Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel is de huur in de Randstad?

03-10-2018 14:15 57 berichten
Ik woon in de Randstad en heb 10 jaren geleden voor 280 euro gewoond in een HAT eenheid(een 1-kamerwoning).
Daarvoor woonde ik in een flat met 2 slaapkamers voor 680 euro.
Wat betaal je nu gemiddeld in de Randstad voor een flat met 1 slaapkamer?
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtlz.nl/life/artikel/417864 ... rs-de-lift
Alle reacties Link kopieren
Hier nu zo'n 800/1000 euro als het geen sociale huur is.
En als het wel sociale huur is tussen de 450 en 700.
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 03-10-2018 16:04
3.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rotterdam met sociale huur tussen de 500-700.
Wij hebben 3 jaar geleden een huis gekocht, maar daarvoor woonden we in een huurhuis. We betaalden 1450 euro aan huur, exclusief. Dat ging om een benedenwoning van 110 vierkante meter. Toevallig weet ik dat de huizen in die straat op het moment voor 1700-2000 exclusief worden verhuurd. Echt belachelijk, maar de huizenmarkt is op het moment sowieso belachelijk.
Kijk 'ns rond op Funda.
In de grote steden zijn er weinig appartementen onder de € 700:
die liggen dan in de buitenwijken/ minder gewilde buurt.
Alle reacties Link kopieren
Hangt er van af welke anticonceptiepil je slikt en of je 's avonds vroeg gaat slapen of niet.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Dat ligt helemaal aan de plaats en wijk waar je wil gaan wonen. Hou wel rekening met de vreselijk hoge wachtlijsten.
1000 -1500 euro voor een rijtjeshuis in een mhawbuurt. Appartementen zeker 1000 euro.

Sociale huur is bij ons er amper en heeft een gemiddelde wachtlijst van 16 jaar.
Alle reacties Link kopieren
De Randstad is nogal een breed begrip. In Amsterdam mag je voor een zelfstandige woning blij zijn met alles onder de 1500, en sociale huur kun je simpelweg vergeten als je geen 25 jaar inschrijfduur hebt. In pak-en-beet Nieuw Vennep, Woerden of Spijkenisse zal het minder duur zijn, maar is ook allemaal Randstad.
Maar ik heb een uitkering dus zou ik wel recht hebben op huurtoeslag. En sociale huurwoning is dat via een woningbouwvereniging? In tegenstelling tot huren van een makelaar?
Via Woonnet Rijnmond kun je je registreren, kost 10 euro per jaar.
Recht op huurtoeslag is niet hetzelfde als recht op een sociale woningbouw-woning.
cynthiao schreef:
05-10-2018 14:57
Maar ik heb een uitkering dus zou ik wel recht hebben op huurtoeslag. En sociale huurwoning is dat via een woningbouwvereniging? In tegenstelling tot huren van een makelaar?
Sociale huur gaat hier idd via de woningbouwvereniging. Maar besef wel dat in de de randstad over het algemeen een te kort is aan sociale huurwoningen en dus wachtlijsten erg lang zijn. Via een makelaar maak je vaak iets meer kans maar deze woningen zijn stukje duurder.

Welke regio zoek je En ben je daar al ingeschreven?
-jolijn- schreef:
05-10-2018 15:43
Recht op huurtoeslag is niet hetzelfde als recht op een sociale woningbouw-woning.
Dit.

Je kan voor ook voor particuliere huur toeslag aanvragen. Als het aan de voorwaarden voldoet die de belastingdienst stelt mbt de hoogte van de huur, je inkomen en het soort ruimte. Maar met een uitkering kan je die weer niet huren meestal. En de huren zijn bijna nooit onder de maxgrens van de huursubsidie.

En sociale woningbouw huizen zijn amper beschikbaar. Vandaar dat er soms wachtlijsten zijn van 10-18 jaar in de randstad. Misschien mazzel bij een loting.
Alle reacties Link kopieren
Particulier gaat in de Randstad niet lukken met huursubsidie, dan moet de huur onder de 710,- zijn. Bovendien zullen er weinig particulieren (of makelaars) zijn die verhuren aan iemand met een uitkering.

Sociale woningbouw zou kunnen mits je, zoals eerder al gezegd, genoeg inschrijftijd hebt. Anders zul je moeten uitwijken naar kleinere dorpen en/of buiten de Randstad.
Ik snap niet zo goed het verschil tussen sociale woningbouw en gewone woningen.
Vervelend.
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
05-10-2018 20:46
Ik snap niet zo goed het verschil tussen sociale woningbouw en gewone woningen.
Dat is eigenlijk niet zo moeilijk: sociale woningen zijn huurwoningen met ene huur onder de 710 euro. Daarvoor gelden allerlei regels met betrekking tot de mogelijke huurverhogingen en je kunt in aanmerking komen voor huursubsidie als je inkomen laag genoeg is.
Niet sociale huur heet ook wel geliberaliseerde huurwoningen en zijn woningen met een huur boven de 710. Daar gelden veel minder wettelijke regels voor.

Een groot deel van de sociale huurwoningen wordt verhuurd door woningbouwverenigingen, maar dat hoeft niet. Als een makelaar een huis verhuurt voor 500 euro, is dat dus net zo goed sociale huur met de bijbehorende regels. En de woningbouwvereniging kán ook duren huizen verhuren die dus geen sociale huur zijn. De huurprijs bepaald het dus.

Alleen zul je bij makelaars niet vaak een huis onder die huurgrens vinden, en dus ook zelden sociale huur. Terwijl woningbouwverenigingen tot doel hebben om betaalbare woningen voor lage/midden inkomens te behouden, dus die hebben juist vrij veel sociale huur. Helaas is daar ook veel vraag naar, en werken die dus meestal met wachtlijsten gebaseerd op hoe lang je al ingeschreven bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb samen met de vader van mijn kinderen meerdere panden in Amsterdam in bezit.
Dit jaar is de vader van mijn kinderen overleden.
Ik vraag voor een etage beneden woning 1500 € en voor 1e etage 1300 € en voor de 2e etage 990 € en de derde etage 850 € en de vierde etage 770 €.
Als ik wil kan ik elke dag appartementen verhuren.
Maar ik probeer zoveel en dezelfde verhuurder te nemen die betrouwbaar en op tijd de huur betalen.
flexibel schreef:
05-10-2018 21:36
Ik heb samen met de vader van mijn kinderen meerdere panden in Amsterdam in bezit.
Dit jaar is de vader van mijn kinderen overleden.
Ik vraag voor een etage beneden woning 1500 € en voor 1e etage 1300 € en voor de 2e etage 990 € en de derde etage 850 € en de vierde etage 770 €.
Als ik wil kan ik elke dag appartementen verhuren.
Maar ik probeer zoveel en dezelfde verhuurder te nemen die betrouwbaar en op tijd de huur betalen.
Zijn die appartementen gestoffeerd en gemeubileerd?
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
06-10-2018 13:56
Zijn die appartementen gestoffeerd en gemeubileerd?
Natuurlijk niet gemeubileerd voor zo'n prijs.
bingo schreef:
06-10-2018 14:37
Natuurlijk niet gemeubileerd voor zo'n prijs.
Wel gestoffeerd dan? Jullie prijzen zijn er hoog.
cynthiao schreef:
06-10-2018 17:29
Wel gestoffeerd dan? Jullie prijzen zijn er hoog.
Hoog? Nou dat is hier in de grote steden echt geen uitzondering. Ik woonde in een flat 7 hoog voor 850 euro. Nu een huis gekocht en betalen stukken minder.

Maar waarom reageer je niet op de vragen die gesteld zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven