Geld & Recht alle pijlers

plicht geheimhouding

24-08-2018 10:39 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft prive weleens contact met onze huisarts. Ze sporten samen weleens. Ik heb zelf nooit prive contact met deze huisarts. Ik zie hem alleen in zijn dokterspraktijk.

1 keer per jaar gaat mijn man met zijn sportclubje uit eten. Dat is alleen voor die mannen, partners zijn er niet bij.
Iemand anders vertelde toen dat zijn vrouw een miskraam had gehad. Die huisarts had daar op ingehaakt, vertelde iets van dat een miskraam anders is voor een vrouw dan voor een man en heeft toen blijkbaar een opmerking gemaakt dat mijn man en ik dat ook hadden. En dat klopt inderdaad want ik heb inderdaad eerder een miskraam gehad. De huisarts heeft daarna wel tegen mijn man gezegd dat hij dat niet had moeten zeggen. Maar ja daar heb ik niets aan. Heel weinig mensen weten hier vanaf en nu weten die voor mij redelijk onbekende mannen dat ik een miskraam heb gehad. Dat vind ik eigenlijk helemaal niet fijn. Ik vind het niet kunnen dat die huisarts dat zo doet.


Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet doen en of ik er iets mee moet doen. Ik bedoel, mijn man ziet hem regelmatig. Van de andere kant vind ik dit wel te ver gaan.
In welke hoedanigheid is die huisarts te weten gekomen van jouw miskraam? Is dat op het spreekuur geweest of heeft jouw man dat tijdens het sporten verteld?
Ik zou het ook niet op prijs hebben gesteld dat dit op deze manier verteld is.
Maar wellicht zou ik een andere huisarts overwegen. Ik zou deze banden te intiem vinden.

Even een extreem voorbeeld: stel nou dat jouw man jou slaat, zou jij dan nog naar de huisarts durven? Wetende dat die 2 ook contact buiten de praktijk hebben.
Of dat jij diep ongelukkig bent, je hart lucht bij de huisarts. Zou je dat nog fijn vinden?

Overigens zou ik het erg op prijs hebben gesteld als de huisarts mij in dit geval zelf even had gebeld hierover. En niet via man
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet om staan te springen, maar zou er ook niet zwaar aan tillen.

Hij zag in dat hij dat niet hoorde te zeggen. Ik had me ook kunnen voorstellen dat mijn partner dat met zijn vrienden had gedeeld, of had verwacht dat jullie dit met andere hadden gedeeld. Valt niet goed te praten, maar voor mij zou het anders voelen gezien je man bevriend is met je huisarts. Dat + het feit dat ie zijn fout inziet zou voor mij voldoende zijn. Maar goed, ik ben ik en het voelt voor jou anders.

Als het je dwars zit zou je een gesprek met hem aan kunnen gaan.

Ik zou overigens zelf niet op mijn gemak zijn bij een huisarts die bevriend is met mijn partner. Dan zou ik er voor kiezen om een andere te nemen. Juist om zulke dingen te voorkomen..
pastelblauw wijzigde dit bericht op 24-08-2018 11:27
14.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet professioneel van de huisarts maar wel menselijk dat dit kan gebeuren. De huisarts is ook een vriend en vrienden leven mee met levensgebeurtenissen. Ik zie een miskraam niet als louter medisch geval, uit zijn oogpunt.

Een miskraam is niet iets waarvoor je je moet schamen.

Kortom, niet heel handig maar wel menselijk.
Alle reacties Link kopieren
dat was niet handig van de huisarts, en dat geeft hij ook zelf toe.
daarmee is de kous af.

Als je dit wil voorkomen, zoek dan een eigen huisarts, een andere dan je man heeft
Ik zou eigenlijk een klacht hiervoor indienen. In mijn ogen word er te makkelijk omgegaan met dit soort dingen. Ik zat laatst in mijn pauze bij het vrijwilligerswerk te luisteren naar twee ggz medewerkers die gewoon wat dingen aan het bespreken waren die nog geregeld moesten worden. En daar viel een naam bij. Bleek dat nou net de naam van mijn buurman te zijn. Ik wist tot die dag niet dat hij bij de GGZ liep.
sinaasappelpap schreef:
24-08-2018 11:22
In welke hoedanigheid is die huisarts te weten gekomen van jouw miskraam? Is dat op het spreekuur geweest of heeft jouw man dat tijdens het sporten verteld?
Dit dacht ik ook. Als jouw man het er tijdens het sporten over heeft gehad, en het is er weer uitgeflapt tijdens een etentje, heeft hij het als prive-individu gedaan en niet als huisarts zijn geheimhouding geschaad. Neemt niet weg dat je niet over andermans miskramen gaat kletsen tijdens een etentje.
sinaasappelpap schreef:
24-08-2018 11:22
In welke hoedanigheid is die huisarts te weten gekomen van jouw miskraam? Is dat op het spreekuur geweest of heeft jouw man dat tijdens het sporten verteld?
Precies...
Ook mijn vraag.
Wist hij dat alleen van jou (dus in zijn rol als huisarts) of ook via jouw man (in zijn rol als vriend). Dat is wel een heel belangrijk verschil.
In dat eerste geval zou ik het zeeeeer kwalijk vinden en afhankelijk van de mate van vriendschap tussen man en je huisarts zelfs nog wel serieus overwegen om stappen te ondernemen.
Als ze hele goede vrienden zijn zou ik het misschien zelf met je huisarts bespreken en een andere huisarts nemen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-08-2018 11:26
dat was niet handig van de huisarts, en dat geeft hij ook zelf toe.
daarmee is de kous af.

Als je dit wil voorkomen, zoek dan een eigen huisarts, een andere dan je man heeft
Eens! Er ligt ook een stuk bij jezelf als je dit niet prettig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, dat had die huisarts niet mogen zeggen.
Aan de andere kant maakt iedereen wel eens een fout, ook een arts.
Als je er erg mee zit, dan zou ik een afspraak met hem maken, om het met hem te bespreken.
Because schreef:
24-08-2018 11:26
Nee, niet professioneel van de huisarts maar wel menselijk dat dit kan gebeuren. De huisarts is ook een vriend en vrienden leven mee met levensgebeurtenissen. Ik zie een miskraam niet als louter medisch geval, uit zijn oogpunt.

Een miskraam is niet iets waarvoor je je moet schamen.

Kortom, niet heel handig maar wel menselijk.
Het is toch überhaupt ongepast om voor de ander te bepalen of die over “zijn” of haar miskraam wil beginnen. Juist een huisarts zou zich daar bewust van moeten zijn.
jo12345 schreef:
24-08-2018 11:28
Inderdaad, dat had die huisarts niet mogen zeggen.
Aan de andere kant maakt iedereen wel eens een fout, ook een arts.
Als je er erg mee zit, dan zou ik een afspraak met hem maken, om het met hem te bespreken.

Dat ligt er dus aan. Als hij het als vriend weet, is het misschien niet tof maar niet dramatisch.

Als hij het als huisarts weet is het niet netjes.
YellowLemon schreef:
24-08-2018 11:28
Het is toch überhaupt ongepast om voor de ander te bepalen of die over “zijn” of haar miskraam wil beginnen. Juist een huisarts zou zich daar bewust van moeten zijn.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval een formele klacht bij de praktijk indienen. Het beroepsgeheim is een groot en belangrijk ding.

Afhankelijk van wat je verder wil kan je:
- van huisarts wisselen
- melding maken bij het regionale tucht college
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
YellowLemon schreef:
24-08-2018 11:27
Ik zou eigenlijk een klacht hiervoor indienen. In mijn ogen word er te makkelijk omgegaan met dit soort dingen. Ik zat laatst in mijn pauze bij het vrijwilligerswerk te luisteren naar twee ggz medewerkers die gewoon wat dingen aan het bespreken waren die nog geregeld moesten worden. En daar viel een naam bij. Bleek dat nou net de naam van mijn buurman te zijn. Ik wist tot die dag niet dat hij bij de GGZ liep.

Vrij nutteloos aangezien de huisarts dan kan zeggen dat hij het via het tennissen wist bijvoorbeeld.

Niet handig, ongepast, blabla, kan gebeuren, is ook maar een mens. Niet zo gelijk op hoge poten klachten indienen.
Wat is het probleem eigenlijk dat onbekende mannen (!) weten dat je een miskraam hebt gehad?
YellowLemon schreef:
24-08-2018 11:28
Het is toch überhaupt ongepast om voor de ander te bepalen of die over “zijn” of haar miskraam wil beginnen. Juist een huisarts zou zich daar bewust van moeten zijn.
Heb jij nooit bij een groep vrienden er iets uitgeflapt wat iemand jou in vertrouwen had verteld?
Fouten maken is menselijk, ook huisartsen. En zolang er niemand dood van gaat.....
Neemt niet weg dat er naast een professionele band ook een zakelijke band bestaat. En het is aan TO om dat te laten bestaan of niet.
Star² schreef:
24-08-2018 11:31
Vrij nutteloos aangezien de huisarts dan kan zeggen dat hij het via het tennissen wist bijvoorbeeld.

Niet handig, ongepast, blabla, kan gebeuren, is ook maar een mens. Niet zo gelijk op hoge poten klachten indienen.
1 klacht is nutteloos maar misschien maakt hij vaker van die slippertjes. Als iedereen dat altijd als nutteloos ziet kom je daar nooit achter en daarom vind ik dat je zulke dingen gewoon moet melden.
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 11:34
1.24% gewijzigd
lilalinda schreef:
24-08-2018 11:26
dat was niet handig van de huisarts, en dat geeft hij ook zelf toe.
daarmee is de kous af.

Als je dit wil voorkomen, zoek dan een eigen huisarts, een andere dan je man heeft

Prima idee.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
24-08-2018 11:28
Het is toch überhaupt ongepast om voor de ander te bepalen of die over “zijn” of haar miskraam wil beginnen. Juist een huisarts zou zich daar bewust van moeten zijn.
Ik denk dat het als vrienden onder elkaar gewoon ter sprake kwam. Dan haal je elkaars situatie aan omdat je elkaar wil betrekken. Zo zie ik dat. Maar nogmaals, een huisarts zou beter moeten weten. Ik zou als TO een andere huisarts kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso van huisarts wisselen.

Vind het wel meespelen hoe deze huisarts aan de informatie is gekomen.
chocolol wijzigde dit bericht op 24-08-2018 11:35
28.99% gewijzigd
neweve schreef:
24-08-2018 11:30
Ik zou in ieder geval een formele klacht bij de praktijk indienen. Het beroepsgeheim is een groot en belangrijk ding.

Afhankelijk van wat je verder wil kan je:
- van huisarts wisselen
- melding maken bij het regionale tucht college

Je trekt te snel conclusies. Misschien weet hij het vanuit zijn rol als tennismaat.
Because schreef:
24-08-2018 11:34
Ik denk dat het als vrienden onder elkaar gewoon ter sprake kwam. Dan haal je elkaars situatie aan omdat je elkaar wil betrekken. Zo zie ik dat. Maar nogmaals, een huisarts zou beter moeten weten. Ik zou als TO een andere huisarts kiezen.
Nou ik zou het niet op prijs stellen als ik met mijn vriendengroep wat zit te eten en een van mijn vrienden haalt voor mij mijn ptss erbij om me er zo bij te betrekken.

Jeetje zulke dingen bepaal je toch zelf wanneer je daar wel en geen zin in hebt.
neweve schreef:
24-08-2018 11:30
Ik zou in ieder geval een formele klacht bij de praktijk indienen. Het beroepsgeheim is een groot en belangrijk ding.

Afhankelijk van wat je verder wil kan je:
- van huisarts wisselen
- melding maken bij het regionale tucht college
serieus?
Waarom?
We weten dus niet of huisarts het wist via man of via de praktijk

En ze is er niet dood aan gegaan he?
Dat geblaas vanaf die hoge torens zeg, serieus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven