Geld & Recht alle pijlers

Geld op mijn naam.

16-08-2018 16:06 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn ouders heeft toen ze gingen scheiden een fiks bedrag weggezet onder mijn naam om geen belasting te hoeven betalen. Nu ben ik hier een aantal jaar geleden achter gekomen. De ouder heeft toen aangegeven dat die rekening opgeheven moet worden. Ik heb toen alle papieren geregeld zoals een bewijs van leven en bankgegevens.

Nu 3 jaar later is dit nog steeds niet geregeld, en ik wil dat geld niet onder mijn naam hebben staan. Ik ben bang dat ik in de problemen kom als iemand erachter komt dat er veel geld op mijn naam staat.

De ouder weigert te vertellen waar dit geld staat, en zegt dit zelf te regelen.
Ik weet alleen dat het bij een verzekering zou staan.

Hoe kan ik erachter komen waar dit geld staat??
Wat een raar verhaal dat je dit banksaldo nooit hebt terug gezien op je vooraf ingevulde belastingaangifte. Weet je zeker dat het in Nederland geparkeerd staat?
Alle reacties Link kopieren
Is het een rekening in Nederland? Dan zou je het moeten kunnen zien als je bij de belastingaangifte de gegevens automatisch laat invullen.

Als het een pensioen is: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/
ankalida wijzigde dit bericht op 16-08-2018 16:13
18.82% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
16-08-2018 16:09
Wat een raar verhaal dat je dit banksaldo nooit hebt terug gezien op je vooraf ingevulde belastingaangifte. Weet je zeker dat het in Nederland geparkeerd staat?
Ja ik vind het ook vreemd. Ik heb het nooit ergens terug gezien. Het staat ook niet bij een bank, maar bij een verzekering van wat ouder zei.

Ik weet niet of het in Nederland is, maar ik wil graag dat dat geld vrijkomt en dat ik het aan ouder kan geven.
Ik was 3 jaar toen het op mijn naam is weggezet dus het staat er al meer dan 20 jaar op.
Alle reacties Link kopieren
Raar verhaal, inderdaad. Dat geld is dus gewoon van jou. En aangezien jij hier geen belasting over betaald hebt, zou je hier best flinke problemen mee kunnen krijgen.
Ik zou niet zo maar meewerken aan het terugboeken.
Voordat ik dat zou doen, zou ik eerst alle details willen weten zodat ik een inschatting zou kunnen maken in hoeverre ik problemen met deze situatie zou kunnen krijgen.
Ik vraag mij ook af of jij niet medeplichtig bent in het achterhouden van vermogen in het kader van die scheiding. Volgens mij is dat nog strafbaar ook.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
16-08-2018 16:15
Raar verhaal, inderdaad. Dat geld is dus gewoon van jou. En aangezien jij hier geen belasting over betaald hebt, zou je hier best flinke problemen mee kunnen krijgen.
Ik zou niet zo maar meewerken aan het terugboeken.
Voordat ik dat zou doen, zou ik eerst alle details willen weten zodat ik een inschatting zou kunnen maken in hoeverre ik problemen met deze situatie zou kunnen krijgen.
Ik vraag mij ook af of jij niet medeplichtig bent in het achterhouden van vermogen in het kader van die scheiding. Volgens mij is dat nog strafbaar ook.
Maar hoe kan ik medeplichtig zijn als ik toen 3 jaar oud was en het door mijn ouder is gedaan? Het is natuurlijk na te gaan wanneer die rekening is geopend.
Alle reacties Link kopieren
Als het een levensverzekering is: www.vanatotzekerheid.nl
...
Alle reacties Link kopieren
Uh? Maar je kan toch op je belastingaangifte zien welke rekeningen je hebt en wat er op die bankrekeningen staan?

Een familielid kwam er zo op een bepaald moment achter dat hij nog een rekening had waarop veel geld stond. Dit was uiteindelijk een foutje van de zorginstelling waarin hij een aantal jaren had gewoond en die hadden een rekening voor hem geopend.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
16-08-2018 16:10
Is het een rekening in Nederland? Dan zou je het moeten kunnen zien als je bij de belastingaangifte de gegevens automatisch laat invullen.

Als het een pensioen is: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/
Ik heb gecontroleerd en het is geen pensioen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-08-2018 16:20
Uh? Maar je kan toch op je belastingaangifte zien welke rekeningen je hebt en wat er op die bankrekeningen staan?

Een familielid kwam er zo op een bepaald moment achter dat hij nog een rekening had waarop veel geld stond. Dit was uiteindelijk een foutje van de zorginstelling waarin hij een aantal jaren had gewoond en die hadden een rekening voor hem geopend.
Het staat dus niet op een rekening. Ik heb echt geen idee waar het staat of hoe veel het precies is (maar wel een flink bedrag!) Anders zet je het natuurlijk niet weg.

Ik wil er gewoon vanaf want ik wil hier niet aan meewerken...
Je bent nu meerderjarig en het geld staat op jouw naam. Toen niet medeplichtig maar nu waarschijnlijk wel schuldig aan belastingfraude als je dit vermogen niet hebt opgegeven.
Niet relevant bij nader inzien
anoniem_63c0e42656561 wijzigde dit bericht op 16-08-2018 16:27
76.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat raar dat je ouder weigert te vertellen hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
T klinkt als een levensverzekering op jou naam daar betaal je pas belasting over als die uitkeert.

Mijn ouders hebben bewust zoiets voor ons allen gedaan toen we jong waren komt vrij als we 40 worden omdat ze dachten dat dat een mooie leeftijd was voor wat extras. Weet t omdat mijn moeder t verteld heeft heb er ook nooit post van gezien of ergens terug gezien. Als ik dood ga voor die tijd keert t uit en konden mijn ouders begrafenis van mij betalen. Nu zijn dat soort regelingen er niet echt meer heb ik begrepen toen ik keek hoe te sparen voor mijn kind
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Lady1993 schreef:
16-08-2018 16:22
Het staat dus niet op een rekening. Ik heb echt geen idee waar het staat of hoe veel het precies is (maar wel een flink bedrag!) Anders zet je het natuurlijk niet weg.

Ik wil er gewoon vanaf want ik wil hier niet aan meewerken...

En je geloofd deze ouder? Het kan ook een fantasie verhaal zijn. Of het geld is gewoon gebruikt voor levensonderhoud.

Trouwens geld wegzetten op naam van kinderen, daar moet je ook gewoon belasting over betalen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
16-08-2018 16:27
T klinkt als een levensverzekering op jou naam daar betaal je pas belasting over als die uitkeert.

Mijn ouders hebben bewust zoiets voor ons allen gedaan toen we jong waren komt vrij als we 40 worden omdat ze dachten dat dat een mooie leeftijd was voor wat extras. Weet t omdat mijn moeder t verteld heeft heb er ook nooit post van gezien of ergens terug gezien. Als ik dood ga voor die tijd keert t uit en konden mijn ouders begrafenis van mij betalen. Nu zijn dat soort regelingen er niet echt meer heb ik begrepen toen ik keek hoe te sparen voor mijn kind
Levensverzekering klinkt inderdaad aannemelijk. Ik weet dat er wel een brief is geweest over het vrijkomen van dat geld. Ik moest toen van ouder een bewijs van leven regelen, en het mocht ook alleen op een rekening op mijn naam worden overgemaakt. Ik had alle papieren in orde, maar ouder heeft het nooit opgestuurd. Ik weet zelf alleen niet waar dit dan is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat mijn link hierboven niet goed is. Lees dit eens: https://www.vanatotzekerheid.nl/zoekpolis/
...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook een heel vaag verhaal. Klinkt idd als een verzekering. Ik zou eens op zoek gaan naar een goede verzekeringsadviseur. Die kunnen vaak wel dingen voor je uitzoeken, als het op jou naam staat moeten ze het kunnen vinden. Als de oorspronkelijke maatschappij niet meer bestaat dan is dat meestal overgenomen door een andere partij (bijvoorbeeld RVS is nu Nationale Nederlanden). Een kapitaalverzekering moet ook worden opgegeven voor de belasting en dat doet zo'n maatschappij zelf, die zou je dus tegen moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
Meldt het bij de belastingdienst. Ik voorspel dat alle vragen razendsnel beantwoord worden
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Als die ouder een bankrekening op jouw naam heeft, zou ik ook uitzoeken of er geen leningen op jouw naam staan. En ik zou eerst aan een belastingadviseur vragen wat de mogelijk nare gevolgen voor jou zijn als de belastingdienst het geld eerder vindt dan jij. Boete voor fraude plus jaren rente kan een fiks bedrag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch eens thuis tussen de post en administratie kijken. Jaarlijks moet er een overzicht van binnen komen. Niet netjes nee, maar die ouder doet het ook niet netjes.

En ik zou naar de ouder zeker een "motie van wantrouwen" uitspreken. Dat is niet hoe je als ouder met je kind hoort om te gaan. Voor mij zou dat toch wel zwaar wegen en ik zou mijn ouder niet meer vertrouwen. Als het wordt weggewuifd, dan zou ik ook aangeven dat je het bij de belastingdienst gaat melden. Zoals gezegd, het kan zijn dat jij hier later mee in de problemen komt.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
16-08-2018 21:33
Ik zou toch eens thuis tussen de post en administratie kijken. Jaarlijks moet er een overzicht van binnen komen. Niet netjes nee, maar die ouder doet het ook niet netjes.

En ik zou naar de ouder zeker een "motie van wantrouwen" uitspreken. Dat is niet hoe je als ouder met je kind hoort om te gaan. Voor mij zou dat toch wel zwaar wegen en ik zou mijn ouder niet meer vertrouwen. Als het wordt weggewuifd, dan zou ik ook aangeven dat je het bij de belastingdienst gaat melden. Zoals gezegd, het kan zijn dat jij hier later mee in de problemen komt.
Ik heb net de administratie van ouder doorgespit en kwam een brief tegen dat ouder een levensverzekering heeft geprobeert te innen. Echter had ouder die zelf ondertekend, en in die brief stond dat ik de begunstigde was en alleen ik het kon innen.

Het is dus echt een levensverzekering.

Ik weet nu dus ook waar hij is afgesloten, dus dan kan ik wat dingen gaan regelen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je het gevonden hebt!
...
Alle reacties Link kopieren
Lady1993 schreef:
17-08-2018 07:51
Ik heb net de administratie van ouder doorgespit en kwam een brief tegen dat ouder een levensverzekering heeft geprobeert te innen. Echter had ouder die zelf ondertekend, en in die brief stond dat ik de begunstigde was en alleen ik het kon innen.

Het is dus echt een levensverzekering.

Ik weet nu dus ook waar hij is afgesloten, dus dan kan ik wat dingen gaan regelen.
https://www.independer.nl/levensverzeke ... kopen.aspx

https://www.reaal.nl/klantenservice/ver ... g-afkopen/

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1817032
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 17-08-2018 09:29
10.42% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als de verzekering op jouw naam staat is het jouw geld toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven