Geld & Recht alle pijlers

dochter van 18 wil de boel belazeren

05-02-2009 00:12 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van pas 18 wil zich op het adres van vriendlief laten inschrijven om zo extra inkomsten te vergaren terwijl ze thuis blijft wonen. Wij zijn hier helemaal op tegen maar zij probeert ons wijs te maken dat dit 'trucje' onder de thuiswonende studenten heel vaak wordt toegepast. Wie maakt ons wijzer ?
Alle reacties Link kopieren
er zijn altijd mensen die de boel verraden en ik kan je vertellen dat de boete dan niet misselijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat toen ik studeerde en dat is nog niet zo lang geleden, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel studenten dit deden. Meer dan je denkt!
Alle reacties Link kopieren
als je erop tegen bent kan je haar vertellen dat jij de IB groep wel even van de werkelijke feiten wilt voorzien. Ze maakt je namelijk nu deelgenoot van een illegale actie, ik zou dat niet accepteren
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet voorstellen dat ze dan ook gewoon bij haar vriend gaat wonen?



Ik zou het niet accepteren. Niet alleen vanwege de risico's, maar het is en blijft gewoon fraude en fraude = fout.



Ik studeer zelf ook, maar ken niemand die de boel zo bedondert ( of ze vertellen het natuurlijk niet)



Maar dat meer studenten dit doen betekent natuurlijk niet dat dit ok is.
Alle reacties Link kopieren
er wordt ook best veel belastingfraude gepleegd, is het daarom minder erg? Er wordt ook best veel geweld gebruikt in nederland....
Alle reacties Link kopieren
Dat trucje wordt inderdaad vaak gebruikt. Tja echt eerlijk is het niet, maar aan de andere kant is de basisbeurs voor een thuiswonende student vaak nog niet eens genoeg om studieboeken van te kopen, laat staan collegegeld te betalen...



Wel kun je haar waarschuwen dat ze als ze betrapt wordt ze het allemaal terug kan gaan betalen (en volgens mij met rente).
en? omdat zoooveeeel anderen het doen is het ineens goed? Ik zou er niet mee instemmen aks als ze het stiekum toch doet haar voor de boete op laten draaien.
Alle reacties Link kopieren
quote:horekaatje schreef op 05 februari 2009 @ 00:42:

Dat trucje wordt inderdaad vaak gebruikt. Tja echt eerlijk is het niet, maar aan de andere kant is de basisbeurs voor een thuiswonende student vaak nog niet eens genoeg om studieboeken van te kopen, laat staan collegegeld te betalen...



Wel kun je haar waarschuwen dat ze als ze betrapt wordt ze het allemaal terug kan gaan betalen (en volgens mij met rente).je bent gewoon strafbaar hoor, je moet het niet alleen terugbetalen je krijgt zelfs boete. Het is gewoon fraude
Alle reacties Link kopieren
het argument dat de beurs zo weinig is is natuurlijk belachelijk. het is de bedoeling dat studenten zelf ook bijdragen aan hun opleiding, ze hebben er immers later ook zelf profijt van. Als ze dat niet willen kunnen ze ook lenen
gewoon misselijk eigenlijk...door dit soort bedrog zijn ze bij de iB-groep erg gebrand op fraudeurs.Toen ik als student een kamer huurde moest ik ook eens achteraf van een heel jaar bewiizen dat ik uitwonend was. Helaas kon ik niet al mijn afschriften vinden en kon mooi van een aantal maanden terug betalen dus. Ik was wel uitwonend maar zonder bewijs, heb je gwoon pech, dahaag spaargeld (1500 gulden). Ook al is het deels mijn eigen schuld (betere administratie voeren), ze controleren zo fel vanwege fraude als dit.
quote:meds schreef op 05 februari 2009 @ 00:46:

het argument dat de beurs zo weinig is is natuurlijk belachelijk. het is de bedoeling dat studenten zelf ook bijdragen aan hun opleiding, ze hebben er immers later ook zelf profijt van. Als ze dat niet willen kunnen ze ook lenenof niet gaan studeren...je hoeft niet hoor. Maar wees dan een vent /vrouw en draag je deel bij.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zeker studenten die dit doen ja. Maar daarom nog niet minder erg. Kun je niet zeggen dat ze dan of bij haar vriend ook daadwerkelijk intrekt, of dat jij de IB inlicht of dat ze het gewoon uit haar hoofd laat? Mag zij als jongvolwassenen zelf haar keuze maken



Heb ook eens een verhaal gehoord van een jongen die dit ook deed, jarenlang. Kwamen ze er achter (geen idee hoe hij had zich miss elders ingeschreven?). Dat was wel foute boel kan ik je vertellen, hij moest ik weet niet hoeveel terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:horekaatje schreef op 05 februari 2009 @ 00:42:

Dat trucje wordt inderdaad vaak gebruikt. Tja echt eerlijk is het niet, maar aan de andere kant is de basisbeurs voor een thuiswonende student vaak nog niet eens genoeg om studieboeken van te kopen, laat staan collegegeld te betalen...







De basisbeurs is ook helemaal niet bedoeld om de kosten voor het collegegeld en boeken volledig te dekken. Verwacht wordt dat de ouders van de student ook een gedeelte mee betalen in de kosten. Willen ze dat niet of kan je toch niet rondkomen, dan kun je tegen redelijk gunstige voorwaarden lenen bij de IB-groep. Van studenten mag je best verwachten dat ze zelf ook wat investeren in hun toekomst.



Daarnaast: de basisbeurs voor een uitwonende student is ook bij lange na niet kostendekkend. Thuiswonen is nog altijd veel voordeliger, dus eigenlijk heeft dochter het financieel al een stuk beter dan andere studenten. Door dit soort acties komt het studiebeurssysteem alleen maar meer onder druk te staan en loop je het risico dat de beurzen nog minder worden of zelfs worden afgeschaft.
Alle reacties Link kopieren
Als zij toch dit spel doorzet, zou ik de ouderbijdrage stopzetten en haar uit huis zetten. Je laat je toch niet medeplichtig maken? Jouw dochter is volwassen en ze mag doen wat ze wilt maar in jouw huis gelden jouw regels.
uit huis zetten is ook wel een erg grof middel, maar weigeren verder bij te dragen aan haar studie èn kostgeld te heffen cq te verhogen zou ik zeker doen. Met die uitwonende beurs heeft ze geld zat immers.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 05 februari 2009 @ 01:01:

uit huis zetten is ook wel een erg grof middel, maar weigeren verder bij te dragen aan haar studie èn kostgeld te heffen cq te verhogen zou ik zeker doen. Met die uitwonende beurs heeft ze geld zat immers.Ja dat dacht ik eerst ook maar als jij kostgeld vraag, dan vraag je haar min of meer haar illegale geld over te dragen aan jou. Dan ben je echt net zo fout bezig. Als ze mijn dochter was zou ik haar laten vertrekken. Er zijn gewoon grenzen, en het lijkt mij belangrijk dat je dat signaal afgeeft
Alle reacties Link kopieren
uit huis zetten vind ik niet te ver gaan, die meid is immers volwassen
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook dat je als ouder een verklaring in moet vullen dat dochterlief niet meer thuis woont. Dat is dus ook nog liegen wat jullie moeten doen. Dan vraagt ze wel veel aan jullie.
da's waar ja. Dan ben je eigenlijk mede schuldig. Maar ik zou m'n kind niet uit huis kunnen zetten als er verder niks aan de hand is.

Ik zou haar er wel

ernstig van proberen te doordringen dat haar plannetje fraude en oplichting is met serieuze gevolgen. Als ik erachter zou komen dat zij zich uitschrijft uit mijn huis, maar er wel blijft wonen, zou ik dus niet meer financieel bijdragen aan haar studie. De boete, waar je op kunt wachten, is geheel en al voor haar.



Zomaar nieuwsgierig: wat voor studie doet dochter?
quote:Starshine schreef op 05 februari 2009 @ 01:16:

Zomaar nieuwsgierig: wat voor studie doet dochter?Boekhouder .
Alle reacties Link kopieren
trouwens, als vriendlief alleen woont, heeft het ook allerlei financiele consequenties voor hem.... Hebben ze daar al aan gedacht? Waterschap, gemeentebelasting enz enz wordt meer dan verdubbeld vaak als er meer dan 1 persoon ingeschreven staat op dat adres.
Waarom gaat ze dan niet daadwerkelijk bij haar vriend wonen?
Woont haar vriend in een appartement of op kamers? Voor kamerwoningen is meestal bij de gemeente het maximaal aantal bewoners vastgelegd en kán ze zich helemaal niet op dat adres laten bijschrijven.



Buiten dat is het natuurlijk gewoon fraude, dus niet doen en jij als moeder niet aan meewerken!
Alle reacties Link kopieren
Los van het hele fraudeverhaal is het inderdaad zo wat Extrahalo zegt, het heeft ook consequenties voor haar vriend. Hij gaat zo'n beetje 3x meer betalen aan belastingen als ze met z'n 2en ingeschreven staan op hetzelfde adres. En als hij bijv. huursubsidie vangt, kan dat ook weleens wegvallen.



Lijkt me ook zonde om zoveel extra kosten te hebben terwijl je vriendin niet eens bij je woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven