Geld & Recht alle pijlers

Geuroverlast

14-12-2017 14:18 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik woon boven een schoenlapper, de zaak is dermate verouderd dat een deel van de plafondafwerking weg is. De geur van lijm en bewerkt rubber dringt elke dag in mijn woning in. De stank is echt heel erg. Nog de eigenaar, nog de schoenlapper vinden het hun verantwoordelijkheid om dit op te lossen.
Wat kan ik hier tegen doen?
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen? Ik zou niet weten hoe je de eigenaar kunt dwingen er iets aan te doen. Rijdende rechter?
Schriftelijk klagen. Bij geen actie naar de huurcommissie.
Als je het probleem bij de eigenaar en schoenmaker hebt aangekaart en ze willen er niets aan doen, dan kun je naar de gemeente stappen. Ik zou dan wel eerst aangeven dat je van plan bent dat te doen en ze nog een kans geven om samen tot een oplossing te komen. Misschien kun je voordat je daartoe over gaat zelf met suggesties voor een oplossing komen?

Op de website van je gemeente staat uitgelegd hoe je stankoverlast (of overlast van een bedrijf of horeca) kunt melden. Ik weet niet of lijmgeuren hier normaal gesproken onder vallen. En waarschijnlijk hangt veel ook af van of de situatie al zo was toen je er kwam wonen etc.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... st-melden
gizzmo-returns schreef:
14-12-2017 14:30
Schriftelijk klagen. Bij geen actie naar de huurcommissie.
Misschien is het geen huur, en waarschijnlijk sowieso niet dezelfde verhuurder?
Alle reacties Link kopieren
Klagen bij de omgevingsdienst/milieudienst van jouw regio. Zij behandelen alle klachten mbt bedrijven. Als het niet binnen hun deel vam de wetgeving valt (bijv omdat de schoenmaker wel voldoet aan de eisen maar t pand bouwtechnisch niet) dan kunnen ze je doorverwijzen naar de gemeente/bouw- en woningtoezicht.

Ik adviseer je echt om deze route te volgen voor je met, al dan niet rijdende, rechters en klachtencommissies aan de slag gaat. Deze delen van de wetgeving zijn er niet voor niets en deze instanties kunnen acties opleggen. Werkt dat voor je gevoel niet dan kan je altijd nog andere stappen nemen maar heb je wel de juiste route afgelegd ipv stappen overgeslagen.

En voor de piepers op dit forum...de grote stappen snel klaar types...ik weet waar ik het over heb want dit soort zaken is onderdeel van mijn werk.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Je moet bij de schoenmaker zijn. Huurt hij dat pand? De verhuurder van jou pand hoeft hier niks aan te doen. Als mijn buren stankoverlast van mij hebben, moet ik dat oplossen, niet hun verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
14-12-2017 14:43
Je moet bij de schoenmaker zijn. Huurt hij dat pand? De verhuurder van jou pand hoeft hier niks aan te doen. Als mijn buren stankoverlast van mij hebben, moet ik dat oplossen, niet hun verhuurder.
Wel als het pand ondeugdelijk is toch? Ze heeft het over plafondafwerking die niet deugt.

Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
14-12-2017 14:43
Je moet bij de schoenmaker zijn. Huurt hij dat pand? De verhuurder van jou pand hoeft hier niks aan te doen. Als mijn buren stankoverlast van mij hebben, moet ik dat oplossen, niet hun verhuurder.
Nee hoor. Wel in het geval je last hebt van de curry die ze iedere dag koken oid Maar overlast door slecht onderhoud valt wel degelijk onder de verhuurder Een brief opstellen, termijn geven en aangeven dat je anders huur in houd (wetnr even opzoeken) Maar dat kan alleen als je officieel huurt En eigenlijk laat een verhuurder bij officiële verhuur dit niet zo ver komen. Vraag me af of je er dus wel ingeschreven staat en of je het officieel huurt.
nina1966 schreef:
14-12-2017 14:59
. Vraag me af of je er dus wel ingeschreven staat en of je het officieel huurt.
Wat een vreemde opmerking. Waar maak je uit op dat TO niet officieel huurt? Of überhaupt huurt?

Bij mij in de straat worden winkels en woningen door allerlei verhuurders verhuurd. Ik huur bij iemand anders dan de buren en ik zou ook niet weten tot wie ik me dan zou moeten richten.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 15:45
2.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
14-12-2017 14:59
Nee hoor. Wel in het geval je last hebt van de curry die ze iedere dag koken oid Maar overlast door slecht onderhoud valt wel degelijk onder de verhuurder Een brief opstellen, termijn geven en aangeven dat je anders huur in houd (wetnr even opzoeken) Maar dat kan alleen als je officieel huurt En eigenlijk laat een verhuurder bij officiële verhuur dit niet zo ver komen. Vraag me af of je er dus wel ingeschreven staat en of je het officieel huurt.
Nee, slecht advies want je weet nog niet of de ondernemer aan de wettelijke eisen voor zijn activiteiten voldoet. Je slaat stappen over.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ik denk dat TO eerst even moet antwoorden of het huur of koop is.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
14-12-2017 14:33
Misschien is het geen huur, en waarschijnlijk sowieso niet dezelfde verhuurder?
Als het niet dezelfde verhuurder is, is het wellicht wel dezelfde eigenaar (even de aanname gedaan dat TO huurt), en als dat niet het geval is zal er een waarschijnlijk een VvE voor het hele pand zijn waar de eigenaren lid van zijn. UIteindelijk zal er een entiteit zijn die voor het pand verantwoordelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Even een taalkundige zeuropmerking, maar goedbedoelde tip.
Als je je klacht op schrift gaat stellen aan gemeente of andere instantie:
het is "noch de eigenaar, noch de schoenlapper vindt het zijn verantwoordelijkheid...."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven