Geld & Recht alle pijlers

Hij schulden, ik spaargeld > samenwonen

10-08-2018 15:16 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 2 jaar hebben mijn vriend en ik een relatie. Na een aantal maanden vertelde hij dat hij een gokverslaving heeft een daarbij aardig wat schulden +/- 6.000 en nog +/- 10.000 bij familie. Hij is bezig geweest met zijn verslaving en is nu al een jaar gokvrij en heeft een groot deel van zijn schulden al afgelost. Dit kan hij ook makkelijk doen omdat hij een goede baan heeft.
We willen tzt gaan trouwen (wonen al samen in huurwoning) en kinderen krijgen.
Zelf vind ik het best een enge gedachte om in gemeenschap van goederen te gaan trouwen. Hij is nu dan wel gokvrij alleen zal ik toch altijd de angst houden dan het weer terug kan komen.
Daarnaast speelt nog mee dan ik wel veel spaargeld heb >40.000. Hij heeft wel een goede baan +/-3000 netto per maand en heeft nu hij vrij is van zijn verslaving eindelijk weer mogelijkheid om te sparen (min 500€ per maand). Hierdoor kan hij dus snel alsnog een vermogen opbouwen.
Naast in gemeenschap van goederen trouwen kun je natuurlijk ook onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Hoe zit het dan qua verdeling van spaargeld en mogelijke schulden? Blijft mijn spaargeld dan mijn spaargeld. Of wordt dan het geld en de schulden die je samen maakt tijdens je huwelijk alleen gedeeld?
Alle reacties Link kopieren
Ga eens met een notaris praten en laat je goed informeren. Het lijkt me verstandig om ervoor te zorgen dat jij bij eventuele nieuwe schulden van zijn kant, buiten schot blijft. Heel fijn dat het nu goed gaat met zijn verslaving, maar als jullie straks op papier samen zijn en kinderen hebben, en hij heeft een terugval, kan hij jullie hele gezin de shit in trekken. Laat je goed adviseren door een notaris en hou de boel op papier gescheiden.

Tegenwoordig trouw je onder beperkte gemeenschap van goederen, wat inhoudt, dat alles wat je voor het huwelijk had (zowel schulden als vermogen), blijft van jou, maar alles wat er tijdens het huwelijk bij komt (ook zowel schulden als vermogen), is gezamenlijk. Je kunt in jullie geval beter voor huwelijkse voorwaarden kiezen en goed laten beschrijven dat zijn schulden nooit jouw schulden kunnen worden.
tiswa wijzigde dit bericht op 10-08-2018 15:50
31.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gemeenschap van goederen is niet meer automatisch. Iedereen trouwt nu onder huwelijkse voorwaarden, tenzij je het anders geregeld wilt hebben.
Dus zijn schulden van voor het huwelijk blijven zijn schulden, en jou spaargeld blijft jou spaargeld.
Hoe het is als hij in het huwelijk schulden maakt, dat weet ik niet.,
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou niet trouwen in gemeenschap van goederen. Better be safe then sorry.
Tiswa schreef:
10-08-2018 15:20
Ga eens met een notaris praten en laat je goed informeren. Het lijkt me verstandig om ervoor te zorgen dat jij bij eventuele nieuwe schulden van zijn kant, buiten schot blijft. Heel fijn dat het nu goed gaat met zijn verslaving, maar als jullie straks op papier samen zijn en kinderen hebben, en hij heeft een terugval, kan hij jullie hele gezin de shit in trekken. Laat je goed adviseren door een notaris en hou de boel op papier gescheiden.

Dit inderdaad. Ik zou niet in gemeenschap van goederen trouwen in jouw situatie, maar alles laten beschrijven.
Ik zou nooit een financiële relatie aangaan met een (ex-)gokverslaafde, dus alle financiën gescheiden houden. Ik zou nog geen gezamenlijke rekening met hem aangaan. Voor de gezamenlijke dingen zou ik hem een vast bedrag naar jouw rekening laten storten, desnoods op een aparte rekening die alleen op jouw naam staat. Jij kunt dan zo nodig periodiek verantwoorden wat met dat bedrag is gedaan. Ik zou al helemaal niet trouwen met hem. Samenwonen is toch prima?
Sorry maar je bent als vrouw echt dóm als je anno 2018 nog in gemeenschap van goederen gaat trouwen.
Sparen? Hij kan helemaal niet sparen zolang hij schulden af te lossen heeft!
Eens een verslaafde altijd een verslaafde.
Wat is nou een jaar gokvrij? Helemaal niets.
Waarom zou je gaan samenwonen met iemand die zijn zaakjes nog lang niet in orde heeft?
Je kunt hartstikke gelukkig worden met hem, maar ga nooit, maar dan ook nooit samen de financiën regelen met deze man. Op financieel gebied zal hij nooit te vertrouwen zijn. Houd alles strikt gescheiden. En leg dat vast bij de notaris.
Madeliefjees schreef:
10-08-2018 15:21
Gemeenschap van goederen is niet meer automatisch. Iedereen trouwt nu onder huwelijkse voorwaarden, tenzij je het anders geregeld wilt hebben.
Dus zijn schulden van voor het huwelijk blijven zijn schulden, en jou spaargeld blijft jou spaargeld.
Hoe het is als hij in het huwelijk schulden maakt, dat weet ik niet.,
Jouw....
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
10-08-2018 15:28
Sorry maar je bent als vrouw echt dóm als je anno 2018 nog in gemeenschap van goederen gaat trouwen.
Als man ook.
Laat hem zo snel mogelijk zijn schulden aflossen. Het is trouwens wel meer dan 'ongeveer/ pakhembeet'. 16000 euro, ik bereid je er vast op voor.

Welke regelingen heeft hij al en hoeveel heeft hij al afgelost?

Verder zorgen voor elk je eigen rekening en eigen spaarrekening. En dan een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke lasten.

Ik zou pas gaan nadenken over samenwonen als je ziet hoe hij zijn schulden aanpakt.
Taralina schreef:
10-08-2018 15:28
Sorry maar je bent als vrouw echt dóm als je anno 2018 nog in gemeenschap van goederen gaat trouwen.

Inderdaad, maar ik zou ze de kost niet willen geven...........’het is niet romantisch om onder HV te trouwen’ of ‘dan zit de liefde ook niet diep zeg’ :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
10-08-2018 15:28
Sorry maar je bent als vrouw echt dóm als je anno 2018 nog in gemeenschap van goederen gaat trouwen.
Als man niet?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-08-2018 15:21
Gemeenschap van goederen is niet meer automatisch. Iedereen trouwt nu onder huwelijkse voorwaarden, tenzij je het anders geregeld wilt hebben.
Dus zijn schulden van voor het huwelijk blijven zijn schulden, en jou spaargeld blijft jou spaargeld.
Hoe het is als hij in het huwelijk schulden maakt, dat weet ik niet.,
Niet waar; trouwen onder huwelijksvoorwaarden kan alleen als je bij de notaris bent geweest.
Als je niks regelt trouw je nog steeds in gemeenschap van goederen, alleen een wat beperktere dan voorheen.
Maar ook dat lijkt me in dit geval geen goed idee...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
10-08-2018 15:21
Gemeenschap van goederen is niet meer automatisch. Iedereen trouwt nu onder huwelijkse voorwaarden, tenzij je het anders geregeld wilt hebben.
Dus zijn schulden van voor het huwelijk blijven zijn schulden, en jou spaargeld blijft jou spaargeld.
Hoe het is als hij in het huwelijk schulden maakt, dat weet ik niet.,
Dat klopt niet. Standaard is nu een beperkte gemeenschap van goederen, waardoor alles wat voor je huwelijk van jou was van jou blijft, maar de schulden die tijdens het huwelijk worden aangegaan (stel dat man een terugval heeft) zijn voor beide.

Dus beter naar de notaris om huwelijkse voorwaarden op te stellen zodat het allemaal gescheiden blijft.
Een jaar pas? Dat is toch niks?! Als hij nou minstens 5 jaar gokvrij en schuldvrij zou zijn, dan zou het vertrouwen een beetje terug kunnen komen. Maar niet pas na 1 jaar. Er hoeft maar iets tegen te zitten in het leven en veel verslaafden vallen weer terug in hun oude patronen. En zoals je weet bij verslaafden: de verslaving maakt ze gewetenloos en ze trekken alles en iedereen mee in hun val. Ze zouden de eigen kinderen nog verkopen als het moest.
Taralina schreef:
10-08-2018 15:28
Sorry maar je bent als vrouw echt dóm als je anno 2018 nog in gemeenschap van goederen gaat trouwen.
eens
Alle reacties Link kopieren
Wat mij triggert, hij heeft ruim 16k aan schulden, maar die heeft hij voor een groot deel afgelost. Betekent dat dat die 16.000 nog af te lossen is, of is er nog maar 1000 euro of zo over van die schulden?

Als je trouwen in gemeenschap van goederen eng vindt, dan zeker op huwelijkse voorwaarden trouwen en dit ook gedurende het huwelijk handhaven (dus jaarlijks afrekenen -> notaris kan dit duidelijk uitleggen).
Persoonlijk zou ik nooit voor de wet met een ex-verslaafde gaan trouwen. Samenlevingscontract lijkt mij goed genoeg. (Nu ben ik sowieso geen voorstander van trouwen, dus tja.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je moet je nog maar afvragen of je wel een leven op wil bouwen met een (ex)gokverslaafde.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je er nu al bij na denkt hoe je dit het beste kan aanpakken. Inderdaad naar de notaris gaan en alles goed laten beschrijven. Je kan even op internet wat notarissen vergelijken qua prijs.

Het belangrijkste is om zodra jullie getrouwd zijn goed bij te houden wie wat betaald heeft. Bedoel niet de vakanties maar de meubels, apparatuur etc.

Je kan wel een gezamelijke rekening nemen maar ik zou ook daar voorzichtig zijn. Evt alleen een pasje voor jou. Zorg er in ieder geval voor dat je op die rekening niet rood kan staan.

Heel lullig t.o je vriend misschien maar hij kan altijd terugvallen. Weet je zeker dat de bedrage die hij genoemd heeft kloppen?
Taralina schreef:
10-08-2018 15:28
Sorry maar je bent als vrouw echt dóm als je anno 2018 nog in gemeenschap van goederen gaat trouwen.
Als de partner meer geld inbrengt, ben je niet dom, juist slim.

En als je beide niks inbrengt ten tijde van het huwelijk, dan maakt het niet uit.
VelvetVolvo schreef:
10-08-2018 15:56
Als de partner meer geld inbrengt, ben je niet dom, juist slim.

En als je beide niks inbrengt ten tijde van het huwelijk, dan maakt het niet uit.
Niet met je eens, op eigen benen staan is veel fijner.
Wat heeft op je eigen benen staan ermee te maken?

Het maakt alleen verschil wanneer je gaat scheiden, hoe de boel verdeelt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
10-08-2018 15:20

Tegenwoordig trouw je onder beperkte gemeenschap van goederen, wat inhoudt, dat alles wat je voor het huwelijk had (zowel schulden als vermogen), blijft van jou, maar alles wat er tijdens het huwelijk bij komt (ook zowel schulden als vermogen), is gezamenlijk. Je kunt in jullie geval beter voor huwelijkse voorwaarden kiezen en goed laten beschrijven dat zijn schulden nooit jouw schulden kunnen worden.
Bedankt voor de reactie! Met deze informatie kan ik verder, dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven