Geld & Recht alle pijlers

Geld uitgeleend hoe krijg ik het terug?

12-02-2009 11:26 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,



Ik heb een tijd geleden geld aan iemand geleend. Het enige bewijs dat ik heb is mijn bank afschrift en brieven die ik heb gestuurd.



Tot op heden heb ik mijn geld niet mogen ontvangen.



Hoe kan ik in hemelsnaam ervoor zorgen dat ik toch mijn geld terug krijg? Loont het op bijv. een advocaat in te schakelen?
even naar het juridisch loket gaan denk ik.

Hier op het forum is ook ooit zo'n toestand geweest, ik weet niet wat die betreffende forummer toen ondernomen heeft maar makkelijk is het niet denk ik.

Aangezien je ook niks op schrift hebt staan over het geleende bedrag en een eventuele terugbetalingsregeling?
Alle reacties Link kopieren
Die betreffende forummer heeft nog steeds haar geld niet terug en is ermee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Kun je rekenen ?





reken er maar niet op !





Kun je schrijven ?





Schrijf het dan maar op je buik !





Ik vrees het ergste voor je ..........
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Livre schreef op 12 februari 2009 @ 11:30:

Die betreffende forummer heeft nog steeds haar geld niet terug en is ermee bezig.



Jezus.....wat een klotesituatie, die al veel te lang speelt zeg....

Sterkte!
quote:Livre schreef op 12 februari 2009 @ 11:30:

Die betreffende forummer heeft nog steeds haar geld niet terug en is ermee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Livre, jij had toch een tijdje terug zo'n zelfde verhaal??



Kenza, gaat het in jouw geval om een familielid, vriend, kennis of zeer vage bekende?

Lijkt me wel verschil maken, hoe je het het beste kunt aanpakken om het terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kenza schreef op 12 februari 2009 @ 11:26:

Lieve mensen,



Ik heb een tijd geleden geld aan iemand geleend. Het enige bewijs dat ik heb is mijn bank afschrift en brieven die ik heb gestuurd.



Tot op heden heb ik mijn geld niet mogen ontvangen.



Hoe kan ik in hemelsnaam ervoor zorgen dat ik toch mijn geld terug krijg? Loont het op bijv. een advocaat in te schakelen?Dat is geen bewijs. Bewijs is een verklaring door jullie beiden ondertekend waaruit blijkt dat deze schenking een lening betreft en dat die lening voor datum X terugbetaald dient te worden. Helaas. Tip voor een volgende keer: leen alleen geld uit dat je voorgoed kunt missen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 12 februari 2009 @ 11:44:

[...]





Tip voor een volgende keer: leen alleen geld uit dat je voorgoed kunt missen.Zelfs als je het kunt missen en de ander dat geld van harte gunt waarvoor diegene zegt het nodig te hebben, heb je recht op teruggave .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 februari 2009 @ 11:47:

[...]





Zelfs als je het kunt missen en de ander dat geld van harte gunt waarvoor diegene zegt het nodig te hebben, heb je recht op teruggave .Heb ik anders beweerd?
Alle reacties Link kopieren
Het is knap vervelend, en dan druk ik mij nog gematigd uit. Ik weet niet aan wat voor persoon je je geld hebt uitgeleend, en hoe lang je er al mee bezig bent om het geld terug te krijgen.

Het ligt er natuurlijk ook aan HOEveel geld je hebt uitgeleend en waarvoor...

Kijk, als de persoon in kwestie een bedrag van (ik noem maar wat) ¤ 10.000 heeft geleend omdat hij elders geen geld kon krijgen en wel wat nodig had omdat hij een schuldeiser moest betalen o.i.d. dan zal het veel langer duren voordat je je geld terugkrijgt.

Als je nou een kleiner bedrag hebt uitgeleend, omdat de persoon in kwestie op dat moment toevallig geen contant geld of pinpas bij zich had of iets dergelijks, dan ligt het natuurlijk wel anders.

Maar dan nog kun je niet in die ander zijn/haar portomonnee kijken.

Wat heb je afgesproken toen je het hebt uitgeleend?



Dat zijn wel belangrijke dingen om even naar te kijken.



Een advocaat in de arm nemen is denk ik alleen rendabel/verstandig als het om veel geld gaat bij iemand die het ook nog eens wel terug zou kunnen betalen. Je kunt de vraag natuurlijk eens voorleggen aan het Juridisch Loket.



Verder denk ik dat je er rekening mee moet houden dat je naar je centen kunt fluiten. Dit omdat je niets zwart op wit hebt, behalve het rekeningafschrift en daar zal nooit helemaal op dichtgetimmerd zijn dat het om een lening gaat denk ik.



Trek er, wat de uitkomst ook is, in ieder geval de lering uit dat je nooit zomaar geld moet uitlenen. Het is altijd een probleem met dat geld........



Succes in ieder geval...
Een bankafschrift zegt niets, hooguit dat je geld hebt overgemaakt naar diegene. Het enige wat misschien zou helpen is een schuldbekentenis.
Livre ik hoop dat ze goed last heeft van een schuldgevoel.
Ik hoop voor je dat 't niet een bedrag met meer dan 2 nullen is, want ik denk ook niet dat je 't nog terug krijgt.

Wel gelijk 'n goede les voor 'n volgende keer: nooooooit geld lenen aan mensen, of dat nu familie of vrienden zijn. Je krijgt er in de meeste gevallen toch mot over en dat verstoort je relatie met die mensen.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 jaar geleden hetzelfde probleem, rechtbijstandverzekering aangesproken..en helaas..zolang er niks is ondertekend is er weinig mogelijk als de ander niet toegeeflijk is. Ik heb de strijd opgegeven..ook al ging het bij mij om een heel erg groot bedrag. Hij bleef volhouden dat ik hem dat gegeven had..Ik leen geen geld meer uit, zelfs al gaat het over 20 euro..ik heb mn les iets te hard geleerd
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 februari 2009 @ 12:10:

Ik hoop voor je dat 't niet een bedrag met meer dan 2 nullen is, want ik denk ook niet dat je 't nog terug krijgt.

Wel gelijk 'n goede les voor 'n volgende keer: nooooooit geld lenen aan mensen, of dat nu familie of vrienden zijn. Je krijgt er in de meeste gevallen toch mot over en dat verstoort je relatie met die mensen.Ik leen zonder nadenken geld uit aan goede! vrienden en familie. Gelukkig nog wel zo'n goed vertrouwen, of noem het naief, dat ik mensen wil helpen. Dat is me meer waard dan het risico bezeikt te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 12 februari 2009 @ 12:00:

[...]





Heb ik anders beweerd?



Nee, maar je wekt wel de suggestie dat het dan minder erg is. Daarom snap ik de reaktie van BGB wel.

Je bedoeld waarschijnlijk dat je zelf dan iig niet in de problemen komt als diegene het niet terug betaald.
Alle reacties Link kopieren
Aan wie heb je dit geld uitgeleend? Is het een vriend of een collega? Als je wat meer verteld dan kunnen we misschien een manier bedenken om wat sociale druk op die persoon uit te oefenen. Dat wil wel eens helpenl.
Alle reacties Link kopieren
quote:duploo schreef op 12 februari 2009 @ 12:34:

[...]



Ik leen zonder nadenken geld uit aan goede! vrienden en familie. Gelukkig nog wel zo'n goed vertrouwen, of noem het naief, dat ik mensen wil helpen. Dat is me meer waard dan het risico bezeikt te worden.Ik ook gerust hoor. Ik kan het me niet voorstellen dat ik een goede vriendin of mijn broer geen geld zou kunnen lenen. Het gebeurt dan ook weleens en nog nooit gedoe over gehad. Andersom ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Zulke moeilijke situatie's dit. Je helpt iemand uit de brand, en je krijgt stank voor dank.



Denk alleen ook dat je naar je centen zal kunnen fluiten. Als iemand zegt dat hij/zij het gekregen heeft. Ja daar sta je dan met je goede gedrag.



Hoe erg het ook is, mijn vriend heeft ook geld geleend bij mij om een bedrijfje mee op te starten. (klein bedrag maar hoor, nog geen 2000) Toch heb ik het op papier laten zetten. Wanneer hij het bedrag geleend heeft, wat het bedrag was en van wie die het precies leende, met welk doel, terugbetalingsregeling enz enz. Beide een handtekening onder gezet en ieder een exemplaar. Gewoon zelf geschreven en geen advocaat ofzo aan te pas gekomen, maar wel iets op papier. Voelde me wel lullig om het voor te stellen. Net alsof je iemand niet vertrouwd.



Wees geen dief van onze lief! Zo was het motto toch livre? Sta er helemaal achter.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ikbenik, dat is het motto van Didi.
Alle reacties Link kopieren
Ok, volgens mij nog steeds. Zie het soms voorbij komen dacht ik.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Gaat het om een groot bedrag?

Is er nog wel contact met de betreffende persoon?

Je kan altijd even een advocaat bellen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Of je kan een incassobureau raadplegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ron85 schreef op 14 februari 2009 @ 17:43:

Hallo

Gaat het om een groot bedrag?

Is er nog wel contact met de betreffende persoon?

Je kan altijd even een advocaat bellen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Of je kan een incassobureau raadplegen.



Ik denk niet dat die in dit geval ook maar iets kunnen doen.

Als ik het goed gevolgd heb, is er geen geldig bewijs dat het om een lening gaat, en niet om een gift. Helaas.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven