Geld & Recht alle pijlers

Leidinggevende, ouderschapsverlof en langvoeden

14-06-2018 13:01 32 berichten
Ongeveer twee jaar geleden heeft in het bedrijf waar ik werk een reorganisatie plaats gevonden waar teamcoördinatoren meer verantwoordelijkheden hebben gekregen van de managers zodat zij wat slagvaardiger in hun werk -zouden moeten- zijn. Waar ze eerst dus gelijkwaardige teamleden waren met meer op hun bord zijn het nu 'managers by proxy' (met beperkte budget en personeelsbevoegdheden)

So far so good. De teamcoördinator hoeft idd niet meer voor ieder wissewasje langs de manager en kan sneller besluiten maken. Er blijkt wel dat er nog -veel- meer op het bord van de teamcoördinator is gekomen waaronder evaluatie gesprekken en budgetten opstellen. Hier krijgen ze uiteraard ook een beter salaris voor dan voorheen.

Was eerder de baan in 28-32 uur wel te doen is het met de nieuwe verantwoordelijkheden makkelijk richting de 36-40 opgeschoven.

Ik moet in bepaalde projecten veel met mijn TC werken en merk dat ik me begin te irriteren aan haar beperkte aanwezigheid of bereikbaarheid door ouderschapsverlof, thuiswerken en kolfuren. Ze is altijd druk, heeft geen tijd of ik 'moet het maar even op de mail zetten'. Ik moet daarna helaas vaak herhaaldelijk vragen om besluiten of feedback. 'Oh ja, dat staat ook nog op mn lijstje ja'.

Ze werkt 4 dagen per week van 9:00-15:30, is een dag standaard vrij (maandag...handig...) en een dag thuis. De facto is ze dus max 3 dagen op kantoor waarvan ze 6 uur werkt. Tijdens die drie dagen staan er ook standaard 2 half uren geblokt voor kolven. Haar jongste kind wordt in augustus twee. Als ze thuis werkt zijn de kinderen ook thuis dus ik vermoed dat ze op een thuiswerkdag geen 6 uur volmaakt, sterker ze plant in haar werkagenda gerust consultatiebureau bezoeken, fysio en opticien in gedurende deze 'thuiswerkdag'. Incidenteel zie ik wel eens mails die later op de avond of in een weekend zijn gestuurd maar ik krijg niet de indruk dat ze de uren die ze nodig heeft voor haar werk ook daadwerkelijk haalt. Verre van zelfs.

Nu zijn ouderschapsverlof, flexwerken en kolfrecht vastgelegd in de wet maar ik vind het vooral privé aangelegenheden die in dit geval ook niet stroken met de zwaarte van haar huidige functie. Zeker dat kolven is me een doorn in het oog. Fijn dat jij zo graag eindeloos wil voeden maar dit gaat wel tenkoste van jouw -en dus ook mijn- werk. En thuiswerken met twee kinderen onder de vier? Werkelijk?

Helaas is TC echter dikke mik met manager, die gek genoeg niets opheeft met ouderschapsverloven, parttime werken etc. dus daar kan ik mn ei waarschijnlijk niet kwijt.

Waar wel? en hoe? Iemand ideeën hoe je dit bespreekbaar maken aanvliegt?

(ja ik kijk ook al naar andere banen maar vind de projecten en het team waarin ik werk momenteel erg leuk dus ga liever niet weg)
Alle reacties Link kopieren
Eh? Je komt nogal bemoeizuchtig over.

Anyhow ga eens volwassen het gesprek aan. Beperk dat gesprek tot wat jij van haar nodig hebt ( bv binnen een werkdag reageren op belangrijke issues) en kijk samen naar een oplossing.

En blijf verder met je neus uit zaken die de jouwe niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
14-06-2018 13:04
Eh? Je komt nogal bemoeizuchtig over.

Anyhow ga eens volwassen het gesprek aan. Beperk dat gesprek tot wat jij van haar nodig hebt ( bv binnen een werkdag reageren op belangrijke issues) en kijk samen naar een oplossing.

En blijf verder met je neus uit zaken die de jouwe niet zijn.
Dit dus...
Lang verhaal, maar geef nu eens concreet jouw probleem aan? Lopen jouw projecten vast omdat je op haar moet wachten?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt aangeven dat je het lastig vindt dat ze moeilijk bereikbaar is, maar dit ophangen aan zaken als kolfrecht en ouderschapsverlof en dat dit niet verenigbaar is met de zwaarte van de functie vind ik echt belachelijk. Het gaat om de manier waar zij er (in jouw ogen) mee omgaat. Thuiswerken met kinderen kan niet, kolven moet na 9 maanden in eigen tijd (maar mag wel gewoon tussendoor gepland worden, ze moet het alleen inhalen) en doktersbezoek etc. mag (in onze cao) alleen tijdens werktijd als het niet anders kan. Punt is dat je nooit hard kunt maken dat zij haar uren niet maakt, want wie weet zit ze in de avonden/weekenden/middagslaapjes van de kids wel hele stukken te typen (er is meer dan mailen en dan vooral alleen mailen met jou natuurlijk).

Ik vrees dat je er niks mee kan en vind je houding ten opzichte van de rechten van vrouwen op de arbeidsvloer nou niet echt bevorderlijk voor de arbeidsparticipatie en het wegnemen van het glazen plafond. Als zij er met de pet naar gooit heb je een punt, maar als een man zijn uren niet zou maken zou er ook niet geroepen worden dat dan komt door zijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft het zelf al; ze maakt vooral gebruik van haar wettelijke rechten.

Het recht op voeden/kolven geldt overigens maar tot het kind 9 maanden is, maar als de werkgever het langer toe staat, dan is het niet aan jou om daar iets van te vinden.

Ga in overleg met haar zelf op basis van de dingen waar je objectief in het werk last van hebt. Dat is dus bijvoorbeeld niet haar beperkte aanwezigheid, maar haar reactiesnelheid.

Alle andere zaken zijn aan de organisatie om wat van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Kolfrecht is maar tot 9 maanden. Die zijn allang voorbij. Ik zou ook balen van een manager die wèl betaald krijgt, maar vervolgens zijn werk niet doet. Ik denk alleen dat je er heel weinig mee kunt.
Bah wat een bemoeizuchtig verhaal. Het gaat je geen donder aan hoe jouw leidinggevende dingen heeft geregeld. Je vindt dat ze weinig uitvoert, dat zit je meer dwars dan dat je er zelf last van hebt, nou bespreek dat zou ik zeggen. Of solliciteer op haar functie.
Ik heb wel al vaker met haar al vaker besproken dat ik niet altijd op de juiste tijd feedback krijg en daardoor vastloop of deadlines mis. De werkafspraak werd toen dat alles wat ik op de mail zet met prio indicatie voorrang krijgt. De werkelijkheid bleek anders.

Het gaat een tijdje goed maar dan versloft het weer. Ik heb ook gevraagd of ik op bepaalde vlakken namens haar verantwoordelijkheden kan krijgen maar daar wilde manager weer niet aan (TC staat er overigens niet onwelwillende tegenover)
nimbus schreef:
14-06-2018 13:15
Kolfrecht is maar tot 9 maanden. Die zijn allang voorbij. Ik zou ook balen van een manager die wèl betaald krijgt, maar vervolgens zijn werk niet doet. Ik denk alleen dat je er heel weinig mee kunt.

Aanname.
MrBurns schreef:
14-06-2018 13:16
Ik heb wel al vaker met haar al vaker besproken dat ik niet altijd op de juiste tijd feedback krijg en daardoor vastloop of deadlines mis. De werkafspraak werd toen dat alles wat ik op de mail zet met prio indicatie voorrang krijgt. De werkelijkheid bleek anders.

Het gaat een tijdje goed maar dan versloft het weer. Ik heb ook gevraagd of ik op bepaalde vlakken namens haar verantwoordelijkheden kan krijgen maar daar wilde manager weer niet aan (TC staat er overigens niet onwelwillende tegenover)

Afspraak weer opvolgen dan dus.
Ik snap je punt, maar jij hebt er niets van te vinden.
Overigens vind ik die kolfuur per dag met een kind van 2 bijzonder. (naar mijn weten, uit ervaring, hoef je met 2 jaar echt niet meer op dagelijkse basis te kolven)

Het enige wat je kan doen is nogmaals het gesprek met haar aan te gaan en aan te geven dat je door haar indeling van werktijd vaak in de knoei komt met jouw werk.
Alle reacties Link kopieren
Ben jij de enige die hier tegen aan loopt? Hoe weet jij dat zij afspraken maakt bij cb of ergens anders onder werktijd?
Zij wordt betaald om haar werk te doen. Als de organisatie vindt dat zij haar werk goed genoeg doet, dan maakt het niet uit hoeveel uur zij daaraan besteed.
Je kunt alleen concrete zaken aandragen bij haar, precies wat je al doet: af en toe vragen of er al een antwoord is op jouw vragen.
Betaald kolfrecht geldt 9 maanden. Daarna mag het in overleg met werkgever. En mijn werkgever is op dat gebied - en andere gebieden trouwens - flexibel. Beetje de houding 'zolang jij je werk afkrijgt en het goed doet vinden wij het prima zoals je het inricht'
Ik haal daar ook mijn voordelen uit. En is ook een van de redenen waarom ik hier niet direct weg wil.

Ik heb namelijk ook organsaties ervaren waar het er heel anders aan toe gaat. Moeten inklokken om 8:30, kolven op het invalide toilet, geen thuiswerk dagen, parttime na kinderen eigenlijk not done, ouderschapsverlof ook zo moeilijk mogelijk maken; de motivatie en prestaties waren daardoor niet hoger, in tegendeel, het verloop was hoog.

De motivatie is hier goed, de organisatie en het team ook, maar de prestatie van mijn TC echt ondermaats. Ik denk zodra de kinderen naar school gaan dit beter wordt maar ik weet niet of ik nog 2 jaar daarop wil wachten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom maak jij jezelf druk over deadlines wanneer de TC dat ook niet doet ? Gewoon een keer of 2 mis laten lopen en aangeven dat je op haar zat te wachten. Ik denk dat het dan snel zal verbeteren.
Niet geschoten is altijd mis
ririanneke schreef:
14-06-2018 13:28
Ben jij de enige die hier tegen aan loopt? Hoe weet jij dat zij afspraken maakt bij cb of ergens anders onder werktijd?
Die afspraken zet ze in haar werkagenda....eis aan flex is dat je wel je agenda goed bijhoudt waar je zit wanneer....

Ik heb gezien mijn functie in het team meer last van dan anderen. Ik ben bijvoorbeeld niet teken bevoegd maar in mijn projecten moet er vaak akkoord komen op budget of goedkeuring op de -door mij opgestelde- go/no go.

Mijn TC laat heel veel aan mij en vaart op mijn kunde en professionaliteit. Dat is fijn voor mij want ik heb geen in mn nek hijgende TC , maar ze legt in bepaalde gevallen verantwoordelijkheden bij mij die functietechnisch niet bij mij liggen. Voorbeeld; ik stel een risico management rapport op waarvan zij/en of onze manager vanuit wetgeving inhoudelijk kennis van moet hebben wat er in bepaald is en hoe. Zij moet daar haar formele goedkeuring op geven.

Nu komt die goedkeuring er vaak maar wel onder de noemer; ga ervan uit dat dit allemaal wel klopt toch? Kan ik jou in de meeting roepen als dit wordt besproken met MT?' Of te wel, ze leest misschien het management summary maar delegeert de rest naar mij, terwijl dat sec gezien helemaal niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet een standaard meeting met haar inplannen?
Elke dinsdagochtend van 09:00 tot 09:30, om zo de dingen te bespreken, feedback te vragen, etc etc?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken best wat mensen die lang voeden, maar kolven voor een tweejarige? Niet heel geloofwaardig.
Bitje93 schreef:
14-06-2018 13:42
Waarom maak jij jezelf druk over deadlines wanneer de TC dat ook niet doet ? Gewoon een keer of 2 mis laten lopen en aangeven dat je op haar zat te wachten. Ik denk dat het dan snel zal verbeteren.
Ik snap je redenatie, maar zo zit ik niet in elkaar. Krijg ook niet de illusie dat als we projecten laten versloffen (of klappen) dat zij dan ineens het licht ziet en begrijpt dat de ze voor haar functie bijna fulltime aan de bak moet en dat het niet in 24 uurtjes -at best- kan.

Zal ik hooguit gezeik krijgen van haar manager waarom ik ineens verzaak in mn werk.

En dat is ook een beetje de conclusie die ik heb getrokken; tis of Accepteren en niet miepen, of moedwillig mn werk verprutsen in de hoop op beter of toch gewoon weggaan. Tijd is er wel naar immers....
Eze schreef:
14-06-2018 13:56
Ik ken best wat mensen die lang voeden, maar kolven voor een tweejarige? Niet heel geloofwaardig.
Tja zo staat het toch echt in de agenda en komt ze regelmatig uit het kolf hok. Misschien dat ze daar lekker zit te netflixen en zo een uurtje Me Time heeft op een dag, maar daar zie ik haar toch niet voor aan. Je zal ook wel moeten kolven als je een -tweejarig- kind nog live wil voeden (ochtend, middag, nacht).

Ik zie het ook niet voor je hoe je een peuter nog borstvoedt, maar daar gaat hier de discussie niet over. Mag je idd zelf weten. Prive kwestie.
MrBurns schreef:
14-06-2018 14:03
Tja zo staat het toch echt in de agenda en komt ze regelmatig uit het kolf hok. Misschien dat ze daar lekker zit te netflixen en zo een uurtje Me Time heeft op een dag, maar daar zie ik haar toch niet voor aan. Je zal ook wel moeten kolven als je een -tweejarig- kind nog live wil voeden (ochtend, middag, nacht).

Ik zie het ook niet voor je hoe je een peuter nog borstvoedt, maar daar gaat hier de discussie niet over. Mag je idd zelf weten. Prive kwestie.
Hoezo? Ze werkt toch maar tot 15:30? Dan kan ze haar kind toch gewoon zelf ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds voeden? En een tweejarige heeft helemaal niet op regelmatige basis melk nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad 2x per week een kwartier/half uurtje met haar standaard inplannen om de dingen te bespreken die je moet weten.
Snap best dat het frustrerend is, maar als jullie manager er niks mee doet dan kan jij er ook weinig mee ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kolven op 2 jarige leeftijd ook best raar en ik heb ook tot 2 jaar gevoed. Maar ik kon prima een hele dag weg, zelfs een nacht was geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zij haar werkuren invult, is niet jouw probleem.

Plan met haar vaste momenten in om de werkzaamheden en deadlines te bespreken. Dat kan dagelijks een moment van max 15 minuten zijn. Dit kan face to face op kantoor, of via telefoon of Skype. Zet daarna wat er is besproken op mail, om jezelf in te dekken.

De deadlines en planning zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Dus laat dat los.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven