Geld & Recht alle pijlers

Geld terugbetalen

22-10-2018 12:22 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen viva forummers,

Ik heb wat objectief advies nodig.

Sinds vorig jaar heb ik mij ergens anders ingeschreven i.v.m. relatiebreuk. Ik kon tijdelijk ergens anders wonen maar ik kon mij hier niet inschrijven.

Een goede vriendin van een van mijn familieleden bood aan om mij bij haar in te schrijven, zij gaf aan dat dit geen enkel probleem was aangezien zij geen subsidies kreeg. Na een aantal keer dit gevraagd te hebben, gaf zij constant aan dat het geen enkel probleem was.

Maar nu komt het, ik heb hier 8 maanden ingeschreven gestaan en nu opeens blijkt het dat zij toch het een en ander terug moet betalen. Ik snap dat dit door mij komt en wil hier echt niet moeilijk over doen en dus vind ik het wel zo eerlijk om dit te betalen aangezien zij mij op dat moment wel uit de brand heeft geholpen.

Echter ben ik zelf een starter en zit nu eindelijk in mijn eigen huisje dus heel breed heb ik het op het moment niet. Nu is het bedrag wel dusdanig opgelopen (€2500), en voelen wij ons beide hier best ellendig over.

Als zij het iets beter had uitgezocht voordat ze het aanbood was ze er al vrij snel achter gekomen dat zij het een en ander mis zou lopen wanneer ik me bij haar zou inschrijven. Zij biedt nu wel aan een gedeelte mee te betalen, maar moet ik de schuld op mij nemen? Of moet ik haar wel een deel laten mee betalen.

Het is een beetje een gevoelskwestie geworden want ik vind het ook lullig dat zij hier ook voor op moet draaien maar aan de andere kant, ze had het ook even iets beter kunnen uitzoeken voordat zij dit aanbod had gedaan.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!
Ik zou het willen terugbetalen als het mij was overkomen.
Stel voor om te beginnen met een klein bedrag per maand en als het lukt wat meer te betalen.
Crystallighter schreef:
22-10-2018 12:22
.....maar aan de andere kant, ze had het ook even iets beter kunnen uitzoeken voordat zij dit aanbod had gedaan.
Serieus? Dat geldt net zo hard voor jou!

Natuurlijk ga je haar dat geld betalen, ze heeft je geholpen op een moment dat je geen uitweg zag. Nu blijkt dat zij daardoor financieel nadeel oploopt. Ja, dat hadden jullie van tevoren kunnen weten, maar jullie hebben je daar allebei onvoldoende in verdiept.
Alle reacties Link kopieren
Voor wat moet zij nu bijbetalen dan als het om 2500 gaat in 8 maanden tijd? Vind het nogal een bedrag. Vind het lastig te zeggen wie wat moet betalen want het is idd een gevoelskwestie. Kun jij het bedrag/jouw deel wel in termijnen aan haar terugbetalen?
Alle reacties Link kopieren
thee schreef:
22-10-2018 13:32
Voor wat moet zij nu bijbetalen dan als het om 2500 gaat in 8 maanden tijd? Vind het nogal een bedrag. Vind het lastig te zeggen wie wat moet betalen want het is idd een gevoelskwestie. Kun jij het bedrag/jouw deel wel in termijnen aan haar terugbetalen?
Ja, ik ga natuurlijk betalen!

En kan dit ook in termijnen doen. Maar mijn vraag is meer, omdat zij zelf aanbiedt een deel mee te betalen of ik het bedrag in zijn geheel terug betaal aan haar of haar ook een deel laat mee betalen.
anoniem_377851 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 13:38
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
22-10-2018 13:32
Serieus? Dat geldt net zo hard voor jou!

Natuurlijk ga je haar dat geld betalen, ze heeft je geholpen op een moment dat je geen uitweg zag. Nu blijkt dat zij daardoor financieel nadeel oploopt. Ja, dat hadden jullie van tevoren kunnen weten, maar jullie hebben je daar allebei onvoldoende in verdiept.
Ja ik zeg ook niet dat ik niet ga betalen.

Maar ik weet haar inkomen etc. ook niet waardoor ik dit zelf ook niet heb uitgezocht.
Alle reacties Link kopieren
€ 2.500,00 in 8 maanden, terwijl ze dacht dat ze geen toeslagen kreeg?

Serieus, welke toeslag gaat dat in godsnaam om?
Alle reacties Link kopieren
Waar bestaat dat bedrag dan uit, want het enige wat ik kan bedenken zijn dingen zoals afvalstoffenheffing, rioolbelasting (op basis van meerpersoonshuishoudens) en dat is echt niet zn hoog bedrag. Heb je een specificatie van dat bedrag?
Betaal het terug in zijn geheel. Je wil vast niet dat de relatie tussen die vriendin en je familielid slechter wordt door deze kwestie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal een bedrag om over het hoofd te zien. Ze heeft je uit de brand geholpen, dat zou voor mij reden zijn om te betalen. Maar uiteindelijk heeft ze wel achteraf de voorwaarden veranderd (door een behoorlijk bedrag te declareren, terwijl ze zelf haar situatie anders heeft voorgespiegeld dan deze blijkbaar was). Daarom zou ik wel overwegen het bedrag te delen.
Allebei schuld, dus elk de helft.
Of als je genereus wil doen, jij 2/3de.

Ik zou wel zwart op wit willen waar zo'n bedrag vandaan komt.
Want ik vind 300 euro per maand waar ze niks van afwist toch wel een aardig bedrag.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
22-10-2018 13:39
€ 2.500,00 in 8 maanden, terwijl ze dacht dat ze geen toeslagen kreeg?

Serieus, welke toeslag gaat dat in godsnaam om?
Ben ik ook heel erg benieuwd naar. Dat is ruim 300 pm. Dat betaal ik echt niet hoor. Heb je wel een specificatie gezien?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik het zou betalen hoor. Je hebt haar meerdere malen gevraagd of het kon en steeds zei zij dat het in orde was. Zelf kun je dat moeilijk uitzoeken want je weet haar financiële situatie niet.
Wat is het dan precies dat zij moet terugbetalen? Het is meer dan 300 euro per maand!! Ik zou daar wel inzicht in willen hebben voordat je eventueel besluit mee te betalen.
Kan zij goed onderbouwen waar die 2500 euro precies vandaan komt? Het is wel een bizar hoog bedrag voor iemand die geen toeslagen ontvangt.

Als jij driedubbel hebt gecheckt of ze geen toeslagen heeft en dat jouw inschrijven bij haar geen effecten heeft dan moet ze wel een goed verhaal hebben waar en hoe dit precies fout is gegaan.

Als het inderdaad klopt dan zou ik haar wel betalen, maar met een betalingsregeling. Ik neem aan dat het een schuld bij de belastingdienst is. Die mag je in termijnen betalen, dus van haar wordt ook niet het hele bedrag in 1x gevraagd.
Gaat het misschien om toeslagen van voorgaande jaren die met terugwerkende kracht moeten worden terugbetaald? (kan dat überhaupt?)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de specificatie gezien! Volgens mij gaat het om kindgebonden budget.

Ze heeft voor de rest nergens recht op omdat ze een te hoog inkomen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Subsidies?

Bedoelde ze toeslagen?

Voordat ik zou besluiten om het (gedeeltelijk) terug te betalen zou ik wel graag zwart op wit zien waar dat bedrag op gebaseerd is.
Alle reacties Link kopieren
Meer dan 300 euro Pm, dat zie je toch niet even over het hoofd?

En als zij geen toeslagen ontva Gr, dan vraag ik me serieus af waar ze ditbedrag aan terug moet betalen.

300 euro voor een inschrijfadres is ook behoorlijk zuur. Ik zou zwart op wit willen zien waar dit vandaan komt en of ze dit echt niet had kunnen voorzien.

Dat je met een paar honderd euro het schip in gaat door bv gemeentebelastingen zou kunnen, maar 2500 euro?!
patchouli_ wijzigde dit bericht op 22-10-2018 13:47
14.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook echt wel met bewijzen willen zien waar het bedrag vandaan komt en of het echt door jou inschrijving komt. Als dat bewezen is zou ik alles betalen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk moet jij dit betalen. Heb je haar iets van huur betaald? Dan zou je daar eventueel nog iets mee kunnen verrekenen.
Maar ik begrijp inderdaad het bedrag niet. Ze zal qua gemeentebelastingen en waterschap moeten betalen voor een meerpersoons huishouden. Maar als ze geen huurtoeslag en geen zorgtoeslag krijgt snap ik niet waar de rest vandaan komt. Of krijgt ze wel kinderopvangtoeslag, en ligt daar het probleem?
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
22-10-2018 13:46
Meer dan 300 euro Pm, dat zie je toch niet even over het hoofd?

En als zij geen toeslagen ontva Gr, dan vraag ik me serieus af waar ze ditbedrag aan terug moet betalen.

300 euro voor een inschrijfadres is ook behoorlijk zuur. Ik zou zwart op wit willen zien waar dit vandaan komt en of ze dit echt niet had kunnen voorzien.

Dat je met een paar honderd euro het schip in gaat door bv gemeentebelastingen zou kunnen, maar 2500 euro?!
Nou, via de rekenhulp is het tevoorschijn gekomen maar dit heeft ze niet gecheckt.

En om heel eerlijk te zijn werkt ze zelf bij de instantie die het int.

Vandaar dat ik er ook eigenlijk vanuit ben gegaan dat het goed was.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
22-10-2018 13:39
€ 2.500,00 in 8 maanden, terwijl ze dacht dat ze geen toeslagen kreeg?

Serieus, welke toeslag gaat dat in godsnaam om?
Nou inderdaad. Dan wordt er meer dan €300,- per maand op je rekening gestort en je weet er niet eens vanaf?

Ik zou aandringen op een specificatie van de kosten en dan kijken wat eerlijk is om te betalen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Als zij jou heeft verzekerd geen toeslagen te ontvangen dan zou ik niet weten waaraan ze dan zoveel moet terugbetalen.

Haar gemeentebelastingen en dergelijke zijn hoger dan bij een eenpersoonshuishoudens maar niet zoveel.

En als ze toch toeslagen bleek te krijgen. Je bent tegenwoordig niet meer automatisch toeslagpartners.

Ik denk dat zij een financiële tegenvaller heeft gehad en je probeert op te lichten. Van daar dat ze ook zo makkelijk aanbiedt zelf ook een deel te betalen.

Ik zou bewijzen willen zien. En als het echt zo is, wat ik betwijfel, dan zou ik het natuurlijk terug betalen.
Kindgebonden budget dus. Tja, dat verandert als je gaat samenwonen. Hoe kun je dat nou over het hoofd zien? En ze werkt nota bene bij de Belastingdienst!? o_o
anoniem_307731 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 13:52
19.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat waarschijnlijk om de alleenstaande oudertoeslag op het kindgebonden budget. Ik vermoed dat jullie onterecht als toeslagpartners zijn aangemerkt. Ze moet dus bezwaar maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven