Geld & Recht alle pijlers

Scheiding: zijn koophuis overnemen

25-07-2018 11:20 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kogel is door de kerk. Helaas zijn er teveel redenen niet langer met mijn vriend samen te kunnen en willen zijn.
Hij is voor mij in mijn woonplaats komen wonen waar hij alleen op zijn naam een huis heeft gekocht. Door een eerdere scheiding en ellende om van het koophuis af te komen wilde ik voorlopig nog niet zo'n financiële verbintenis met iemand aangaan waardoor mijn huidige partner ervoor heeft gekozen het in zijn eentje te kopen.
Nu we uit elkaar gaan heeft hij geen reden meer in deze woonplaats te blijven. Ben aan het kijken naar huurhuizen (sta gelukkig wel ingeschreven) maar die huurprijzen zijn niet mis. Zeker in vergelijking met wat we aan hypotheek aan dit huis betalen.

Al met al zou het zoveel makkelijker én fijner zijn als ik hier zou kunnen wonen, maar weet nog niet goed waar te beginnen. Bij een notaris, voor een constructie om het huis op mijn naam te krijgen? Bij een hypotheekadviseur?

Ben al bezig met afspraken maken bij beide, maar misschien zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en er meer vanaf weten.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt het huis van je vriend kopen, dat werkt hetzelfde als het huis van de buren kopen. Ik maak niet op dat jullie getrouwd zijn.

Eerst maar eens beginnen met een verkoopprijs en laten uitrekenen of jij dat kunt betalen. Je vriend moet het wel voor een marktconforme prijs aan jou verkopen, anders kan het door de belastingdienst als schenking worden gezien.
wat sneu voor je vriend
Alle reacties Link kopieren
Wat Dahlia zegt. Je koopt gewoon een huis. Krijg jij zoveel hypotheek van de bank?
Dus eerst maar eens met een hypotheekadviseur praten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel eigen vermogen heb je op dit moment om in te leggen?
Jazeker, de hypotheker.
ga eens bij een bank langs
simpel, bereken wat je kan lenen en vraag aan je vriend wat de vraagprijs is
Alle reacties Link kopieren
Het huis zal eerst getaxeerd moeten worden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 11:20
Nu we uit elkaar gaan heeft hij geen reden meer in deze woonplaats te blijven.

Dan had jij dat huis beter meteen alleen kunnen kopen. Weet je al wel of je genoeg kunt lenen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het huis echt van hem koop, komen er zaken als eigen geld als inleg bij kijken. Iets wat ik echt helaas niet heb.
Las dat er manieren zijn om mede eigenaar van een huis te worden door bijvoorbeeld een samenlevingscontract aan te gaan. Nu natuurlijk raar maar als we het daarmee makkelijker kunnen regelen is dat misschien een optie. Duurt het allemaal wel wat langer.

Hij is nu nog redelijk welwillend om te proberen dat ik met zo min mogelijk kosten hier kan blijven wonen omdat hij ons zelf in deze situatie heeft gebracht. (Had een minnares en heeft me meer dan de helft van onze relatie met haar belazerd, weet ik sinds een week)

Morgen staat er al een afspraak gepland met een hypotheekadviseur. Kijken of ik het überhaupt kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wat Dahlia zegt dus.
Je kan daarom beter contact opnemen met een taxateur dan met een notaris.

De notaris komt pas aan het eind bij de overdracht van het huis. Dan moet je vriend dus al de verkoopprijs hebben bepaald en dan moet het duidelijk zijn dat jij het kan kopen omdat je een hypotheek kan krijgen voor dat bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
25-07-2018 11:57
Dan had jij dat huis beter meteen alleen kunnen kopen. Weet je al wel of je genoeg kunt lenen?
Op dat moment zat ik nog vast aan mijn, toen nog eigen koophuis.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-07-2018 11:59
Wat Dahlia zegt dus.
Je kan daarom beter contact opnemen met een taxateur dan met een notaris.

De notaris komt pas aan het eind bij de overdracht van het huis. Dan moet je vriend dus al de verkoopprijs hebben bepaald en dan moet het duidelijk zijn dat jij het kan kopen omdat je een hypotheek kan krijgen voor dat bedrag.
Ik noemde de notaris omdat er misschien constructies zijn om eerst mede eigenaar van het huis te worden waardoor het overnemen van de hypotheek (Mocht ik die kunnen dragen) misschien makkelijker wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 11:58
Las dat er manieren zijn om mede eigenaar van een huis te worden door bijvoorbeeld een samenlevingscontract aan te gaan.

Nee hoor, zo makkelijk gaat dat niet, en al helemaal niet als je ex altijd de hypotheek alleen heeft betaald. Ik zie het somber voor je in, ik denk dat je gewoon hard op zoek moet naar andere woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kunt geen mede-eigenaar dmv een samenlevingscontract. Tenminste, ik heb dat nog nooit gehoord.

Maar ook dan zal er gewoon een markconforme prijs worden gehanteerd, dien jij je vriend uit te kopen en gewoon naar de adviseur te gaan om te berekenen of jij de hypotheek kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ben aan het kijken naar huurhuizen (sta gelukkig wel ingeschreven) maar die huurprijzen zijn niet mis. Zeker in vergelijking met wat we aan hypotheek aan dit huis betalen.

Maar zijn hypotheek wordt niet jouw hypotheek. Misschien had hij een overwaarde van zijn vorige huis wat hij er in heeft gestoken, of eigen vermogen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als er al redelijk is afgelost op de hypotheek, zou het misschien een optie zijn dat hij toestemming aan zijn hypotheekverstrekker vraagt om het huis aan jou te verhuren. Dan wordt t alleen onmogelijk voor hem om zelf iets nieuws te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 12:02
Ik noemde de notaris omdat er misschien constructies zijn om eerst mede eigenaar van het huis te worden waardoor het overnemen van de hypotheek (Mocht ik die kunnen dragen) misschien makkelijker wordt.
Als die constructie al bestaat, wat ik mij niet voor kan stellen, dan nog dien jij gewoon aan de huidige voorwaarden voor een hypotheek te voldoen. De bank gaat gewoon uitrekenen of jij voldoende inkomsten hebt om hypotheek te betalen + vriend uit te kopen bij overwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 12:02
Ik noemde de notaris omdat er misschien constructies zijn om eerst mede eigenaar van het huis te worden waardoor het overnemen van de hypotheek (Mocht ik die kunnen dragen) misschien makkelijker wordt.

Je zult, ook als je al mede-eigenaar zou zijn, toch de kosten koper zelf moeten betalen. Als je daarvoor geen geld hebt kun je geen huis kopen.
Om mede-eigenaar te worden moet je trouwens de koop- en hypotheekakte opnieuw laten opstellen. Dat geld kun je beter in je zak houden.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen eigen geld hebt, word het al een moeilijk verhaal.
ik geef mn bek ook maar een douw
Huren optie?
Alle reacties Link kopieren
Nee je kan niet op andere manieren mede eigenaar worden van het huis. Zelfs niet als je wel hebt mee betaald aan de hypotheek.

De enige manier was trouwen in gemeenschap van goederen. Maar zelfs die vlieger gaat niet meer op.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje raar trouwens om nu nog een samenlevingscontract te willen afsluiten. Dat had je veel eerder moeten doen. In zo'n overeenkomst leg je vast wat er gebeurt als de relatie strandt, hoe lang je in de 'echtelijke' woning mag blijven, enzovoort. Dat is nu echt mosterd na de maaltijd, hoe krijg je het verzonnen..
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
25-07-2018 12:02
Nee hoor, zo makkelijk gaat dat niet, en al helemaal niet als je ex altijd de hypotheek alleen heeft betaald. Ik zie het somber voor je in, ik denk dat je gewoon hard op zoek moet naar andere woonruimte.
Vandaar dit topic. Heb er nog weinig kaas van gegeten. Alle info is welkom. Ben net begonnen met de eerste stappen ondernemen en wist niet goed waar te beginnen. Misschien dacht ik er te licht over, misschien te zwaar. Wil nu gewoon zoveel info mogelijk verzamelen en lichtjes erop laten schijnen.

Heb een vaste baan van 30 uur in de week, maar verder helemaal niks. Ben alles in een vorige scheiding al kwijt geraakt. Een nieuw onderkomen vinden zal geen probleem zijn, sta immers ingeschreven met genoeg punten. Maar als ik zie wat er aan huur wordt gevraagd is dat voor een flatje nog meer dan wat de hypotheeklasten van dit huis zijn. Op huursubsidie heb ik geen recht.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt geluk dat je vriend zich nu nogal schuldig voelt want als hij dat wil dan kan hij je dus per morgen op straat zetten. De groeten en zoek het maar uit.

Ik zou dus heel rap gaan zoeken naar een huurhuis en niet te kieskeurig zijn.

Hopelijk heeft zijn minnares er niet haar zinnen op gezet om zo snel mogelijk bij hem in te trekken in dit huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven