Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe baan en mogelijk zwanger

16-12-2017 23:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik lees er vast overheen op google, maar weet iemand mij helder te vertellen hoe het zit met t volgende:

Ik heb een vaste baan maar heb een goede aanbieding gehad voor een tijdelijke baan die ik, ivm de vele vacatures, wel aan durf te nemen. Ik ben echter actief bezig zwanger te worden en heb nu daarover geen duidelijkheid. Stel dat ik de baan aanneem en het is een 6maands contract...en ik zou nu zwanger zijn. Dan ga ik ervan uit dat de werkgever het contract niet verlengt (klein bedrijf). Zou ik dan recht hebben op een zwangerschaps-en bevallingsuitkering? Ik heb in 18 jaar werkzaam zijn nooit gebruik hoeven maken van ww, geen idee of dat er toe doet.
Alvast bedankt!
Gr Dophertje
Dus je hebt een vast contract, gaat solliciteren naar een baan waar je contract niet verlengd gaat worden als je zwanger raakt maar je gaat er toch voor, want zwangerschapsuitkering? Of hoe moet ik dit zien?
Alle reacties Link kopieren
UWV weet het: https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... en-zwanger
Lady*Voldemort schreef:
16-12-2017 23:16
Dus je hebt een vast contract, gaat solliciteren naar een baan waar je contract niet verlengd gaat worden als je zwanger raakt maar je gaat er toch voor, want zwangerschapsuitkering? Of hoe moet ik dit zien?
Herkenbare verwarring hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee hoe het werkt... en ook niet of het dan niet verlengd wordt. En of t dan 6 maanden of n jaar tijdelijk is. Ik heb volgende week n 2e gesprek.
Maar stel dat het nog maanden duurt voor een zwangerschap zich aandient, moet ik dan mijn baan veranderwensen on hold zetten?
dophertje wijzigde dit bericht op 16-12-2017 23:26
16.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tanx dat zocht ik.
dophertje schreef:
16-12-2017 23:20
Ik heb geen idee hoe het werkt... en ook niet of het dan niet verlengd wordt.
Maar stel dat het nog maanden duurt voor een zwangerschap zich aandient, moet ik dan mijn baan veranderwensen on hold zetten?
Dat is een afweging die alleen jij kunt maken. Misschien word je wel helemaal niet zwanger. Maar ik voor mij zou een vaste betrekking niet zo snel opgeven, zeker niet met jouw plannen. Ik bedoel, zo'n zwangerschapsuitkering is ook maar tijdelijk he.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is zeker zo. Helaas komen er niet vaak zulke toffe opties voorbij...
En an sich heb ik zo weer werk, mocht nodig zijn. Er is nogal grote nood aan mijn beroepsgroep gelukkig.
Mmm lastig...
Alle reacties Link kopieren
Naja ik wacht t gesprek vd week wel ff af...
Tanx voor de info!
Lady*Voldemort schreef:
16-12-2017 23:16
Dus je hebt een vast contract, gaat solliciteren naar een baan waar je contract niet verlengd gaat worden als je zwanger raakt maar je gaat er toch voor, want zwangerschapsuitkering? Of hoe moet ik dit zien?


Geen zin om te werken.
Alle reacties Link kopieren
Mieshka schreef:
16-12-2017 23:38
Geen zin om te werken.
Ja hoor gooi die die er maar in. Ik werk al 18 jaar (vanaf mijn 18e) aaneengesloten zonder ziekte of wat dan ook. Als er iemand een groot arbeidsethos heeft ben ik dat.
Dus pas op met dat soort conclusies.
Het contract die je dan bij nieuwe werkgever krijgt moet minimaal zes maanden zijn om niet verwijtbaar werkloos te worden als deze niet verlengt gaat worden.

Als je dan geen verlenging krijg je WW en als je recht heb op zwangerschapsverlof krijg je ZW.
Waarom wacht je niet een half jaartje met zwanger worden als het je droombaan is.
Bij ons zou je contract zwanger of niet gewoon verlengt worden.
Ik zou er niet vanuit gaan dat je geen verlenging zou krijgen; als je je werk goed doet, en er is inderdaad een tekort aan jouw vakgenoten, dan is de kans dat je gewoon een verlenging krijgt prima. En je kunt het altijd meenemen in je onderhandelingen, dat je minstens 6 maanden een contract wilt omdat je anders verwijtbaar werkloos zou worden mocht het niet verlengd worden (zie hierboven). Als je dan werkloos raakt krijg je WW, en in de periode dat je verlof hebt gaat dat over naar de WAZO (uit m'n hoofd), zodat je die maanden WW die je hebt opgebouwd niet kwijt raakt, en tegelijk ook geen verplichtingen meer hebt m.b.t. solliciteren etc.
Alle reacties Link kopieren
Mmm ik twijfel heel erg en neig naar Nee. Ik denk dat ik maar open kaart ga spelen en mijn twijfel ga bespreken. Stel dat zij dan alsof met een aanbod komen wat minder instabiel aanvoelt...
Tanx voor t meedenken.
dophertje schreef:
17-12-2017 20:35
Mmm ik twijfel heel erg en neig naar Nee. Ik denk dat ik maar open kaart ga spelen en mijn twijfel ga bespreken. Stel dat zij dan alsof met een aanbod komen wat minder instabiel aanvoelt...
Tanx voor t meedenken.
Vind je dat niet een beetje prive?
Zelf zit ik niet te wachten op dit soort info. Weet niet hoe oud je bent. Wij snappen in ieder geval wel dat vrouwen zonder kinderen deze mogelijk alsnog krijgen. Ook zonder input van de sollicitant.
Alle reacties Link kopieren
Mja. Het is een zeer klein bedrijf dus het voelt gewoon niet fair om mijn ideeen hierover niet op tafel te leggen. In mijn sector ook niet zo vreemd om wat meer persoonlijk te worden omdat we persoonlijk werk doen (psychotherapie). Daarnaast maakt het mijn keuze makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Als je zekerheid wilt: blijven zitten waar je zit. Als je (financiële) ruimte hebt voor risico's: ga ervoor! Bij mijn afdeling wordt je contract echt wel verlengd als je je werk goed doet en je bent zwanger, maar ik weet dat dat lang niet overal zo is.

Gewoon op tafel leggen vind ik ook een goed idee. Het zegt alsnog niets over zekerheid, maar hun reactie kun je al wel vast peilen.
Blijven zitten waar je zit tot na je zwangerschap.

En tot je weet hoeveel uren / welke dagen je nog wil werken eens er een kind is.
Want dat verandert nogal es na een zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ha dophertje,

Ik heb die twijfel ook gehad.. 1,5 jaar geleden. Na een paar maanden heb ik een vast contract opgegeven voor een tijdelijk contract (met uitzicht op vast). Dat is maar goed ook, anders had ik nu nog bij dezelfde werkgever gezeten. Het heeft bij ons 1,5 jaar geduurd voor ik zwanger was, dus dan had ik nog zeker 2,5 jaar op een plek gezeten waar ik niet geheel happy was. Je weet nooit hoelang het duurt om zwanger te worden en een vast contract opgeven voor iets anders is altijd een risico. Ik ben er tijdens het sollicitatiegesprek niet over begonnen.
Alle reacties Link kopieren
dophertje schreef:
16-12-2017 23:13
Hoi, ik lees er vast overheen op google, maar weet iemand mij helder te vertellen hoe het zit met t volgende:

Ik heb een vaste baan maar heb een goede aanbieding gehad voor een tijdelijke baan die ik, ivm de vele vacatures, wel aan durf te nemen. Ik ben echter actief bezig zwanger te worden en heb nu daarover geen duidelijkheid. Stel dat ik de baan aanneem en het is een 6maands contract...en ik zou nu zwanger zijn. Dan ga ik ervan uit dat de werkgever het contract niet verlengt (klein bedrijf). Zou ik dan recht hebben op een zwangerschaps-en bevallingsuitkering? Ik heb in 18 jaar werkzaam zijn nooit gebruik hoeven maken van ww, geen idee of dat er toe doet.
Alvast bedankt!
Gr Dophertje
Als jij serieus vindt dat je het kan maken om een nieuwe werkgever op te zadelen met opeens een "oops" zwangerschap zonder dat ke hem dit eerlijk meldt bij sollicitatie (terwijl je dit makkelijk kunt voorkomen door gewoon eerst maar voorlopig te blijven werken in je eigen functie) moet je dat vooral doen.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
17-12-2017 23:28
Als jij serieus vindt dat je het kan maken om een nieuwe werkgever op te zadelen met opeens een "oops" zwangerschap zonder dat ke hem dit eerlijk meldt bij sollicitatie (terwijl je dit makkelijk kunt voorkomen door gewoon eerst maar voorlopig te blijven werken in je eigen functie) moet je dat vooral doen.
Wat een onzin dit... sommige vrouwen doen er jaren over om zwanger te raken en bij enkele lukt dat helemaal niet. Moet je dan al die tijd bij je werkgever blijven waar je het niet naar je zin hebt, of open kaart gaan spelen? Echt idioterie. Je gaat alleen maar met zwangerschapsverlof. En wellicht daarna voor hetzelfde aantal uren terug. Het UWV dekt de kosten voor eventuele ziekte tijdens je zwangerschap en ook je zwangerschapsverlof. Ik zou zoiets privé zeker niet gaan delen.
Alle reacties Link kopieren
Zwangere vrouwen zijn goed beschermt.
Na dat halfjaar moet je werkgever een reden hebben om niet te verlengen.
Ik dach altijd dat er geen reden nodig is, maar bijzwangerschap ligt dat anders.
Alle reacties Link kopieren
Dank allen. Ga t niet doen. Werkgever wilde nog wel een tussenoplossing bedenken maar dat voelde te instabiel aan. Groetjes Dophertje
Alle reacties Link kopieren
Oei...werkgever heeft een mail gestuurd met (zo lijkt t) een goed aanbod! Een dienstverband van iei een jaar met vaste uren en na eventueel verlof nog 3 maanden met intentie van verlenging.
Is dit idd n goed aanbod of rijzen er twijfels bij jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven