Geld & Recht alle pijlers

Scheiding: zijn koophuis overnemen

25-07-2018 11:20 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kogel is door de kerk. Helaas zijn er teveel redenen niet langer met mijn vriend samen te kunnen en willen zijn.
Hij is voor mij in mijn woonplaats komen wonen waar hij alleen op zijn naam een huis heeft gekocht. Door een eerdere scheiding en ellende om van het koophuis af te komen wilde ik voorlopig nog niet zo'n financiële verbintenis met iemand aangaan waardoor mijn huidige partner ervoor heeft gekozen het in zijn eentje te kopen.
Nu we uit elkaar gaan heeft hij geen reden meer in deze woonplaats te blijven. Ben aan het kijken naar huurhuizen (sta gelukkig wel ingeschreven) maar die huurprijzen zijn niet mis. Zeker in vergelijking met wat we aan hypotheek aan dit huis betalen.

Al met al zou het zoveel makkelijker én fijner zijn als ik hier zou kunnen wonen, maar weet nog niet goed waar te beginnen. Bij een notaris, voor een constructie om het huis op mijn naam te krijgen? Bij een hypotheekadviseur?

Ben al bezig met afspraken maken bij beide, maar misschien zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en er meer vanaf weten.
Alle reacties Link kopieren
Reken dan eerst eens uit wat je kunt lenen op basis van je inkomen. Een online berekening is een redelijke basis. Is het realistisch om voor dat geld het huis te kopen? Je hebt sowieso eigen geld nodig voor kosten koper.

De notaris is niet het goede adres, een hypotheekadviseur wel.

Nogmaals, je zult het huis gewoon moeten kopen, zoals ieder ander.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-07-2018 12:17
Jij hebt geluk dat je vriend zich nu nogal schuldig voelt want als hij dat wil dan kan hij je dus per morgen op straat zetten. De groeten en zoek het maar uit.

Ik zou dus heel rap gaan zoeken naar een huurhuis en niet te kieskeurig zijn.

Hopelijk heeft zijn minnares er niet haar zinnen op gezet om zo snel mogelijk bij hem in te trekken in dit huis.
Klopt. Maar daarmee zet hij niet alleen mij op straat maar ook mijn dochter. Proberen het nu zo netjes en fatsoenlijk mogelijk op te lossen.
Wat door de emoties heen soms best moeilijk is.

Die minnares wil ook niks meer met hem te maken hebben. Woont bovendien in de buurt van zijn oude woonplaats aan de andere kant van het land.
kroonsteen wijzigde dit bericht op 25-07-2018 12:24
Reden: Toevoeging
10.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog een geluk bij een ongeluk dat je blijkbaar genoeg punten hebt verzameld dat je wel gelijk in aanmerking komt voor een huurhuis.

Dat je dan meer kwijt bent aan woonlasten is een gegeven dat je zal moeten accepteren als je niet genoeg geld hebt om te kopen.

Er zitten zoveel enen in de situatie dat ze hoge huren moeten betalen omdat ze geen geld genoeg hebben om te kopen maar te veel verdienen voor sociale woningbouw.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-07-2018 12:07
Nee je kan niet op andere manieren mede eigenaar worden van het huis. Zelfs niet als je wel hebt mee betaald aan de hypotheek.

De enige manier was trouwen in gemeenschap van goederen. Maar zelfs die vlieger gaat niet meer op.
Trouwen in gemeenschap van goederen of gemeenschap van echtelijke woning kan nog wel hoor, zelfs tijdens huwelijk nog - kwestie van huwelijksvoorwaarden opstellen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Kan je het huren van hem?
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
25-07-2018 12:22
Trouwen in gemeenschap van goederen of gemeenschap van echtelijke woning kan nog wel hoor, zelfs tijdens huwelijk nog - kwestie van huwelijksvoorwaarden opstellen.
Daarom. Het zal hierdoor wel langer gaan duren, maar als het hierdoor een betere toekomst geeft dan ipv veel ellende is het misschien een optie. Alles is te overwegen. Nu, op dit moment dan. Alles is nog redelijk vers.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
25-07-2018 12:26
Kan je het huren van hem?
Dacht ik ook al aan. Maar dan zal hij niks meer kunnen kopen. Hij gaat terug naar de Randstad. Daar zijn de huren nog erger volgens mij.

Koopprijzen ook. Hij zal er helaas ook flink mee de boot in gaan. Met het geld waar hij hier een huis voor heeft gekocht vindt hij er daar nooit één voor terug. Niet iets soortgelijks iig.
Alle reacties Link kopieren
Je schiet er niets mee op, ook niet met trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Je moet dan het huis nog steeds kunnen betalen. Er daar zijn gewoon wettelijk regels voor waar hypotheekverstrekkers aan moeten voldoen. Je zult een hypotheek moeten afsluiten en je vriend moeten uitkopen. Als er geen geld is kan dat gewoon niet. Zonde van alle kosten die je maakt.

Reken nu eerst eens uit wat je aan maximale hypotheek kunt lenen.
Alle reacties Link kopieren
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 12:26
Daarom. Het zal hierdoor wel langer gaan duren, maar als het hierdoor een betere toekomst geeft dan ipv veel ellende is het misschien een optie. Alles is te overwegen. Nu, op dit moment dan. Alles is nog redelijk vers.

Serieus? Je denkt dat trouwen (inclusief het opstellen van huwelijkse voorwaarden) en scheiden gratis is of zo? En dan nog moet je kosten koper betalen op het moment dat je het huis overneemt. Je klinkt echt heel onrealistisch.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
25-07-2018 12:31
Je schiet er niets mee op, ook niet met trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Je moet dan het huis nog steeds kunnen betalen. Er daar zijn gewoon wettelijk regels voor waar hypotheekverstrekkers aan moeten voldoen. Je zult een hypotheek moeten afsluiten en je vriend moeten uitkopen. Als er geen geld is kan dat gewoon niet. Zonde van alle kosten die je maakt.

Reken nu eerst eens uit wat je aan maximale hypotheek kunt lenen.
Afspraak staat morgenochtend. Ben benieuwd. Wish me luck! Zou heel jammer zijn als deze optie direct al van de baan is.
Wil je wel op die manier aan je ex vast blijven zitten?
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
25-07-2018 12:33
Serieus? Je denkt dat trouwen (inclusief het opstellen van huwelijkse voorwaarden) en scheiden gratis is of zo? En dan nog moet je kosten koper betalen op het moment dat je het huis overneemt. Je klinkt echt heel onrealistisch.
Trouwen niet! Samenlevingscontract zou eventueel kunnen.

Ja ik weet dat ik onrealistisch klink of misschien wel ben! Maar ik probeer nu zoveel mogelijk te bekijken wat er allemaal kan.

Een huurhuis betalen en ook nog eens stofferen en inrichten is met mijn huidige financiële situatie ook onrealistisch helaas.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je nog even landen....voor je allerlei wilde plannen maakt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
25-07-2018 12:34
Wil je wel op die manier aan je ex vast blijven zitten?
Daar heb je wel een goed punt. Op dit moment ben ik vooral bezig met hoe mijn dochter en ik hier zo goed mogelijk uit zouden kunnen komen. Wil hier echt graag blijven. De huizen waar we anders voor in aanmerking komen zijn verre van de beste. Ik wil veel aangrijpen om te voorkomen dat we daar terecht komen en het amper kunnen behangen, laat staan inrichten.

Wat moet, moet. Dat begrijp ik. Maar ik kan andere opties natuurlijk wel eerst overwegen.

Ben bang dat ik op dit moment niet heel helder kan denken en relativeren.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-07-2018 12:43
Misschien moet je nog even landen....voor je allerlei wilde plannen maakt.
Helemaal waar. Word op dit moment vooral gestuurd door wanhoop, paniek, boosheid en verdriet.
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 12:45
Helemaal waar. Word op dit moment vooral gestuurd door wanhoop, paniek, boosheid en verdriet.
:hug:
Hoe hoog sta je in de lijst met sociaal verhuur? Misschien kan je in dezelfde buurt van de school terecht komen?
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
25-07-2018 12:46
:hug:
Hoe hoog sta je in de lijst met sociaal verhuur? Misschien kan je in dezelfde buurt van de school terecht komen?
Daar wonen we nu direct tegenover! De locatie is perfect.
Tegenover school dus en op een steenworp afstand van mijn ouders die op mijn dochter passen als ik aan het werk. Allemaal redenen waarom we hier zijn gaan wonen en ik niet weg wil.

Ik sta hoog in de lijst voor een sociale huurwoning. Maar die zijn niet hier. Sowieso alleen maar eengezinswoningen. Sommigen zijn idd te huur maar met prijzen vanaf 1000€ ( tegen een bruto hypotheeklast van rond de 650 wat we nu betalen)
kroonsteen wijzigde dit bericht op 25-07-2018 12:56
Reden: Aanvulling
21.96% gewijzigd
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 12:02
Ik noemde de notaris omdat er misschien constructies zijn om eerst mede eigenaar van het huis te worden waardoor het overnemen van de hypotheek (Mocht ik die kunnen dragen) misschien makkelijker wordt.
notarieel misschien (maar dan moet je wel eerst naar de notaris, dus per saldo maakt het niet uit)
maar de hoofdvraag blijft: kan jij met jouw salaris voldoende hypotheek krijgen
Alle reacties Link kopieren
Het heeft echt geen zin om naar zo'n hypotheekgesprek te gaan hoor. De constructie die je hebt bedacht slaat nergens op. Het is wel heel creatief maar dat gaat je niet lukken. Je hebt gewoon eigen geld nodig, hoe dan ook. Het is wel heel kut, maar ja, ik zou niet te veel in de feeststemming gaan zitten want de kans dat dat gesprek iets oplevert is nihil.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-07-2018 12:54
notarieel misschien (maar dan moet je wel eerst naar de notaris, dus per saldo maakt het niet uit)
maar de hoofdvraag blijft: kan jij met jouw salaris voldoende hypotheek krijgen
Gekke is dat ik meer aan huur moet kunnen ophoesten dan aan hypotheek. Maar goed. Snap dat het zo in elkaar steekt
Kan je je ouders lief aankijken voor inleg? Dat is gunstiger voor een hypotheek. Ook voor belastingen.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
25-07-2018 12:59
Het heeft echt geen zin om naar zo'n hypotheekgesprek te gaan hoor. De constructie die je hebt bedacht slaat nergens op. Het is wel heel creatief maar dat gaat je niet lukken. Je hebt gewoon eigen geld nodig, hoe dan ook. Het is wel heel kut, maar ja, ik zou niet te veel in de feeststemming gaan zitten want de kans dat dat gesprek iets oplevert is nihil.
Zou toch moeten om te kijken of ik überhaupt in aanmerking kom voor een hypotheek.
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 13:02
Gekke is dat ik meer aan huur moet kunnen ophoesten dan aan hypotheek. Maar goed. Snap dat het zo in elkaar steekt
ja dat is wrang maar niet helemaal. Als een huis in eigendom is komen daar ook nog verzekeringen bij en natuurlijk moet je je huis ook onderhouden. Weinig mensen doen het maar het is verstandig daar enkele honderden euro’s per maand voor uit te trekken
Alle reacties Link kopieren
Kroonsteen schreef:
25-07-2018 13:02
Gekke is dat ik meer aan huur moet kunnen ophoesten dan aan hypotheek. Maar goed. Snap dat het zo in elkaar steekt
Alleen als dan de CV het bijvoorbeeld begeeft lost de verhuurder het op, bij een koophuis dien je dat zelf te betalen. Dus sparen bij een koopwoning is wel verstandig.
1-Aapje schreef:
25-07-2018 12:34
Wil je wel op die manier aan je ex vast blijven zitten?
Dit inderdaad. Je geeft aan dat hij nu maximaal in de meewerkende modus zit, waarschijnlijk door het schuldgevoel dat hij nu nog heeft. Hoe lang denk je dat dat nog gaat duren op het moment dat jullie uit elkaar zijn? Want de constructie die je hebt bedacht kost nogal wat tijd (en geld!). Als hij omslaat in houding heb je een probleem, wil je wel zo afhankelijk zijn? Ik zou echt voor een huurhuis gaan, zeker als je aangeeft voldoende punten te hebben, hoe rot het ook is om je plekje op te geven.

Wel een rottige situatie waar je nu in zit, sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven