Geld & Recht alle pijlers

Betaald worden als freelancer uit het buitenland

08-10-2018 08:28 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort werkzaam als freelancer. Tot nu toe zijn al mijn opdrachten via een platform verlopen die ook de betalingen heeft gereld. Echter begin ik nu via sociale media steeds meer aanvragen voor werk te krijgen. Echt uit alle landen van de wereld. Ik vraag mij nu af hoe ik deze klanten het beste kan laten betalen? Kan ik gewoon een factuur met een IBAN en BIC sturen? Of zijn hier hele hoge kosten aan verbonden. Ik kan helaas nergens een duidelijk antwoord vinden. Ik gebruikte eerst altijd Paypal, maar daar heb ik nu gezeik mee en ze zijn totaal niet behulpzaam. Daar wil ik dus liever van af. Heeft iemand een suggestie voor de beste methode?

Met vriendelijke groet,

Rose
Ben je btw-plichtig? Dan goed uitzoeken bij welke klanten je btw in rekening moet brengen. Daarna inderdaad gewoon je IBAN en BIC op je factuur zetten en factuur versturen.
Ik stuur een factuur en die wordt betaald via bank. Of er kosten aan verbonden zijn hangt af van het land van de betaler. Ik heb in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat de bankkosten voor de rekening van de betaler zijn.

Dat heb ik opgenomen omdat ik betaald werd vanuit Libanon en ik deze betaling -€20 bankkosten op mijn rekening kreeg. Bleek dat de bank van de betaler dit ingehouden te hebben niet mijn Nederlandse bank (knab).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit overleggen met je accountant/fiscalist. Zij kennen de regels hoe dit werkt en waar je aan moet denken.

Voor bankkosten kan je contact opnemen met je bank.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het kan zijn dat klanten uit het buitenland geen Btw voor je diensten hoeven te betalen.
Het scheelt per bank hoeveel je betaald voor buitenlandse transacties. Voor mij was KNAB te goedkoopste. Daarnaast is bij ons gebleken dat ze een hele goede partner waren als er problemen waren met buitenlandse banken.

https://www.knab.nl/zakelijk
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat niet over BTW. Ik weet hoe dat werkt en hoe ik een factuur moet schrijven. Dit gaat echt over wat het makkelijkste is voor mij en de buitenlandse klant qua betaalwijze.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-10-2018 08:38
Het scheelt per bank hoeveel je betaald voor buitenlandse transacties. Voor mij was KNAB te goedkoopste. Daarnaast is bij ons gebleken dat ze een hele goede partner waren als er problemen waren met buitenlandse banken.

https://www.knab.nl/zakelijk
Dank voor de tip. Ga ik zeker eens uitzoeken. Ik ben mijn hele leven al Rabobank. Dat wisselen lijkt me zo'n gedoe. Maarja als het echt zoveel scheelt moet ik daar toch misschien maar eens aan geloven.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
08-10-2018 08:35
Ik zou dit overleggen met je accountant/fiscalist. Zij kennen de regels hoe dit werkt en waar je aan moet denken.

Voor bankkosten kan je contact opnemen met je bank.
Ik heb geen accountant. Ik heb het ook niet zo zeer over de regels maar over de methode.
Alle reacties Link kopieren
Is iemand bekend met Payoneer? Het schijnt net zo iets als Paypal te zijn maar dan stukken goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-10-2018 08:33
Ik stuur een factuur en die wordt betaald via bank. Of er kosten aan verbonden zijn hangt af van het land van de betaler. Ik heb in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat de bankkosten voor de rekening van de betaler zijn.

Dat heb ik opgenomen omdat ik betaald werd vanuit Libanon en ik deze betaling -€20 bankkosten op mijn rekening kreeg. Bleek dat de bank van de betaler dit ingehouden te hebben niet mijn Nederlandse bank (knab).
Hoe is dat uiteindelijk afgelopen met die 20 euro?
Aardvarkentje schreef:
08-10-2018 08:41
Dit gaat niet over BTW. Ik weet hoe dat werkt en hoe ik een factuur moet schrijven. Dit gaat echt over wat het makkelijkste is voor mij en de buitenlandse klant qua betaalwijze.


Dit hangt ook af van de klant en zijn land. Ik heb bijvoorbeeld klanten in Zuid-Amerika en die hebben niet allemaal internetbankieren onder de knop zitten. Of klanten die veel reizen en hannesen met rekeningen in verschillende landen.

Daarom switch ik tussen Paypal, betaalverzoek via online betaal module of bank. Ik laat de klant bepalen hoe hij betaald.
Aardvarkentje schreef:
08-10-2018 08:44
Ik heb geen accountant. Ik heb het ook niet zo zeer over de regels maar over de methode.
maar je kent de regels dus al wel?
Aardvarkentje schreef:
08-10-2018 08:43
Dank voor de tip. Ga ik zeker eens uitzoeken. Ik ben mijn hele leven al Rabobank. Dat wisselen lijkt me zo'n gedoe. Maarja als het echt zoveel scheelt moet ik daar toch misschien maar eens aan geloven.
Ik heb KNAB naast ING. KNAB is gewoon veel handiger omdat alles online kan. Maar wij spreiden ons geld voor als er weer een crisis uitbreekt.



Aardvarkentje schreef:
08-10-2018 08:47
Hoe is dat uiteindelijk afgelopen met die 20 euro?

Die heb ik ontvangen van de klant. Het was sowieso een heel gedoe omdat betalingen van deze klant waren geblokkeerd omdat hij in Libanon gevestigd was. De banken waren onderling bang dat er geld voor extremistische doeleinden witgewassen zou worden voor/van Syrië. Ik moest aan beide banken bewijzen waar het geld voor bedoeld was en bewijzen wie ik ben.

Als ik nu een mail krijg met ‘do you ship to Beiroet?’ dan bedenk ik mij eerst of ik voor dat geld die moeite wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Toch ligt PayPal het meest voor de hand, je kan er ook creditcard mee verwerken van mensen zonder pp account. Maar ik weet natuurlijk niet de aard van je bezwaren tegen pp.
Alle reacties Link kopieren
Ik meen dat bij internationale overboeking de klant shared costs moet aanvinken, goedkoopst voor alle partijen. Dat kun je navragen bij je bank wellicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat betalingen uit het buitenland doen via online banken. Heb een account bij Transferwise en bij N26. Beide online banken die veel minder commissie rekenen als een normale bank. Is de goedkoopste oplossing. Er zijn nog veel meer van zulke banken, dus kijken wat bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus vandaag een betaling ontvangen via PayPal maar ik zie dus paypal nu bij 11$ in rekening heeft gebracht als verwerkingskosten. Das best veel over een bedrag van ongeveer $200. Ik heb wel op mijn factuur staan dat alle verwerkingskosten voor de klanten zijn. Maarja bij Paypal heb je geen idee hoeveel die verwerkingskosten gaan zijn, dat vermelden ze nergens duidelijk. :/
Alle reacties Link kopieren
rianneplaya schreef:
08-10-2018 11:56
Ik laat betalingen uit het buitenland doen via online banken. Heb een account bij Transferwise en bij N26. Beide online banken die veel minder commissie rekenen als een normale bank. Is de goedkoopste oplossing. Er zijn nog veel meer van zulke banken, dus kijken wat bij je past.
Ah bedankt voor de tip. Daar ben ik nog niet bekend mee. Ik ga het eens uitzoeken.
Ik ben nu supernieuwsgierig naar wat je doet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven