Geld & Recht alle pijlers

Inkomen en huizenprijs, ervaringen graag!

04-02-2009 09:54 17 berichten
Hallo!

Ons gezamenlijk inkomen is ongeveer 3200,- netto per maand, wij hebben een hypotheek van 172.000,- en hebben ons huis destijds gekocht voor 155.000,-. Nu vraag ik me af wat voor inkomen jullie hebben in combinatie met jullie hypotheek en huizenprijs. Ik weet dat ik een offerte kan laten maken, heb ook al een paar snelle berekeningen via internet gedaan, maar de uitkomsten zijn zo verschillend! We hebben een heel mooi huis voor 255.000,- gezien, maar heb geen idee of we dat op kunnen brengen. We willen in ieder geval niet krom liggen voor een huis en wel zekerheid, dus geen goedkope beleggings- of aflossingsvrije hypotheek, maar gewoon een veilige spaar- en/of gedeelte aflossingsvrij. Mijn vraag is dus hoe duur is jou/jullie huis en wat voor inkomen hebben je/jullie? Wat betaal je/jullie per maand? Alvast bedankt!
geen koophuis hier, maar ik zou geen huis kopen als ik het mijne nog niet kwijt was. Het gaat niet zo denderend op de huizenmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het nu al moeilijk genoeg om een hypotheek te krijgen, dus als de bank zegt dat je voor eenbepaald bedrag een hypotheek kunt krijgen.....dan gaan ze ervanuit dat je het kunt betalen en daarnaast nog leven. Maar wat voor jullie zelf ook belangrijk is: willen jullie in de toekomst allebei blijven werken? Hoe luxe willen jullie leven? Willen jullie regelmatig op vakantie kunnen (blijven) gaan. Kijk anders ook een op de site van het Nibud, wie weet kom je daar nog aan goede informatie.



Verder wat Kaatje zegt: Niet kopen voordat je eigen huis verkocht is. Hier in de wijk staat een huis al maanden leeg......ik moet er niet aan denken om maanden/jarenlang dubbele lasten te hebben. Jij wel?
Alle reacties Link kopieren
Yenthe wij hebben een hypotheek van 280.000 (heb jij ook ongeveer nodig met kosten koper ed)



100.000 aflossingsvrij en de rest is een spaar, de rente is 5,2 en staat 10 jaar vast.



En niet te vergeten, we betalen incl. levensverzekering 1200,-
Alle reacties Link kopieren
Hier een hypotheek van ong. 230.000 sinds een jaartje.

Ons gezamenlijk inkomen is ook ongeveer 3200,- (soms iets meer ivm ort)



Wij betalen 1100,- in de maand aan hypotheek.

Aan vaste lasten zijn we in totaal (incl hypotheek) ongeveer 2000.- kwijt (incl. gas,water,licht, verzekeringen,boodschappen)



Dan sparen we samen nog 500.- in de maand en de rest gaat op aan tanken en andere dingen.



Dit is goed te doen, bij een grote uitgave is het wel eens een beetje krap aan het eind van de maand, maar op deze manier kunnen we aardig wat sparen.
Alle reacties Link kopieren
O ja en ons inkomen is ongeveer hetzelfde als dat van jullie en de ene maand gaat het goed en de andere is het wat krapper, maar we geven ook veel uit aan boodschappen per maand (700,-)



En die 1200,- is natuurlijk bruto.
Fijn om een beetje een indicatie te hebben, ik zat zelf ook rond de 1100,- bij de laatste berekening, dus dat zal wel aardig kloppen dan. We sparen dan wel brandstof kosten uit doordat ik dan niet meer met de (benzine)auto naar het werk hoef en ook energiekosten vermoed ik, we wonen nu in een vrij oud huis en dan in een redelijk nieuw, goed geisoleerd huis (bj 97). Bovendien hoeft ons zoontje dan niet naar de BSO/NSO, omdat oma ook in die plaats woont en hem op kan vangen, scheelt ook weer kosten. Verder hoeven we niet echt een luxe leven, ik wil gewoon parttime blijven werken en vakantiegangers zijn we ook niet echt, maar ik wil niet constant krap zitten natuurlijk. Wij gaan zeker geen nieuw huis kopen zolang we ons eigen nog niet kwijt zijn, moet er niet aan denken, wat een stress!!
Alle reacties Link kopieren
Hier een hypotheek van 325.000 euro en een (gezamenlijk) inkomen van ongeveer 3600 euro netto. Elke maand betalen we netto een kleine 1000 euro.Daar zit de levensverzekering bij in. Wij hebben een zeer risicovrije (lees degelijke) hypotheek. (Wij betalen wel wat minder omdat mijn zwager hypotheekadviseur is en voor ons wat voordeeltjes heeft kunnen regelen. We hebben dus ook een lage rente)



Ik zou dus denken dat dit voor jullie geen problemen hoeft te geven.

(Overigens, wij kunnen nog gewoon op vakantie, hebben een dochter waar we ook van alles voor kopen enz. We hoeven dus niet op de centen te zitten )
Alle reacties Link kopieren
volgensmij moet je niet te veel van die internetberekeningen uit gaan. die zitten nogal aan de hoge kant.

eea is ook afhankelijk van jullie uitgavenpatroon.

Ik zou bedenknen wat je per maand aan hypotheeklasten kwijt wil/kan zijn.

En dan met dat als uitgangspunt naar een hypotheekadviseur gaan, of bank. met het verzoek uit te rekenen welke hypotheekhoogte daar op n veilige manier bij hoort.
Alle reacties Link kopieren
Eens met 75twinkel: elke situatie is anders en ieders uitgavenpatroon is anders.
Hypotheek van 420000 euro en volledig op het salaris van mijn man afgesloten. Ik werk ook fulltime maar bewust ervoor gekozen om een hypotheek op 1 salaris te basseren. Mocht een van ons zonder werk te komen dan trekt de ander dat met het andere inkomen. Daarbij geeft het financieel veel ademruimte. Hypotheek ook volledig op spaar basis
Alle reacties Link kopieren
we hebben 2 inkomens; totaal ¤ 4000 netto per maand excl spaarloon, vakantiegeld en eindejaarsuitkering. momenteel hypotheek van ¤ 165.000, volledige spaarhypo. sparen ¤ 1000 per maand, gaan heel vaak op vakantie, rijden basic auto en kopen alles wat los en vast zit. we zijn bezig met een (droom)huis met een hypotheek van rond de ¤ 385.000 spaar/aflossingsvrij. Heftig verschil, maar we stijgen beiden nog behoorlijk in inkomen. Bovendien kunnen we ons huidige huis gegarandeerd verkopen (speciale regeling).
Alle reacties Link kopieren
Huis tijdens aankoop; 3,9 keer bruto jaarsalaris partner. Nu twee jaar later, 3,3 keer bruto jaarsalaris partner. Met een beetje mazzel halverwege komend jaar; 2,5 keer bruto gezamelijk inkomen. Wij hebben ingezet op een goedkoop eerste huis dat we maximaal aflossen en opknappen, hopen op winst en dan zonder veel hogere kosten ons volgende huis te kunnen kopen. (enne nu zeker eerst verkopen, dan pas nieuw kopen!)
Alle reacties Link kopieren
Zoals al gezegd: op gesprek gaan bij een adviseur. Hier vergelijk je appels met peren. Een adviseur kijkt naar jou specifieke situatie.

Overigens rekenen ze met bruto inkomen en niet met netto (netto klinkt voor jou logischer, dat snap ik, maar een bank rekent met bruto en aangezien hetzelfde bruto inkomen bij een andere baan of ander bedrijf een hoger of lager netto inkomen kan geven, heeft dat ook gevolgen voor je berekening).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hypotheek van 365.000,-. Dat is gebaseerd op ons gezamelijk inkomen van toen 82.000,- per jaar bruto. Dat is dus incl vakantiegeld enzo. Netto maandlasten zijn net iets onder de 1000,-incl levensverzekeringen. We krijgen in totaal 567,- per maand terug van de voorlopige aanslag maar dat bedrag heb ik dus al verrekend.
Alle reacties Link kopieren
gewoon op zoek naar een adviseur, om meerdere dingen.

Bij volledig variabele rente betaal je bijvoorbeeld de ene maand veel en de andere maand minder. Volledig aflossingsvrije hypotheek is heel anders dan volledig sparen of beleggen.



Ik heb 1/3 aflossingsvrij, 1/3e spaar en 1/3e beleggingshypotheek, een vast rentepercentage van 4,15% een netto inkomen van 2000 euro en een hypotheek van 149.000 euro met een brutobedrag per maand van 513 (netto 320 euro). Ik vraag wel maar eens per jaar mijn belastingteruggave terug.
Ons huis past niet bij de hypotheek. De hypotheek wel bij ons inkomen.

Ons vorige huis was in 15 jaar drie keer meer waard geworden, en omdat we die 15 jaar eigenlijk op één salaris leefden en de rest spaarden (+ vakanties, etentjes, tweede auto e.d.) hadden we een leuk startkapitaaltje voor dit huis.



Nu met een kind, een dag minder werken, kinderopvang, een hypotheek en een auto minder moet ik er nog steeds aan wennen dat ik minder spaar. Maar sparen kunnen we gelukkig nog steeds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven