Geld & Recht alle pijlers

Wijnstok doorgezaagd, kom ik in de problemen?

02-02-2009 21:59 72 berichten
Juristen (in spe) en Zwieber: come on in!

Als ik een druivenboom/wijnstok in mijn tuin heb, waar mijn buren profijt van hebben en ik not at all... is 'ie dan van mij of van hen?

Ik leg het uit:



Ik heb een slecht onderhouden tuin (ken je 'Junglebook'?) en eens in de zoveel maanden rausen we 'm leeg. Er groeit van alles, waaronder een wijnstok.



Dat ding staat dus bij mij met zijn voetjes in de grond, dan komt er zo'n meter of 6 meter kale stam en vervolgens komt 'ie bij buren schuin boven mij uit (die ik niet ken). Zij hebben iedere zomer een balkon vol druiventrossen. Hebben ook een soort stellage gebouwd waar alle druiventakken in hangen. (Ik weet niet of het speciaal voor de druivenranken is of dat we een huisdier hebben dat niet weg mag lopen/vliegen/klimmen.)



Nu komt het. In de herfst, toen ik me weer eens aan het uitleven was in de tuin, heb ik de stam op ca. 2 meter afgezaagd. Dat betekent dat de buren de komende zomer(s) geen druiven meer hebben.

Kom ik nu in de problemen?
Nee. Het is jouw druif. Het is misschien wel leuk voor de buren als je even meldt dat er iets mis is gegaan met het tuinieren en dat ze in het vervolg hun druiven moeten kopen.
Lijkt mij niet, het is toch jouw druivenstok? Het staat geplant in jullie tuin! Jammer voor de buurtjes....
Alle reacties Link kopieren
flesje wijn geven als troost???
Alle reacties Link kopieren
Is het per ongeluk gebeurd? Of wilde je gewoon van die druif af?



Niet dat het er veel toe doet, want het is jouw struik. Maar in het laatste geval zou ik het wel raar vinden dat je niet even je plannen hebt overlegd met de buren en in het eerste geval had je even kun je uitleggen wat er per ongeluk gebeurd is (kan alsnog natuurlijk).



Zij hadden blijkbaar heel erg veel plezier van die druif terwijl jij eigenlijk niks met je tuin doet. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij in een zo verwaarloosde tuin nu zo erg in de weg stond?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk verhaal!

Ik vind het heel schattig dat je je het uberhaupt afvraagt...
Alle reacties Link kopieren
Eens met Poezewoes. Als je 't bewust hebt gedaan, vind ik het niet heel netjes. Het is dan wel jouw druif, je weet dat het een 'aanwezige plant' in hun tuin is, waar ze dus zelfs een speciale stellage voor hebben.



Als je 't per ongeluk hebt gedaan, zou ik het wel even gaan melden. De druif aan hun kant zal tenslotte afsterven. Dan weten ze ook hoe dat komt en kunnen ze dat opruimen (en misschien zelf eentje planten).
Peas on earth!
Poezewoes, het was een nogal impulsieve actie, een sterk staaltje 'per ongeluk expres' of juist 'expres per ongeluk' . Was goed bezig, bamboe, passiebloem en klimop goed uitgedund, en ben zonder echt goed na te denken gewoon doorgegaan.



Ik heb de buren vooralsnog niets laten weten.
Da's natuurlijk 'zuur'. Jij een kale stam en zij profijt van al die heerlijke druiven. Ipv afzagen had je ook een deel van de oogst kunnen vragen in ruil voor het gebruik van jouw grond.
Alle reacties Link kopieren
hehehehe sorry moet er om gniffelen



Maar ik vind ook wel dat je het had kunnen zeggen, dat flesje wijn vind ik een goed idee. Maar het maakt niet uit of je het wel of niet expres hebt gedaan, het is immers jouw tuin.
Maar ik snap het wel. Ik doe in mijn tuin m'n best op een rozenstruik en de buren krijgen de meeste bloemen vanwege meer zon aan hun kant.
Tja, 'Tuinieren met Zoete' gaat meestal nogal rigoreus...

Ben blij dat ik dat ding heb afgezaagd, maar zit er best over in dat de buren daar waarschijnlijk minder vrolijk van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er verstandig aan doet het toch echt op korte termijn vertelt. Dat komt denk ik beter over dan dat ze de druif zien verdorren en van hun eigen bouwsel zien vallen
Peas on earth!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 02 februari 2009 @ 22:37:

Ik denk dat je er verstandig aan doet het toch echt op korte termijn vertelt. Dat komt denk ik beter over dan dat ze de druif zien verdorren en van hun eigen bouwsel zien vallen Dan kun je nog altijd de tuiniernitwit uithangen en beweren dat je niets weet van een druif (je hebt immers een kale stam weggezaagd )
Alle reacties Link kopieren
Je kan altijd nog zeggen dat je een tuinman hebt ingehuurd en het één en ander niet helemaal duidelijk gecommuniceerd hebt .
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon je excuus aanbieden en eerlijk zeggen dat je een beetje te rigoreus bent bezig geweest.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
dat is ook een mogelijkheid
Ik raak bezorgd:

http://www.elfri.be/NL/Ju.../BW/vruchtgebruik_wet.htm



Op deze site over de rechten van de vruchtgebruiker:

"Art. 594. Dode fruitbomen, alsook fruitbomen die bij ongeval zijn uitgerukt of afgebroken, behoren de vruchtgebruiker toe, onder verplichting om ze door andere te vervangen."



De vruchtgebruiker: zijn wij dat of de buren?
Alle reacties Link kopieren
Met andere woorden; je moet met een druivenstruikje langs in plaats van een flesje wijn?



Het lijkt me dat je buren de vruchtgebruikers zijn. Stond de struik er eigenlijk al toen jullie het huis kochten?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Yep.
Nu kom ik dit weer tegen:

"Art. 5:20 sub f BW bepaalt dat de eigenaar van de grond tevens de eigenaar is van de beplanting die op die grond staat, tenzij er beperkte rechten op zijn gevestigd. Het is daarbij niet relevant of de beplanting duurzaam met de grond is verenigd. De eigenaar mag vrij van zijn beplanting gebruik maken, tenzij dat gebruik in strijd is met het recht van anderen, met de wettelijke voorschriften en de regels en beperkingen van het ongeschreven recht (art. 5:1 lid 2 BW)."
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst maar eens contact op te nemen met je buren. Dan merk je vanzelf wel of zij er een zaak van willen maken. En dan kun je altijd nog kijken of jullie er niet gewoon samen uit kunnen komen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
En die buren hebben niet allang gezien dat jij de struik hebt gensnoeid. Ergens moet die 4 meter niet meer in het zicht zitten....
Alle reacties Link kopieren
http://books.google.nl/bo...&resnum=7&c ... t#PPA35,M1



pagina 35 ; de buren hadden helemaal jouw druiventrossen niet mogen knippen , alleen als ze op de grond vallen bij hem zijn ze van hen . Je hebt alle recht gehad om die wijnrank te snoeien . Of ze er blij mee zullen zijn is een tweede . Maar volgens de wet ben jij de eigenaar van de wijnrank en van de ranken zolang ze eraan vastzitten . Op de grond gevallen trossen in de buurtuin zijn niet van jou .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
BGB, super! I luvvv you!

Als dat echt zo is ga ik binnenkort eens bij ze langs met een fles wijn!



En Boarn, ik heb de tak doorgezaagd, niet weggehaald. De stam loopt helemaal door naar boven. Naar hen dus. Ik wilde daar niet aan gaan trekken om niks stuk te maken. Vanaf hun hoogte is vooralsnog dus niet te zien dat er iets veranderd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven