Geld & Recht alle pijlers

Vraagje over een erfenis

24-09-2017 20:52 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
beste lezers,

Ik heb een vraag over een erfenis.

De situatie is als volgt: Mijn oma is 2 maanden geleden overleden. Zij had 2 kinderen, mijn moeder en mijn oom. Mijn moeder is in 1987 overleden en mijn oom leeft nog.
Mijn oma heeft een testament waarin staat dat ik 1/4 deel erf van haar geld en dat een vriendin van mijn moeder (geen familie) 3/4 deel krijgt van oma's geld. Mijn oom is in het testament onterft.
Waar heb ik recht op? en hoe zit het met het kindsdeel van mijn moeder?

Bedankt voor uw reactie.
Ik zou morgen even met de notaris bellen
Alle reacties Link kopieren
Heb je al bericht van de notaris? Daar kun je dit soort vragen het beste aan stellen. En wie handelt de erfenis af? En heb je een afschrift van het testament?
Alle reacties Link kopieren
miems schreef:
24-09-2017 20:53
Ik zou morgen even met de notaris bellen
Dat ga ik zeker doen aangezien ik morgen moet tekenen. Maar wilde toch wat vooronderzoek doen voor ik teken.

Bedankt voor je snelle reactie
Alle reacties Link kopieren
Kinderen en kleinkinderen kunnen dat aanvechten om de kindsdelen. Je moet je alleen afvragen of je dat wil.
Je oma had blijkbaar een hele hechte band met deze vriendin. Je kunt ook haar wens respecteren.
Alle reacties Link kopieren
juul29 schreef:
24-09-2017 20:54
Heb je al bericht van de notaris? Daar kun je dit soort vragen het beste aan stellen. En wie handelt de erfenis af? En heb je een afschrift van het testament?
Ik moet morgen tekenen of ik de erfenis wil hebben of juist niet.
De vriendin van mijn moeder die het 3/4 deel krijgt is de executeur.

Ik heb het testament zelf wel maar nog geen afschrift. wel bekend wat de boedel en financiën waard zijn in totaal.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
24-09-2017 20:56
Kinderen en kleinkinderen kunnen dat aanvechten om de kindsdelen. Je moet je alleen afvragen of je dat wil.
Je oma had blijkbaar een hele hechte band met deze vriendin. Je kunt ook haar wens respecteren.
De vriendin was haar bewindvoerder en inderdaad een sterke band die ik zeker respecteer. Het gaat mij meer er om dat mijn oom die nooit naar onze familie heeft uitgekeken zo min mogelijk krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Karelappel123 schreef:
24-09-2017 20:58
De vriendin was haar bewindvoerder en inderdaad een sterke band die ik zeker respecteer. Het gaat mij meer er om dat mijn oom die nooit naar onze familie heeft uitgekeken zo min mogelijk krijgt.
Het is aan je oom om zijn kindsdeel op te eisen. Daar hoef jij verder niks mee, dat gaat zoals het gaat.
In je OP vraag je wat jouw rechten zijn. Wat wil je nu precies?
patchouli_ schreef:
24-09-2017 20:56
Kinderen en kleinkinderen kunnen dat aanvechten om de kindsdelen. Je moet je alleen afvragen of je dat wil.
Je oma had blijkbaar een hele hechte band met deze vriendin. Je kunt ook haar wens respecteren.

Oom kan zijn legitieme portie opeisen, dat is de helft van het kindsdeel.
Let je wel op dat je beneficiair aanvaardt?!
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
24-09-2017 21:01
Het is aan je oom om zijn kindsdeel op te eisen. Daar hoef jij verder niks mee, dat gaat zoals het gaat.
In je OP vraag je wat jouw rechten zijn. Wat wil je nu precies?
Mijn oma had 2 kinderen dus normaal gesproken zou er dus een 50/50 verdeling zijn.
Vraag 1: Mijn oom is onterft dus heeft hij recht op 25% van het totaal toch?

Vraag 2: is mijn moeders deel dan nog steeds 50% van het totaal?

En is mijn 1/4 deel een deel van het totaal of na verdeling kinderen?

Kortom: hoeveel % heb ik wettelijk recht op?
Zonder testament zouden je moeder en je oom ieder recht hebben op de helft. Die helft van je moeder zou naar jou en evt broers en zussen gaan. De legitieme portie is volgens mij de helft van de helft, dus dat is hetzelfde wat je nu krijgt met het testament. Ik weet niet wat zou gebeuren als je oom zijn kindsdeel opeist, of dat dan van jouw deel af gaat of van die vriendin.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 21:06
2.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
24-09-2017 21:04
Let je wel op dat je beneficiair aanvaardt?!
Er zijn geen schulden en er blijft flink wat over. moet ik dan alsnog beneficiair aanvaarden?
Karelappel123 schreef:
24-09-2017 21:06
Er zijn geen schulden en er blijft flink wat over. moet ik dan alsnog beneficiair aanvaarden?

Dat weet je dus nooit zeker! Had jij inzage in haar bankpapieren en administratie? Nee, dan altijd beneficiair aanvaarden.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
24-09-2017 21:08
Dat weet je dus nooit zeker! Had jij inzage in haar bankpapieren en administratie? Nee, dan altijd beneficiair aanvaarden.
Ik heb inzage in de bankpapieren en administratie en alles staat ruim in de plus. heb de administratie en afschriften van de afgelopen 12 maanden gezien
Alle reacties Link kopieren
Je oom kan zijn kindsdeel opeisen binnen een bepaalde tijd na overlijden. Zonder testament had hij 50% geerfd. Nu kan hij 25% krijgen. De 25% die jij krijgt is hetzelfde bedrag wat jij zou hebben geerfd als jij niet in t testament had gestaan en je je kindsdeel had opgevraagd. De vriendin moet van haar 75% evt dus 25% aan de oom afstaan als hij zijn kindsdeel opeist.

Als jij zeker weet dat er geen schulden zijn hoef jij niets te doen. Je kan altijd je erfenis beneficier aanvaarden. Dan erf je alleen als er geen schuld overblijft.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij nog broers of zussen?
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
24-09-2017 21:10
Je oom kan zijn kindsdeel opeisen binnen een bepaalde tijd na overlijden. Zonder testament had hij 50% geerfd. Nu kan hij 25% krijgen. De 25% die jij krijgt is hetzelfde bedrag wat jij zou hebben geerfd als jij niet in t testament had gestaan en je je kindsdeel had opgevraagd. De vriendin moet van haar 75% evt dus 25% aan de oom afstaan als hij zijn kindsdeel opeist.

Als jij zeker weet dat er geen schulden zijn hoef jij niets te doen. Je kan altijd je erfenis beneficier aanvaarden. Dan erf je alleen als er geen schuld overblijft.
Bedankt voor het duidelijke antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Als jij die nog hebt kunnen ze ook een deel opeisen. Dat deel wordt betaald uit "jouw" 25%.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
24-09-2017 21:11
Heb jij nog broers of zussen?
Nee geen vader broers of zussen
Alle reacties Link kopieren
Ok. Nou dan krijg jij dus 25% van de erfenis. Ik weet niet precies hoeveel erfbelasting jij moet betalen. Over de 1e 20.148 euro betaal jij niets. Daarna tot 122.268 euro 18% Daarboven 36%. Het is mogelijk dat jij onder de erfbelasting van een kind valt omdat jij erft omdat je moeder al is overleden maar dat verwacht ik niet omdat jij in het testament staat. Zo kan jij zelf uitrekenen wat jij zal moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil iedereen enorm bedanken voor de reacties! Nog een fijne zondag avond allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Als testament voor 1987 is gemaakt krijg jij 9/16 je oom 4/16 en de vriendin 3/16.
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
24-09-2017 21:32
Als testament voor 1987 is gemaakt krijg jij 9/16 je oom 4/16 en de vriendin 3/16.
2003 is het opgemaakt
*nope*
anoniem_64ce156da242e wijzigde dit bericht op 24-09-2017 21:39
Reden: Verkeerd gelezen.
93.02% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven