Geld & Recht alle pijlers

Toeslagen als alleenstaande moeder waneer uitbetaald

16-10-2017 21:50 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Na het verbreken van de relatie moet ik dan nu de praktische zaken gaan regelen.
Er komt veel op me af .
Emotioneel maar ook de praktische kant dus.
Morgen heb ik gesprek voor een huisje als de papieren goed gekeurd zijn zal ik rond 20 nov de sleutel krijgen en dan kan ik me hier uitschrijven.
En dus alle toeslagen aanvragen.
Hoe werkt dat ? Zijn er moeders die hier ervaring mee hebben? Waneer kan ik de uitbetaling verwachten?

Mijn hoofd loopt over van al deze vragen. Hoop dat ik hier wat info kan vinden.

Gr
Eerste betaling waarschijnlijk per 20 januari , ingangsdatum met terugwerkende kracht 1 december, mits eind november direct aangevraagd
Data van uitbetaling toeslagen van belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... itbetaling

Over welke toeslagen heb je het? Zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt al de toeslagen waar je recht op hebt alvast aanvragen en dan aangeven per 20 november.

Als je wilt weten waar- en op hoeveel je recht hebt, kun je een berekening doen op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _toeslagen .

Om alles online aan te vragen heb je een digi-d code nodig als je die nog niet hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als je dus zeker bent dat je de 20ste de sleutel krijgt (morgen dus), kun je morgen per de 20ste de toeslagen aanvragen. Het kan tot 8 weken duren voor je de eerste uitbetaling krijgt. Maar misschien heb je geluk, omdat je nu vlak voor de uitbetaling van november zit, dat de verwerking wel nog lukt voor half november en je 20 november je eerste geld krijgt. Normaal gesproken loopt het automatisch door naar het nieuwe jaar, maar hou het wel even in de gaten. Soms gebeurt het namelijk dat het niet automatisch doorloopt.
wilma36 schreef:
17-10-2017 07:14
Als je dus zeker bent dat je de 20ste de sleutel krijgt (morgen dus), kun je morgen per de 20ste de toeslagen aanvragen. Het kan tot 8 weken duren voor je de eerste uitbetaling krijgt. Maar misschien heb je geluk, omdat je nu vlak voor de uitbetaling van november zit, dat de verwerking wel nog lukt voor half november en je 20 november je eerste geld krijgt. Normaal gesproken loopt het automatisch door naar het nieuwe jaar, maar hou het wel even in de gaten. Soms gebeurt het namelijk dat het niet automatisch doorloopt.

Je kan het pas aanvragen als je je bij de gemeente ingeschreven hebt. Na inschrijving een paar dagen verwerkingstijd in acht nemen en dan aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
En geef een jaarinkomen op wat niet direct reeel (laag) is. Vaak veranderen zaken nog en dan zit je met terugbetalen. Schat je inkomen dus hoger in bij zorg- en huurtoeslag. Wel zo dat je de toeslagen nog ontvangt. Al die tabellen en rekenvoorbeelden kan je op de site van de Belastingdienst Toeslagen vinden.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een heel verhaal, maar dat werd wat warrig. Dus ik doe het even in stappen

1. schrijf je in bij de gemeente op het nieuwe adres. Sommige (misschien wel alle, dat weet ik niet) hebben de mogelijkheid om je van te voren in te schrijven. Als dat kan bij jouw gemeente, kan je je alvast inschrijven per 20-11. Als je echt naar het gemeentehuis moet, schrijf je dan iig in op of voor 01-12. Dan heb je namelijk recht per 01-12. Schrijf je je later in, dan loop je een maand toeslagen mis.

2. controleer op je MijnToeslagen pagina of de gemeente de verhuizing heeft doorgegeven. Daar kan je het best op wachten, omdat je ander bericht krijgt over je ex, dat ze het inkomen nodig hebben. Geeft onnodige rompslomp en vertraagt je aanvraag.

3. Vraag met ingang van 01-12 je toeslagen aan. Eerder heeft alleen nut als je kinderopvangtoeslag wil aanvragen. Muv de kinderopvangtoeslag gaat een toeslag altijd in op de 1e van de volgende maand. Kinderopvangtoeslag daarentegen gaat in op de eerste dag van het contract.
En zo loop je niet het risico dat je bijvoorbeeld de oude bewoner van je nieuwe woning tegenkomt omdat deze zich later heeft ingeschreven op het nieuwe adres.
3.1Het is altijd veiliger om je inkomen hoger in te schatten, om het risico op terugbetalen te beperken. Uren voor eventuele kinderopvang moet je afronden op hele uren en kan je dus beter naar beneden afronden om diezelfde reden.
3.2 Controleer of ze het juiste rekeningnummer hebben of geef dat direct door.

4. De verwerking van een aanvraag duurt meestal uiterlijk 5 weken, behalve als ze gegevens moeten controleren (dat je bijvoorbeeld een huurcontract moet opsturen). Als het je dus lukt om in november alles al aan te vragen, is de kans groot dat je op 20-12 je toeslagen gaat ontvangen. Omdat toeslagen van te voren uitbetaald worden, krijg je dan met terugwerkende kracht ook de uitbetaling van november.
To krijgt pas 20 nov de sleutel, dan kan ze zich ook pas inschrijven en een paar dagen daarna de toeslagen aanvragen. De inschrijving moet nl door de belastingdienst al te zien zijn. Gemiddeld duurt dit 5 dagen.
20 december is dan echt een hele kleine kans dat het dan al rond is.
gizzmo-returns schreef:
17-10-2017 14:42
To krijgt pas 20 nov de sleutel, dan kan ze zich ook pas inschrijven en een paar dagen daarna de toeslagen aanvragen. De inschrijving moet nl door de belastingdienst al te zien zijn. Gemiddeld duurt dit 5 dagen.
20 december is dan echt een hele kleine kans dat het dan al rond is.
Bij de meeste gemeenten kan je je al van tevoren inschrijven per datum dat je er woont. Dus dan kan je ook al toeslagen aanvragen per datum dat je er woont.
Saga_Röversdotter schreef:
17-10-2017 18:44
Bij de meeste gemeenten kan je je al van tevoren inschrijven per datum dat je er woont. Dus dan kan je ook al toeslagen aanvragen per datum dat je er woont.
Klopt.Heb ik in het verleden ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hou ook even rekening hiermee:

"Voor de periode in het jaar dat u bij elkaar woonde, tellen we het jaarinkomen van uw ex-partner nog wel mee." van toeslagen.nl

Zo aan het eind van het jaar uit elkaar gaan en dan toeslagen aanvragen, kan betekenen dat je geen recht op die toeslagen hebt en dus moet terugbetalen, omdat zijn inkomen nog voor een groot deel meetelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven