Geld & Recht alle pijlers

Slecht product geleverd gekregen-hoe aanpakken?

29-06-2018 12:59 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zitten midden in een megaverbouwing waaronder ook een nieuwe badkamer. Die hebben we gekocht en hij is inmiddels geleverd. Ook de tegels hebben we bij dat bedrijf gekocht.

Op een stukje muur hebben we tegelmatjes met kleine kiezelstenen, die je dus op de muur lijmt en dan voegt. De tegelzetter heeft dit geplaatst en concludeerde dat de naden tussen de matjes heel goed (en dus lelijk) zichtbaar bleven, ook na het voegen. In overleg met ons heeft hij ze er dus weer afgehaald.

Ivm de planning en de resterende tijd die de tegelzetter er nog was, hebben we besloten om zelf ergens anders nieuwe tegeltjes uit te zoeken ter vervanging van die kiezels. Dat is inmiddels allemaal geplaatst en dat ziet er goed uit. Maar het kostte ons wel weer 400 euro extra. En eigenlijk vind ik dat we moeten kunnen verwachten dat die eerste tegelmatten met kiezelstenen gewoon netjes te plaatsen waren geweest, zonder zichtbare naden.

Ik heb nu gebeld met de klantenservice van de badkamerleverancier. Daar was een onvriendelijke dame die tot 6x toe herhaalde dat we dit in de showroom hadden kunnen zien, dus eigen schuld, dikke bult. Dat klopt pertinent niet, want in de showroom ligt zo’n enkel matje om naar te kijken. Je ziet dus niet hoe het eruit ziet als er meerdere matjes aan elkaar gelijmd worden. Maar goed, bij deze dame kwam ik niet verder.

Bij de winkel zelf verwijzen ze me weer naar de algemene klantenservice. Die dus niks doen. De tegels kunnen ook niet meer retour want zijn al gesneden en gelijmd geweest.

En nu? Ik ben boos, wil eigenlijk gewoon mijn geld terug voor die stomme kiezelmatjes. Maar waar kan ik heen als ze me daar niet verder willen helpen? Social media? En dan? Wie heeft er tips en wat zouden überhaupt mijn rechten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je had direct moeten bellen. Inclusief fotos sturen.. Nu heb je geen poot om op te staan. Je hebt zelf andere gekocht.. Je had ook oom vervanging kunnen vragen toen de tegelzetter bezig was,,
Zijn ze dan allemaal al gelijmd geweest? Bij maximaal 4 tegels op de muur zie je toch al hoe het eruit ziet?
Alle reacties Link kopieren
Nee ze zijn niet allemaal gelijmd geweest, dus een deel zou terug kunnen inderdaad.

Foto’s hebben we wel gemaakt maar ivm de levertijd van de tegels hebben we besloten om zelf nieuwe te kopen, de tegelzetter moest door ivm een volgende klus. Het is drama om vakmensen te krijgen op dit moment dus er was geen speling. Dat was misschien niet slim, maar anders lukte het niet.
je hebt het verkeerdom aangepakt, je had dit moeten doen toen de tegelzetter er mee bezig was, het gevoegd had.
Foto moeten maken en bellen.
Nu heb je niets.
Lente19251003 schreef:
29-06-2018 13:14
Nee ze zijn niet allemaal gelijmd geweest, dus een deel zou terug kunnen inderdaad.

Foto’s hebben we wel gemaakt maar ivm de levertijd van de tegels hebben we besloten om zelf nieuwe te kopen, de tegelzetter moest door ivm een volgende klus. Het is drama om vakmensen te krijgen op dit moment dus er was geen speling. Dat was misschien niet slim, maar anders lukte het niet.

En hoe hoog is de schade als je de overige tegels terugbrengt? Is het het waard om er veel energie in te steken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die 400e lekker als extra kosten opnemen... de tijd, moeite, frustratie die je er nu in moet gaan steken weegt echt niet op tegen slechts 400e.
Alle reacties Link kopieren
Je had ze inderdaad de kans moeten geven om het op te lossen of om advies te geven, dus dit is lastig.
Ik zou een brief schrijven met foto's erbij en aangeven dat je de ongebruikte matjes weer in wil leveren en daarvoor je geld terug wil
Alle reacties Link kopieren
Je had het bedrijf op het moment dat je het constateerde moeten bellen en moeten overleggen, dan hadden ze het zelf kunnen beoordelen desnoods met een expert. Doordat je nu eerst iets anders hebt gedaan en achteraf bij het bedrijf komt met je klacht snap ik wel dat het bedrijf zegt niks te kunnen doen.

Hoeveel matten heb je daadwerkelijk gebruikt en hoeveel kunnen ongebruikt retour. En wat waren de kosten van die matten ten opzichte van de tegels die je nu hebt.

Ik snap uiteraard van jullie kant dat je het af wil hebben en dat de tegelzetter door moet, maar hiermee heb je dus bewust het risico genomen dat je bij het badkamerbedrijf bot zou vangen
Alle reacties Link kopieren
Ongebruikte goederen kan je toch altijd inleveren zonder daarvoor een reden op te geven. Dat is gewoon je recht.

Dan gaat het dus om een paar matjes?
Je hebt zelf gekozen voor deze wijze (Wat ik overigens heel goed begrijp in deze tijd van schaarste in vaklui), dus de verkoper heeft geen kans gehad om een oplossing te bieden. Dan is het zijn recht om je niet tegemoet te komen.

Ik zou de rest terug brengen en je verlies nemen. Hooguit een klacht neerleggen dat de tegels niet voldeden aan je verwachtingen. Misschien regelen zij nog iets uit coulance.
Alle reacties Link kopieren
Eh heeft die tegelzetter wel eens met die kiezels gewerkt? Want je moet de randjes wegknippen hé zodat ze als een puzzel in elkaar passen. Doe je dat niet past het idd niet goed. Heb er zelf naar staan kijken namelijk :D Mooi hoor voor in de badkamer. Dus ligt het echt aan de tegels of aan de tegelzetter?
Alle reacties Link kopieren
Is de tegelleverancier niet aangesloten bij een branche-organisatie of een keurmerk waar je je verhaal voor kunt leggen?
Brommerpech
Because schreef:
29-06-2018 14:55
Ongebruikte goederen kan je toch altijd inleveren zonder daarvoor een reden op te geven. Dat is gewoon je recht.
Hoe kom je daar zo stellig bij?

Retourneren en geld terug krijgen is een gunst en geen recht. Zelfs omruilen is een gunst en geen recht.
Voor internetaankopen ligt het anders, maar als je bij een winkel iets koopt en je wilt het retourneren of omruilen dan ben je afhankelijk van de gunsten van de verkoper. Je hebt nergens recht op, tenzij in de overeenkomst anders afgesproken is.
Waarom had je zo'n haast om de nieuwe matjes te kopen? Kon je anders niet douchen? Als dat niet het geval was snap ik echt niet dat je niet terug bent gegaan naar de zaak waar je de tegels had gekocht. Ik snap dat het balen is dat je je badkamer niet af kunt maken. Maar nu heb je geen poot om op te staan.
Je had ze tijdens het tegelen gelijk moeten benaderen, niet achteraf.
Ze hoeven nu in principe niets te doen. Jammer geld.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-06-2018 16:08
Reden: spam
99.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-06-2018 16:10
Reden: spam
99.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn eensgezind, we moeten gewoon ons verlies nemen. Daar reken ik ook op hoor, en op het hele verbouwingsbudget is 400 ook niks natuurlijk, maar toch vind ik het zuur. De klantenservice meldde net ook nog dat ze in de winkel wisten dat de naden soms niet goed aansloten maar dat ze niet verplicht zijn om de klant daarover te informeren. Ik vind dat echt krom!
Alle reacties Link kopieren
Hoe zeker kun je zijn dat die tegelzetter wist hoe hij dat spul moet plaatsen? Normala gesproken moet je materialen op de manier plaatsen die de leverancier voorschrijft. Vaak is dat redelijk standaard, maar het kan ook afwijken. Dan is het echt nog steeds aan jouw als koper om iets te kopen waarvan je begrijpt hoe het werkt.

Als je zoals in dit geval discussie krijgt zul jij moeten aantonen dat het product niet aan de verwachtingen voldoet.
Het is nie te verwerken/plaatsen
Je hebt de aanwijzingen van de fabrikant gevolgd?

Natuurlijk zit je dan ook gemangeld tussen tegelzetter en levernacier.

Les voor de toekomst: laat die tegelzetter de materialen bestellen. Dan heb je alleen hem als aanspreekpunt. Wil je toch zelf bestellen, wees dan heel duidelijk naar de tegelzetter dat hij aansprakelijk is voor het resultaat.
Lente19251003 schreef:
29-06-2018 16:07
Jullie zijn eensgezind, we moeten gewoon ons verlies nemen. Daar reken ik ook op hoor, en op het hele verbouwingsbudget is 400 ook niks natuurlijk, maar toch vind ik het zuur. De klantenservice meldde net ook nog dat ze in de winkel wisten dat de naden soms niet goed aansloten maar dat ze niet verplicht zijn om de klant daarover te informeren. Ik vind dat echt krom!

Ik zou sowieso de overgebleven tegels terugbrengen, dan valt de schade weer wat mee. En je kunt het allicht vragen in de winkel. Leg wat tegels naast elkaar en vraag wat zij ervan vinden. Je hebt niets te verliezen, dus je kunt het altijd vragen.
Alle reacties Link kopieren
En succes met het schoonmaken van alle voegen ;-)
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
29-06-2018 14:56
Eh heeft die tegelzetter wel eens met die kiezels gewerkt? Want je moet de randjes wegknippen hé zodat ze als een puzzel in elkaar passen. Doe je dat niet past het idd niet goed. Heb er zelf naar staan kijken namelijk :D Mooi hoor voor in de badkamer. Dus ligt het echt aan de tegels of aan de tegelzetter?
Dit, ik vind het ook dat die matjes geen slecht producten zijn, maar dat die tegelzetter de matjes niet goed kan tegelen.

Wij hebben ook die kiezels, die matjes, heel mooi en je ziet geen naden. Dit omdat onze tegelzetter de buitenste kiezels van het matje af heeft gehaald en die zelf er tussen heeft geplaatst zodat je geen naden ziet.

Als je die matjes naast elkaar plakt, tja, dat ziet er niet uit nee.
Er vanuit gaande dat die matjes inderdaad "fout" zijn; Je hebt ze niet de kans gegeven het op te lossen, dus eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
Even een update voor wie het leuk vindt: de rechtsbijstandsverzekering was het met ons eens en vergoed de nieuwe tegels. Hartstikke netjes! Bedrijf heeft ons echt schofterig behandeld inclusief grote bek aan de telefoon etc. Daar komen we dus nooit meer!
Alle reacties Link kopieren
Waren er in de showroom geen randjes zichtbaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven