijk ook dat hij zich opeens op het contract beroept).



als we het hem een dezer dagen zouden vertellen, heeft hij nog 4 maanden om een nieuwe huurder te vinden, dus dat is opzich nog wel redelijk.

Hij heeft ook nog een borg van 1 maand huur van ons in zijn bezit, ik denk dat we dit ook kunnen gebruiken als "vergoeding" van dat we eerder weggaan, toch? Dat we zeggen dat we de helft van de kosten betalen ofzo?



ik vind het in elk geval prettig om te horen dat wanneer hij instemt dat het gewoon geregeld kan worden!
Alle reacties Link kopieren
Sparkle, je kunt hem ook tegemoet komen door zelf (ook) op zoek te gaan naar een nieuwe huurder. Op die wijze heb ik een pand vroegtijdig kunnen verlaten, de eigenaar ging ermee akkoord wanneer een nieuwe huurder aangeleverd zou worden. Dat is gelukt, via marktplaats. Kan dat ook goed begrijpen, anders draait verhuurder voor kosten of -geen inkomsten door leegstand- op.
Alle reacties Link kopieren
ik heb dit ook gehad en zoals hier genoemd ben ik zelf gaan zoeken naar een nieuwe huurder. Toen bleek het allemaal helemaal geen probleem... Daar zou ik dus naar gaan kijken..

Hoop voor je dat jullie het kunnen regelen en je droomhuis kan kopen!
Geen tips helaas van mijn kant.



Maar woon je toevallig in de buurt van Utrecht? Is de huur maximaal 600 euro?



Laat het me even weten dan heb ik misschien wel interesse :-)



Succes verder met deze moeilijke kwestie!
Sparkle, ik heb het zelf ook gehad. Ik had een huurcontract ondertekend voor de eerste 2 jaar wat daarna met telkens een jaar verlengd werd. Toen ik een huis kocht en we daar in mei introkken liep het contract nog door tot eind augustus. Dat waren dus 3 maanden extra huur waar we aan vast zaten. Ik heb geprobeerd om zelf andere huurders te vinden maar dat is niet gelukt helaas. We waren dus 3 x 3.000 euro kwijt. Jammer maar helaas.
Alle reacties Link kopieren
Probeer inderdaad nieuwe huurders te vinden.
3000 huur per maand? Dat is een aardige villa geweest dan. Wat een bedrag zeg..
quote:ossiepossie schreef op 22 januari 2009 @ 19:10:

3000 huur per maand? Dat is een aardige villa geweest dan. Wat een bedrag zeg..Viel wel mee, een hele oude villa met een gigantische tuin (dat dan weer wel). Maar hij stond in de buurt van Geneve en daar is alles veel duurder (vooral de huizen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven